2023-09-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Efter 2014 så infördes de första språklagarna och sedan dess har rysk kultur förtryckts överallt, långsamt men säkert men accelerarad från 2022.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Det kan för övrigt vara en effekt av den ryska invasionen tidigare samma år.

Citat:
Ta en titt på den politiska kartan före 2014 och jämför efter det så ser du att de flesta pro-ryska politiska krafter är nästan borta genom ett trollslag.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Det kan för övrigt vara en effekt av den ryska invasionen tidigare samma år.

Citat:
Nu var det inte trolleri utan våld som tex. massakern i Odessa eller nerbränningen av oppositionspolitikern Viktor Medvedtjuk hem två gånger som gjorde att folk tystnade och höll med sina plågoandar (stockholmsyndromet i stor skala vilket även gällde i nazityskland).
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Dessutom har det till större delen inte ens hänt.

Citat:
Numera monterar man även bort monument efter sovjets folks gemensamma vinst över nazisterna och döper istället gator och torg efter massmördaren och nazistsympatisören Banderas.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Dessutom har alla de tvångskommunistiska staterna i östra Europa och västra Asien (inkl ryssland) valt att plocka ner Leninstatyer och minnen från sovjetförtrycket, och döpt om gator. Vissa länder har gått så långt att de genomfört en omfattande demokratisering (dock inte ryssland som bekant).

Citat:
Det är ju sant att dessa råskin var nazistiska sympatisörer och att dom mördade tiotusentals civila ... polacker och judar. Det är ett historisk fakta och ett öppet sår för många polacker även idag.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Dessutom är Katynmassakern, den Sovjetiska invasionen 1939, 45 år av sovjetstyrd diktatur och de grymheter ryssarna utsatte polackerna för ett 1000 gånger större sår i den polska folksjälen.

Citat:
Det är många som förtrycker nationalistiska och separatistiska känslor i världen för att hålla ihop sina länder och det borde Ukraina också ha gjort.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Och kanske något det fascistiska ryssland skulle funderat över innan de på nationalistisk grund skulle invadera grannländer.

Citat:
På många ställen dyker dessa råskinn upp betalda av främmande makt presis som i Kiev 2013-2014, eller i norra Irak eller varför inte i Afganistan före det. En mycket användbar grupp av människor för ondskan i världen.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Och att KGB-betalda agenter sköt mot demonstranter i Kiev borde väl snarare ge Ukraina en giltig anledning att invadera ryssland.

Citat:
Jag har redan beskrivit varför Azov lockar alla möjlig råskinn trots att dom hör hemma i den ryska världen. Ukrainska oligarker har ofta använt dessa grupperingar för egen säkerhet och för att göra "affärer". Azov blev som exempel skapade av oligarker 2014 för att ta tillbaka Donbas och slå ner protesterna och separatisterna och då skydda sina ekonomiska intressen. Det här är ju att slå ner separatism men man bör göra det från polisens sida och inte från råskinns smutsiga händer. Man "glömde" bort att även slå ner dessa nationalistiska skadeodjur som sedan ledde fram till Ukrainas splittring och vad vi ser idag. Kharkiv är ett exempel på en splittrad stad där många väntar tyst på att Ryssland ska befria dom. Kharkiv är även en stor industristad men har också många univeritet och har varit ett kunskapsäte som nu flyttas västerut för även Kievregimen vet innerst inne att man förlorat östra Ukraina för alltid.
Det är inte en giltig grund för erövringskrig. Det fanns inte protester i Donbas förrän tusentals "små gröna män" som barnamördare v.puttin senare refererade till som "ryska soldater på semester" dök upp.
Citera
2023-09-09, 19:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Verkar som att det har varit en attack till med moppedrönare mot rumänskt territorium. Rumäniens president ryter nu ifrån att detta är helt oacceptabelt.

Citat:
The wreckage of another drone "similar to those used by the Russian Federation for attacks on Ukraine" was discovered in Romania. President Klaus Iohannis said that there was an absolutely unacceptable violation of Romania's sovereign airspace.

