2023-09-10, 14:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Är det? Ska vithetsstudier inte få bedrivas i just Karlstad, och vad är i så fall anledningen till det?
Ska inte någon som är kritiskt till en rasistisk kurs som delar in människor efter gener och som bygger på ett nazistiskt tankegods få gå en kurs. Ska kursdeltagare kvoteras in ideologiskt? Då säger du väl emot dig själv om akademisk frihet.

Den måste förstås granskas utifrån vad den egentligen är. En marxistisk rasistisk kurs som bara bygger på ideologi och försöker skapa hat mellan folkgrupper genom att dela in människor bara utifrån hudfärg och säger att den ena hudfärgen är ond, bara utifrån att de är mer framgångsrika, liksom nazisterna anklagade judarna för att var onda, då de var mer framgångsrika som folk.

Att den faktiskt inte är vetenskaplig, säger förstås emot att den ska få hållas. Om man menar att universiteten ska vara vetenskapliga.

Det konstiga är att man stängde ned det rasbiologiska institutet, då de faktiskt var mer vetenskapligt än den här kursen.
Men du vill kanske öppna upp det igen, med tanke på att du verkar vara positiv till olika rasistiska kurser?
Senast redigerad av EnCarte 2023-09-10 kl. 14:31.
Citera
2023-09-10, 14:27
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nej precis den blev ju som sagt avbruten
Vi har inga uppgifter om att han ska ha inlett någon granskning.
Citera
2023-09-10, 14:31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Att få läraren att sjukskriva sig och halva klassen att hoppa av är inte att tysta någon?
Hyckleri och dubbla måttstockar är verkligen incelhögerns signum...

Du kanske ska be Admin (eller din ledsagare) förklara för dig exakt varför 1.06 finns här på forumet.
Vad är det CP har gjort rent konkret för att få honom att sjukskriva sig och få halva klassen att hoppa av menar du?
Citera
2023-09-10, 14:32
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ska inte någon som är kritiskt till en rasistisk kurs som delar in människor efter gener och som bygger på ett nazistiskt tankegods få gå en kurs. Ska kursdeltagare kvoteras in ideologiskt? Då säger du väl emot dig själv om akademisk frihet.
Bara om jag skulle ha påstått det. Du vet lika väl som jag att jag inte har det.

Citat:
Den måste förstås granskas utifrån vad den är egentligen är. En marxistisk rasistisk kurs som bara bygger på ideologi och försöker skapa hat mellan folkgrupper genom att dela in människor bara utifrån hudfärg och säger att den ena hudfärgen är ond, bara utifrån att de är mer framgångsrika, liksom nazisterna anklagade judarna för att var onda, då de var mer framgångsrika som folk.
Den granskningen ser jag fram emot. Men vad har den med ämnet för tråden att göra?

Citat:
Att den faktiskt inte är vetenskaplig, säger förstås emot att den ska få hållas. Om man menar att universiteten ska vara vetenskapliga.
Oj, du har uppgifter om att kursen inte skulle vara vetenskaplig? Varifrån kommer de, och varför tjuvhåller du på dem? Fram med informationen så att alla kan ta del av den.

Citat:
Det konstiga är att man stängde ned det rasbiologiska institutet, då de faktiskt var mer vetenskapligt än den här kursen.
Men du vill kanske öppna upp det igen, med tanke på att du verkar vara positiv till olika rasistiska kurser?
Tröttnar du aldrig på halmgubbarna? (Retorisk fråga — du behöver inte svara)
Citera
2023-09-10, 14:33
Medlem
Det är är människor som har vant sig att bli av med meningsmotståndare med fula metoder. Man lipar, skriker rasist och "känner sig hotad". Vips har man fått personen (som har fräckheten att tycka annorlunda) sparkad från sitt jobb, vräkt från lägenheten, avvisad från youtube osv.

Att en lärare tillika professor försöker få en enskild elev utsparkad på det här viset säger allt. Man tror inte på sina egna förmågor eller sin övertygelse. Vore en lätt sak för en vass intellektuell att sätta en yngling på plats retoriskt. Men nej man gråter ut hos sina allierade i pressen i stället.

Dessutom är ju proffesorn i fråga en självutnämnd tuffing som tagit på sig ett mord. Så man undrar ju vad han är rädd för.
Citera
2023-09-10, 14:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi har inga uppgifter om att han ska ha inlett någon granskning.
Han säger det själv och det är förstås en uppgift. Även andra säger väl att han gjort det, som reportagen. Det är i alla fall de offentliga narrativet.
Citera
2023-09-10, 14:40
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Han säger det själv och det är förstås en uppgift. Även andra säger väl att han gjort det, som reportagen. Det är i alla fall de offentliga narrativet.
Sant, det är samma ord som han använde för att beskriva sin aktion mot två skådespelare i tjänst på Dramaten för en tid sedan. Det var ingen granskning få, visade det sig, och det gör att jag inte tror det handlar om en sådan den här gången heller. Jag är ju inte bunden av Petersons ordval, som bekant.
Citera
2023-09-10, 14:49
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Oj, heter han Karlsson hur i helvete kan jag missat det i alla dessa år. Tack 👍

Ja, han är obehaglig på hög nivå och dessutom farlig.

