2023-09-08, 14:21
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ryssland har både kärnvapen och en doktrin för dess användning. Utmana det och se vad som händer.
Mitt tidigare svar verkar raderats men Rysslands doktrin har redan utmanats och det hände precis ingenting, möjligtvis för att ingen längre vet vad Ryssland är för något.
Tex här där Putin påstår att Krim är Ukrainsk och att det inte råder någon tvekan om det.

https://www.rferl.org/a/putin-crimea-ukraine/26942862.html

Ja, folk skrattar åt ryssen. I hela Europa och i alla -stanländer.
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-09-08 kl. 14:24.
Citera
2023-09-08, 14:22
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Trots att väst är i allra högsta grad inblandade genom att man skickar krigsmateriel för miljarders miljarder och det finns en reell risk att det eskalerar till kärnvapenkrig, så skall vi alltså ändå inte sätta oss in i hur motståndaren tänker... Ja, för mig är detta en fullständigt idiotisk position, men jag tvingas acceptera att 90% av nutidssvenskarna tänker på det sättet.

Självfallet delar jag uppfattningen att ryssen är opålitlig, men jag ser fortfarande inte varför det skulle vara en bra idé att ha som strategi att inte förstå varför fienden gör som han gör.

Jag är uppvuxen i Sverige så jag vet vad du pratar om. Men jag är också utflyttad (ibor inte hos "Putler") sedan ett kvartssekel, så jag kan också se på svenskarna ifrån ett utifrånperspektiv. Min slutats: Dagens svenskar är dåliga på att tänka, stolta över att vara känslostyrda och okunniga. Känner du igen dig i den beskrivningen?
Att gemene svensk ska förstå hur... förresten - VEM tänker? Civila ryssar? MoD? Poopin? Vad menar du ens?
Vi i Sverige (98% av oss) VET varför ryssland attackerade Ukraina. Varför vet inte du det?
Citera
2023-09-08, 14:25
Medlem
sherms avatar
Citat:
Självfallet delar jag uppfattningen att ryssen är opålitlig, men jag ser fortfarande inte varför det skulle vara en bra idé att ha som strategi att inte förstå varför fienden gör som han gör.
Varför det självklart? Jag upplever det inte så och jag ser heller inte att ryssen skulle vara en fiende till mig i något avseende. Men det säger sig ju självt att de är fiender till den svenska marionettregim som skickat nassar och vapen till Ukraina för att döda ryssar. Inget konstigt.
Citera
2023-09-08, 14:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Många inlägg om vad ni tycker om varandra raderade. Skärpning, tack.

/Mod
Citera
2023-09-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Att gemene svensk ska förstå hur... förresten - VEM tänker? Civila ryssar? MoD? Poopin? Vad menar du ens?
Vi i Sverige (98% av oss) VET varför ryssland attackerade Ukraina. Varför vet inte du det?

Låt mig gissa: Ryssland attackerade Ukraina därför att 1) Putin är galen och att 2) Ryssland vill ta över Europa?
Senast redigerad av ankylosaurus 2023-09-08 kl. 14:30.
Citera
2023-09-08, 14:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Är noll rädd för ryssens återkommande kärnvapenhot. Tomma tunnor skramlar mest. Dessutom har pappa Xi i Kina sagt nej till kärnvapen så bryter Putler mot det är han rökt i Kinas ögon. Utan Kina på sin sida faller Ryssland ihop totalt.

Överhuvudtaget skulle ingen i omvärlden förlåta användande av kärnvapen och en sådan bomb skulle brännmärka Ryssland för evigt. De vill ju liksom inte få stopp på en galen diktator typ Hitler utan skulle i så fall bomba enkom för att erövra land. Finns inget hjältemodigt med det. Ryssarna är dåraktiga men där går nog gränsen. Under inga omständigheter kan vi leva kommande decennier med ett ständigt aggressivt och hotande Ryssland. Vi har fått nog nu. Bomb eller inte, de ska stoppas nu!

