2023-09-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Om någon med skulder skriver ut sig ur landet och jobbar i annat land.
Kan du då få i uppdrag att leta upp denna person?

Nej, då får sökanden själv bestämma om de vill anlita det landets motsvarighet till KFM eller en privat firma i det landet.
Citera
2023-09-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
En delgivning fasttejpad på ytterdörren kan väl inte anses fullföljd? Hur ska man veta att mottagaren verkligen fått delgivningen?

När vi utför en så kallad spikning så anses svaranden delgiven. På kuvertet vi lämnar står det dessutom att vi anser svaranden delgiven, från och med ett visst datum.

För att vi ska få göra detta ska vi först ha sökt personen tre gånger, varav minst en gång utanför kontorstid och en gång på arbetet om sådant finns. Vi behöver dessutom bekräfta att svaranden har synts till vid bostaden de senaste trettio dagarna.
Vi aviserar vid varje söktillfälle och om vi har ett telefonnummer så smsar vi innan med. Dessutom har det skickats två brev innan föreläggandet ens hamnar på mitt bord.

Men du har rätt i att det inte är självklart att svaranden får tag i handlingarna. Vi erkänner själva att det här är den minst säkra delgivningsformen.
Citera
2023-09-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miohmamma
Så med andra ord är du en brevbärare som ist för att lämna brev i lådor sätter fast det på dörrar om inte personen går att få tag på.

Trådstarten var intressant men i princip alla frågor försvann när du förklarade här vad du egentligen jobbar med.

Den enda frågan jag kan komma på är väl under hur lång tid du får lön för att leta efter en person.
Kan du jobba med ett ärende i 27 månader eller får du tex 2 veckor på dig innan du tejpar fast brevet på ytterdörren ist och går till nästa ärende?

För jag antar att ni måste jobba effektivt.

Jag överskattar säkert Flashback en aning men skulle tro att iaf 50% av användarna här inne skulle utföra detta jobb exemplariskt och behöva max ett par dagar på sig innan personen i fråga är delgiven och har brevet i handen.

Nu låter du som mina högre chefer som tycker att vi är glorifierade foodoorabud...

Men jo, visst är det ofta ganska lätt att hitta folk och när det inte är det så har vi verktyg för att ändå få dem delgivna i de flesta fall.

Nej, de flesta ärenden ligger hos mig i max tre månader, sen går det antingen till utslag eller hinder.
Jag beskrev vad som krävs för en spikning här ovan.

Men om det bara handlade om att se till att folk fick sin post så kunde nog vem som helst utföra arbetet.
Grejen är den att det i praktiken handlar om att hantera folk i utsatta situationer och svåra stunder.
Jag brukar ibland beskriva mitt jobb som ett mellanting mellan brevbärare, detektiv och diplomat.

Sen kan jag såklart kasta papprena i ansiktet på gäldenären och gå iväg, men så vill inte jag arbeta.
Citera
2023-09-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graefvlingen
Nu låter du som mina högre chefer som tycker att vi är glorifierade foodoorabud...

Men jo, visst är det ofta ganska lätt att hitta folk och när det inte är det så har vi verktyg för att ändå få dem delgivna i de flesta fall.

Nej, de flesta ärenden ligger hos mig i max tre månader, sen går det antingen till utslag eller hinder.
Jag beskrev vad som krävs för en spikning här ovan.

Men om det bara handlade om att se till att folk fick sin post så kunde nog vem som helst utföra arbetet.
Grejen är den att det i praktiken handlar om att hantera folk i utsatta situationer och svåra stunder.
Jag brukar ibland beskriva mitt jobb som ett mellanting mellan brevbärare, detektiv och diplomat.

Sen kan jag såklart kasta papprena i ansiktet på gäldenären och gå iväg, men så vill inte jag arbeta.

Tack for att du finns. Äntligen kommit till insikten ta tag i det. .
Citera
2023-09-08, 20:56
Medlem
Citat:
Godafton.
Som rubriken antyder arbetar jag som delgivare på Kronofogden. Det är ju en myndighet som det av goda skäl är mycket starka känslor kring. Fråga mig gärna om något!

