Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Nej, jag har ingen bra källa. Jag har försökt att hålla koll på den ryska ekonomin främst genom ta del av ria.ru (rysk tidnings) ekonomi avdelning – och dess kommentarsfält. Men dessa artiklar ”utformas” medvetet på ett sådant sätt att det skall va näst intill omöjligt för ”allmänheten” att förstå vad som skrivs.
Så det handlar alltså om mina egna slutsatser. Det är skälet till att jag reserverar mig för att jag kan vara fel ute. Men jag tror mig ha rätt torrt på fötterna nu.
Intressant det där med rupierna. Problemet med hela BRICS-skiten (med tanke på projektet att ersätta dollarn som världsvaluta) är att inget av länderna (med undantag för Sydafrika) har en konvertibel valuta.
Resultatet ser vi idag. Indierna köper enorma mängder petroleum för rupier, men ryssarna kan inte göra något med dem, eftersom deras import från Indien (vilket skulle kunna betalas i rupier) bara motsvarar tio procent av exporten. Nu sitter ryssarna med ett jätteberg av rupier (motsvarande 160 miljarder dollar) som de inte kan göra något med. Hade det handlat om en lika stor mängd i en konvertibel valuta (dollar, euro, pund, schweizerfranc) hade det inte varit några problem, men ingen vill ha rupieberget.
Under G20 har dock Indierna kommit på en lösning - ryssarna kan med sina rupier tillåtas investera dessa i den indiska industrin genom obligationer, med förhoppning om vinst på längre sikt när potentiell produktion kan växlas ut mot konvertibel valuta (dollar) på världsmarknaden.
Det här är nästan en sinnessjuk scam! Indierna köper petroleum för enormt reducerade priser - och med de rupier som ryssarna nu har erbjuds som enda realiseringsmöjlighet att de ska använda dem för att skapa likviditet och kreditmöjligheter för den indiska industrin, som därigenom kommer att få en stor vitamininjektion. Ryssarna ska alltså betala indierna för att de har sålt sin egen olja till underpris! "Men det kan ju bli vinst längre fram".
PS. På grund av BRICS-ländernas icke-konvertibla valutor har jag svårt att se hur de ska få till stånd en ersättning för dollarn. Titta bara på vad som händer när två av dessa länder ska göra business med varandra!
Länk till Indiens förslag (Lavrov försöker att se glad ut):
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-10/india-to-offer-russia-to-invest-trapped-rupees-lavrov-says?embedded-checkout=true