2023-09-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Hur går kriget egentligen? Är ungefär ett år sedan det konstaterades att hela ryska armen bestod av av gruvfyllon med spadar om jag räknat rätt?

Obs, jag håller på ingen sida. Är det inte dags att lägga ner detta nu. Ryssland har inte startat upp anfallskrig mot Baltikum, Polen etc. Något som hävdades för över ett år sen?
Av ditt inlägg så håller du på Ryssland.
Ryssland har kört fast i Ukraina därför kan man inte starta en annan front.
I början av kriget så hotade Ryssland med kärnvapen och trodde att alla skulle hoppa när de sa hoppa, men det genomskådade väst.
Citera
2023-09-09, 20:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Hur går kriget egentligen? Är ungefär ett år sedan det konstaterades att hela ryska armen bestod av av gruvfyllon med spadar om jag räknat rätt?

Obs, jag håller på ingen sida. Är det inte dags att lägga ner detta nu. Ryssland har inte startat upp anfallskrig mot Baltikum, Polen etc. Något som hävdades för över ett år sen?

Säg det till Putin..
Citera
2023-09-09, 20:23
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:

Obs, jag håller på ingen sida.

Hmm, har vi hört den tidigare? 🤔

Citat:
Är det inte dags att lägga ner detta nu. Ryssland har inte startat upp anfallskrig mot Baltikum, Polen etc. Något som hävdades för över ett år sen?
Fredsduva där! Nej men Ryssland har startat anfallskrig mot Ukraina och tidigare delar av Georgien.

Hmm, undrar vad Baltikum och Polen har gemensamt? 🤔 kan det vara något förhållande som gör att Ryssland inte törs ta för sig där? Typ en försvarspakt?
Citera
2023-09-09, 20:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Riktiga utredningar har gjorts i Bucha där ryssarna massmördade civila och om MH17 som sköts ner av en rysk BUK inne i Ukraina. Hur många ryssarna har mördat i Mariupol har inte utretts av förklarliga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, inga oberoende utredningar har gjorts utan dessa har varit politiska och vad det gäller Bucha så är det löjeväckande att de som begår krigsbrott utreder krigsbrott.

Det är inte ryssar som utreder krigsbrotten i Butja. Om så varit fallet så hade det förstås varit löjeväckande.

Citat:
Ryssland har utrett en hel del i Mariupol och ukrainska fascister, nazister och nationalister har blivit dömda (även nyligen) men du följer inget från det eller hur.

Att de ryska gärningsmännen utreder sina egna krigsbrott i Mariupol är som att låta svenska gängkriminella utreda sina egna gängbrott och lämna en rapport till domaren. Av förklarliga skäl kommer inte rapporten att spegla verkligheten. På samma sätt som de ryska massmördarnas "utredningar" och "domslut" i Mariupol inte speglar verkligheten där.

Sedan när Mariupol är befriat, då kanske riktiga utredningar kan göras där. Dessvärre har ryssarna fått mycket tid på sig att sopa igen spåren, så många gärningsmän kommer dessvärre att gå fria. Fast man får hoppas många av dem dött i kriget istället. Eller kommer att dö.
Citera
2023-09-09, 20:30
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Av ditt inlägg så håller du på Ryssland.
Ryssland har kört fast i Ukraina därför kan man inte starta en annan front.
I början av kriget så hotade Ryssland med kärnvapen och trodde att alla skulle hoppa när de sa hoppa, men det genomskådade väst.

Nej, jag är född i Sverige och håller inte på någon sida i konflikten, alltså USAs gamla militär-industriella komplex vs gamla trötta kalla kriget-ryssar och oligarker. Tråkigt att man ska bli anklagad för att vara ryss så fort man inte hetsar om krig. Men det verkar vara det nya vaccinpasset. Är du med oss eller mot oss Juha?
Citera
2023-09-09, 20:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jag funderar på om det var den riktige Putin som pratade, han hade inte samma rörelsemönster. När Putin1 talar brukar han liksom rycka på axlarna stup i kvarten, det gjorde inte denne..

Ingen aning, men det kanske stämmer?

Men tillåts dubbelgångare verkligen hålla presskonferenser och besvara frågor om så viktiga saker som kriget och ekonomin inför kamera?

Eller så var det just därför han var så nervös, han kanske blev snabbinkallad då Putin lämnade återbud i sista sekund och han därför tvangs medverka i en presskonferen trots det inte ursprungligen var tänkt så?

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ändå ändrad retorik från att Ryssland blir starkare av sanktionerna.

Ja det var ju bara för dumt.

Kanske det är svårt att försöka förneka verkligheten längre så det kanske är bättre att säga att ekonomin har problem istället för att bli utskrattad?

Vi får väl se om de i tråden som hejar på Ryssland också medger att den ryska ekonomin har problem p.g.a. sanktionerna framöver nån gång?
Citera
2023-09-09, 20:31
Medlem
Citat:

Du vet mkt väl hur det går
Ditt ryssland slänger in allt möjligt i köttkvarnen. Gruvfyllon mördare pedofiler osv.
Men fortfarande så avancerar ryssland bakåt mot sin egen gräns.
Detta vet du, så varför frågar du?
Citera
2023-09-09, 20:34
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du vet mkt väl hur det går
Ditt ryssland slänger in allt möjligt i köttkvarnen. Gruvfyllon mördare pedofiler osv.
Men fortfarande så avancerar ryssland bakåt mot sin egen gräns.
Detta vet du, så varför frågar du?

