Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heeraa
JAH/JHA - J*nas Henrik*en

SA - Sin*re Ar*tzen

NA - N*clas Ar*tzen

ER - Sjeix Edva*d Rop*estad

OMM - Ol* Mar*in Mon*en

EO - Eir*k Ols*ik

ØH - Øyv*nd H*lvorsen

OR - Ol*v Rund*aug

RØ/RO - R*bin Ø*en

MA - M*ds Ar*e

Helt garantert noen jeg har glemt .
Jeg bumper denne.
Citera
2023-09-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Utrolig rart at det lokalt ikke avsløres hvem som eier denne hvite vw taggerbilen. Værtfal om den tilhører noen av de som er nevnt her, eller deres familier.
Ja, det er veldig snodig.
Citera
2023-09-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirula
Det er ikke så vanlig, men noen rifler kan det. Kalles gjerne take-down. Ikke en egenskap jegere flest bryr seg om. En gammel klassiker er en salongrifle fra Browning. Den er delbar, halvautomatisk, lav vekt og tar lite plass. Kan lett puttes i en sekk e.l.

Ordet "jaktrifle" er nevnt i tråden flere ganger. Grovt sett kan rifler til jaktbruk puttes i tre kategorier: Salongrifle, finkaliber og grovkaliber.
Med salongrifle menes vanligvis kaliber .22 LR, selv om det egentlig også innbefatter andre kalibre. https://no.wikipedia.org/wiki/.22_Long_Rifle Det er denne patronen som brukes til f.eks skiskyting. Til jakt brukes den på f.eks. kråke, skjære, ravn, and o.l. små arter. Den er ikke lovlig på rådyr, men jeg vet den ble brukt en del for noen år tilbake. Den er litt undervurdert, for den ser så liten og ufarlig ut. Men den kan lett drepe et menneske. En fin egenskap er at kulene går tregere enn lyden, noe som gjør bruk av lyddemper svært effektivt. Det er tilnærmet lydløst.
Finkaliber er typisk noe som brukes på rev, rådyr, gås etc. F.eks. patronen 5,56 som brukes i Forsvarets våpen. Eller M16-rifla kjent fra utallige action-filmer.
Grovkaliber er typisk det som brukes på storvilt som elg, hjort og rein. Det er noe de fleste jegere har, fordi det kan brukes til det meste av jakt, som rev, rådyr, elg osv. Og også til konkurranseskyting.

I denne saken tror jeg salongrifle evt. salongpistol kan ha blitt brukt. Det brukes samme type .22 LR-patron i både rifle og pistol. Et treff i overkroppen kan være dødelig, men ikke nødvendigvis. Og det kan i hvert fall ta litt tid. Så jeg vil tro det er fullt mulig å bli skutt i ryggen og deretter løpe unna, sette seg i bilen og kjøre litt før man mister bevisstheten. Det avhenger helt av hvilke indre organer som treffes. Størst sjanse er det for at lungene treffes, og da tar det litt tid før man faller om.

Blir man derimot truffet i ryggen av en grovkalibret rifle, tror jeg man lett blir slått i bakken. Særlig om det brukes ekspanderende kule som blyspiss, hullspiss o.l. Dette er ammunisjon som gjerne går tvers igjennom en voksen elg. Det samme gjelder finkaliber, om enn i mindre grad. Terroristen på Utøya brukte samme patron som i M16. En typisk rådyrpatron. (Mange vil kanskje hevde at salongrifle også er finkalibret, men la oss holde oss til tre grupper her)

PS: Ordet dum dum-kuler brukes ikke av våpenkyndige. Ekspanderende kule er riktig ord. De stuker seg opp ved treff og lager et større sår. De eksploderer ikke, selv om det i noen tilfeller kan se slik ut. Påbudt til storviltjakt etc.
Takk for informasjon

Ny artikkel i dag:
09.09.23. "Politiet på Hønefoss går sin fjerde helg i møte uten å ha pågrepet noen for drapet på 30 år gamle Jonas Aarseth Henriksen. – De opererer nok med interessante gjerningskandidater, sier Jørn Lier Horst."

"Ifølge den erfarne etterforskningslederen og krimforfatteren er det flere ting som gjør etterforskningen av hva som skjedde med Jonas Aarseth Henriksen (30) spesiell."

