Citat:
Jag tycker att mRNA-vaccinen fyllt sin funktion, därmed sagt tror jag absolut att förbättringspotential finns. Där tror jag egentligen vi har ungefär samma åsikt - med skillnad att jag tycker att mRNA-vaccinen har levererat goda resultat i jämförelse med dom ”klassiska” metoderna. Men mRNA-tekniken har stor potential, och det ska definitivt bli spännande att följa den framåt.
Vi är eniga i potentialen för mRNA vaccin. Den skulle även kunna spela en roll för de sjukdomar där vi tidigare haft mycket svårt att få fram fungerande vaccin av olika orsaker. Men det finns väldigt mycket som är okänt och för att komma framåt krävs studier som faktiskt tittar och mäter rätt saker. Inte som under pandemin massivt vaccinprogram mer eller mindre utan kontroll och uppföljningar!
Men vi behöver vi bryta ned betydelsen av "fyllt sin funktion". Om målet är att elda en lupin som står vid vägkanten och den brinner upp vid en skogsbrand som bränner ned hela området så kan man säga" Elden fyllde sin funktion, men det går ju bara om man inte specificerade frågan mer än att "elda upp lupinen", kanske var det också viktigt att inte bränna ned byn i skogen? Om vi översätter detta till vaccin situationen och bryter upp "fyllt sin funktion".
1. Hade vaccinet fyllt sin funktion om endast riskgrupper vaccinerats och ingen hamnade på sjukhus?
2. Hade vaccinet fyllt sin funktion om endast unga friska vaccinerats?
3. Hade vaccinet fyllt sin funktion med endast 1 dos (effekten att inte hamna på sjukhus var ganska stor redan efter en dos)
4. Hade vaccinet fyllt sin funktion utan boosterdoser (1-2 grundddoser)? Skyddet från död och sjukhusinläggning var ju ganska beständigt och övriga effekter vaccinet påstods ha har ju motbevisats.
5. Hade vaccinet fyllt sin funktion om man avstått från att vaccinera redan exponerade individer som hade ett naturligt skydd?
6. Hade vaccinet fyllt sin funktion om alla tagit 100 doser vaccin?
7. Hur fyllde mRNA vaccinen funktionen bättre än klassiska vaccintekniker? Flera distribuerade vaccin var ju klassiska, även dessa gav lite biverkningar, togs fram snabbt, skyddade mot sjukhusinläggning och död, gav vaccinpass och friheten att sprida viruset trots sjukdom. De precis som mRNA vaccinen hindrade inte en enda person från att sedan bli sjuk i covid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Retrouvailles
Självklart kan jag göra det, det kanske blev lite otydligt initialt inser jag. Ur den aspekten avser jag inte specifikt vaccin utan att vi har mångårig forskning på SARS-CoV-1 och MERS-CoV som i stor grad var applicerbar på SARS-CoV-2, i och med dom stora likheterna genomen emellan. När man började forska kring vaccin emot SARS-CoV-2 började man alltså inte på ruta noll, utan man hade en bred kunskap att stå på gällande viruset i sig. Självklart var specifikt vaccin mot SARS-CoV-2 inget man forskat på tidigare - men vaccintillverkning är något vi har över 100 års erfarenhet i, och även kring SARS-/MERS-CoV har vi ett tiotal års forskning i ryggen. En systematisk översikt kring SARS och MERS som jag tycker är väldigt intressant är
denna. Med all den kunskap vi hade inledningsvis då anemin utbröt så tycker jag inte att det är konstigt att framtagandet av vaccin kunde gå snabbt.
Tack, men jag tycker fortfarande inte att ditt argument att det borde gå fort för att man forskat förut håller. Det finns massor av okända faktorer i biologin. När man tar fram ett läkemedel så startar man vanligtvis med massor av kandidater med snarlik effekt in vitro. Problemet är att oavsett hur bra effekt produkten har in vitro så kan oväntade komplikationer uppstå. Massor av produkter som har passerad alla bas-tester inklusive mus och primater, faller ändå i fas 1 studier pga helt oväntade interaktioner. Vanligtvis räknar man med att nästan 90% av produkterna faller bort från när försök in vivo påbörjas. Det kan vara massor av orsaker, oväntade sidoeffekter som man inte vill ha. Att aktiviteten är för låg in vivo. Produkten har inte önskad effekt på populationsnivå även om den kan ha mätbar effekt i individen. Men det kan också stoppas sent pga oväntade långtidseffekter eller tappad effektivitet över tid. Det är dessa faktorer som gör det svårt och gör att det tar lång tid att skapa ett vaccin. Inte hur nära man är på att hitta en verksam substans. Så tiden man forskat på ett vaccin har ingen korrelation med hur nära man är en produkt. Däremot kommer man ju givetvis aldrig få en produkt om man inte forskar på det.
