2023-09-08, 15:39
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag blandar in USA därför att USA är det land på planeten som start flest krig och dödat flest civila det senaste 50 åren. Om folk tycker det är skillnad på krigsbrott begångna av ryssar eller amerikaner så tycker jag det är viktigt att poängtera.

Vill man hålla Ryssland till svars för begångna krigsbrott, samtidigt som har överseende med USA:s, så tycker jag det blir konstigt. Om jag fick välja mellan att bli bombad av USA i Irak eller Libyen eller av Ryssland i Ukraina så vet jag inte vad jag skulle välja. Är det bättre att bli dödad av amerikanska bomber? Ädlare, kanske? Jag ser det inte så.

Kriget i Ukraina hade kunnat undvikas helt. Det är min åsikt. Man vill gärna tro att krig löser problem, men jag tycker sällan det är på det sättet. Nu är katten ute ur lådan, så nu är det försent. Och jag står för den extremt kontroversiella åsikten att det vore bra att stoppa det här kriget nu.
Inte nog med att du är totalt offtopic, du ljuger som en häst travar också.
Offerkoftan passar er mycket dåligt, ni får numera söka stöd an Nordkorea, vad säger det dig?
USA, och lögner om USA verkar uppta en stor del av din hjärna, stackars dig.
Citera
2023-09-08, 15:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Du är uppenbarligen så känslostyrd att du måste skriva förolämpningar mot alla som inte tänker som du. Som sagt; Du är en typisk nutidssvensk. Ni klarar inte av det.

Fanns det något som kunde gjorts för att åstadkomma detta? ...Eller är allt sådant helt otänkbart?

Ja, om Putin störtats före 2014 och man infört demokrati i Ryssland hade Rysslands angrepp på Ukraina kunnat undvikas, eller vad tror du? Tror du att ett demokratiskt Ryssland angripit sitt grannland?
Citera
2023-09-08, 15:54
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det cirkulerar idag uppgifter som tyder på att ryssen är desperat på att förnya det ska spannnmålsavtalet. Ja det finns ju fler som kan spela det spelet om att hota att sänka civila transportfartyg. Kraven som ryssen uppges ställa är ju dock totalt orimliga enligt min åsikt iaf.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1700135683673686365

Kanske lider av lässvårigheter men är det inte fn som skickat listan till Ryssland?
Känns ju inte så najs.
Citera
2023-09-08, 15:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Igår cirkulerade det några filmer på när ryssar flydde från Klischiivka söder om Bakhmut och nu rapporteras det att UAF har intagit all mark ända fram till järnvägsspåret.

Citat:
According to reports from the locations, the Armed Forces of Ukraine have cleared Klishchiivka, cut the routes of reinforcements of the Rashists and are continuing to advance on the southern flank of Bakhmut behind the railway track.

https://t.me/Donbas_Operativniy/54814
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-08 kl. 16:02.
Citera
2023-09-08, 16:04
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ok, så i korthet: Man trodde att Ryssland skulle ge upp och att det skulle räcka med stridsvagnar och artilleri, men under de senaste månaderna har man insett att Ryssland inte kommer ge upp och att det behövs andra doningar, dvs flygplan.

Kan de som styr i Nato verkligen vara så ofattbart korkade att de på allvar trodde att ryssarna en vacker dag skulle säga att Oj, vad jobbigt det här va'. Äh, vi packar och åker hem.
Tror man att ryssarna bara skulle ge upp så är man på en annan planet. Det ryska styret har ju historiskt visat att de är beredda att offra en ofattbar mängd människoliv, om det skulle behövas.

Jag tror du har fel. En så korkad analys kan ingen inom Nato göra.
Det handlade nog mer om att "koka grodan sakta" Putin och Kreml hade ju satt upp ett antal röda linjer som om de bröts skulle innebära att ryssen tog till kärnvapen.

Det har ju nu efter att ett antal av dessa röda linjer passerat, visat sig vara tomma hot och därför har man hela tiden skickat tyngre och bättre vapen.
Citera
2023-09-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst kan det vara så men vi kommer aldrig att få veta eftersom Kievregimen inte kommer att lägga fram något utan lägga locket på som vanligt.

Tidpunkten för handlingen under Blinken besök och att man misstänker en glidbomb och inte missil gör det enkelt att misstänka Budanov (chef för Ukrainas militära underrättelsetjänsten) och det gänget för det är brutala råskinn. Ryssland vinner inget på det hela och hatet är redan maxat.
Varför skulle en glidbomb peka på Budanov? Även om Ukrainas regering lägger fram saker så kommer du inte tro på det eller hur?
Citera
2023-09-08, 16:07
Medlem
Taggads avatar
Igen om Musks geopolitiska våghalsspel.
Citat:
Analys: Vad händer när fler rika egon ger sig in i leken?
Trots att Elon Musk inte alltid strukit Kyiv medhårs har Ukrainas ledare hittills varit ”livrädda för att reta upp” honom, skriver The Economists korrespondent Oliver Carroll på X, tidigare Twitter.

Men inte nu längre, skriver Carroll efter att Kyiv gått till frontalangrepp mot Musk för att han förhindrat en ukrainsk attack mot ryska stridsfartyg. Musks beslut ledde till att barn och civila dödades när Ryssland avfyrade robotar från de aktuella stridsfartygen, dundrade presidentrådgivaren Mychajlo Podoljak.

