2023-09-11, 19:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowFeverGuy
Står jag sist i en kö, och kassan bredvid öppnar - tror fan att jag går till den, och hinner jag först; Wohoo! Och jag skäms exakt NOLL över detta, för allvarligt - hur skulle reglerna se ut?

Anta att det står åtta pers i kön till den första kassan - om - som någon föreslog - halva kön ska gå så kommer alltså person 5-8 flytta över sig och behålla köordningen. Men hur känns detta i så fall till person nummer fyra i originalkön, som plötsligt får se personen bakom honom hamna först i en ny kö? Ja är det TS som är den personen, så kan man nog ge sig fan på att hen blir kränkt å det grövsta och skriver ett upprört inlägg här om det. Och tänk om det är ett OJÄMNT antal personer i originalkön! Hur gör man då? NÅT kommer bli ORÄTTVIST!!! WUÄÄÄH!!!

Väx upp! Ny kö är ny kö - det GÅR inte att ha några regler för detta som går att applicera vid varje tillfälle - således är det det gamla klassiska uttrycket "Först till kvarn" som gäller. Och som sagt - folk är ofta så jävla sega att det knappt hunnit märka att det finns en ny kö, förrän man har betalat och lämnat affären. Med en nöjd och belåten min.

Jag är på din sida här.
Om det nu alls FANNS regler över detta, ens oskrivna, varför har ingen hört talas om dem?
Och kom inte och påstå att just på er lilla gata hemma i stan, där visste faktiskt alla att man inte trängde sig i köer, för det handlar inte om det.

Det är en NY kö, alltså gäller inga regler förutom först på plats, först hanterad.
Det är dessutom oerhört roligt att se människor bli helt skitstressade över all denna nya frihet; ska de byta kö eller tro på den gamla klassikern att den nya kön kommer röra sig långsammare än den de står i? Tänk om folk tittar snett på dem om de byter kö! Tänk om andra folk ser dem som boskap om de INTE byter kö? ALLA DESSA BESLUT!!!

Så jag är ledsen, men reglerna gäller helt enkelt inte för en ny kö.
De som tränger sig i redan etablerade köer är kompletta rövhål och ska bekämpas med vilka medel som finns tillhanda, men det är en helt annan frågeställning.
Citera
2023-09-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkerdelux
Och att man inte staplar varor på varandra som en hög berg, men ligger dom en åt gången med streckkoden mot blipapparaten (eller vad det nu heter)

Man har ändå bara 2 händer och kommer bara ta en vara åt gången. Du visa respekt/vänlighet mot kassören och hjälper dig själv. Tänk på att dom jobbar nästan hela dagen med detta, så om du kan underlätta så gör det! Dom blir glad och en aning förvånad
Jo, det är ju sant.
Frågan är om inte självskanning är snabbaste kassa-systemet ändå, förutsatt det finns gott om utchecknings-automater. Men troligen lätt att missbrukas.
Citera
2023-09-11, 19:34
Medlem
Ilimitados avatar
Hört talas om ”först till kvarn”?
Citera
2023-09-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Det tar emot lite att skriva och erkänna det, men det har faktiskt hänt mig.
Skamset får man återvända till den ordinarie kön och mycket riktigt som du säger är det bara till att ställa sig längst bak igen.

Men om det nu är så som andra skriver här att kassan skall öppnas så behöver man ju inte springa men nog skyndar jag mig allt för att komma över i den andra kassakön så fort det går.
Handlar inte om något korkat om klass och utbildning. Så här funkar det i verkliga livet. Den nya kön som öppnas är en helt ny kö och då är det en ny kamp om komma först.
Blir vissa sårade över det så tråkigt för dem, men så här funkar det.

Fick du menande blickar efter dig när du gick skamgången längst bak i kön?
Man får ju ha finess och bara slidea över till andra kön utan att välta saker på vägen eller knuffa till folk.
Citera
2023-09-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Jag är svensk och adopterad från Nigeria, vad det nu har med nåt att göra?
Svenskar ligger ofta högre moraliskt, liksom stora delar av människor från norra Europa. Vi fuskar inte i idrott, även om det finns enstaka undantag. Anledningen? En fuskare vinner inte en tävling. Om du fuskat i golf, som du väl nämnde tidigare, så vinner du inte och det förstår du själv också.

