2023-09-09, 08:17
Medlem
Nu sitter jag i klistret...
Har sagt upp mig och tänkte leta uppdrag i lugn och ro, men landade lite "out of the blue" ett 12-månadersuppdrag igår. Så jag köpte ett lagerbolag via Wint. Aktiekapitalet kommer vara dem tillhanda på måndag eller senast tisdag.
Problemet är nu att konsultmäklarna med säte i Nederländerna kräver att jag har F-skatt innan avtalet skrivs. Startdatum för uppdraget är den 25/9 så det är lite tight om tid.
Som jag fattar det så får jag generalfullmakt av Wint, borde det inte räcka med att jag visar upp att jag har ansökt om F-skatt och registrering för moms för att skriva avtal?
Sen förstår jag inte riktigt varför jag måste uppvisa VAT-registreringen mot ett annat EU-land då tjänster är momsfria, väl?

Någon som kan komma på ett annat sätt? Har en polare med aktiebolag och F-skatt, men han är inte reggad som arbetsgivare och jag känner mig lite taskig om jag helt plötsligt kommer dragandes med extra arbetsbörda även om jag är villig att ge honom 5% av intäkterna i någon månad.
Citera
2023-09-09, 09:34
Medlem
Att få alla papper i ordning mot bolagsverket och skatteverket kan ta några veckor.

Svara att f-skatt är på gång och att du återkommer snarast.
Citera
2023-09-09, 09:40
Bannlyst

https://skatteverket.se/foretag/etja...3e8000673.html

""Vår ambitionsnivå är att du ska få besked om du har blivit godkänd för F- eller FA-skatt inom 3 till 6 veckor. Handläggningstiden kan dock variera, bland annat beroende på hur komplext ditt ärende är och på vår arbetsbelastning.""

Moms ska alltid betalas, 25% gäller och det är kutym att timpris anges exklusive moms, och att man "pratar" exklusive moms, i branschen är det underförstått att 900 kr/h är exklusive moms, om du förstår...

https://skatteverket.se/foretag/moms...168000409.html

Prata med konsulthallicken och visa kopior på de inskickade ansökningarna, ofta får man någon bekräftelse på att det är mottaget av skatteverket...
Citera
2023-09-09, 14:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut
Någon som kan komma på ett annat sätt? Har en polare med aktiebolag och F-skatt, men han är inte reggad som arbetsgivare och jag känner mig lite taskig om jag helt plötsligt kommer dragandes med extra arbetsbörda även om jag är villig att ge honom 5% av intäkterna i någon månad.
Du kan väl gå med sånt där egenanställningsföretag under en månad eller två?
Citera
2023-09-09, 14:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Nu sitter jag i klistret...
Har sagt upp mig och tänkte leta uppdrag i lugn och ro, men landade lite "out of the blue" ett 12-månadersuppdrag igår. Så jag köpte ett lagerbolag via Wint. Aktiekapitalet kommer vara dem tillhanda på måndag eller senast tisdag.
Problemet är nu att konsultmäklarna med säte i Nederländerna kräver att jag har F-skatt innan avtalet skrivs. Startdatum för uppdraget är den 25/9 så det är lite tight om tid.
Som jag fattar det så får jag generalfullmakt av Wint, borde det inte räcka med att jag visar upp att jag har ansökt om F-skatt och registrering för moms för att skriva avtal?
Sen förstår jag inte riktigt varför jag måste uppvisa VAT-registreringen mot ett annat EU-land då tjänster är momsfria, väl?

"När du säljer tjänster ska du i regel ta ut moms på försäljningen".

https://www.skatteverket.se/foretag/...800010696.html
Senast redigerad av trottwell 2023-09-09 kl. 14:58.
Citera
2023-09-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du kan väl gå med sånt där egenanställningsföretag under en månad eller två?