”Ukrainas regering har kastat handskarna”, konstaterar Carroll.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

https://twitter.com/olliecarroll/status/1699524231409606714?t=_TwzergD7Cln3tjAXGoqgA&s=19

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-drone-romania-defence-minister-12541713?postid=6403694#liveblog-body
Citera
2023-09-08, 16:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag blandar in USA därför att USA är det land på planeten som start flest krig och dödat flest civila det senaste 50 åren. Om folk tycker det är skillnad på krigsbrott begångna av ryssar eller amerikaner så tycker jag det är viktigt att poängtera.

Vill man hålla Ryssland till svars för begångna krigsbrott, samtidigt som har överseende med USA:s, så tycker jag det blir konstigt.
Kan du bara ge ett entydigt svar (utan att blanda in USA) på om du tycker det vore bra eller inte om krigsbrott som begåtts av Ryssland utreds och beivras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ella Libanova från "National Academy of Sciences of Ukraine" och andra tar upp lite intressanta frågeställningar i nedan text. Bland annat vad jag kallar folkmord fast dom ser det naturligtvis som Rysslands fel medans jag ser det som oförmåga av Kievregimen att förhandla fram en lösning med en skapad fiende man inte kan vinna mot. Den demografiska framtiden ser heller inte så ljus ut så det borde snart vara dags att avsluta kriget för väst kan inte knäcka Ryssland men man knäcker här Ukraina (det hela borde vara uppenbart för alla tänkande människor idag). Personligen bryr jag mig inte så mycket om Ryssland (tyck vad ni vill om det) men mer om Ukraina eftersom jag rest omkring där flertalet gånger så det vore tragiskt om landet bara dog bort eller folket där ersätts av giriga västerlänningar. Hade det inte varit för de ukrainska råskinnen från väster som förstört så mycket hade Ukraina varit ett rikt och fantastiskt land idag.

Cradles and Conflicts: Is Ukraine Facing a Demographic Death Spiral?
https://aoav.org.uk/2023/cradles-and-conflicts-is-ukraine-facing-a-demographic-death-spiral/

“I think it’s a genocide,” says Dr Lyudmila V Manzhula, the doctor who eased Maria into this world. “100%. This lower birth rate is because of the war and, in my opinion and in the opinion of many Ukrainians, it’s a form of a silent genocide.”

“We have lost young, strong men who won’t be fathers because they’ve been killed. And other men too – if he’s had a spinal injury – he’ll come back an invalid, and he’s unlikely to find a partner. Women want to have children with healthy, strong men who will grow up with their children. Instead, there are men who are disabled who may end up alone.”

Professor Ella Libanova, the Director of the National Academy of Science of Ukraine, has been in post over 20 years. She has long charted the slow and steady decline in the birth rate here in Ukraine. Since 1960, the population has not replenished itself but, she says, this war has brought a calamitous drop.

By 2001, she tells you, Ukraine had the world’s lowest fertility rate, and even though it slightly improved following some modest government assistance to people with larger families, in 2019, Ukraine’s birth rate was still the lowest in Europe.

The thing that worries her the most is the exodus of fertile Ukrainian women: “It will be a major problem if we can’t bring those women back.”

According to one paper released this month: “Ukrainian demographers are predicting that the Total Fertility Rate (TFR) will fall as low as 0.71 in 2023-24, the lowest ever recorded in the world.”

Du nämner ofta "råskinnen ifrån väster". Varför sammankopplar du inte Azov som under sin värsta tid bestod av en klar majoritet rysktalande ifrån öst?
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Man får ju titta på hur många krig som startarts av USA och sen räkna antalet döda och skadade. Det tar ett tag. När jag skrev 50 år så tänkte jag faktsikt på de röda khmererna, men räknade fel. ..Borde skrivit 40 år. En snabb googling visar på 2 miljoner döda under Pol pot och USA har ju dödat betyligt fler än så.
Jaja.

Jag ger inget land frikort att invadera andra länder.

Min position är att för att förstå vad som händer bör man förstå hur Ryssland tänker och att det borde vara en prioritet att få slut på dödandet. Jag tycker inte det borde göra mig till "rysstroll", men nu är i vi i Sverige, de känslostyrdas rike, och då blir det så.

Om du vill bespara dig själv (och alla andra) tid så finns en lösning.
Dina frågeställningar i ovan gällande tex USA USA USA har redan ältats i tråden
till förbannelse av en viss psykseglare.

Lättast för din del är att söka upp inläggen av psychicsailor och dennes frågeställningar under tex sommar/höst 2022. Då får du även motargumenten på köpet.

Så slipper det återupprepas för 5203:e gången menar jag..
Citera
2023-09-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Inte ens FN har lyckats finna bevis för det där dravlet så fortsätt gråt vatnik. Sedan kan du ju försöka ta till dig detta medan du snyftar:

New Human Rights Watch research found that Ukrainian cluster munition rocket attacks on Russian-controlled areas in and around the city of Izium in eastern Ukraine during 2022 caused many casualties among Ukrainian civilians.

Era älskade nassar beskjuter civila i vanlig ordning, men vad gör det - jyssaj äj juh inte menniskoj, de äj ååjjssjerj
Du glömde nämna att de anklagade ryssarna för omfattande användning mot civila medan de enbart sade att Ukrainas användning drabbar civila. De fördömde bägge och eftersom du inte orkade källhänvisa så länkar jag källan här
https://www.hrw.org/news/2023/07/06/ukraine-civilian-deaths-cluster-munitions
Citera
2023-09-08, 16:36
Medlem
fuskas avatar
Angående attacken mot marknaden som vinklas. Här är en som pedagogiskt går igenom
Varför ni ryssrunkare har fel och ljuger som vanligt.
Ryan mcbeth:
https://youtu.be/nI-5Uk32i_U?si=zbiUFNc5vwHnIbSN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in