"– De sakene som blir tidkrevende, er ofte saker med ukjent gjerningsmann som ikke har noen forbindelse til offeret fra før. Det er ikke noe som tyder på det her, sier han.

Kan være to historier.
– Jeg pleier å si at motivet gjerne er som roret på en båt. Dersom du ikke har et tydelig motiv, blir det vanskelig å manøvrere, sier Horst."

"– Den forhistorien og det han selv forteller i den podkasten gjør jo at mediedekningen blir veldig oppe i dagen. Det kan kanskje føre til at tipsinngangen blir litt skjev, sier Lier Horst og fortsetter:
– Mye tyder på at alt ikke er fortalt og at det er en parallell historie."
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tre-uker-siden-drapet-tyder-pa-at-ikke-alt-er-fortalt/16019321/

Har noen av dere lest denne +artikkelen?
"Politiet har flere teorier – dette vil de ikke svare på."
https://www.ringblad.no/drapet-pa-jonas-30-dette-er-de-ubesvarte-sporsmalene/s/5-45-1722530

På Avhørt-podkasten episode 4 ble det nevnt at det ikke var tegn til innbrudd i hytta og at hvis noen hadde vært inne i hytta så måtte de ha hatt nøkkel og låst seg inn.
Senast redigerad av z-z-z 2023-09-09 kl. 19:30.
Citera
2023-09-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatelys
Dumbo85
Det var nevnt att det var flere bedrifter som har hatt razzia etter/samtidig som Ringer*ke B*l. Har du hørt hvem det er?

Det sies at det er to andre steder det har vært razzia, det er rykter: P*o Au*o se**ic* AS: R-T-RVE…. **lbran**en b** *s GUDS-IL-A

Er ikke så lenge siden jeg så JKH oppe i gata her, tror ikke han sitter inne akkurat nå. Men kan hende jeg så feil..
Citera
2023-09-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Jeg får ikke kartutsnittet med pin på Google maps som noen har postet til å stemme. Den viser til et stk oppi Hedalsvegen. Denne går fra Nes I Ådal og over til Nesbyen (da kommer man til riksvei 7), og man kan ta seg over til Valdres og E16. Et stykke forbi Hedal stavkirke, når man kommer seg opp på fjellet, er veien privat, om jeg husker riktig er bommen nå borte men man må betale. Det er satt opp kamera her og betaler man ikke får man en regning i posten. Når jeg titter på kart så ernjeg rimelig sikker på at hytta ligger mellom Vestre Bjonevatnet og Veertjern. Forøvrig massevis av skogsveier, de fleste med bom men med atv, motorsykkel og selvfølgelig til fots kommer man seg forbi det meste. Og masse turstier i området. De fredløse som ble dømt i Oslo/Kristiania dro ofte til Vassfaret. Oslos nærmeste villmark med jakt og fiske. Mye spesielt som har skjedd der, slekta mi mange ledd bakover bodde der. Og ja de var straffedømte
Takk for informasjon.
Citat:
... om jeg husker riktig er bommen nå borte men man må betale. Det er satt opp kamera her og betaler man ikke får man en regning i posten.
Hvis GM kjørte der kan han kanskje ha hatt tildekkede skilt eller falske skilt og i tillegg ha dekket til ansiktet sitt?

Jeg er ikke kjent i det området. I nevnte Avhørt-episode (nr 4) ble det nevnt noe om eventuell fluktrute fra den veien der den svarte Suv-en hadde blitt observert. Jeg husker ikke alt som ble sagt, men det var noe om at det bl.a. ikke var kameraovervåkning på en fluktrute derfra. Vet noen av dere om den fluktruten som ble skissert på den podcasten er uten bom?
Senast redigerad av z-z-z 2023-09-09 kl. 19:43.
Citera
2023-09-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruspulver
Det sies at det er to andre steder det har vært razzia, det er rykter: P*o Au*o se**ic* AS: R-T-RVE…. **lbran**en b** *s GUDS-IL-A

Er ikke så lenge siden jeg så JKH oppe i gata her, tror ikke han sitter inne akkurat nå. Men kan hende jeg så feil..

