2023-09-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Visst ska vi ta vara på vetenskapen men varför ska vi överge den etiska kunskap som våra förfäder ansåg så värdefull att de ofta gick långa vägar för att överföra den till nästa generation? Korset på flaggan är där av en anledning.

Även vetenskapen bejakar värdet av traditionell visdom. Trots att jag har en instinktiv avsky mot Yuval Noah Harari på grund av hans naiva omfamnande av nya världsordningen så gör han ändå ett bra och populariserat argument för evolutionära nyttan i traditionell visdom i boken Sapiens. I korthet så argumenterar han för att religion, och en del andra kunskaper, agerar som "nyttiga fiktioner". Varför ta bort nyttiga fiktioner?

Det visar att även för ateisternas idoler som Harari, så är det orimligt att försöka ta bort religion.
Man måste inte nödvändigtvis ta bort ”nyttiga fiktioner”, däremot blir det jävligt mycket mer fel när samma fiktioner försöker inkräkta på människors friheter. Det är inte så att allt blir tillåtet utan en gud, men fan heller att någon religiös kult ska begränsa min frihet.
Citera
2023-09-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Man måste inte nödvändigtvis ta bort ”nyttiga fiktioner”, däremot blir det jävligt mycket mer fel när samma fiktioner försöker inkräkta på människors friheter. Det är inte så att allt blir tillåtet utan en gud, men fan heller att någon religiös kult ska begränsa min frihet.

Någon inkräktar alltid på någons frihet. Någons narrativ måste läras ut i skolan, media och så vidare. Fåren följer detta narrativ. Jag anser inte att genusnarrativet har gett gott resultat.

Frihet finns inte. Människor följer ideologi.
Citera
2023-09-11, 18:41
Medlem
Citat:
Någon inkräktar alltid på någons frihet. Någons narrativ måste läras ut i skolan, media och så vidare. Fåren följer detta narrativ. Jag anser inte att genusnarrativet har gett gott resultat.

Frihet finns inte. Människor följer ideologi.
Skitdåligt argument. Att ”någon inkräktar alltid på någons frihet” är inte ett bra argument för att mer inkräkta på friheter.
Citera
2023-09-11, 18:50
Medlem
Citat:
Skitdåligt argument. Att ”någon inkräktar alltid på någons frihet” är inte ett bra argument för att mer inkräkta på friheter.

Vad bra. För att "mer inskränka på friheter" är vad jag argumenterar emot. Mental ohälsa (ohälsa i allmänhet) gör folk mer ofria, och jag förespråkar att lära ut den ideologi som gör dem hälsosamma.
Citera
2023-09-11, 18:52
Medlem
Citat:
Vad bra. För att "mer inskränka på friheter" är vad jag argumenterar emot. Mental ohälsa (ohälsa i allmänhet) gör folk mer ofria, och jag förespråkar att lära ut den ideologi som gör dem hälsosamma.
Nej, du förespråkar religion, eller har jag missat något?
Citera
2023-09-11, 18:59
Medlem
Citat:
Nej, du förespråkar religion, eller har jag missat något?

Endast i den mån det är nyttigt.
Citera
2023-09-11, 19:01
Medlem
Citat:
Endast i den mån det är nyttigt.
Då har du på dig att bevisa att det alls är nyttigt någonsin.
Citera
2023-09-11, 19:25
Medlem
Citat:
Då har du på dig att bevisa att det alls är nyttigt någonsin.

Eftersom status quo är att människan är religiös så är det väl snarare motsatsen som ska bevisas.
Citera
2023-09-11, 19:30
Medlem
Citat:
Eftersom status quo är att människan är religiös så är det väl snarare motsatsen som ska bevisas.
Nej, därför att det inte på något sätt visar att religion är bra. Ungefär som att kommunism var status quo i Sovjet. Du har bevisbördan.
Citera
2023-09-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är bra. Ni ska inte överleva. Jesus är uppståndelsen och Livet.

Gå och spotta ut spyan och vänd inte tillbaka till den.

Jag vet hur det känns.
Jag skulle inte säga att jag har nån avart dock.

Vi får vara. Vi avarter. Det är mycket som blir lost in translation. Men vi får ta del..

Tack så mycket.
Välj livet.

"Levaren"
Ett äkta ärligt svar från en religiös människa 🤣 Hela ditt liv bygger på fruktan!
Citera
2023-09-11, 21:17
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Ett äkta ärligt svar från en religiös människa 🤣 Hela ditt liv bygger på fruktan!
Nej nu behöver jag inte vara rädd. Är jag rädd så är jag fel ute.

Jag är ofta fel ute

Men det är en som är rätt.
Citera
2023-09-11, 21:36
Medlem
Citat:
Nej, därför att det inte på något sätt visar att religion är bra. Ungefär som att kommunism var status quo i Sovjet. Du har bevisbördan.

Vad är du ute efter för slags bevis då?

Jag kan sitta hela dagen och lista framgångsrika historiska figurer som trodde på Gud. Newton, Descartes, Montesquieu, John Adams, Edmund Burke, Hans Hierta, Jesus, Aristoteles, Platon, Epiktetos, Kant, Hegel, Charles S. Pierce, William James, Att lista framgångsrika ateistiska blir svårare men... Karl Marx? De som inspirerade Dostojevskij till att skriva "Onda Andar"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in