Citat:
Ursprungligen postat av
reedtower
Du vet nazister är inte ute efter vita generellt, så det är en konstig ingång. Hubinette belyser och lyfter fram svenska nazister, fascister, samtida och historiska och det gör han grundligt, det gör han till en antinazist, antifascist.
Det går förstås att göra men det förändrar inte vad vithetstudier är. Egentligen skulle jag vilja säga att det är för att förstärka bilden av vita som onda genom generna. Man framtonar en bild av det. Genom att peka på att nazister och vita rasister och att de gjorde onda saker lägger man skulden på vita.
Det är förstås inte så att han framhållit allt gott vita gjort som motpol till de rasistiska vithetsstudierna, eller att de krossade nazismen och avskaffade slaveriet.
Så vi kan ta en nazist, som i början av en föreläsning om judar, dra upp olika händelser där judar förbrutit sig mot tyskar eller gjort onda saker inom och utom kommunismen, en annan extremiströrelse som förde krig i Tyskland före nazismen och till stor del faktiskt leddes av judar, liksom ryska revolutionen där man glatt dödade människor.
Och sedan efter det, liksom Hübinette med vita, visa att eftersom judarna är mer framgångsrika är tyskar beror det på att de konspirerar mot dem och håller ned tyskarna. Man förstärker hatet.
Helt plötsligt uppsåt en annan bild, fast det är samma metoder man använder. Man förstärker bilden att judar är onda för att skapa mer hat mot dem. Det är vad Hübinette faktiskt gör med sin s.k. antirasism och antinazism, förstärker bilden av vita som onda genom sina gener. Återigen, på samma sätt som nazisterna.
Så ditt argument håller inte och det förändrar inte vad jag säger om att vithetstuder bygger till stor del på samma narrativ som nazisterna använde mot judarna och att den är klart rasistisk och sprider hat mot vita människor, bara utifrån deras gener. Inget annat. Ren ondska vill jag påstå precis som på trettiotalet.