2023-09-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tar bara upp vad jag anser vara rätt och sant. Vi har olika perspektiv över världen och du klara inte av att acceptera skillnader i åsikter och kallar det samtidigt "demokrati". Ryssland, Kina, Sudiarabien, Indien, Turkiet har sina styren och det är upp till folket att välja vad dom vill ha. De folken får kämpa precis som vi fick men dom verkar ganska nöjda.

I Ukraina väljer västvänliga politiker att var en auktoritär stat där man använder råskinn på gatan för att utöva social kontroll och inte bara lagar. Politiker där är också helt villiga att bli vassaler och sälja ut sitt land med resultatet att ukrainare inte äger något utan bara lånar pengar om dom får. Det är det du försvarar och vill införa i vårt land.

Vi ska ju ha starka demokratier utan inflytande från superrika, NGO:s och främmande makter, vi ska ha ett öppet samhälle där alla kan känna att man kan utvecklas och växa utan att oroa sig för "Big Brother". Vi hade det ett tag i Europa men nu går det bakåt och vi är inte långt efter tvåpartistaten USA, enpartistaten Kina eller Rysslands variant av demokrati. Många länder väljer tyvärr auktoritära styren och ledare för man inser att en svag demokrati enbart förstör deras länder genom yttre påverkan.

Vad Ukraina kommer att bli efter denna konflikt med Ryssland återstå att se men ett fritt land där man har vänskapliga förbindelser med sitt grannland Ryssland är väl att önska för mycket.

Ryssland har ju med hjälp av våra sanktioner blivit vad man önskade att det skulle bli, ett starkt och oberoende land som kan vara en motpol mot Kina och USA då EU förstört sitt oberoende och inflytande i världen. Ryssland är idag ett kapitalistiskt land så var du får in kommunism där vet jag inte med det är väl en ryggradsreflex. Ryssland är ju numera en entreprenörs dröm då företag från väst lämnat och öppnat upp marknaden.

I Ryssland, Kina och Saudi-Arabien väljer folk sannerligen inte sina härskare. Bevisa gärna motsatsen Ivan.
Och att du önskar att Ukraina i framtiden skulle ha vänskapliga förbindelser med mördarlandet Ryssland kan du troligen se dig om i stjärnorna efter...
Citera
2023-09-09, 19:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Erkänner inte Putin här att invasionen var ett misstag och att det skadar Ryssland?
https://twitter.com/igorsushko/status/1700284779197878316

Nja att kriget var ett misstag uppfattar jag inte att han säger. Däremot verkar det som han medger att den ryska ekonomin går åt helsike.

Men jädrar, vad nervös han verkade!
Citera
2023-09-09, 19:15
Medlem
Citat:
Nej, inga oberoende utredningar har gjorts utan dessa har varit politiska och vad det gäller Bucha så är det löjeväckande att de som begår krigsbrott utreder krigsbrott. Fransmän var väl i Kiev men fick aldrig göra en oberoende utredning utan blev vallade av SBU. MH17 var helt politisk och alla bevis Ryssland lade fram till sin oskuld avisades och man tog inte alls hänsyn till vem som tjänade på den nedskjutningen och grävde vidare åt det hållet. Som ett exempel kan man ta frågan varför trafikledningen tillät en flygning över en krigszon och varför tjänstemän från USA var hos dom just då. Utredningen av sprängningen av Nordstream är ett annat brutalt skämt bland många andra.

Ryssland har utrett en hel del i Mariupol och ukrainska fascister, nazister och nationalister har blivit dömda (även nyligen) men du följer inget från det eller hur. Men vi kan väl kalla dessa rättegångar politisk med. Du kan gärna ta del av dom rättegångarna och vad folket i Mariupol säger och tycker. Det finns ju en anledning till att väst media inte skickar journalister till Mariupol, Lugansk eller Doneskt för att tala med folket samt att väst regeringar förföljer dom som trots allt är där.

Det är mest ukrainska råskinn som mördar civila i Ukraina med sina "wet works" och inte Ryssland.