Varför säger du "ditt Ryssland"? Jag är svensk.
Citera
2023-09-09, 20:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja det var ju bara för dumt. Kanske det är svårt att försöka förneka verkligheten längre så det kanske är bättre att säga att ekonomin har problem istället för att bli utskrattad? Vi får väl se om de i tråden som hejar på Ryssland också medger att den ryska ekonomin har problem p.g.a. sanktionerna framöver nån gång?

De brukar vara några månader efter sin Stora Ledare Putin själv så kanske framåt jul.
Citera
2023-09-09, 20:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En kamp mot klockan på bägge sidor, innan höstregnen gör det hela svårare. Får se.., kommer Ukraina att sätta en sista större "push", mot ett frontavsnitt, koncentrerat.., för att få ett genombrott ?

Jag tror vi kommer att få större truppförflyttningar innan tjälen sätter sig i ett försök till ett större genombrott. Detta var nog planen från första början även om Kiev och den civiliserade världen sannolikt velat avkastat mer vid denna tidpunkt in i offensiven för att öka sannolikheten för en lyckosam "avrunding" mot tilltuffsade ryska linjer.

Samtidigt lätt att stirra sig blind på kartor. Dessa säger ingenting om rysk försvarsförmåga i denna sekund eller blottar omfattningen av den skada UAF åsamkat ockupationsmaktens logistika förutsättningar. Dessa skador kan vara så omfattande att ryssen i praktiken är kokt i detta nu trots att UAF:s gains i territorium betraktat framstår som tämligen blygsamma över ~tre månader.

Skulle tro mycket snöbollar iväg av sig självt om ett (större) genombrott sker och det redan i höjd med nuvarande linjer samtidigt som man fortsätter att blöda ut rysk logistik lika framgångsrikt som hittills. Viktigt dock att vara medveten om att det inte finns några garantier (i ordets absoluta definition) för att detta genombrott kommer till även om en hel del information som sipprar ut är glädjande och talar för en sådan eventualitet.
Citera
2023-09-09, 20:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag tror vi kommer att få större truppförflyttningar innan tjälen sätter sig i ett försök till ett större genombrott. Detta var nog planen från första början även om Kiev och den civiliserade världen sannolikt velat avkastat mer vid denna tidpunkt in i offensiven för att öka sannolikheten för en lyckosam "avrunding" mot tilltuffsade ryska linjer.

Det skall även sägas, att efter höstregnen är slut och marken börjar frysa till.., så finns det en kort period på några veckor som en "push" är möjlig innan det blir för kallt och för mycket snö/slafs.

Får se vad som sker.
Citera
2023-09-09, 20:51
Medlem
Citat:
Jag tar bara upp vad jag anser vara rätt och sant. Vi har olika perspektiv över världen och du klara inte av att acceptera skillnader i åsikter och kallar det samtidigt "demokrati". Ryssland, Kina, Sudiarabien, Indien, Turkiet har sina styren och det är upp till folket att välja vad dom vill ha. De folken får kämpa precis som vi fick men dom verkar ganska nöjda.

I Ukraina väljer västvänliga politiker att var en auktoritär stat där man använder råskinn på gatan för att utöva social kontroll och inte bara lagar. Politiker där är också helt villiga att bli vassaler och sälja ut sitt land med resultatet att ukrainare inte äger något utan bara lånar pengar om dom får. Det är det du försvarar och vill införa i vårt land.

Vi ska ju ha starka demokratier utan inflytande från superrika, NGO:s och främmande makter, vi ska ha ett öppet samhälle där alla kan känna att man kan utvecklas och växa utan att oroa sig för "Big Brother". Vi hade det ett tag i Europa men nu går det bakåt och vi är inte långt efter tvåpartistaten USA, enpartistaten Kina eller Rysslands variant av demokrati. Många länder väljer tyvärr auktoritära styren och ledare för man inser att en svag demokrati enbart förstör deras länder genom yttre påverkan.

Vad Ukraina kommer att bli efter denna konflikt med Ryssland återstå att se men ett fritt land där man har vänskapliga förbindelser med sitt grannland Ryssland är väl att önska för mycket.

Ryssland har ju med hjälp av våra sanktioner blivit vad man önskade att det skulle bli, ett starkt och oberoende land som kan vara en motpol mot Kina och USA då EU förstört sitt oberoende och inflytande i världen. Ryssland är idag ett kapitalistiskt land så var du får in kommunism där vet jag inte med det är väl en ryggradsreflex. Ryssland är ju numera en entreprenörs dröm då företag från väst lämnat och öppnat upp marknaden.

Det rimmar ju illa med ditt vurm för Ryssland, Nordkorea, Venezuela och andra diktaturer. Det är dock fascinerande hur du som gammal revolutionskommunist propagerar för Rysslands fascism och dess tydliga nazism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in