2023-09-07, 10:23
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Jag undrar om folk uppskattar att man har blivit injicerad med en GMO? Min poäng med allt detta (och det finns oändligt mycket mer) är att dessa människor har visat att lagstiftning inte betyder någonting och deras "översyn" är något av ett skämt.

Dr. John Campbell - Are drug regulators for hire?

https://www.youtube.com/watch?v=K-kbeYdL1ng

https://www.bmj.com/content/377/bmj.o1538

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25199895/
Citera
2023-09-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Det är en väldigt stor skillnad på hur det teoretiskt ska gå till (det du beskriver) och hur det faktiskt har gått till. Hade man faktiskt uppfyllt krav i första läget och sedan fortsatt att faktiskt fylla på med de krav som ställs så hade det varit helt ok. Men numera har vi ju tillgång till det data som beslutet togs på. Man kan väl säga att studier med så lite på fötterna brukar ha svårt att ens komma in på öppna arkiv som typ medRxiv. Visst man kan förvränga och bända ord i all evighet för att låtsas som att det uppfyllde någon sorts krav. Men att regulatoriska myndigheter inte omedelbart drog in alla tillstånd när Pfizer vaccinerade kontrollgruppen är och kommer att förbli en skandal (läs mutor?).
Det stämmer dock inte. Vaccinen uppfyllde kraven för villkorligt godkännande och har sedan dess varit föremål för utökad övervakning. Forskningen på dom mycket närbesläktade SARS och MERS har pågått sedan 00-talet.
Citera
2023-09-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Det stämmer dock inte. Vaccinen uppfyllde kraven för villkorligt godkännande och har sedan dess varit föremål för utökad övervakning.
Nej, kraven för villkorligt godkännande var inte upfyllda eftersom det fanns fullt fungerande behandlingar i form av hydroxiklorokin och ivermektin.
Citera
2023-09-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Beror ju på hur man ser det. Vi skulle inte överlevt med att vara totalt principfasta hela tiden utan att ändra lagar vid behov i brådskande situationer. Om spelplanen ändras så kommer även spelreglerna ändras, under en pandemi, så måste man kunna vara flexibel. Dom som har svårt för detta har förmodligen aspberger eller Autism och är fyrkantiga rakt igenom. Finns inget som är rakt igenom svart och vit rätt. Finns allt en gråskala - den gråskalan kan anses fel av vissa och rätt av vissa. Så här kommer de vara hela tiden. Bara njuta.

Adapt to survive. Så fungerar det alltid. Stå kvar? Kanske riskerar du att dö.

Alltid svårt att argumentera med principer.

Vad vill du att jag ska svara på det här? Du tycker det är rimligt att man ljuger för folk och injicerar dem med något som klassificeras som en GMO som potentiellt kan förändra arvsmassan hos människorna som blivit utsatta? Principer kring vad som är rätt och fel och kunna skilja på vad som är vad vid viktiga tillfällen är knappast något en person med "aspberger eller autism" klarar av. Du får gärna sluta projicera dina psykologiska problem på andra. Tack och hej.
Citera
2023-09-08, 08:58
Medlem
Citat:
Vad vill du att jag ska svara på det här? Du tycker det är rimligt att man ljuger för folk och injicerar dem med något som klassificeras som en GMO som potentiellt kan förändra arvsmassan hos människorna som blivit utsatta? Principer kring vad som är rätt och fel och kunna skilja på vad som är vad vid viktiga tillfällen är knappast något en person med "aspberger eller autism" klarar av. Du får gärna sluta projicera dina psykologiska problem på andra. Tack och hej.

Du behöver inte svara någonting. För det spelar ingen roll vad jag säger till dig. Fakta spelar dig ingen roll, bara din tro och tyckande. Ha det bra

Lycka till i kyrkan
Citera
2023-09-08, 13:48
Medlem
Citat:
Du behöver inte svara någonting. För det spelar ingen roll vad jag säger till dig. Fakta spelar dig ingen roll, bara din tro och tyckande. Ha det bra

Lycka till i kyrkan

Jag sa ju åt dig att sluta projicera. Det är jag som presenterar fakta och det är du som kommer in och börjar relativisera precis allting och snacka om "nyanser". Det är helt otroligt att du anklagar mig för att "tro" saker. Jag behöver inte plocka fram DSM eller ens svära åt dig. Alla ser vad du är.
Citera
2023-09-08, 14:11
Medlem
Citat:
Jag sa ju åt dig att sluta projicera. Det är jag som presenterar fakta och det är du som kommer in och börjar relativisera precis allting och snacka om "nyanser". Det är helt otroligt att du anklagar mig för att "tro" saker. Jag behöver inte plocka fram DSM eller ens svära åt dig. Alla ser vad du är.

Bra vi säger så!
Senast redigerad av rawjudge 2023-09-08 kl. 14:25.
Citera
2023-09-08, 17:16
Medlem
Citat:
Det stämmer dock inte. Vaccinen uppfyllde kraven för villkorligt godkännande och har sedan dess varit föremål för utökad övervakning. Forskningen på dom mycket närbesläktade SARS och MERS har pågått sedan 00-talet.

