2023-09-07, 19:17
Medlem
borrizs avatar
Har det kommit en ny lag som förbjudit koncentrerad spolarvätska?

Tycker jag dammsugit alla butiker men det enda jag hittar är färdigblandad spolarvätska,
Visst duger även denna utblandade vätska, men är helt enkelt inte intresserad av att bära hem en massa vatten detta dessutom till ett högre pris.

Vet någon var man kan få tag på gammal hederlig koncentrerad vätska?
Senast redigerad av borriz 2023-09-07 kl. 19:20.
Citera
2023-09-07, 19:20
Medlem
Finns väl på Biltema?
Många som säljer diverse brukar köra färdigblandat.
Citera
2023-09-07, 19:46
Medlem
NyaHenriksss avatar
Både jula o biltema har.
Citera
2023-09-07, 20:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Tycker jag dammsugit alla butiker men det enda jag hittar är färdigblandad spolarvätska,
Visst duger även denna utblandade vätska, men är helt enkelt inte intresserad av att bära hem en massa vatten detta dessutom till ett högre pris.

Nej, det har inte kommit någon ny lag men många ställen kanske inte har det framme på hyllorna när det inte är säsong.

Sedan har nog folk blivit lata och köper färdigblandad mer och mer istället för att blanda själv. Det är ju enkelt att fylla på rakt upp och ner där man är 8ch står om man köper färdigblandad.
Citera
2023-09-07, 20:09
Medlem
welcometorealitys avatar
ÖoB har så jag vet var du har varit och letat, de finns ju överallt där de säljer spolarvätska.
Citera
2023-09-07, 20:31
Medlem
På mackar brukar koncentrerad spolarvätska vara slutsåld allt emellanåt under säsong (vilket det alltså inte är nu). Leta på.
Citera
2023-09-07, 20:52
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
På mackar brukar koncentrerad spolarvätska vara slutsåld allt emellanåt under säsong (vilket det alltså inte är nu). Leta på.

När jag drev min mack mellan 1995 och 2022 så gick det åt runt 90 procent färdigblandad och 10 procent koncentrerad i butiken.
Det spelade i stort sett ingen roll hur mycket man sänkte den koncentrerade i pris, det var lustigt nog ändå "ingen" som ville köpa den.

"Alla" köpte färdigblandad med motivering att "Nää jag orkar inte hålla på och blanda".

Så dom sista fem åren beställde jag inte ens hem något av den koncentrerade.

Personligen köpte jag senast en 25 liters dunk med koncentrerad spolarvätska från grossist... Räcker länge och kostar lite. Onödigt att köpa vatten.
Citera
2023-09-07, 20:54
Medlem
Citat:

Den är farlig ur brandsynpunkt, vilket lett till att den inte får skyltas som förr utan måste förvaras bättre. Typ brandskyddade skåp.

Den tidigare skyltningen staplad på pall i butik har orsakat några totala nedbrunna affärer.
Citera
2023-09-07, 21:10
Medlem
borrizs avatar
Tack för alla svar.
Det är alltid lika härligt att få se frågetecknen uträtade
Citera
2023-09-07, 22:46
Medlem
Citat:
Tack för alla svar.
Det är alltid lika härligt att få se frågetecknen uträtade

I vilka butiker har du kollat? Eller kanske bara på mackarna?
Mackarna är ju svindyra på färdigblandad spolavätska.
Citera
2023-09-08, 17:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Det finns knappt någon efterfrågan på koncentrarad spolarvätska, men Biltema har.

Sist jag kollade priser så blev färdigblandad 20 kr. dyrare per 12 liter jämfört med konc.
79 kr. för 4 liter konc, och 99 för 3 x 4 liter färdigblandad.
Nu har priserna höjts och volymen i dunken färdigblandad minskats.
99 kr. för 4 liter konc och 89 kr. för 2 x 3,5 liter färdigblandad.

Bära hem? Jag brukar slå vätskan i spolarvätskebehållaren, och det som blir över ställer jag i bagageutrymmet.
Citera
2023-09-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det finns knappt någon efterfrågan på koncentrarad spolarvätska, men Biltema har.

Sist jag kollade priser så blev färdigblandad 20 kr. dyrare per 12 liter jämfört med konc.
79 kr. för 4 liter konc, och 99 för 3 x 4 liter färdigblandad.
Nu har priserna höjts och volymen i dunken färdigblandad minskats.
99 kr. för 4 liter konc och 89 kr. för 2 x 3,5 liter färdigblandad.

Bära hem? Jag brukar slå vätskan i spolarvätskebehållaren, och det som blir över ställer jag i bagageutrymmet.
Iofs räcker koncentratet längre om man blandar "sommarvätska" under den varma årstiden.
Själv tycker jag det är smidigare att ha en en-liters flaska koncentrat på hyllan och blanda till det jag behöver för tillfället. Alltså slippa köpa tre dunkar på Biltema för att få ner priset. Ser det också som en miljögrej som minskar transporter av varor, vatten har man lokalt i kran redan. Att man även sparar några tior är väl en trevlig bonus på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in