Inside Ukraine’s assassination programme
https://www.economist.com/europe/2023/09/05/inside-ukraines-assassination-programme

Nu ljuger du som vanligt.
Som sagt. Bucha har utretts och det har klarlagts att ryssarna massmördade civila där.
MH17 har utretts och det har klarlagts att det var en rysk BUK som sköt ner planet.
Hur många ryssarna mördade i Mariupol har inte kunnat utredas eftersom bara massmördarna själva har tillgång till staden.
Citera
2023-09-09, 19:16
Medlem
Citat:
Jag skiter i om du har rysktalande släkt i Ukraina för jag har också vänner och bekanta där och vi är då båda lika trovärdiga.

Eftersom du nu inte gillar mina långa texter så skriv då en egna och gärna om Banderas och vad din "släkt" anser om honom och hans idolstatus i Ukraina och om dom anser att hans brutala metoder har gett landet Ukraina framgång nu. Dessa metoder med dess tänkande ger ingen framgång vid fronten ser vi. Fråga samtidigt vad dom tycker om de enorma gravplatserna som växer fram och om dom tycker att det var värt det.

Du kan inte skriva längre texter för du vet helt enkelt för lite precis som din "släkt" i Ukraina. Jag vet mycket väl hur okunniga ukrainare är vad det gäller omvärlden.

Du är ledsen för att jag ofta får rätt och du alltid har fel och då skriker du lögnare vilt.

Berätta gärna mer om gravplatserna som växer i Ryssland istället om du känner till nåt om det?
Citera
2023-09-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror du missbedömer. Krim har varit Ryskt eller Sovjetiskt sedan 1700 talet.
Dom släpper inte det utan att ha använt alla till buds stående medel.
Mångas dröm om att krossa Ryssland kommer inte att fungera. Hur skulle det gå till ?
Invadera ? Omöjligt. Enda lösningen är en ny regim i ryssland och ett fredsavtal.

Vid krigsutbrottet sa ju alla att sanktionerna skulle lamslå Ryssland. Inom några månader skulle
all flygtrafik i ryssland upphöra pga brist på reservdelar från boeing och airbus.
Sist jag kollade på flightradar var det en enorm trafik runt Moskva och St Petersburg,
inrikes och utrikes.

Din tolkning av ordet enorm skiljer sig kraftigt ifrån min.
Du kansk ska zooma ut så att du ser västeuropa och kan jämföra.
En stor del av planen är kinesiska på väg till eller från västeuropa, en del plan från UAE etc som flyger från mellanöstern till nordamerika.
Citera
2023-09-09, 19:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nja att kriget var ett misstag uppfattar jag inte att han säger. Däremot verkar det som han medger att den ryska ekonomin går åt helsike. Men jädrar, vad nervös han verkade!

Ändå ändrad retorik från att Ryssland blir starkare av sanktionerna.
Citera
2023-09-09, 19:28
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
När kriget dvs när orcherna blir utkastade kommer de att flytta hem! Möjligtvis att några stannar kvar i väst men flertalet kommer att flytta hem.

Ryssland ska också passa sig då befolkningen sjunker dramatisk!

Dels flyr de smarta välutbildade till väst och dessutom vill suggorna inte skaffa barn med alkolisten/hustrumisshandlaren/fattiglappen Ivan!

Efter krigets slut kommer kollaboratörer och de som stulit egendom att fly illa kvickt. Jag är inte så säker på att övriga sk "rysstalande" kommer att flytta till diktaturen och kloaken Ryssland. Deras regioner har förstörts av ryssar från Ryssland, deras män har skickats till fronten för att dö och de kvinnor, barn och gamla som blivit kvar förtrycks av kriminella ryssar. De har upplevt och sett misären maffiaryssen tar med sig. Tar de sig över gränsen väntar deportation till Sibirien eller andra östra oblast. Jag tror att de flesta blir kvar och hoppas snabb ekonomisk återhämtning, välstånd och EU-medlemskap. När ryska korthuset fallit ihop är ryska propagandalögner inte vatten värda, i slutändan är det personliga plånboken som styr vardagen.
Citera
2023-09-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nja att kriget var ett misstag uppfattar jag inte att han säger. Däremot verkar det som han medger att den ryska ekonomin går åt helsike.