"I strongly condemn this incident provoked by Russian attacks on Ukrainian ports on the Danube," he said.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1700565748819595428
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-09 kl. 19:47.
Citera
2023-09-09, 19:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som om Ryssland fortfarande har reserver att sätta in där Ukraina är nära genombrott, men de verkar i gengäld inte ha trupper kvar för egna offensiver. Det tar ett tag till för Ukraina att nöta ned dessa reserver.

En kamp mot klockan på bägge sidor, innan höstregnen gör det hela svårare. Får se.., kommer Ukraina att sätta en sista större "push", mot ett frontavsnitt, koncentrerat.., för att få ett genombrott ?

Frestelsen finns nog där, man skulle säkert vilja ha "något" större att visa upp. Trots att man har varit tålmodig fram tills nu och tagit "ett steg i taget".

Om det sker, så tippar jag att man gör detta drag ca. vid månadsskiftet.
Citera
2023-09-09, 19:48
Medlem
Citat:
Du förenklar ju själv och förklarar inte vidare vad du menar. Jag förstår att du inte gör det för det är tidskrävande och påhoppen kommer med att det är textväggar. Givetvist skriver jag från mitt perspektiv och synsätt över världen och hur jag anser den fungerar och du skriver också så. Olika åsikter är väl irriterande men bra tycker jag.

Vad det gäller språklagar och förtryck av kultur är det vad folket upplever som är det viktigaste. Det var många 2014 som inte var intresserade av att göra Ryssland till sin fiende eller att tvingas tala eller skriva ukrainska hos myndigheter och skolor. Trots allt har folket talat ryska i dessa utsatta områden i hundratals år och även tillhört Ryssland. För folken i södra och östra Ukraina är dagens Ukraina en skapelse av Sovjet och deras identitet är ofta rysk och det såg man på den politiska kartan föra 2014. Många blev inte glada över statkuppen 2014 som störtade deras folkvalda president. Ett land kan vara flerspråkiga utan fientlighet, Schweiz är ett bra exempel.

Eftersom ukrainska folket i väster och norr som talar deras språk inte har någon riktig identitet efter att alltid legat under andras stormakters tumme i hundraltals år sedan fustedömmerna runt Kiev så söker man nu vilt. Det är trist att man inte tar det lugnt och först och främst tog hand om de blodsugande oligarkerna med dess råskinn i släptåg. Det här var något Ryssland med Jeltsin borde ha ordnat upp efter upplösningen av Sovjet men fyllot trodde han var vän med väst och ukrainska nationalister i Lviv. Ukraina fick för mycket territorium man inte skulle ha fått om man ser till folkgrupper, dess språk och kultur samt vilket land dom tidigare tillhört (Ryssland, Polen, Unger och Rumänien). Men före 2014 hade Ryssland inga problem med det utan ansåg att vänskap och mångkultur fungerade hjälpligt i Ukraina. Med NATO och råskinnens utbredning i Ukraina blev landet ett hot mot Ryssland.

Människor som Stepan Bandera har inga andra mål än makt och våld. Den mannen eller någon annan ukrainare erövrade aldrig Krim och södra Ukraina från Osmanska riket och utvecklade landsdelen, det gjorde Katarina den store. Bandera och andra fick stort stöd från USA och Britterna efter andra världskriget för att bekämpa kommunismen precis som det som senare blev Al-Qaida fick stöd i Afganistan ... samma typa av människor, råskinn. Frihetskamp av förtryckta folk stödjer jag nästan alltid men inte om den utnyttjas av tredje makt eller om dom kräver för mycket territorium dom inte förtjänar eller leder till terrorism. Det Ukrainska folket hör hemma i västra och norra Ukraina där dess språk och kultur utvecklades.

Jag påstår inte att Azov, C14, Aidar, Högra Sektorn mfl enbart skapades av oligarker men 2014-2015 var det oligarker med dess pengar som skapade de beväpnade sektionerna av dom. Azov som exempel har en stor civil del som har kontakter med nationalister och nazister runt om i världen ... vit makt.

Bara ett exempel nedan.

