2023-09-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vi diskuterar Rysslands invasion av Ukraina i denna tråd eller? Eller måste man vara pro-Nato för att diskutera här?

Ja det gör vi men du är som vanligt OT. Ryssland har invaderat Ukraina d.v.s. inte Nato.
Citera
2023-09-11, 10:03
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad är det för naturresurser Ukraina har som EU skulle vara intresserade av? Det enda Ukraina verkar exportera i större mängd är säd och det vill EU absolut inte importera.

"I Ukrainas fyndigheter ingår 117 av de 120 mest använda och eftertraktade mineralerna och metallerna, varav nästan hälften finns i landets östra delar. Samma delar som Ryssland invaderat.

Secdevs uppskattar att runt 20 procent av landets naturresurser nu finns i Rysslands händer, skriver Expressen. Värdet uppskattas till cirka 12 500 miljarder dollar."
Citera
2023-09-11, 10:05
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja det gör vi men du är som vanligt OT. Ryssland har invaderat Ukraina d.v.s. inte Nato.

Nej vi diskuterar inte OT. Ryssland har invaderat Ukraina, de vi vuxna diskuterar är Ukrainas möjlighet att försvara sig utan Nato.
Citera
2023-09-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
För att verkligen skada ryssarna så är det långdistansvapen som väst inte vågar skicka. ATACMS och liknande som kan användas rätt så snabbt.

Vet inte i vilket podd det togs upp i men man kan se att mindre stater angränsande till Ryssland handlar med flera 100% mer av tex Tyskland men att ländernas egna siffror samtidigt anger att deras ekonomi inte ökat nämnvärt.
Många varor i Ryssland är textade och ämnade för andra länder men säljs vidare. Kan man formulera sanktioner som adresserar detta? Man kan säkert försvåra men mycket kommer slinka igenom. Ryssen lider inte om det står Georgien eller Kazakstan på sin Colaburk.

Nu läste jag att USA kanske kommer skicka ATACMS, hoppas det blir verklighet.
Citera
2023-09-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men intressant att relativt små höjdskillnader fortfarande är så viktiga i krig.

Jag tror inte det stämmer längre. Kriget är hemma hos dem nu, alla känner män som dött i Ukraina. Ryska soldater hemma på ledighet blir misshandlade på stan. Frigivna fängelseinterner från Wagner mördar och våldtar. En flygvärdinna blir galen på flygplatsen i Moskva och gripen av polis då hon får veta att hennes man stupat i Ukraina. Ryssarna ser detta i sin vardag.

Stämmer säkert ju mer tid som går. hoppas hoppas sanktioner ska bita mer.
Citera
2023-09-11, 10:07
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du vill att Ryssland ska ha de naturresurserna istället för väst. Vad skulle vi vinna på det? Eller vill du att väst ska bli fattigare. Att du har det som mål med ditt ställningstagande. Verkar förstås knäppt om du själv lever i väst. Vill du bli fattigare, kan du väl ge bort allt du har, så löser det sig. Inget som tvingar dig att ha hög levnadsstandard. Lev som en luffare.

Vad jag personligen, eller du för den delen vill spelar ingen roll. Ryssland har övertagit betydande naturresurser i östra Ukraina och Väst genom Nato försöker ta tillbaka. Frågor på det?
Citera
2023-09-11, 10:11
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad är det för naturresurser Ukraina har som EU skulle vara intresserade av? Det enda Ukraina verkar exportera i större mängd är säd och det vill EU absolut inte importera.

Runt 2013 hittades stora mängder olja och gasfyndigheter runt Krim och de östra delarna av Ukraina. Året efter anekterade Putin Krim och stöttade separatisterna i östra Ukraina.
Citera
2023-09-11, 10:11
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Så ryzzland vill stjäla Ukrainas naturresurser menar du? Som tjuvar och mördare som ryzzland är

Alla invasioner har med naturresurser att göra. Olja (Irak, Libyen) Ukraina, de flesta konflikter i Afrika, koloniseringen av Väst i Afrika.
Står väl ändå klart för de flesta.

Det stora intresset för Väst/USA i Ukraina är inget undantag. Eller tror du USA är inblandade för att de helt plötsligt har börjat bry sig om andra länders invånare?
Citera
2023-09-11, 10:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hur kommer Ukraina att använda ATACMS missiler om de får dem? De räcker väl nästan till Moskva från gränsen.
Citera
2023-09-11, 10:17
Medlem
Citat:
Alla invasioner har med naturresurser att göra. Olja (Irak, Libyen) Ukraina, de flesta konflikter i Afrika, koloniseringen av Väst i Afrika.
Står väl ändå klart för de flesta.

Det stora intresset för Väst/USA i Ukraina är inget undantag. Eller tror du USA är inblandade för att de helt plötsligt har börjat bry sig om andra länders invånare?

Så då menar du att Rysslands invasion av Ukraina har att göra med att de vill stjäla Ukrainas naturresurser? Oväntat att du som rysstroll öppet erkänner detta, men jag tror att du till viss del har rätt. Sen tillkommer förstås Rysslands allmänna storhetsvansinne och önskan att återuppbygga "Storryssland". Men självklart ska ryssen inte få stjäla vad som tillhör annan utan allt ska lämnas tillbaka till Ukraina.
Citera
2023-09-11, 10:18
Medlem
Citat:
Vad jag personligen, eller du för den delen vill spelar ingen roll. Ryssland har övertagit betydande naturresurser i östra Ukraina och Väst genom Nato försöker ta tillbaka. Frågor på det?

Uppenbarligen läser du Kremls propaganda som bibeln.
Nej Nato strider inte i Ukraina, däremot så finns det enskilda länder bl.a. Natomedlemmar som stöder Ukraina både ekonomiskt och med vapenleveranser.
Varför du tycket det är fel att stödja ett land som överfallits av en korrupt aggressiv granne kan vara du svara på.
Men försök hålla dig till fakta inte ofiltrerat sprida Kremls lögner.
Citera
2023-09-11, 10:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Frågan är som förut, om det är som du säger, varför fördrar du att ryssarna har dem och inte väst. Finns det någon form av logik i den åsikten. Jag ser den inte.
Vad jag och du vill, spelar förstås roll för våra åsikter och vad vi säger. Nu menar jag att det är betydligt mer komplicerat än så. Menar du att svenska folket står på Ukrainas sida för att de vill åt deras naturresurser. Det har jag liksom svårt att förstå. Du pratar även om Nato som inte krigar, utan Ukraina stöds till största delen av vissa länder i väst. Det betyder att du har svårt att skilja på olika saker. Men eftersom du felaktigt påstår det och det är vad ryssarna felaktigt hävdar, för du fram ett falskt narrativ de har skapat. Varför det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in