Har du själv förmågan att granska datat som Pfizer har släppt? Visa gärna hur du menar att det är ett bra statistiskt underlag för ett godkännande.
Citera
2023-09-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Har du själv förmågan att granska datat som Pfizer har släppt? Visa gärna hur du menar att det är ett bra statistiskt underlag för ett godkännande.
Ja, det har du med. Mycket av dokumentation kring läkemedel är allmänna handlingar, gällande Pfizer kan jag referera vidare hit. Vad jag menar är att man forskat på SARS-CoV-1 sedan 00-talet, år 2023 har vi alltså bra många år av forskning i bagaget. SARS-CoV-2 (covid) har ett genom som är ungefär 80% lika, man hade alltså en stabil grund av kunskap redan då viruset först gjorde debut.
Citera
2023-09-08, 17:56
Medlem
Citat:
Det finns flera formuleringar på ett antal platser Edit; oops glömde länken (länken går till public services i Italien. )
S5 - Best resonable efforts.
Punkt 1.6.7
Sida 48, paragraf 4.
Sida 53, Article 6.
Sida 54.
Sida 56. Sista stycket.

Ok, det står definitivt lite märkligheter där, vissa öppningar är inte bra. Det blir uppenbart att det inte är någon som förstår tekniken och innebörden vad som kan hända om man släpper spärrarna totalt, som skrivit och ändrat dessa regler.

Citat:
Det är ett återkommande tema och används som skäl för att först och främst finansiera produktion och i stort sett ta på sig alla risker och nackdelar. Utöver tekniska aspekter och det faktum att vaccinet i sig är från BioNtech. Det kan vara värt att komma ihåg att de fick enskild finansiering i flera omgångar av den Tyska staten(separat och inget direkt-relaterat till det här kontraktet). Pfizer får % på försäljning i Europa och har sedan separat finansiering från Amerikanska program(Warp Speed etc)

Det är än idag oklart om EU och USA har fått samma produkt, men det är inte riktigt relevant här.
Vad som däremot ÄR relevant och viktigt att komma ihåg är följande; "expertrådet och experterna" som ska förhandla fram och överse detta tillsammans med kommissionen har "lämplig erfarenhet"(typ) vilket antingen betyder Pharmafolk som den svenska representanten var, eller typ läkemedelsverkets experter och motsvarande.

Pharmafolk skulle jag definitivt inte rekommendera att granska detta. De bryr sig endast om produkten går att sälja och är endast intresserade av att uppfylla lagstadgade krav (vilket är en anledning till att de finns från början). Läkemedelsverkets/Folkhälsomyndighetens experter är mycket duktiga och seriösa. De skulle förhoppningsvis kunna granska detta på ett vettigt sätt. Tyvärr överlappar inte alltid experter med förmågan att granska en artikel från grunden inklusive detaljer kring metoder och statistiskt underlag. Åtm är min uppfattning att alldeles för få faktiskt själv går igenom det data som presenteras.

Citat:
Om entiteten som ska godkänna en produkt, lyder under auktoriteten som har finansierat, tagit på sig risken och lagt in kapital hos företaget (BioNtech) som står att tjäna miljarder EURO så blir det nästan som att en och samma grupp människor förhandlar fram lagliga fördelar för sina egna intressen.
Ja det ser tyvärr inte bättre ut och samma grupp har ofta en stor inverkan av vad som presenteras och drivs i media. Det var onekligen ytterst svårt att inte bli påverkad av det pådriv som fanns i media och hur media och sedermera ointelligenta svenssons ansåg att allt utom militanta (covid-)vaccinfanatiker var en antivaxxer och borde uteslutas ur mänskligheten. Det spelade ingen roll om det man kommunicerade var sant. Sanningen slutade helt enkelt spela roll och det var endast redan förutbestämda svar som var accepterade. Även om du tog ett korrekt och sant beslut utifrån data så kunde din karriär vara över om du hade presenterat att ett vaccin inte höll måttet.

Från andra sidan kunde urusla forskare få massor av pengar och få synas i media så länge man höll med i drevet.

En klassiker är ju hatkampanjen mot Folkhälsomyndigheten och hur man lyfte "de 37 forskarna" till skyarna trots att media inte hade den blekaste aning om vad endera sida egentligen hade för argument.

