2023-09-01, 10:02
Medlem
Zoe toppar väl runt 130-140km/h. Det är för mig, mer än tillräckligt. Jag kör 80% landsväg till och från jobbet 7mil t/r. Ibland väljer jag motorvägen och där får man köra 110km/h men trafikrytmen ligger oftast runt 100km/h så jag ligger ofta i omkörningsfilen med Zoe. Varför är det så viktigt att kunna köra 150km/h? Det drar mycket el, man kommer fram till målet obetydligt snabbare och det är olagligt.
Citera
2023-09-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Besiktar man hos Carspect får man blankt papper, utan att betala extra, oavsett att seriösa bilprovningsföretag skulle satt spanska flaggan på rutan!
För länge sedan åkte vi alltid ned till Åsele och besiktade alla fordon .

En dunk hembränt i skuffen ovanpå varningstriangeln ledde till blankt papper varje gång.
Citera
2023-09-01, 15:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Varför är det så viktigt att kunna köra 150km/h? Det drar mycket el, man kommer fram till målet obetydligt snabbare och det är olagligt.

Kan bara svara för mig själv, men är det bra väder/vägar med lite trafik så brukar jag i normalfallet marscha +30 km/h på de flesta vägar. Kör jag då på E6 där det är 120 km/h så brukar jag därmed i normalfallet lägga mig runt 150 km/h.

Visst ökar elförbrukningen en hel, men då jag laddar mest hemma (eller gratis på hotell/jobben) så är den kostnaden extremt låg och obetydlig i det stora sammanhanget. Jag sparar ändå 25% av restiden, vilket är en rätt bra besparing IMHO.
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-01 kl. 15:07.
Citera
2023-09-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På ditvägen är det inte så mycket trafik, då brukar det gå bra att hålla 130-140 km/h.
Din bil måste vara unik .
Under alla år jag pendlat har jag sällan sett en ZOE ute på E4 och de jag sett har legat i max 80km/h och stoppat upp trafiken .

Jag har provkört en likadan bil som din och över 80 kändes det som om handbromsen låg på, så seg var den vid omkörning.

Därför låter det du påstår som en skröna i mina öron ......
Citera
2023-09-01, 18:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Zoe toppar väl runt 130-140km/h. Det är för mig, mer än tillräckligt. Jag kör 80% landsväg till och från jobbet 7mil t/r. Ibland väljer jag motorvägen och där får man köra 110km/h men trafikrytmen ligger oftast runt 100km/h så jag ligger ofta i omkörningsfilen med Zoe. Varför är det så viktigt att kunna köra 150km/h? Det drar mycket el, man kommer fram till målet obetydligt snabbare och det är olagligt.
Självklart räcker det till i rusningstrafik, så som du säger kan man ändå inte köra så fort i rusningstrafiken.
135 km/h som är topphastigheten räcker väl egentligen även på övriga tider på dygnet, så jag har själv inga större problem med att den bara gör 135.
Citera
2023-09-01, 18:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Din bil måste vara unik .
Under alla år jag pendlat har jag sällan sett en ZOE ute på E4 och de jag sett har legat i max 80km/h och stoppat upp trafiken .

Jag har provkört en likadan bil som din och över 80 kändes det som om handbromsen låg på, så seg var den vid omkörning.

Därför låter det du påstår som en skröna i mina öron ......
Kan du inte försöka vara normal i ett enda inlägg?

ZOE toppar 140 på mätaren, vilket är 135 verklig fart.
Acceleration upp till 140 är i nivå med en vanlig Golf eller liknande bil, alltså fullt tillräckligt.

Kör man i eco-läge känns det att bilen är strypt på kraft, men det läget är fullständigt meningslöst och används aldrig.
Det sätts på/av med en knapp nere vid växelväljaren.
Citera
2023-09-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kan du inte försöka vara normal i ett enda inlägg?

ZOE toppar 140 på mätaren, vilket är 135 verklig fart.
Acceleration upp till 140 är i nivå med en vanlig Golf eller liknande bil, alltså fullt tillräckligt.

Kör man i eco-läge känns det att bilen är strypt på kraft, men det läget är fullständigt meningslöst och används aldrig.
Det sätts på/av med en knapp nere vid växelväljaren.
Det normala är väl att såga en dålig bil för dess fel och brister , eller hur ?
Som alla utom du och FLAT7 förstått så är ZOE nutidens svar på Trabant .
En pytteliten skitbil av tvivelaktig kvalitet , endast älskad av totalonanister vars attraktion på det motsatta könet är så obefintlig att de måste anlita prostituerade för att få det vi normala människor får gratis.
Citera
2023-09-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får återkomma när den gått 18 000mil och se om du behöver byta motor då.

Det är ganska långt så till och med den ädla Teslan kan ev ha fått byta motor då?
Citera
2023-09-10, 11:33
Medlem
Citat:
Det är ganska långt så till och med den ädla Teslan kan ev ha fått byta motor då?

På garantin i så fall, drivlinan har garanti tills 19 200mil.
Citera
2023-09-11, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
På garantin i så fall, drivlinan har garanti tills 19 200mil.

Renault erbjuder motorskadeförsäkring till 17 000mil.
Citera
2023-09-13, 18:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Har du själv den försäkringen? Vad kostar den?

Tipsa annars BABSAN om den. Kommer väl till nytta (han har en Zoe som det ständigt rasar motorer på).
Citera
2023-09-13, 20:11
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det måste vara motorhistoriens sämsta affärsidé .....

Finns det ens en enda ZOE som gått 10.000 mil utan dyra haverier ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in