2023-09-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vad jag personligen, eller du för den delen vill spelar ingen roll. Ryssland har övertagit betydande naturresurser i östra Ukraina och Väst genom Nato försöker ta tillbaka. Frågor på det?
Jävla babblande från dig blatte idag
Ryssland har ingen rätt å gå in å ta någonting i Ukraina fattar du väll ?

Frågor på det ?
Citera
2023-09-11, 10:20
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Nej fel. Ge mig fler exempel på vart Nato vart direkt involverad?

Men lilla du, det är ju just det jag säger, ni har aldrig sett ett Nato som varit fullt involverat nånstans...
ni gör samma misstag som Hitler och fascist-Japan gjorde på 1930-talet, trodde det dekadenta väst för försvagat och inte kunde eller ville göra nåt.
Och väst är idag dessutom betydligt mer förberett och rustat än vi var på 1930-talet...
Citera
2023-09-11, 10:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
"I Ukrainas fyndigheter ingår 117 av de 120 mest använda och eftertraktade mineralerna och metallerna, varav nästan hälften finns i landets östra delar. Samma delar som Ryssland invaderat.

Secdevs uppskattar att runt 20 procent av landets naturresurser nu finns i Rysslands händer, skriver Expressen. Värdet uppskattas till cirka 12 500 miljarder dollar."
Lite mer specifikt vad är det för mineraler? De var ingen större gruvnation innan kriget. Deras gruvor producerade mest kol och salt. Inte särskilt heta resurser.

Bara för att något existerar i ett område så betyder det inta att det skulle vara lönsamt att bryta.
Citera
2023-09-11, 10:22
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Jag fattar inte den här typen av inlägg. Rupeen flyter och kan utan problem (?) växlas till USD eller andra valutor. Indier gör det hela tiden. Varför är det sämre för Ryssland att få rupier än något annat? Uppriktig fråga.
Gissar på att det har och göra med Rysslands banksanktioner. De måste sälja Rupeen till någon. Blir problem utan SWIFT.
Citera
2023-09-11, 10:23
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan är som förut, om det är som du säger, varför fördrar du att ryssarna har dem och inte väst. Finns det någon form av logik i den åsikten. Jag ser den inte.
Vad jag och du vill, spelar förstås roll för våra åsikter och vad vi säger. Nu menar jag att det är betydligt mer komplicerat än så. Menar du att svenska folket står på Ukrainas sida för att de vill åt deras naturresurser. Det har jag liksom svårt att förstå. Du pratar även om Nato som inte krigar, utan Ukraina stöds till största delen av vissa länder i väst. Det betyder att du har svårt att skilja på olika saker. Men eftersom du felaktigt påstår det och det är vad ryssarna felaktigt hävdar, för du fram ett falskt narrativ de har skapat. Varför det?

75% av svenska befolkningen kunde inte peka ut Ukraina på kartan innan konflikten.
Gemene man i sverige läser enbart AB och därigenom fått sin åsikt serverad.
Liksom de flesta på FB.
Citera
2023-09-11, 10:24
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Jävla babblande från dig blatte idag
Ryssland har ingen rätt å gå in å ta någonting i Ukraina fattar du väll ?

Frågor på det ?

Och vad har vi i Sverige med det att göra? Ska vi blanda oss i alla konflikter i världen från och med nu?
Eller vad är det som är så speciellt med Ukraina menar du?
Citera
2023-09-11, 10:24
Medlem
Citat:
Nej vi diskuterar inte OT. Ryssland har invaderat Ukraina, de vi vuxna diskuterar är Ukrainas möjlighet att försvara sig utan Nato.

Nej, det är du som diskuterar NATO, min rabiate lille vatnik. Övriga diskuterar kriget förutom dig och din sort.
Citera
2023-09-11, 10:25
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Men lilla du, det är ju just det jag säger, ni har aldrig sett ett Nato som varit fullt involverat nånstans...
ni gör samma misstag som Hitler och fascist-Japan gjorde på 1930-talet, trodde det dekadenta väst för försvagat och inte kunde eller ville göra nåt.
Och väst är idag dessutom betydligt mer förberett och rustat än vi var på 1930-talet...

Exakt du har ingen aning om Natos potential. Nato är en papperstiger av enda anledningen att Biden ska kunna kontrollera områden och sälja vapen.
Citera
2023-09-11, 10:26
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
75% av svenska befolkningen kunde inte peka ut Ukraina på kartan innan konflikten.
Gemene man i sverige läser enbart AB och därigenom fått sin åsikt serverad.
Liksom de flesta på FB.
Du ljuger.
Citera
2023-09-11, 10:27
Medlem
bofhs avatar
Svenske hjälparbetaren Johan Thyr allvarligt skadad i Ukraina:

Foreign volunteers' car struck by Russian artillery in Chasiv Yar: 2 killed, 2 wounded

https://kyivindependent.com/foreign-volunteers-car-struck-by-russian-artillery-two-killed-two-wounded/
Citera
2023-09-11, 10:28
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Alla invasioner har med naturresurser att göra. Olja (Irak, Libyen) Ukraina, de flesta konflikter i Afrika, koloniseringen av Väst i Afrika.
Står väl ändå klart för de flesta.

Det stora intresset för Väst/USA i Ukraina är inget undantag. Eller tror du USA är inblandade för att de helt plötsligt har börjat bry sig om andra länders invånare?
Det är förmodligen ingen idé att diskutera med dig. Dock, Rysslands ursprungliga invasion 2014 var främst för att Putin var orolig över att tappa kontrollen över Ukraina, men att Ukraina hittat naturresurser som kunde göra landet rikt vad absolut en del i motivationen.

För Europa handlar kriget nästan uteslutande om säkerhet, man vill inte att Ryssland ska ta områden genom krig, och den typen av agerande måste kosta. Hade naturresurser varit motivationen så hade Europa kunnat stötta Ryssland och fortsätta importera gas etc från Ryssen.

Kanada och USA har enorma naturtillgångar själva, för dem handlar det om den globala säkerhetsordningen, att kunna oskadliggöra Ryssland och avskräcka Kina.

Ukrainas områden med naturresurser är så utbombade nu att det sannolikt kommer att ta tio år innan det kan exporteras något i betydande mängder. Och så lång tidshorisont har inte politiker som väljs på 4 år.
Citera
2023-09-11, 10:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Lite mer specifikt vad är det för mineraler? De var ingen större gruvnation innan kriget. Deras gruvor producerade mest kol och salt. Inte särskilt heta resurser.

Bara för att något existerar i ett område så betyder det inta att det skulle vara lönsamt att bryta.

Läs denna länk. Innehåller vilka mineraler som Ukraina är rikt av.
Lägg sedan ihop 1+1 och vips, detta gäller inte om något annat än naturresurserna. Dessa fram tills 2014 Ryssland kontrollerade av den ryssvänliga Ukrainska ledningen, USA vill ha access och hjälpte till att avsätta och tillsätta en västvänlig ledning. Så att USA kunde kontrollera den istället.
Men detta är väl redan inge större nyheter för den som är normalbegåvad och högre i världen idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in