Citat:
Ursprungligen postat av
Graefvlingen
Godafton.
Som rubriken antyder arbetar jag som delgivare på Kronofogden. Det är ju en myndighet som det av goda skäl är mycket starka känslor kring. Fråga mig gärna om något!
(Jag är inte en särskilt flitig flashbackare och det var länge sen jag loggade in, men jag ska försöka logga in åtminstone dagligen nu)
Jag som företagare har en mycket bra fråga varför är Kfm så dåliga att anlita?
Tar man mig, jag anlita kmf 2 ggr på rad, två kunder som inte kunde betala, Bägge vägra och svara på kmf utskicka ang delgivning, det gick vidare till delgivningsman, inte ens han fick ta på kunderna, jag ringde upp han personligen, fråga vad händer? det har gått över 3 månader?, fick till svar du ska vara glad om jag hinner delgiva dom innan jag går i pension, jag har hela jämtland, bara ett ärende kan ta en heldag.
Men kunden jobbar högt upp på Östersundshem, han sitter bara ett antal hundra meter ifrån ditt utgångställe? här har du direkt nummer till han.
Delgivningsmannen ja jag tar numret, han ringde mig glatt några dagar efter, nu är han delgiven, vad svara han fråga jag? han svara att fakturan är betald i sin helhet!
Men han har inte betalt? delgivningsmannen men med dessa ord har han överklagat! jag kan inte kräva bevis på om han har betalt eller inte.
Nä hä svarar jag, vad gör jag nu? vi anmäler till tingsrätten.
Väl ting tingsrätten sker samma sak, kunden vägrar svara, jag ringer domaren personligen, fråga varför kan ni inte dra detta inför rätten, domaren svarar, alla har rätt att ta del av information innan en rättegång och delgivningsmannen har inte fått svar på om han fått informationen gått fram.
Tog totalt 1,4 år innan vi nådde första träffen med domaren, dagen innan betala han in fullt belopp utan ränta, domaren du måste göra om målet, nu kan du bara kräva räntan, kunden bad om förlikning, jag ger häften?
Tar man kostnaden för att dra det hela vägen genom rätten var det lika bra jag förlika om hälften, det tyckte även domaren, samt det kosta mig mindre än att skriva om allt o vänta på en ny rättegångs tid samt ett nytt muf samtal innan själva rättegången, tydligen prioriterar rätten en förlikning innan en rättegång.
Jag stanna kvar o frågade ut domaren, varför fungerar systemet så dåligt?
Domaren svara om du råkar ut för något liknande igen, skippa Kmf, anmäl direkt till oss istället, Kmf kan inget göra när personen kan systemet, alla har rätt att ta del av info innan dom kan bli åtalade, denna man kan systemet och vet att det finns inget vi kan göra åt saken.