Men jädrar, vad nervös han verkade!
Jag funderar på om det var den riktige Putin som pratade, han hade inte samma rörelsemönster. När Putin1 talar brukar han liksom rycka på axlarna stup i kvarten, det gjorde inte denne..
Citera
2023-09-09, 19:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Det verkar som om Ryssland fortfarande har reserver att sätta in där Ukraina är nära genombrott, men de verkar i gengäld inte ha trupper kvar för egna offensiver. Det tar ett tag till för Ukraina att nöta ned dessa reserver.
Citera
2023-09-09, 19:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ett litet klipp från TVP ploppade upp nu på Youtube. Är med Putain, Solovyov och så lite Luka på slutet. Lite kul att Belarus har tystat ner historien med att Kinas flörsvarsminister var på besök haha.

https://youtu.be/WCR6LZq2Pt4?si=_ANcdJwdljq5ovrH
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-09 kl. 19:40.
Citera
2023-09-09, 19:38
Medlem
Citat:
Jag skiter i om du har rysktalande släkt i Ukraina för jag har också vänner och bekanta där och vi är då båda lika trovärdiga.

Eftersom du nu inte gillar mina långa texter så skriv då en egna och gärna om Banderas och vad din "släkt" anser om honom och hans idolstatus i Ukraina och om dom anser att hans brutala metoder har gett landet Ukraina framgång nu. Dessa metoder med dess tänkande ger ingen framgång vid fronten ser vi. Fråga samtidigt vad dom tycker om de enorma gravplatserna som växer fram och om dom tycker att det var värt det.

Du kan inte skriva längre texter för du vet helt enkelt för lite precis som din "släkt" i Ukraina. Jag vet mycket väl hur okunniga ukrainare är vad det gäller omvärlden.

Du är ledsen för att jag ofta får rätt och du alltid har fel och då skriker du lögnare vilt.

När fick du rätt? Goodwill reträtten vid kehrson eller paniken vid östfronten?
Önsketänkande är inte kunskap
Citera
2023-09-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Du förenklar allt för att passa ditt narrativ. Lite som att säga att en vit katt är svart om den har ett svart hårstrå. I vilket fall, för säkert 1000e gången i tråden:

Språklagarna efter 2014: Det är viktigt att skilja mellan att stärka ukrainskans ställning som statsspråk och att "förtrycka" rysk kultur. Att ukrainska görs till statsspråk betyder inte nödvändigtvis att ryska förtrycks. Flera länder har tagit liknande steg för att stärka sitt eget nationella språk och identitet, särskilt efter historiska perioder av utländsk dominans. Ska Storbrittanien attackera Quebec pga deras språklagar?

Försvinnandet av pro-ryska krafter: Det är sant att vissa pro-ryska politiska krafter har minskat i inflytande efter 2014 och 2022, men detta kan också ses som en naturlig följd av Rysslands aggressioner. Att Ryssland invaderade och annekterade delar av Ukraina har självklart påverkat den allmänna opinionen.

Massakern i Odessa och Viktor Medvedtjuks incidenter: Att isolera enskilda incidenter och använda dem som bevis för ett påstått systematiskt förtryck är missvisande. Det är viktigt att se dessa händelser i sitt rätta sammanhang och inte dra förhastade slutsatser. (Det har ju även bevisats att eldarna som hade ihjäl folk hade startats av folk inne, inte av saker som kastats in)

Bandera: Stepan Bandera var en kontroversiell figur. Det är sant att hans följare var inblandade i massakrer av polacker och judar. Men det är också viktigt att påpeka att han fängslades av nazisterna och att hans två bröder mördades i tyska koncentrationsläger. Han mål var alltid ett fritt Ukraina.
Ukrainska nationalister ser ju honom främst som alltid kämpade för ett fritt Ukraina och mot polskt, nazistiskt och bolsjevikiskt förtryck.

Den ukrainske historikern Jurij Sjapoval sa: "The one who says that Bandera was a sadist and a murderer is just as twisted in his soul as the one who says that he is our hero, a guide, an ideal figure. There is no truth in these extremes. The truth is always in the middle."

Azov-bataljonen: Azov är utan tvekan en kontroversiell grupp, men att påstå att de enbart skapades av oligarker för att skydda sina ekonomiska intressen är en förenkling. Under krisens tidiga skeden bildades flera frivilliga bataljoner, inklusive Azov, för att fylla vakuumet som uppstod på grund av Ukrainas då svaga reguljära armé.

