Citat:
Ursprungligen postat av
leosundberg
Många akademiker idag är lågavlönade eller till och med arbetslösa. Jag kan tänka mig att när företagen måste skära ner så blir det på kontorsfolk som inte står närmast verksamheten. Läkare är nog säkra, men HR-folk är mer utsatta.
Mycket hat mot akademiker här (inte bara från dig). Som sagt finns det en stor bredd från humaniora till mer "nyttiga" akademiker som läkare och sjuksköterskor.
Man borde nog ta bort 90% av all humaniora på universiteteten, när det gäller utbildningsplatser. Dessa leder troligen sällan till jobb, exakt hur dålig situationen är det vet ingen eftersom det inte finns någon offentlig statistik på det.
Akademiker är folk som har universitet-/högskoleutbildning. Går man på yrkeshögskola så blir man inte akademiker.
Nej, det är dyrt för det allmänna och det har gått inflation i akademiker. Folk borde lära sig ett yrke i stället så att de kan få jobb.
Det har verkligen gått inflation i akademiska yrken. Jag är själv högskoleingenjör med inriktning maskinteknik. Fick inget ingenjörsjobb alls. Utan hamnade inom sälj hade en lön på 30 000 i månaden. Detta tycker jag är superlågt för en svår utbildning. MEN, nu har jag hamnat på ett jobb på 26 000 sek i månaden. Lång historia varför, men gjorde lumpen på äldra dar 2021, sedan dess har jag haft ströjobb och liknande fick häromdagen ett jobb som presale/innesäljare.
Helt OK jobb, och jag är kanske jättedålig på att hitta jobb. Jag säger inte att jag förtjänar bättre jobb, inte alls. Önskar bara att jag hade skippat högskoleingenjör helt och hållet, jag är en urusel ingenjör ändå liksom, så mycket blod, svett och tårar för så otroligt lite resultat.
Skippa högskoleingenjör det lönar sig inte. Om du inte är både superteknisk och lika charmig som James Bond och jag saknar båda.