Citat:
En teknisk detalj som aldrig har kommunicerats RAKT och öppet är naturen av den här produkten. Det är alltså INTE mRNA eller åtminstone inte så som man beskrev det till folk. Under mRNA-type så står det "modRNA" https://www.trilinkbiotech.com/browse/nucleoside-triphosphates-nucleotides
Det är också därför lagen ändrades i EU. https://geneticliteracyproject.org/2020/07/17/european-union-suspends-some-gmo-regulations-to-fast-track-covid-19-vaccine/

Fast det är ju inte riktigt så, mRNA är ju den typ av molekyl som virusets arvsmassa består av. Modifieringen är separat och går under GMO. Det är alltså inte modRNA som avses utan GMO mRNA. GMO är för övrigt något som gemene man är överdrivet rädd för. Här är man alltså lite kluven som forskare i fältet. EUs GMO regler är löjliga, en uppluckring i dessa kan definitivt vara positivt för forskning (universitet). Problemet med strikta regler är att universitet måste följa dem, medan företag skiter i dem och betalar böter. Det begränsar vår förmåga att utreda saker på riktigt via bra och icket vinstdriven universitetsforskning.

Citat:
Jag undrar om folk uppskattar att man har blivit injicerad med en GMO? Min poäng med allt detta (och det finns oändligt mycket mer) är att dessa människor har visat att lagstiftning inte betyder någonting och deras "översyn" är något av ett skämt.

Nä det verkar kunna finnas krafter som helt och fullt kan skita i allt som normalt finns på plats. Det är dåligt, dessutom är det INTE rätt folk som skriver om dessa lagar. Det är uppenbart från dokumentet att den som skrivit detta inte förstår innebörden av vad som står. Man gör farliga öppningar i vad som ska vara tillåtet och har totalt frångått regler som tagits fram över lång tid för att garantera säkerhet (och funktion) när man tar fram en medicinsk produkt.
Citera
2023-09-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ja, det har du med. Mycket av dokumentation kring läkemedel är allmänna handlingar, gällande Pfizer kan jag referera vidare hit.

Ja precis men har du faktist gått igenom studien, tittat i tabellerna och räknat ut vad betyder egentligen resultatet. Det ursprungliga studieupplägget för pfizers studie är dock inte alls särskilt dåligt. Men när det avslutades och tolkningen av det svaga underlag man fick fram innan man avslutade studien är en vetenskaplig katastrof.

Men angående studier. Tyvärr har det blivit helt nödvändigt att själv granska rådata. Folk i allmänhet och vaccinforskare i synnerhet verkar ha frystorkat hjärncellerna i Januari 2020. Allt som man hade lärt sig fram till dess om virus, dess mönster utveckling komplexitet, spridningsmönster, hur de reagerar på vaccin, vad som fungerar och vad som inte fungerar när man designar ett vaccin osv slängdes i papperskorgen och folk blev uppenbart helt tomma i skallen. Dessutom så verkar man måsta ha fått IG i statistik för att få vara vaccinforskare numera. Jag är inte virusforskare men med den lilla kunskap jag fått genom en kurs i immunologi var det lätt att förutspå hela utvecklingen kring vaccinet. Det fanns dock en osäkerhetsfaktor. I början trodde(hade förhoppningen är kanske bättre uttryckt) jag att det skulle fungera trots den usla designen. Men det tog ju inte lång tid innan genombrottsinfektioner registrerades. Redan där skulle man ha upphört med vaccinprogrammet framförallt för friska människor. Det var fö alltid en dödsdömd ide att vaccinera alla, det är uppenbart vilka problem detta medför om man har lite baskunskap kring hur mikrober och virus fungerar och interagerar med immunförsvaret.

Citat:
Vad jag menar är att man forskat på SARS-CoV-1 sedan 00-talet, år 2023 har vi alltså bra många år av forskning i bagaget. SARS-CoV-2 (covid) har ett genom som är ungefär 80% lika, man hade alltså en stabil grund av kunskap redan då viruset först gjorde debut.

Det finns virus och bakterier vi har studerat sedan första världskriget som vi fortfarande vet alldeles för lite om för att kunna knåpa ihop ett säkert och funktionellt vaccin på 3 månader, flera har vi fortfarande inget vaccin emot trots 10tals år av forskning. Det du säger här är alltså inte ett argument. Det är absolut bättre med någon kunskap än ingen. Men att man studerat något under en tid har ingen som helst korrelation mot hur nära och hur snabb man kan vara på att ta fram en vettig produkt som till exempel ett fungerande vaccin.
Citera
2023-09-08, 18:14
Medlem
Citat:
Beror ju på hur man ser det. Vi skulle inte överlevt med att vara totalt principfasta hela tiden utan att ändra lagar vid behov i brådskande situationer. Om spelplanen ändras så kommer även spelreglerna ändras, under en pandemi, så måste man kunna vara flexibel. Dom som har svårt för detta har förmodligen aspberger eller Autism och är fyrkantiga rakt igenom. Finns inget som är rakt igenom svart och vit rätt. Finns allt en gråskala - den gråskalan kan anses fel av vissa och rätt av vissa. Så här kommer de vara hela tiden. Bara njuta.

Adapt to survive. Så fungerar det alltid. Stå kvar? Kanske riskerar du att dö.

Alltid svårt att argumentera med principer.

Flexibilitet är bra. Men det finns genomtänkta sätt att vara flexibel. Sedan finns det fullkomligt idiotiska sätt. I fallet covid har vi definitivt sett prov på det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in