2023-09-08, 17:13
Medlem
liddens avatar
Kollade statistiken på Steam och det är fler som spelar BG3 än Starfield. Jag skulle tro att det är större procent av BG spelarna som spelar på Steam, men ändå mer än lite förvånande.

Jag tycker båda spelen är riktigt bra och har inga problem med grafik, det flyter på bra.

BG3 ~200 timmar
Starfield ~100 timmar
Citera
2023-09-08, 19:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Kollade statistiken på Steam och det är fler som spelar BG3 än Starfield. Jag skulle tro att det är större procent av BG spelarna som spelar på Steam, men ändå mer än lite förvånande.

Alla jag känner spelar Starfield på Game Pass. 770 kr på Steam vs 99 kr på Game Pass, inklusive allt annat. Visst att man tekniskt sett äger det via Steam, men det är en rätt rejäl skillnad. F.f.a då Starfield med största sannolikhet kommer finnas på Game Pass permanent.
Citera
2023-09-08, 19:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Märks du inte har spelat spelet, det är mer än enstaka drops även på en bra speldator. Spelet är helt enkelt för dåligt optimerat som det är nu. Förstår inte vilka dårar som nöjer sig med massa drops här och var, har ni inga krav då när ni spelar nuförtiden? Med en sådan enorm budget ska man förvänta sig även 60fps kan jag tycka. Nu så får det kämpa rätt rejält för det på en PC, ska inte behövas om det är bra optimerat och har en bra grafikmotor.

Riktade mig till kommentaren specifikt, som menade att det var ospelbart för att lägsta en procenten av bildrutorna är under 100. Alla har sin toleransnivå för hifi-kvalité givetvis, men det är ett bisarrt krav.

Jag håller dock faktiskt delvis med om att dagens trippel-A lägger ett extremt fokus på grafik och man skulle kunna lugna sig något. De största flaskhalsarna är 4K-upplösningen och skuggor. Till den som har problem med Starfield, testa 1080p och sätt alla Shadows på low. Det bör stabilisera det rätt rejält.

Nvidia-användare bör även ladda ner senaste drivrutinerna. Specifikt Nvidias föregående har problem med Starfield och cappar av någon anledning GPU:er på 60 procent användning.
Citera
2023-09-08, 19:34
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Riktade mig till kommentaren specifikt, som menade att det var ospelbart för att lägsta en procenten av bildrutorna är under 100. Alla har sin toleransnivå för hifi-kvalité givetvis, men det är ett bisarrt krav.
Det är fullt rimligt krav när man har 3090 och 13900KF.

Kunde ex använda raytracing i cyberpunk och ändå få 1% low över 100 tack vare DLSS.

I Remnant 2 fick jag 1% low nära 100 med maxade inställningar och DLSS performance, gillade dock inte spelet så brydde mig inte om agg ändra inställningar för bättre prestanda.

60fps läge "performance mode" har blivit normel på konsol nu, då brukar det inte vara svårt att få stadigt över 100 på PC (min CPU och GPU är båda mer än dubbelt så bra).

Starfield var dock begränsat till 30 på xbox så det var väntat att ingen PC CPU skulle nå stadigt över 100.
Senast redigerad av adolf512 2023-09-08 kl. 19:45.
Citera
2023-09-08, 19:46
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är fullt rimligt krav när man har 3090 och 13900KF.

Kunde ex använda raytracing i cyberpunk och ändå få 1% low över 100 tack vare DLSS.

I Remnant 2 fick jag 1% low nära 100 med maxade inställningar och DLSS performance, gillade dock inte spelet så brydde mig inte om agg ändra inställningar för bättre prestanda.

Absolut, men det är inte "ospelbart" för att det går i 97 fps haha.
Citera
2023-09-08, 19:51
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Alla jag känner spelar Starfield på Game Pass. 770 kr på Steam vs 99 kr på Game Pass, inklusive allt annat. Visst att man tekniskt sett äger det via Steam, men det är en rätt rejäl skillnad. F.f.a då Starfield med största sannolikhet kommer finnas på Game Pass permanent.