(Jag är inte en särskilt flitig flashbackare och det var länge sen jag loggade in, men jag ska försöka logga in åtminstone dagligen nu)
Vad händer om den har ett samordningsnummer, aktuellt just nu, och vet du då om personen har rättighet att vara i landet. Asylsökande eller blivit papperslös?
Inom sjukvården så gäller att:
Enbart i de fall personen är misstänkt för ett brott där det lägsta föreskrivna straffet är fängelse i ett år kan uppgifter om den enskildes hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden lämnas till åklagarmyndighet, polismyndighet eller annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet.
Ska du skicka vidare adressuppgifter till berörda myndigheter då ?
Citera
2023-09-08, 21:12
Medlem
Citat:
Jag har absolut några synpunkter. Om det inte vore för oss torpeder hade det varit fullständigt omöjligt för någon alls att driva in en skuld, inklusive om du säljer nånting på Tradera eller om en lös hund biter din katt och du vill att ägaren betalar veterinärräkningen. Jag förstår ditt resonemang till viss del, men det är ju av precis den anledningen som många företag begär kreditupplysning innan de godkänner ett avtal.

Om företagen själva tvingats sköta indrivningen(alltså om statliga aktörer inte kan gå in i enskildas bankkonton osv) hade de tvingats sköta sin riskbedömning på ett sundare sätt. Det är ju inte så att det inte går att bedriva affärer på kredit utan statliga torpeder. USA är ett sånt exempel.
Senast redigerad av jättefisk 2023-09-08 kl. 21:49.
Citera
2023-09-08, 22:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Godafton.
Som rubriken antyder arbetar jag som delgivare på Kronofogden. Det är ju en myndighet som det av goda skäl är mycket starka känslor kring. Fråga mig gärna om något!

(Jag är inte en särskilt flitig flashbackare och det var länge sen jag loggade in, men jag ska försöka logga in åtminstone dagligen nu)

Har du erbjudits någon form av muta, för att underlåta delgivningen och säga att personen inte gick att få tag på? T.ex. kontaner, lunchkuponger eller nåt, tjänster av olika slag?
Citera
2023-09-09, 00:38
Medlem
Citat:
Godafton.

Jag som företagare har en mycket bra fråga varför är Kfm så dåliga att anlita?

Tar man mig, jag anlita kmf 2 ggr på rad, två kunder som inte kunde betala, Bägge vägra och svara på kmf utskicka ang delgivning, det gick vidare till delgivningsman, inte ens han fick ta på kunderna, jag ringde upp han personligen, fråga vad händer? det har gått över 3 månader?, fick till svar du ska vara glad om jag hinner delgiva dom innan jag går i pension, jag har hela jämtland, bara ett ärende kan ta en heldag.

Men kunden jobbar högt upp på Östersundshem, han sitter bara ett antal hundra meter ifrån ditt utgångställe? här har du direkt nummer till han.
Delgivningsmannen ja jag tar numret, han ringde mig glatt några dagar efter, nu är han delgiven, vad svara han fråga jag? han svara att fakturan är betald i sin helhet!

Men han har inte betalt? delgivningsmannen men med dessa ord har han överklagat! jag kan inte kräva bevis på om han har betalt eller inte.

Nä hä svarar jag, vad gör jag nu? vi anmäler till tingsrätten.
Väl ting tingsrätten sker samma sak, kunden vägrar svara, jag ringer domaren personligen, fråga varför kan ni inte dra detta inför rätten, domaren svarar, alla har rätt att ta del av information innan en rättegång och delgivningsmannen har inte fått svar på om han fått informationen gått fram.

Tog totalt 1,4 år innan vi nådde första träffen med domaren, dagen innan betala han in fullt belopp utan ränta, domaren du måste göra om målet, nu kan du bara kräva räntan, kunden bad om förlikning, jag ger häften?

Tar man kostnaden för att dra det hela vägen genom rätten var det lika bra jag förlika om hälften, det tyckte även domaren, samt det kosta mig mindre än att skriva om allt o vänta på en ny rättegångs tid samt ett nytt muf samtal innan själva rättegången, tydligen prioriterar rätten en förlikning innan en rättegång.

Jag stanna kvar o frågade ut domaren, varför fungerar systemet så dåligt?
Domaren svara om du råkar ut för något liknande igen, skippa Kmf, anmäl direkt till oss istället, Kmf kan inget göra när personen kan systemet, alla har rätt att ta del av info innan dom kan bli åtalade, denna man kan systemet och vet att det finns inget vi kan göra åt saken.
Citera
2023-09-09, 00:46
Medlem
Refunds avatar
Vissa personer är ju kroniskt kriminella, skuldsatta och har ingenting utmätningsbart av värde. Hur vanligt är det att dessa personer kommer på rätt köl så att ni lyckas mäta ut skadestånd som är 20 år gamla?