Nej, jag har inte rätt att ingå avtal i det företagets ställe. Annars hade det nog funkat.
Citera
2023-09-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

https://skatteverket.se/foretag/etja...3e8000673.html

""Vår ambitionsnivå är att du ska få besked om du har blivit godkänd för F- eller FA-skatt inom 3 till 6 veckor. Handläggningstiden kan dock variera, bland annat beroende på hur komplext ditt ärende är och på vår arbetsbelastning.""

Moms ska alltid betalas, 25% gäller och det är kutym att timpris anges exklusive moms, och att man "pratar" exklusive moms, i branschen är det underförstått att 900 kr/h är exklusive moms, om du förstår...

https://skatteverket.se/foretag/moms...168000409.html

Prata med konsulthallicken och visa kopior på de inskickade ansökningarna, ofta får man någon bekräftelse på att det är mottaget av skatteverket...

Det är ju köparen som ska betala in momsen i det land den har sitt säte. Ingen svensk moms ska betalas.

Ja, tycker att det borde räcka med att visa kopior på handlingarna.
Citera
2023-09-11, 14:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Nej, jag har inte rätt att ingå avtal i det företagets ställe. Annars hade det nog funkat.
Jo så är det ju förstås
Du skriver ett avtal med ditt företag "Bakhmut AB" (BAB)
I avtalet står: "fakturering sker de första två månaderna via Frilans Finans (FF) tills BAB erhållit F-skattesedel då FF tillser att alla skatter och avgifter betalas in till staten."
Men det vill de kanske ine och det verkar oseriöst att fråga kanske.
Eller kan du skjuta upp faktureringen en månad eller två och fakturera allt den månad du får F-skattebeviset?
Annars är väl lösningen med brodern okey.
Asch jag vet inte riktigt.
Grattis till jobbet i alla fall och hoppas det löser sig
Citera
2023-09-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jo så är det ju förstås
Du skriver ett avtal med ditt företag "Bakhmut AB" (BAB)
I avtalet står: "fakturering sker de första två månaderna via Frilans Finans (FF) tills BAB erhållit F-skattesedel då FF tillser att alla skatter och avgifter betalas in till staten."
Men det vill de kanske ine och det verkar oseriöst att fråga kanske.
Eller kan du skjuta upp faktureringen en månad eller två och fakturera allt den månad du får F-skattebeviset?
Annars är väl lösningen med brodern okey.
Asch jag vet inte riktigt.
Grattis till jobbet i alla fall och hoppas det löser sig

Tackar!
Tror det enklaste är att skjuta upp faktureringen till slutet av oktober. De här jepparna använder iofs self-billing. Samma upplägg som ework. Du fyller i en tidrapportering och de ställer ut en faktura mot sig själva i ditt namn när kunden godkänt debiterade timmar.

Blir lite lustigt att det är själva avtalet som inte kan signeras eftersom VAT-nummer inte kommer hittas när de gör en slagning. Borde ju räcka att bifoga ansökan om F-skatt och moms för att de ska se att det är seriöst.
Citera
2023-09-20, 11:40
Medlem
Uppdatering: Börjar uppdraget på måndag, utan att ha avtalet mellan mitt företag och mäklaren signat. Förhoppningsvis maler skatteverkets kvarnar på under veckorna som kommer så att jag får momsregistreringen på plats till slutet av oktober när det är dags att ställa ut fakturan.

Helt otroligt vad det ska vara krångligt. Varför är inte ansökningsprocessen automatiserad? Handläggarna borde bara hantera ytterligheterna och stickprov.
Citera
2024-06-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Att få alla papper i ordning mot bolagsverket och skatteverket kan ta några veckor.

Svara att f-skatt är på gång och att du återkommer snarast.

Jag gjorde samma resa förra året i Mars, skulle gå lite lugnt tillväga men fick ett uppdrag som jag började på 6 dagar efter att jag sagt upp mig.
Moms går på dagen när du har fullmakten, F-skatten tog 5 veckor.
Försäkringen var ett aber, men har för mig att jag fick den på plats på 11 dagen efter köp av lagerbolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in