Neo-Nazi groups spew hate outside Disney World and near Orlando, officials say
https://www.nbcnews.com/news/us-news/neo-nazi-groups-spew-hate-disney-world-orlando-officials-say-rcna103186

Documentary Video: Neo-Nazi "Blood Tribe" group leads march in Orlando, Florida
https://www.youtube.com/watch?v=yKnSmfxzsxA

Lyssna på den tidigare Azovsoldaten "Boneface" (Slava Ukraini).

Här kan du lära mer av en tysk historiker som bott i Ukraina om du nu orkar med en timme och 44 min.

The Origins of Ukraine’s Fascists & Why It Matters, w/ Historian Tarik Cyril Amar
https://www.youtube.com/watch?v=5C7DE2KFJHs

Kan du själv leda något i bevis vad det gäller folket i Ukraina och dess åsikter då det numera är mer en militärdiktatur än demokrati? Jag utgår från den politiska kartan före 2014, historiska länkar till närliggande ryska städer, släkskap över gränser och vad folk mer och mer verbalt tycker om att ukrainare där försöker tvinga dom att tala ukrainska (ett språk dom inte lärt sig). Det finns en hel del underhållande filmer om det men det klassas av er som rysk propaganda.
Du MrBlatte
Inget av det du skrivit legitimerar ett erövringskrig bara så du vet
Citera
2023-09-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
När fick du rätt? Goodwill reträtten vid kehrson eller paniken vid östfronten?
Önsketänkande är inte kunskap
Du menar från Kiev och det kom efter förhandlingarna i Istanbul. Det är så förhandlinger fungerar och i detta fall gick Kiev med på att fortsätta förhandlingar och ryssarna drog sig tillbaka som svar. Tyvärr kom ju Bucha lägligt och sen Boris Johnson på besök. Ukraina ska slåss till siste man och förstöra sitt land tyckte väst, Ryssland ska krossas.

Vad det gäller reträtten i Kherson eller Kharkiv så var den strategiskt för att jämna ut fronten då ryssarna inte hade tillräckligt med soldater. Man stannade inte och slogs till siste man och förlorade soldater och utrustning i onödan som Kievregimen gör som i exempelvis Bakhmut och Lysychansk förra året. Men väst betalar ju notan och så länge det finns folk kan man då slåss.

Jag fick rätt då jag sa att det inte skulle bli lika enkelt med sommaren offensiv men ni trodde på er egen propaganda att ryssarna skulle springa i skräck och att det skulle bli lika enkelt som i Kharkiv regionen förra året då ryssarna backade till bättre ställningar.

Jag hade fel i att ryssarna inte fortsatte mot Odessa innan förra årets ukrainska mobilisering var klar. Jag ansåg det för defensivt men jag är ingen general som Surovikin som tog besutet och nu förlorat ansvaret för fronten (jag kanske hade rätt ändå).

Det är din grupp av människor som står för önsketänkandet för hur går kriget och sanktionerna mot Ryssland? Du ser, jag hade rätt hela tiden bara för att jag har lite kunskap om världen.
Citera
2023-09-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Du MrBlatte
Inget av det du skrivit legitimerar ett erövringskrig bara så du vet
Hade vit makt något mer att skriva om konflikten i Ukriana? Det är ingen erövringskrig som Ryssland för. Man tar hand om folket i Donbas och på Krim samt motar bort NATO från gränsen i Ukraina. Väst och NATO har får årtionden på sig att unvika denna konflikt med Ryssland men man ignorerade varningarna. Man ville ha krig med Ryssland och då var det praktiskt att prata om NATO men inte ge Ukraina medlemskap, allt för att reta ryssarna och provocera fram detta. Kievregimen blev ett villigt offer för väst.
Citera
2023-09-09, 20:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En kamp mot klockan på bägge sidor, innan höstregnen gör det hela svårare. Får se.., kommer Ukraina att sätta en sista större "push", mot ett frontavsnitt, koncentrerat.., för att få ett genombrott ?
Frestelsen finns nog där, man skulle säkert vilja ha "något" större att visa upp. Trots att man har varit tålmodig fram tills nu och tagit "ett steg i taget".
Om det sker, så tippar jag att man gör detta drag ca. vid månadsskiftet.