Din bakgrund är intressant. Den ligger nog bakom din obehagliga oersonlighet, för ingen normal svensk uppträder så här:
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Längst fram är det som gäller och jag skyr inga medel för att uppnå mina syften, knuffar, armbågar i ansiktet, drar i kundvagn/ varukorg eller vadfan som helst som krävs för att KOMMA FÖRST !!!
Du är ynklig
Citera
2023-09-11, 20:29
Medlem
Akacia2050s avatar
Ny kassa - ny kö.

Och vem bryr dig?

Fan vad kärringar som bryr sig om detta skulle behöva bli bögrånvåldtagna.
Citera
2023-09-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag är på din sida här.
Om det nu alls FANNS regler över detta, ens oskrivna, varför har ingen hört talas om dem?
Och kom inte och påstå att just på er lilla gata hemma i stan, där visste faktiskt alla att man inte trängde sig i köer, för det handlar inte om det.

Det är en NY kö, alltså gäller inga regler förutom först på plats, först hanterad.
Det är dessutom oerhört roligt att se människor bli helt skitstressade över all denna nya frihet; ska de byta kö eller tro på den gamla klassikern att den nya kön kommer röra sig långsammare än den de står i? Tänk om folk tittar snett på dem om de byter kö! Tänk om andra folk ser dem som boskap om de INTE byter kö? ALLA DESSA BESLUT!!!

Så jag är ledsen, men reglerna gäller helt enkelt inte för en ny kö.
De som tränger sig i redan etablerade köer är kompletta rövhål och ska bekämpas med vilka medel som finns tillhanda, men det är en helt annan frågeställning.

Ny kö -> nya regler
De veliga är ofta förlorarna, de tänker för mycket och vaggar därefter i takt med deras tänk- "kön till höger, springa snabbt eller stå kvar? "

De som hinner göra ett litet tafatt utfall åt den nya kön, tar en stor risk då utfallet/snedsteget ut ur ordinarie kö kan göra att de mister sin plats. Den bakom kan snabbt skjuta fram sin korg en halvmeter framåt och har då regelrättigt fått sina nya plats i kön.
Förloraren står snopet på sidan av kön och får nu ännu ett beslut att ta; kämpa för att få tillbaka sin ordinarie plats i kön eller ställa sig längst bak i kön. En del låtsas "ha glömt" något och pinnar snabbt iväg för att "hämta" sina ballerinakex.
Citera
2023-09-11, 20:55
Medlem
Borasare1980s avatar
Har övriga personer i gamla kön inte tillräckligt kvicka reaktioner att byta kö får de skylla sig själva. Ny kö - först till kvarn gäller och då är det den som reagerar kvickast som bör ha förtur, inte den som reagerar sent och kompenserar med att rusa. Råkar nån ändå tränga sig före så gnäller man inte utan är glad att kassörskan överhuvudtaget öppnar kassan. Nån med få varor kan man låta gå före av artighet men absolut inte pensionärer för de segar ner kön likt epatraktorer på landsväg när de ska leta runt bland mynt och rabattkuponger i evighet. De ska hålla sig kvar där de står.
Senast redigerad av Borasare1980 2023-09-11 kl. 20:58.
Citera
2023-09-11, 20:57
Medlem
Vem är först i en kö? Den som ställer sig där först, så klart.
Citera
2023-09-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vem är först i en kö? Den som ställer sig där först, så klart.

EXAKT så!
Citera
2023-09-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram
I teorin så är det jag som har rätt att gå före andra eftersom jag är viktigare och en betydligt mer värdefull kund för butiken jag handlar i. Ni andra ska vara glada att ni ens har råd att handla nudlar för veckan.

Vänta bara tills du råkar på en principfast jäkel som har varit med i gamet x antal år. De finns därute och inte ens du som anser dig vara mer värdefull kund, har en chans när de öppnas en ny kassa- sorry you're out!
Citera
2023-09-11, 23:52
Medlem
GhostofPerditions avatar
OT - men samma jävel kör helt sonika förbi hela bilkön för att sedan blinka in när filen tar slut. Nästan gulligt, som om någon släpper in dem LOL
Sådana släpper man inte förbi, så är det bara. Ligger klistrad till bilen framför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in