Hvorfor er jeg ikke overrasket😂

Takk
Citera
2023-09-09, 20:16
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk for informasjon.
Hvis GM kjørte der kan han kanskje ha hatt tildekkede skilt eller falske skilt og i tillegg ha dekket til ansiktet sitt?

Jeg er ikke kjent i det området. I nevnte Avhørt-episode (nr 4) ble det nevnt noe om eventuell fluktrute fra den veien der den svarte Suv-en hadde blitt observert. Jeg husker ikke alt som ble sagt, men det var noe om at det bl.a. ikke var kameraovervåkning på en fluktrute derfra. Vet noen av dere om den fluktruten som ble skissert på den podcasten er uten bom?
Den fluktruten som ble skissert på Avhørt, var uten kamera, ble det sagt. Ådalsvn., 45 min. lengre kjørevei enn annen rute.
Citera
2023-09-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatelys
Hvorfor er jeg ikke overrasket😂

Takk
Men alle bilforhandlere i Høna kan ikke være involvert 😅 Kan dette være pga hvitvasking og ikke drapet?
Citera
2023-09-09, 21:19
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Men alle bilforhandlere i Høna kan ikke være involvert 😅 Kan dette være pga hvitvasking og ikke drapet?
Når jeg har drevet på og googlet div. mennesker som er omtalt her, så har også P*rsche S*n (o,o) kommet opp ofte, også M*torpo*l (o, o).
Citera
2023-09-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Den fluktruten som ble skissert på Avhørt, var uten kamera, ble det sagt. Ådalsvn., 45 min. lengre kjørevei enn annen rute.
Takk
Jeg husker ikke om det var her i tråden jeg leste noe som noen hadde skrevet om dette med hvis det er slik at JAH ble skutt mens han ikke var i bilen og han deretter flyktet inn i bilen og kjørte et stykke før han døde i bilen og noe om hvis det er slik at GM ikke skjøt mot bilen og et spørsmål om hvorfor GM eventuelt ikke skjøt mot og traff bilen (eventuelt for å påføre bilen skader slik at JAH ikke kunne greie å flykte og/eller for å påføre JAH ytterligere skuddskader) i et slikt scenario.

Har dere noen teorier rundt dette?

Jeg tenker at en eventuell mulig årsak kan være at GM skjøt og traff JAH og terrassen fra lang avstand og at GM ikke befant seg veldig nært hytta og derfor ikke hadde mulighet til å treffe bilen med noe skudd.

Men hvis GM var få meter fra JAH, hva kan da ha vært årsak til at GM eventuelt ikke skjøt mot og traff bilen?

Jeg tenker ut fra scenario der GMs mål var å drepe JAH, men det er også veldig interessant med deres teorier om dette ut fra andre scenarioer.
Senast redigerad av z-z-z 2023-09-09 kl. 21:29.
Citera
2023-09-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk
Jeg husker ikke om det var her i tråden jeg leste noe som noen hadde skrevet om dette med hvis det er slik at JAH ble skutt mens han ikke var i bilen og han deretter flyktet inn i bilen og kjørte et stykke før han døde i bilen og noe om hvis det er slik at GM ikke skjøt mot bilen og et spørsmål om hvorfor GM eventuelt ikke skjøt mot og traff bilen (eventuelt for å påføre bilen skader slik at JAH ikke kunne greie å flykte og/eller for å påføre JAH ytterligere skuddskader) i et slikt scenario.

Har dere noen teorier rundt dette?

Jeg tenker at en eventuell mulig årsak kan være at GM skjøt og traff JAH og terrassen fra lang avstand og at GM ikke befant seg veldig nært hytta og derfor ikke hadde mulighet til å treffe bilen med noe skudd.

Men hvis GM var få meter fra JAH, hva kan da ha vært årsak til at GM eventuelt ikke skjøt mot og traff bilen?

Om bilen var snudd å sto med fronten fra hytta. Så skal du ha litt flaks for å treffe gjennom kassa på en sprinter å inn der fører sitter. Ellers ble GM stressa å dem stakk. Bare en tanke.
Citera
2023-09-09, 21:33
Medlem
Ny her. Prøver å lese meg gjennom alt, det tar tid.. er det noen som vet om JAH faktisk hadde kamera i bilen? Isåfall hvor kommer disse opplysningene fra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in