Preskriberas skadestånd?
Citera
2023-09-09, 00:49
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcracken
Brukar du spotta på en frigolit bit och springa runt huset som du ska utmäta och gnissla frigolit biten på fönsterna innan du knackar på för att göra din utmätning?
Jobbar du som komiker?
Du borde åka ut och turnera om du är så här hysterisk rolig!
Citera
2023-09-09, 00:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag som företagare har en mycket bra fråga varför är Kfm så dåliga att anlita?

Tar man mig, jag anlita kmf 2 ggr på rad, två kunder som inte kunde betala, Bägge vägra och svara på kmf utskicka ang delgivning, det gick vidare till delgivningsman, inte ens han fick ta på kunderna, jag ringde upp han personligen, fråga vad händer? det har gått över 3 månader?, fick till svar du ska vara glad om jag hinner delgiva dom innan jag går i pension, jag har hela jämtland, bara ett ärende kan ta en heldag.

Men kunden jobbar högt upp på Östersundshem, han sitter bara ett antal hundra meter ifrån ditt utgångställe? här har du direkt nummer till han.
Delgivningsmannen ja jag tar numret, han ringde mig glatt några dagar efter, nu är han delgiven, vad svara han fråga jag? han svara att fakturan är betald i sin helhet!

Men han har inte betalt? delgivningsmannen men med dessa ord har han överklagat! jag kan inte kräva bevis på om han har betalt eller inte.

Nä hä svarar jag, vad gör jag nu? vi anmäler till tingsrätten.
Väl ting tingsrätten sker samma sak, kunden vägrar svara, jag ringer domaren personligen, fråga varför kan ni inte dra detta inför rätten, domaren svarar, alla har rätt att ta del av information innan en rättegång och delgivningsmannen har inte fått svar på om han fått informationen gått fram.

Tog totalt 1,4 år innan vi nådde första träffen med domaren, dagen innan betala han in fullt belopp utan ränta, domaren du måste göra om målet, nu kan du bara kräva räntan, kunden bad om förlikning, jag ger häften?

Tar man kostnaden för att dra det hela vägen genom rätten var det lika bra jag förlika om hälften, det tyckte även domaren, samt det kosta mig mindre än att skriva om allt o vänta på en ny rättegångs tid samt ett nytt muf samtal innan själva rättegången, tydligen prioriterar rätten en förlikning innan en rättegång.

Jag stanna kvar o frågade ut domaren, varför fungerar systemet så dåligt?
Domaren svara om du råkar ut för något liknande igen, skippa Kmf, anmäl direkt till oss istället, Kmf kan inget göra när personen kan systemet, alla har rätt att ta del av info innan dom kan bli åtalade, denna man kan systemet och vet att det finns inget vi kan göra åt saken.
Så fort någon bestrider skulden så är det ute ur Kronofogdens händer och måste dras inför domstol. Det är inte Kronofogdens fel, lagen ser ut så.

Däremot låter det konstigt att han var så lat med att delge.
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-09-09 kl. 01:18.
Citera
2023-09-09, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Så fort någon bestrider skulden så är det ute ur Kronofogdens händer och måste dras inför domstol. Det är inte Kronofogdens fel, lagen ser ut så.

Däremot låter det konstigt att han var så lat med att delgiva.

Handlar inte om lat, delgivningsamannen berätta hur hans dagar såg ut, ibland måste han åka ut till en by utanför Östersund, ca 7-10 mil bort, där mötes han av ingen var hemma, vara bara vända hem igen, halva dagen gått utan någon kontakt med en ett enda misslyckat ärende, var bara för han att får fortsätta söka personen när det fanns tillfälle.

Själv låg jag ute med en kvarts miljon, fick svårt o betala min leverantör, dom skicka påminnelse för att sedan även dom vände sig till Kfm, jag snacka med dom berätta som det var, jag har själv en kund som vägra bli delgiven på över ett halvår, jag gör samma som min kund vägra svara på Kfm.

Som alla vet skulle jag bli delgiven innan min egna kund skulle jag bli mycket förvånad, jag låg ett halvår före i kön.

Tar man sedan summering av allt varken jag eller kunden fick en anmärkning, bägge betala direkt till företagen, och företaget måste dra tillbaka kmf ärendet, det är helsjuk hur allt fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in