Kharkiv: Att påstå att många i Kharkiv "väntar tyst på att Ryssland ska befria dem" är en stark generalisering får du nog leda i bevis, gärna utanför bitchute.
Du förenklar ju själv och förklarar inte vidare vad du menar. Jag förstår att du inte gör det för det är tidskrävande och påhoppen kommer med att det är textväggar. Givetvist skriver jag från mitt perspektiv och synsätt över världen och hur jag anser den fungerar och du skriver också så. Olika åsikter är väl irriterande men bra tycker jag.

Vad det gäller språklagar och förtryck av kultur är det vad folket upplever som är det viktigaste. Det var många 2014 som inte var intresserade av att göra Ryssland till sin fiende eller att tvingas tala eller skriva ukrainska hos myndigheter och skolor. Trots allt har folket talat ryska i dessa utsatta områden i hundratals år och även tillhört Ryssland. För folken i södra och östra Ukraina är dagens Ukraina en skapelse av Sovjet och deras identitet är ofta rysk och det såg man på den politiska kartan föra 2014. Många blev inte glada över statkuppen 2014 som störtade deras folkvalda president. Ett land kan vara flerspråkiga utan fientlighet, Schweiz är ett bra exempel.

Eftersom ukrainska folket i väster och norr som talar deras språk inte har någon riktig identitet efter att alltid legat under andras stormakters tumme i hundraltals år sedan fustedömmerna runt Kiev så söker man nu vilt. Det är trist att man inte tar det lugnt och först och främst tog hand om de blodsugande oligarkerna med dess råskinn i släptåg. Det här var något Ryssland med Jeltsin borde ha ordnat upp efter upplösningen av Sovjet men fyllot trodde han var vän med väst och ukrainska nationalister i Lviv. Ukraina fick för mycket territorium man inte skulle ha fått om man ser till folkgrupper, dess språk och kultur samt vilket land dom tidigare tillhört (Ryssland, Polen, Unger och Rumänien). Men före 2014 hade Ryssland inga problem med det utan ansåg att vänskap och mångkultur fungerade hjälpligt i Ukraina. Med NATO och råskinnens utbredning i Ukraina blev landet ett hot mot Ryssland.

Människor som Stepan Bandera har inga andra mål än makt och våld. Den mannen eller någon annan ukrainare erövrade aldrig Krim och södra Ukraina från Osmanska riket och utvecklade landsdelen, det gjorde Katarina den store. Bandera och andra fick stort stöd från USA och Britterna efter andra världskriget för att bekämpa kommunismen precis som det som senare blev Al-Qaida fick stöd i Afganistan ... samma typa av människor, råskinn. Frihetskamp av förtryckta folk stödjer jag nästan alltid men inte om den utnyttjas av tredje makt eller om dom kräver för mycket territorium dom inte förtjänar eller leder till terrorism. Det Ukrainska folket hör hemma i västra och norra Ukraina där dess språk och kultur utvecklades.

Jag påstår inte att Azov, C14, Aidar, Högra Sektorn mfl enbart skapades av oligarker men 2014-2015 var det oligarker med dess pengar som skapade de beväpnade sektionerna av dom. Azov som exempel har en stor civil del som har kontakter med nationalister och nazister runt om i världen ... vit makt.

Bara ett exempel nedan.

Neo-Nazi groups spew hate outside Disney World and near Orlando, officials say
https://www.nbcnews.com/news/us-news/neo-nazi-groups-spew-hate-disney-world-orlando-officials-say-rcna103186

Documentary Video: Neo-Nazi "Blood Tribe" group leads march in Orlando, Florida
https://www.youtube.com/watch?v=yKnSmfxzsxA

Lyssna på den tidigare Azovsoldaten "Boneface" (Slava Ukraini).

Här kan du lära mer av en tysk historiker som bott i Ukraina om du nu orkar med en timme och 44 min.

The Origins of Ukraine’s Fascists & Why It Matters, w/ Historian Tarik Cyril Amar
https://www.youtube.com/watch?v=5C7DE2KFJHs

Kan du själv leda något i bevis vad det gäller folket i Ukraina och dess åsikter då det numera är mer en militärdiktatur än demokrati? Jag utgår från den politiska kartan före 2014, historiska länkar till närliggande ryska städer, släkskap över gränser och vad folk mer och mer verbalt tycker om att ukrainare där försöker tvinga dom att tala ukrainska (ett språk dom inte lärt sig). Det finns en hel del underhållande filmer om det men det klassas av er som rysk propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in