2023-09-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är mycket surrigt på twitter men det verkar som om ryska styrkor har skjutit på varandra under reträtten från Opytnie. Det skall ha varit en massaker med 27 döda ryssar och över 30 svårt lemlästade.

Det kan ju vara så att Ukraina stört kommunikationerna mellan olika ryska enheter.

Källor är svårt att ange för twitter är alltid twitter. (eller numera X)

Just nu tror jag själv inte att Ukraina vill gå mot flygplatsen eller Donetsk city, det är nog för små trupper för det. Men kanske man går norrut?

taktiskt blir den fronten lättare att försvara nu i alla fall när det har tagit all mark på den sidan floden, sen så är det väl förödande för den ryska moralen att alltid behöva retirera.
Citera
2023-09-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
taktiskt blir den fronten lättare att försvara nu i alla fall när det har tagit all mark på den sidan floden, sen så är det väl förödande för den ryska moralen att alltid behöva retirera.

Det ställer nog Ryssland i ett dilemma. Dom är ju ganska hårt trängda i söder trots tjatet om försvarslinjer.

Ukraina har definitivt initativet.
Citera
2023-09-11, 00:29
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Den där Kadyrov är ju riktigt knäpp....

"Russian media report that Kadyrov, worried and frightened by a sudden worsening of his health condition, accused his personal doctor, Elkhan Suleimanov, who also served as deputy prime minister, of trying to poison him.

The doctor disappeared without a trace from October 2022, and then, according to several sources, he was removed from all posts, brutally murdered and buried alive."

Något motsägelsefullt, det sistnämnda. Blev han möjligtvis avrättad med ett nackskott i pannan innan han begravdes levande?
Citera
2023-09-11, 00:46
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Något motsägelsefullt, det sistnämnda. Blev han möjligtvis avrättad med ett nackskott i pannan innan han begravdes levande?

Hela Kadyrov-cirkusen är duktigt efterbliven.

Karln påminner lite om en Big Brother-deltagare direkt hämtad från 00-talet samtidigt som han är diktator över en åsnekoloni och inte för jättelängesen blev militärt promotad av prutten själv... eller vad dessa turer nu handlade om ¯\_(ツ)_/¯

Vad fasiken vet man mer än att hela den civiliserade världen skrattar sig harmynt åt alla inblandade.
Citera
2023-09-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det ställer nog Ryssland i ett dilemma. Dom är ju ganska hårt trängda i söder trots tjatet om försvarslinjer.

Ukraina har definitivt initativet.

Precis. De trycker på främst i söder så Ryssland måste omgruppera trupper dit. Då blir det förstår svagare för de lämnar, så då anfalls det där också.

Med hänsyn till Ukrainas enastående artilleri och drönartelnik tillsammans med Himars/M270/SS så blir det inte roligt att förflytta sig för Ryssland.

Förstående av logistik/artilleri börjar ge resultat räven i frontlinjen nu. Ingen insatt som bryr sig om några kilometer hot och dit. Det är utslagen logistik och förstörande av artilleriet som är det viktiga. De tär nämligen så man vinner krig på sikt, inte att inta en grushög som t. ex Bakhmut.

Först hände ringer, sen händer det lite i fronten rött länge, och sedan bryter de helt enkelt igenom.

Just nu händer det lite, men kilometer för kilometer bryter ändå Ukraina igenom. Fattar att rysstrollen skriker som stuckna grisar efter en förhandlingslösning.
Citera
2023-09-11, 05:41
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Indien har köpt på sig en försvarlig mängd rysk matriel och därmed även rysk ammunition.
Rupierna kommer helt klart till pass om ryssarna vill köpa tillbaka sin egen ammunition.

Indien har väl en försvarlig mängd ryzzka webergrillar (Stridsvagnar) drygt 4500 av varierande modell, mest T-72 vill jag minnas.

Men de aktar sig nog för att sälja av dem till ryzzland även om man marknadsför dem som ett "återköp" då det skulle ge ekonomiska och politiska konsekvenserför Indien och de skulle få svårt att ersätta webergrillarna med något effektivt på kort varsel och eventuellt få problem med teknik till sin inhemskt utvecklade stridsvagn.
Citera
2023-09-11, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Gamla lögner från Kreml. Folk i väst går inte på det där. Bara dumma jävla vatniks.

Varför håller du på när ingen tror dig?

Moretex är ju lysande. Jag noterar att du anklagar denne för "lögner". Intressant, tänkte jag. Vilka lögner då? Tydligen det här som Moretex skriver:

"Du menar från Kiev och det kom efter förhandlingarna i Istanbul. Det är så förhandlinger fungerar och i detta fall gick Kiev med på att fortsätta förhandlingar och ryssarna drog sig tillbaka som svar. Tyvärr kom ju Bucha lägligt och sen Boris Johnson på besök. Ukraina ska slåss till siste man och förstöra sitt land tyckte väst, Ryssland ska krossas.

