Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-09, 11:34
Medlem
BeachBobs avatar
Vad gör jag för fel med mina kycklingbröstfiléer. När jag steker dom då delar jag dom så dom inte är så tjocka utan dom blir ca 1,5 cm tjocka. Steker dom på medelhög värme rikligt med smör och olja så dom blir 73 grader innertemperatur. Men dom smakar skit. Steker jag däremot kycklinginnerfilé till 73 grader då smakar dom underbart och precis som det skall. Men vad gör jag för fel med kycklingbröstfiléerna.
Citera
2023-09-09, 11:40
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Vad gör jag för fel med mina kycklingbröstfiléer. När jag steker dom då delar jag dom så dom inte är så tjocka utan dom blir ca 1,5 cm tjocka. Steker dom på medelhög värme rikligt med smör och olja så dom blir 73 grader innertemperatur. Men dom smakar skit. Steker jag däremot kycklinginnerfilé till 73 grader då smakar dom underbart och precis som det skall. Men vad gör jag för fel med kycklingbröstfiléerna.

När det kommer till kycklingbröst kan det skilja enormt mellan olika märken, testa ett annat märke.
Citera
2023-09-09, 11:44
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
När det kommer till kycklingbröst kan det skilja enormt mellan olika märken, testa ett annat märke.
Det har jag åldrig tänkt på men det skall jag prova. Finns det någon annan rimlig förklaring. Det smakar nästan lite rått eller lite åt det hållet. Trotts rätt innertemperatur 72 grader. Har du något märke som du kan rekommendera eller som man bör avstå ifrån.
Citera
2023-09-09, 12:01
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard

Där håller jag med dig.
När jag vqr yngre hade jag sämre koll, men minns qtt jag köpte julles för den var billigast. Torr och eländig blev den.
Gick över till Svensk som även inte är halalslaktad. Upplever helt klart den som bättre.

Sen brukar jag inte vilja dela mina kycklingbröst utan tycker att de håller sig saftigast om jag först steker på relativt hög värme i olja och sedan låter gå under folie på medeltemp i ugnen till de får rätt innetemp.
Citera
2023-09-09, 12:03
Medlem
Sladdarens avatar
Skillnad

https://kundo.se/org/kronfagel/d/kycklingfile-xtea/
Citera
2023-09-09, 12:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
jag förtod inte skillnaden?
I båda fallen steker du dem till 73 grader?
den enda skillnaden är ett du delar dem?
Citera
2023-09-09, 12:10
Medlem
Köper du frysta bröstfileer? För det går inte få gott hur man än gör
Citera
2023-09-09, 12:12
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag förtod inte skillnaden?
I båda fallen steker du dem till 73 grader?
den enda skillnaden är ett du delar dem?
I det ena fallet är det kycklingbröstfiléer och det andra som smakar bra är kycklinginnerfilé. Kycklinginnerfilé är mindre bitar ca 10 cm långa och 3 cm breda.
https://www.kronfagel.se/product/kycklinginnerfile-morad-700g/
Citera
2023-09-09, 12:12
Medlem
ps870s avatar
Köp inte frysta med insprutat vatten utan färska, gärna majskyckling.
Citera
2023-09-09, 12:15
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locals
Köper du frysta bröstfileer? För det går inte få gott hur man än gör
Ja det är frysta men jag köpte fel 5 kg så nu måste jag äta upp dom. Köper alltid kycklinginnerfilé i vanliga fall och den är perfekt i storlek och smak.
Citera
2023-09-09, 12:18
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Köp inte frysta med insprutat vatten utan färska, gärna majskyckling.
Ok det skall jag tänka på till nästa gång. Men tycker nog att kycklinginnerfilé med lite grädde är mums.
Citera
2023-09-09, 12:25
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
I det ena fallet är det kycklingbröstfiléer och det andra som smakar bra är kycklinginnerfilé. Kycklinginnerfilé är mindre bitar ca 10 cm långa och 3 cm breda.
https://www.kronfagel.se/product/kycklinginnerfile-morad-700g/
Så var det ja, ursäkta.
Det främst är textur och användning som skiljer dessa delar av kycklingen åt, medan smaken tenderar att vara likartad, med tanke på att de båda kommer från nästan samma del av kycklingen.
Skulle tro att det är varumärket kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in