Instämmer. Man får ju game pass i nästan 8 månader för samma pris.
Citera
2023-09-09, 04:57
Medlem
Är det bara jag eller är vissa helt okej med den urusla prestandan?

Läser på Sweclockers en artikel med en massa foruminlägg, nästan alla tycker prestandan är ok.
Trots att de får dubbla FPS i exempelvis Cyberpunk, ett spel som inte har i princip några laddningsskärmar. En del verkar vara antingen sjuka i huvudet eller så har de verkligen sugit av Todd såpass mycket att blodet bytts ut mot protein.

Hela rymddelen i Starfield känns som en sista minuten grejj de bara lagt till, bara för att. För det är i princip bara laddningsskärmar där om man inte "flyger runt" i sitt skepp som rör sig motsvarande 100km/h

Citat:
Absolut, men det är inte "ospelbart" för att det går i 97 fps haha.
Får runt 70 fps i 1440p high native i Cyberpunk. I detta spelet får jag motsvarande 35-40 på medium, och med FSR på 70% runt 60 men väldigt ostabilt och spelet är fult som stryk i de flesta scenerna. En del scener ser rätt moderna ut som neon city, men sedan finns det ännu fler scener som ser ut som något från 15 år sedan. Spelet flyter uruselt för de flesta, men en del guzzlar todd.
Senast redigerad av lehideokojima 2023-09-09 kl. 05:00.
Citera
2023-09-09, 08:14
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyxen
Jag glodde på en fem timmar video av det här spelet på Youtte och det verkar inte vara något speciellt. Det verkar vara precis samma dynga som dessa skjutarspel alltid erbjuder.

Sitter och kollar lite strömmar nu jag med. Känns som en tråkig Fallout 4-expansion. Ser inte något nytt eller intressant alls, och de estetiska valen är ungefär lika kul som att titta på en riskaka. Finns ingen "hook" som lockar, eller ens nån gimmick som ger spelet en egen identitet. Noll chans att jag nånsin kommer spela det här spelet själv.
Citera
2023-09-09, 09:42
Medlem
Tror ni spelet kommer till ps5? Om det säljer dåligt lär de väl släppa kanske till PS om 1-2 år?
Citera
2023-09-09, 10:08
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Tror ni spelet kommer till ps5? Om det säljer dåligt lär de väl släppa kanske till PS om 1-2 år?
Det kommer aldrig komma till PS5.
Citera
2023-09-09, 12:05
Medlem
adolf512s avatar
Det har fallit under 80% på steam nu, kommer gå ner mer.

https://store.steampowered.com/app/1716740/Starfield/

Bara en tidsfråga innan no mans sky får högre % som rekommenderar det (inklusive alla gamla betyg).
Citera
2023-09-09, 12:57
Medlem
C0ws avatar
Överhypat spel. På sin höjd helt ok med ordentliga brister.

Har inte spelat rymdspel öht innan så det här är lite av en ny genre för mig men tänkte att det skulle bli kul och spännande för att jag gillade att titta på Stargate Atlantis när det gick för ett bra gäng år sen. Olika planeter, olika miljöer, varelser, stammar med sina egna historier och allt det där + det där med spaceship battles med olika vapensystem, sköldar och fan vet vad mer.

Visst är det kul att utforska rymden och olika planeter men vafan har man sett några så har man sett alla. Samma med outposts och interest points på kartan, har du sett några så har du sett alla.

Dött och övergivet, vilket iofs rymden är men tycker ändå det är lite för dött.

Känns inte som ett next gen-spel grafimässigt.

Helt värdelöst att man i ett rymdspel inte kan flyga in i planeter med sitt skepp och att man inte kan flyga sitt skepp på planeterna. Känns som att skeppen inte är mer än ett gäng menyer och knappar.

Alldeles för många loadingscreens. Mid 2023, ett next gen-spel och det är loadingscreens för att boarda sitt skepp... kom igen

edit: inga fordon att köra med på marken heller. Katastrof.

Tycker inte spelet förtjänar mer än 6.5/10.
Senast redigerad av C0w 2023-09-09 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in