Jag tror du missbedömer. Krim har varit Ryskt eller Sovjetiskt sedan 1700 talet.
Dom släpper inte det utan att ha använt alla till buds stående medel.
Mångas dröm om att krossa Ryssland kommer inte att fungera. Hur skulle det gå till ?
Invadera ? Omöjligt. Enda lösningen är en ny regim i ryssland och ett fredsavtal.

Vid krigsutbrottet sa ju alla att sanktionerna skulle lamslå Ryssland. Inom några månader skulle
all flygtrafik i ryssland upphöra pga brist på reservdelar från boeing och airbus.
Sist jag kollade på flightradar var det en enorm trafik runt Moskva och St Petersburg,
inrikes och utrikes.
Citera
2023-09-08, 14:29
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Varför det självklart? Jag upplever det inte så och jag ser heller inte att ryssen skulle vara en fiende till mig i något avseende. Men det säger sig ju självt att de är fiender till den svenska marionettregim som skickat nassar och vapen till Ukraina för att döda ryssar. Inget konstigt.

Om du sagt det där om Ryssland i Ryssland hade FSB knackat på dörren. Sedan hade du fått spendera de närmsta åren i ryskt fängelse. Är det detta Ryssland du försvarar och varför skriver du då här? Klargör gärna, tack.
Citera
2023-09-08, 14:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Du är ju en rysk medlöpare och propagandist och om du nu mot all förmodan är svensk så det är väl klart ryssen inte är en "fiende" för dig som kämpar mot imaginära nazister och sprider rysk plump propaganda.

Putin var inte ett hot mot Ukraina heller. I nämnda video säger ju Putin att "Crimea is not a disputed territory" samt "Russia has long recognized the borders of Ukraine".

I en annan video säger en rysk general att Östeuropa står på tur efter Ukraina.
Citera
2023-09-08, 14:31
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Låt mig gissa: Ryssland attackerade Ukraina därför att 1) Putin är galen och att 2) Ryssland vill ta över Europa?
"Säg att du älskar Ryssland utan att säga att du älskar Ryssland"...
Du har verkligen avslöjat dig som ryssvurmare nu, there's no going back.

Varför försöker du hjälpa till att motivera ett pågående folkmord?
Citera
2023-09-08, 14:33
Medlem
Citat:

Ryssen är opålitlg på samma sätt som många länder är opålitliga. Kina är opålitliga. USA är extremt opålitliga. Jag tycker det är en nykter attityd för ett land att ha en viss dos av misstänksamhet mot andra länder. Men självfallet skall man kunna ha normala relationer med dessa länder ändå.
Citera
2023-09-08, 14:33
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Om du sagt det där om Ryssland i Ryssland hade FSB knackat på dörren. Sedan hade du fått spendera de närmsta åren i ryskt fängelse. Är det detta Ryssland du försvarar och varför skriver du då här? Klargör gärna, tack.
Jomen säkert kommer FSB och tar mig om jag åker till Ryssland och säger att jag inte anser ryssar vara nån fiende till mig.

Det du säger är så dumt att klockorna stannar.
Citera
2023-09-08, 14:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Med andra ord: Jag gissade helt rätt!! Du och dina 98% sitter i sandlådan och har inte en aning om varför det här kriget blossat upp.
Tråden är lika gammal som kriget och orsakerna har ältats fram och tillbaka hundratals gånger.
Vi vet anledningarna.

- Man vill "stoppa" Natos utbredning (blev precis tvärtom).
- Man vill ha "säkerhetsgarantier" (blev precis tvärtom då drönare haglar över Ryssland)
- Man vill "demilitarisera" (blev precis tvärtom).
- Man vill "denazifiera" Ukraina (fanns inget att avnazifiera) och floppattacken mot Kiev visade att man misslyckades med att byta regim till en Putin-krypande sådan.
- Man vill avsatanisera väst (inga kommentarer).
- Man vill "skydda" "ryssar" i Ukraina. Verkar inte heller gå så bra då många i hittepårepublikerna blivit kanonmat och att de förmodligen har oroliga tider framför sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in