Citat:
Ursprungligen postat av
Grunkz
Varför ser det inte bättre ut på ungdomssidan? Vad är de största orsakerna till att det inte går bättre?
Jag menar väl att svensk fotboll följer ungefär samma upplägg som svenska skolsystemet, och att det leder till en sämre elit. I skolan får man inte ge betyg före en viss ålder. Alla skall vara lika. I fotboll får man inte tävla förrän man är 13 år. Lag får inte toppas. Och liksom i skolan läggs oändliga resurser på de svagaste och att inkludera alla, medan de bästa bromsas och får inte utvecklas med andra som är elit.
Och så när de blir 15-16 år slår allt bakut med att inom fotbollen blir de bästa istället kaxiga som fan, när de plötsligt pekas ut som elit. Alla skall vara Zlatan. Hade varit bättre om de sämsta sorterats bort i lägre ålder, man hade fått elitsatsa i lägre ålder än 14-15 år, och att de bästa tidigare lärt sig hantera att de är elitspelare.
Typ så. Är i alla fall min åsikt, även om jag kan förstå att det här med skattefinansierad barnidrott måste ha vissa regler om att alla skall få delta. Men då får väl klubbarna köra elitsatsning i lägre ålder då, och finansiera det själva.