Just nu tror jag inte man kan göra puchen för Ryssarna har fört fram mycket reserver, och reserverna är de bättre trupperna. De måste nöta ned dessa innan de kan göra puchen.
Citera
2023-09-09, 20:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Hur går kriget egentligen? Är ungefär ett år sedan det konstaterades att hela ryska armen bestod av av gruvfyllon med spadar om jag räknat rätt?

Obs, jag håller på ingen sida. Är det inte dags att lägga ner detta nu. Ryssland har inte startat upp anfallskrig mot Baltikum, Polen etc. Något som hävdades för över ett år sen?
Citera
2023-09-09, 20:13
Medlem
Citat:
Du menar från Kiev och det kom efter förhandlingarna i Istanbul. Det är så förhandlinger fungerar och i detta fall gick Kiev med på att fortsätta förhandlingar och ryssarna drog sig tillbaka som svar. Tyvärr kom ju Bucha lägligt och sen Boris Johnson på besök. Ukraina ska slåss till siste man och förstöra sitt land tyckte väst, Ryssland ska krossas.

Vad det gäller reträtten i Kherson eller Kharkiv så var den strategiskt för att jämna ut fronten då ryssarna inte hade tillräckligt med soldater. Man stannade inte och slogs till siste man och förlorade soldater och utrustning i onödan som Kievregimen gör som i exempelvis Bakhmut och Lysychansk förra året. Men väst betalar ju notan och så länge det finns folk kan man då slåss.

Jag fick rätt då jag sa att det inte skulle bli lika enkelt med sommaren offensiv men ni trodde på er egen propaganda att ryssarna skulle springa i skräck och att det skulle bli lika enkelt som i Kharkiv regionen förra året då ryssarna backade till bättre ställningar.

Jag hade fel i att ryssarna inte fortsatte mot Odessa innan förra årets ukrainska mobilisering var klar. Jag ansåg det för defensivt men jag är ingen general som Surovikin som tog besutet och nu förlorat ansvaret för fronten (jag kanske hade rätt ändå).

Det är din grupp av människor som står för önsketänkandet för hur går kriget och sanktionerna mot Ryssland? Du ser, jag hade rätt hela tiden bara för att jag har lite kunskap om världen.

Gamla lögner från Kreml. Folk i väst går inte på det där. Bara dumma jävla vatniks.

Varför håller du på när ingen tror dig?
Citera
2023-09-09, 20:20
Medlem
Citat:
Jag tar bara upp vad jag anser vara rätt och sant.

Ingenting av vad du tar upp är varken rätt eller sant.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Hur går kriget egentligen? Är ungefär ett år sedan det konstaterades att hela ryska armen bestod av av gruvfyllon med spadar om jag räknat rätt?

Obs, jag håller på ingen sida. Är det inte dags att lägga ner detta nu. Ryssland har inte startat upp anfallskrig mot Baltikum, Polen etc. Något som hävdades för över ett år sen?

De har inte gjort detta för att de inte fått som de velat med Ukraina. Hade de lyckats ta Kiev och bytt till moskva-stödd regim första veckan hade vi idag haft ett läge där de antagligen spelat de första delarna i deras playbook mot fram för allt Baltikum och det är inte invasion utan snarare subversiv verskamhet, stöd till människor på ytterkanten som har våldskapital och skapande av en "självständighetsvilja" bland ryskspråkiga. Då de baltiska staterna reagerar på detta så har man i steg två i sin playbook: det man anser vara argument för en "SMO".

Ryssland funkar så här:
De sticker in dolken. De frågar sig själva: Stöter dolken på motstånd?
Om den inte gör det så fortsätter man sticka in den. Men om den möter motstånd drar man ut den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Verkar som att det har varit en attack till med moppedrönare mot rumänskt territorium. Rumäniens president ryter nu ifrån att detta är helt oacceptabelt.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1700565748819595428
"Oacceptabelt".
"Inte okej".

Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här