2023-09-07, 23:32
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Bara för att du kan dra en enstaka "bra" akademiker ur hatten så försvinner inte min poäng.

Skit ska skit ha. Särskilt "akademiker".

Men vem ska styra och hjärntvätta dig då du inte vill göra det själv?
Citera
2023-09-08, 13:10
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Någon form av akademisk utbildning borde vara ett krav för att ha rösträtt. Med det sagt är det positivt att antalet arbetslösa med akademisk utbildning ökar eftersom det innebär att allt fler faktiskt får en möjlighet att lära sig tänka kritiskt.

Det borde även vara krav på att kunna tillverka/bygga något med händerna för att få rösta. Du borde tvingas visa att du kan t.ex. sy/sticka en tröja eller bygga ett hus/en väg eller något annat samhället har nått av för att få rösta.
Citera
2023-09-09, 21:02
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Forskar
Masse har kanske en poäng där...
När allt rasar samman är hantverk kanske mer användbart?
Citera
2023-09-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Många akademiker idag är lågavlönade eller till och med arbetslösa. Jag kan tänka mig att när företagen måste skära ner så blir det på kontorsfolk som inte står närmast verksamheten. Läkare är nog säkra, men HR-folk är mer utsatta.
Mycket hat mot akademiker här (inte bara från dig). Som sagt finns det en stor bredd från humaniora till mer "nyttiga" akademiker som läkare och sjuksköterskor.

Man borde nog ta bort 90% av all humaniora på universiteteten, när det gäller utbildningsplatser. Dessa leder troligen sällan till jobb, exakt hur dålig situationen är det vet ingen eftersom det inte finns någon offentlig statistik på det.
Akademiker är folk som har universitet-/högskoleutbildning. Går man på yrkeshögskola så blir man inte akademiker.
Nej, det är dyrt för det allmänna och det har gått inflation i akademiker. Folk borde lära sig ett yrke i stället så att de kan få jobb.

Det har verkligen gått inflation i akademiska yrken. Jag är själv högskoleingenjör med inriktning maskinteknik. Fick inget ingenjörsjobb alls. Utan hamnade inom sälj hade en lön på 30 000 i månaden. Detta tycker jag är superlågt för en svår utbildning. MEN, nu har jag hamnat på ett jobb på 26 000 sek i månaden. Lång historia varför, men gjorde lumpen på äldra dar 2021, sedan dess har jag haft ströjobb och liknande fick häromdagen ett jobb som presale/innesäljare.

Helt OK jobb, och jag är kanske jättedålig på att hitta jobb. Jag säger inte att jag förtjänar bättre jobb, inte alls. Önskar bara att jag hade skippat högskoleingenjör helt och hållet, jag är en urusel ingenjör ändå liksom, så mycket blod, svett och tårar för så otroligt lite resultat.

Skippa högskoleingenjör det lönar sig inte. Om du inte är både superteknisk och lika charmig som James Bond och jag saknar båda.
Citera
2023-09-11, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakepake123
Skippa högskoleingenjör det lönar sig inte. Om du inte är både superteknisk och lika charmig som James Bond och jag saknar båda.
Det utbildas för många ingenjörer. Skolorna får tyvärr betalt för att överexaminera, vilket visar att folk på Utbildningsdepartementet har en del att jobba med.
Citera
2023-09-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Det utbildas för många ingenjörer. Skolorna får tyvärr betalt för att överexaminera, vilket visar att folk på Utbildningsdepartementet har en del att jobba med.

Ja det är precis så. Jag gick från 30 000 i månaden till 26 000 för att jag fick ta det första som erbjöd mig något om man inte ska gå på skattebetalare.

Jag går liksom back på min högskoleingenjörsexamen. Visst det är mitt fel och nej jag tycker inte att jag nödvändigtvis har rätt till jobb för det har jag inte. MEN! Hade jag vetat att min högskoleingenjörsexamen skulle vara så ovesäntlig att jag måste ta ett jobb för 26000 i månaden så hade jag hellre skippat utbildningen helt. Det var för mycket jobb och slit under 5,5 år ( med omtentor etc), för så lite resultat. Så poängen är att jag var inte lämplig som ingenjör och skulle därav inte läst alls.

Jag valde dock utbildningen för att det var så mycket snack om brist på ingenjörer 40000 ingenjörer skulle saknas etc då 40-talisterna skulle gå i pension, det stämde ju inte alls.

Jag var liksom naiv nog att tro att de skulle slita och dra i mig för att "bristen" var så stor. Att storföretag skulle kontakta mig etc, men det var helt fel. Jag får liksom söka 100 jobb etc.
Citera
2023-10-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ja det är precis så. Jag gick från 30 000 i månaden till 26 000 för att jag fick ta det första som erbjöd mig något om man inte ska gå på skattebetalare.

Jag går liksom back på min högskoleingenjörsexamen. Visst det är mitt fel och nej jag tycker inte att jag nödvändigtvis har rätt till jobb för det har jag inte. MEN! Hade jag vetat att min högskoleingenjörsexamen skulle vara så ovesäntlig att jag måste ta ett jobb för 26000 i månaden så hade jag hellre skippat utbildningen helt. Det var för mycket jobb och slit under 5,5 år ( med omtentor etc), för så lite resultat. Så poängen är att jag var inte lämplig som ingenjör och skulle därav inte läst alls.

Jag valde dock utbildningen för att det var så mycket snack om brist på ingenjörer 40000 ingenjörer skulle saknas etc då 40-talisterna skulle gå i pension, det stämde ju inte alls.

Jag var liksom naiv nog att tro att de skulle slita och dra i mig för att "bristen" var så stor. Att storföretag skulle kontakta mig etc, men det var helt fel. Jag får liksom söka 100 jobb etc.

Var läste du någonstans? Och hur kunde det ta dig 5,5 år att ta sig igenom en treårig utbildning?

I övrigt så utbildar vi knappast för många ingenjörer. Däremot så finns det såklart olika inriktningar där vissa antagligen är mer värdefulla än andra. Men att välja en utbildning som är IT-inriktad kan knappast vara fel. Sen måste man såklart vara anställningsbar.
Citera
2023-10-03, 18:35
Medlem
Citat:

Tog det 5.5 år för dig att bli högskoleingenjör? Det är ju en treårig utbildning.
Citera
2023-10-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjohanssonja
Tog det 5.5 år för dig att bli högskoleingenjör? Det är ju en treårig utbildning.

Yes, började med högskoleingenjör kemiteknik. Hängde in i 1 år utan några poäng egentligen. Fattade bara inte vad jag läste helt enkelt. Kanske glädjebetyg från gymnasiet och därmed dålig förberedd vet ej. Sedan ett år av ströjobb, oh visst jag pluggade inte mycket, men var ändå inskriven och hade planer på att ge det en andra chans. sedan 3,5 på själva maskinteknik kursen så 1+1+3,5 = 5,5 år.

Omtentor, inte förstå vad jag läste, dålig studieteknik etc.

Jag skulle inte ha läst till ingenjör överhuvudtaget helt enkelt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in