För covid vaccin gick det ju fort då man mer eller mindre skippade/stressade dessa test utan att faktiskt titta så noga på om det fanns den önskade effekten och om det var säkert i förhållande till potentiell effekt för alla grupper man vaccinerade.
Citat:
Jag förstår helt din infallsvinkel gällande argumentet kring flockimmunitet. Mig veterligen har det inte använts som argument till vaccinering tidigare - självklart kan jag ha missat något, men jag måste ändå utgå från vad jag personligen känner till. Nu tycker jag personligen att konceptet flockimmunitet är positivt vilket starkt grundar sig i smittkoppsvaccinet, en sjukdom vi lyckades utrota trots att vaccinet gav ett relativt kortvarigt skydd. Nu är smittkoppsvaccinet långt innan min tid, så jag utgår från det jag läst om detta.
Flockimmunitet är liksom ett nödvändigt ont för en sjukdom som sprids globalt, visst är det fantastiskt om man kan skydda riskgrupper genom att vaccinera innan de blir exponerade och mycket allvarligt sjuka. Men flockimmunitet, vilket i praktiken tidigare bara betytt att befolkningen slutar få de typiska symptom som man förknippar med sjukdomen (vi har aldrig tidigare varit intresserade av om det som orsakade den faktiskt försvann, så länge ingen längre blir allvarligt sjuk). Vi har massor med virus som cirkulerar i befolkningen som tidigare var orsaken till massiva utbrott, till exempel Spanska sjukan. Alltså kan vi i många fall (precis som med covid) ha ett virus cirkulerande så länge man insisterar på att mäta genetiskt material, men där vi klassiskt hade varit övertygade om att den inte finns kvar då ingen längre får de symptom som den ursprungligen förknippades med.
Det vore intressant att läsa om smittkoppsvaccinets begränsade effekt över tid. Det är nytt för mig. Det jag har lyckats läsa mig till tidigare pekar på motsatsen till kortvarig effekt
Immunity from Smallpox Vaccine Persists for Decades
Citat:
Men som sagt. Jag förstår att man kan se på saken på ett annat sätt. Jag menar inte att du har fel, jag menar endast att min personliga infallsvinkel här inte överensstämmer med din. Ja jag har faktiskt läst flertalet kurser inom såväl immunologi som virologi, och kan inte säga annat än att jag är imponerad av all din kunskap trots att du ”bara” läst en kurs. Immunologi är ett komplext område som du verkar ha fått mycket bra grepp om.
Jag uppskattar när man kan diskutera och resonera om saker från olika vinklar. Att hålla med andra utan att tänka själv är det jag är allergisk emot. Man lär sig alltid något genom att diskutera oavsett om man från början hade rätt eller inte. Inom biologi är frågorna oftast så komplexa att man kanske aldrig kommer fram till ett rätt eller fel, men att våga diskutera och uttrycka sina infallsvinklar är jätteviktigt!
Tack. Jag har en ganska bred bas i kemi, biokemi och proteinkemi, vilket hjälper en hel del för att förstå själva mekanismen bakom de effekter som man ser, samt matematik och statistik som hjälper att tolka och förstå de mönster som syns när effekten mäts på populationsnivå. Immunologi som helhet är mycket komplext eftersom det är så otroligt många pathways och faktorer som skulle kunna påverkas, utöver den man tror att man reglerar/inhiberar. Samtidigt finns helt klart ett mönster om man ser effekten i det spatiala perspektivet med komplexa molekylers interaktioner, i kombination med att förstå skillnaden mellan hur något kan ha effekt i en petriskål, hur den effekten kan skilja sig när den påverkar en individ och interagerar med ett aktivt immunförsvar, kontra vilka övriga effekter som kan skilja sig om man ger samma produkt till en hel befolkning. Min ändå begränsade detaljkunskap om immunologi räcker i de flesta fall för att förstå mekanismen i det större perspektivet.