Vad det gäller reträtten i Kherson eller Kharkiv så var den strategiskt för att jämna ut fronten då ryssarna inte hade tillräckligt med soldater. Man stannade inte och slogs till siste man och förlorade soldater och utrustning i onödan som Kievregimen gör som i exempelvis Bakhmut och Lysychansk förra året. Men väst betalar ju notan och så länge det finns folk kan man då slåss.

Jag fick rätt då jag sa att det inte skulle bli lika enkelt med sommaren offensiv men ni trodde på er egen propaganda att ryssarna skulle springa i skräck och att det skulle bli lika enkelt som i Kharkiv regionen förra året då ryssarna backade till bättre ställningar.

Jag hade fel i att ryssarna inte fortsatte mot Odessa innan förra årets ukrainska mobilisering var klar. Jag ansåg det för defensivt men jag är ingen general som Surovikin som tog besutet och nu förlorat ansvaret för fronten (jag kanske hade rätt ändå).

Det är din grupp av människor som står för önsketänkandet för hur går kriget och sanktionerna mot Ryssland? Du ser, jag hade rätt hela tiden bara för att jag har lite kunskap om världen."

Frågan är helt enkelt, vilken är lögnen?
Citera
2023-09-11, 06:13
Medlem
Jack.Elams avatar
Några dagar gammalt men jag tyckte det kunde vara värt en delning.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/09/04/the-russians-bolted-1950s-naval-guns-to-armored-tractors-and-produced-nearly-useless-combat-vehicles /
Citat:
Remember those 80-year-old naval guns that Russian marines bolted to 70-year-old armored tractors and rushed to the front line in Ukraine starting this spring?

It always was obvious that the MT-LB-2M-3 was a desperate military’s partial solution to an urgent problem. Deep losses of purpose-built air-defenses and infantry-support weapons compelled the Russians to make do with whatever old vehicles and weapons they had lying around.

But now we’ve seen a video of an MT-LB-2M-3 actually firing its over-under 25-millimeter cannons—and it’s apparent the Frankenstein’s monster of a combat vehicle is even less than the sum of its crude parts.

The video, which circulated on social media on Monday, confirms what many observers suspected: the 1950s-vintage 2M-3 turret, in its MT-LB application, is totally unstabilized. The vibration from firing the first few rounds all but guarantees that subsequent rounds will fly well wide of their target.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1700984170259116531
Citat:
Russian MTLB with 2х25mm naval guns installed.
I propose to call this modification MTLB-S, where “S” stands for “Stability”.
Citera
2023-09-11, 06:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ja, det gör jag.
Forex skriver:
Indien har officiell in- och utförselbegränsning på 25 000 INR

https://www.forex.se/valutaomvandlare?destination=IND&currency=INR

Det handlar om valutarestriktioner (någonting som även Sverige har haft), inte om att valutan inte är konvertibel.
Citera
2023-09-11, 06:40
Medlem
handtralalas avatar
Ukraina fortsätter att bredda brohuvudet vid Robotyne och tar ytterligare delar av den ryska försvarslinjen. Dessutom har man börjat sätt in stridsvagnar i räderna vilket tyder på att problemet med minfält ni har minskat betydligt. Intressant kommentar att man använder stridsvagnar delvis som ett sätt att röja personminor vilket såklart underlättar betydligt för infanteriets framryckning.

https://youtu.be/thgJd1qjcqQ?si=0u9Z3ylgGRzStA53

Och återigen, framstegen fortsätter trots att ryssen sätter in precis allt de har i denna sektor.
Citera
2023-09-11, 06:48
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lång tweet från Tendar om den taktik AFU använder sig av vid sydfronten, den usla ryska logistiken kommer att bli ryssarnas fall.

https://twitter.com/Tendar/status/1700943531982876803

Tack för informativt inlägg. Den analys har flera gjort i tråden redan också, om än ej så ingående, till skillnad från ryssvännerna som menar på att eftersom Ukraina inte är framme vid azovsjön ännu så är motoffensiven ett misslyckande. Apropå att ha ”tålamod och uthållighet” som nämns i texten så känns det som att det är precis det som Ukraina har, och min känsla är att framstegen kommer komma allt snabbare inom det närmsta.
Citera
2023-09-11, 06:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Så, Enade Ryssland fick över 70% av rösterna i skenvalet enligt Homoryssland. Det är mycket intressant att dom fick det trots att valkontoret i Zaporizhzhia flög i luften. Jag fattar inte varför man "låtsas" hålla val, inte ens dom kraftigt efterblivna ryssarna tror på skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in