Jag tycker det är konstigt att han ändå inte vill ha med CP på lektionerna. Han kan nog inte övertyga CP så det har han nog gett upp. Att sprida till likasinnade är ju meningslöst utan det måste vara viktigt att ständigt nå ny publik, vilket han gör om han låter CP va med. Att sprida sina ideer om vita människor måste väl ändå va till hans fördel oavsett hur det sprids. Han måste ju tro att det han ska berätta är sanning och sprida sanningen måste vara viktigast. Hade jag varit i samma situation så hade jag låtit vem som helst vara med.

Fast har man med en damp unge som bara vill förstöra och se till att lektionerna inte blir av så skulle jag också som elev och lärare vara glad av slippa idioten!
Citera
2023-09-10, 14:52
Medlem
Citat:
Är det? Ska vithetsstudier inte få bedrivas i just Karlstad, och vad är i så fall anledningen till det?

Tack för förklaringen. Det är en intressant jämförelse. Det som gör den svårsmält är att Christian Peterson uppenbarligen är ute efter att punktmarkera mot en enskild individ — Tobias Hübinette — och inte mot t ex fenomenet vithetsstudier (som ju inte bara bedrivs i Karlstad). Det finns en intressant koppling mellan somliga användares försök att legitimera Petersons sabotage genom att kalla det ”granskning” och ditt försök att legitimera samma verksamhet genom att jämföra den med ”civil olydnad”.

Du och jag vet redan att inget brott har begåtts, varför det är rätt genomskinligt av dig att framställa det som att ditt ställningstagande för eller mot sabotören skulle bero på huruvida denne gjort något brottsligt eller ej. Du hade tagit ställning för honom ändå, men du vill inte stå upp för det (detta är vad HusvagnSvensson kallar en ”rimlig sannolikhetsbedömning”).

Ska vithetsstudier få bedrivas? Jag gillar generellt sett inte förbud. Frågan är väl; Ska de få bedrivas på skattebetalarnas bekostnad? Ska astrologi och annat som inte har en grund i vetenskap studeras på skattebetalarnas bekostnad? Eller är det kanske rimligare att man själv bekostar sådant? Om kritik mot "vithetsstudier" se t ex:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vithet_(postkolonialism)

Vad gäller ev. punktmarkering av T.H; Om gränser överträtts är det inte OK. Och då menar jag både lag samt högskolans egna regler. Om det är fråga om en "lucka i lagen" får nya regler införas och de ska vara lika för alla samt förutsebara. Jag har, vilket jag tycker rätt tydligt framgår av mina inlägg, inte legitimerat sabotage. Däremot har jag velat belysa den skillnad som finns i hur någons agerande kan ursäktas respektive inte ursäktas beroende på individens politiska tillhörighet och syfte. Många som förfasas över C.P:s agerande tycker säkert det är helfestligt när vår förra statsminister kallar nuvarande regering "blåbrun" eller någon kallar Åkesson "rasist". Som det nu är låter man målet helga medlen. Det tycker jag är orimligt. Lika regler ska gälla för alla.

Jag har i nuläget inte en susning ifall brott har begåtts eller inte. Jag saknar, liksom förmodligen du, inblick i vad som kan ligga hos polisen för utredning. Är situationen verkligen färdigutredd? Tror jag ingen kan säga i nuläget. Jag har för övrigt inga som helst problem att fullt ut stödja någon/ något om jag tycker det finns grund för det. I förevarande fall tycker jag informationen som finns är såväl ofullständig som motsägelsefull. Därav uttalar jag mig inte tvärsäkert. Du däremot verkar synnerligen övertygad om att du har all relevant information. Det får stå för dig.
Citera
2023-09-10, 14:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tack för detta förtydligande. Du verkar ha ett behov av att uttala dig om förhållanden du inte har inblick i, och du skyggar inte från att göra det ens i infekterade frågor som denna. I Sverige står det dig fritt att göra det. Njut av den friheten.

En annan frihet vi har i Sverige är den att kunna sjukskriva oss utan intyg i sju dagar. Jag förstår det som att du ogillar den friheten, eller möjligen bara det faktum att Tobias Hübinette åtnjuter den.

Återigen utövas sporten att tillskriva andra uppfattningar de inte gett uttryck för. Skäms inte du heller för att göra så när du kritiserar någon?

Jag ogillar inte friheten att kunna sjukskriva sig i sju dagar utan intyg utan om den rätten missbrukas, vilket en hel del verkar tala för att Hübinette gör här och hans offentliga arbetsgivare verkar ok med eller t.o.m. stöder.

Hübinette och universitet får tåla hård granskning, även från frifräsare som Peterson. Det betyder inte att jag stöder honom eller helt saknar förståelse för Hübinettes reaktion.
Citera
2023-09-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad är det CP har gjort rent konkret för att få honom att sjukskriva sig och få halva klassen att hoppa av menar du?
T.ex att han sagt att han kommer anmäla sig till alla tobias kurser.
Det visar ju att det mer handlar om hetsjakt och inte journalistik.

Ganska förståeligt att en del av kursdeltagarna inte vill hamna i den korselden.

Senast redigerad av Haschpundaren 2023-09-10 kl. 15:02.
Citera
2023-09-10, 14:56
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Det enda rimliga är givetvis att låta ”journalisten” gå kursen.

Ja om han kan bete sig normalt och inte som värsta damp ungen så har han all rätt!

Men nu kan den fd NMR/Nazzen inte det så då blir det bara kaos och total förstörelse!

Han han även bedrivar stalker fasoner vilket gör att han är direkt olämplig som "elev".

Fast elever vill faktiskt lära sin någonting men CP vill bara förstöra!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in