2023-09-08, 12:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kan definitivt hålla med om att allt bör "minnas".
men, du pratade om statyer av existerande människor, och de tenderar alltså att stå på olika platser i offentligheten inte för deras illdåd, utan för att just hyllas på olika sätt.

Och för mig är det rätt självklart då att många av världens ledare...borde direkt plockas ner, för de bidrog mest med "illdåd".

De är vår kulturarv, och dessa pekar steg för steg hur vi hamnade där vi befinner oss.

Ska man rasera pyramiderna för att dd byggdes av svarta slavar?

Vem ska sedan bestämma vilka statyer ska bort? Vill ni hålla demokratiska val eller ska arga folksamlingar av ideologiska ytterkanten få avgöra vilken historia som ska raderas från offentligheten?

Citat:

Vem är du?

Beror ju helt på "sagan", som sagt.

Liksom DET som är mitt budskap här.

Man bör självklart se till INNEHÅLLET i statyer, sagor etc.
och inte till att de existerat länge.

Idén att bara för att något är gammalt så är det garanterat "bra" är så oerhört naivt tramsigt.

Ingen kan ju objektivt avgöra ifall något är bra, men överlever något tidens kant så brukar det peka mot att sagan har någonslags evig essens.

Man ska åtminstone inte låta kulturmarxister få avgöra innehållet då de bara kan se förtryck och aldrig skönhet i kulturella verk. De för dessutom inte folkets talan, utan tror sig ha hemlig kunskap om sakernas natur och då speciellt att historien kommer visa att de har rätt.

Vi vill inte ha hegelianska dialektmystiker som sitter och siar om historien som högste domaren i vad som utgör rätt "kultur".

Citat:
Men det är OK att titta på när barn tar livet av sig pga obehandlad/ ignorerad könsdyfori?

Och alla självmord som begås efter att de har könsstympats?

Citat:
Ja? Hur "ser det ut".....?

En FET majoritet av alla invandrare, genom alla tider, samexisterar vi med utan minsta friktion.

Vad babblar du om? Segregation är inte samexistens, det är bara fly till svenska "safe zones" medan muslimer skapar sina egna speciella zoner. Vi är bara i början av mångkulturexperimentet dessutom, den dag som vi blir i minoritet så inser du att vi inte längre kan köpa oss bort från problemet.

Citat:

jag skrev:

"Undvika att lära ut någon som helst sann historia om vad som faktiskt skett i världen, när det är "vi" som orsakat lidande, begått fel, utan alla historia ska handla om att "vi" är bäst!"

Korstågen var alltså ett försök av den Europeiska Kristendomen att lägga beslag på Jerusalem.
Och det bedrevs under sanslös blodighet.

Att vi mest läser om vår egen historia och inte mest om ex. kinesernas eller Afrikanernas historia tycker jag är rätt så självklart.

Och, slaveriets existens i sin helhet lärs ju självklart ut redan. Man får lära sig att slaveri existerat i nästan vartenda hörn av världen där civilisationer inträtt. Tillhör liksom själva grunderna i att människan kunnat skaffa sig civilisation, att man kunnat tvinga vissa att utföra allt det hårda jorbruksarbete, m.m, som behövts mot sin vilja och egentliga ork, för att "andra" ska få ägna sig åt roligare saker.

Kunskapen om hur detta hänger ihop teoretiskt kan du ju bl.a tacka Marx för.

Korståget var ett svar på hundratals år av jihadism mot byzantin och iberiska halvön av muslimska kalifatet. Nivån av aggression mellan de bägge kan knappt jämföras:

https://www.frontlinemissionsa.org/uploads/1/0/4/1/104153586/muslim-conquest-christian-conquest-battles_orig.jpg

Vi kan knappast förstå hur slaveri tog slut genom marxistiska linser, att det var just västvärlden som tog slut på eländet och att kristna var de främsta abolisterna framhävs inte under historielektionen.

Marxs materialistiska dialektik tar oss bara så långt, man kan givetvis använda sig av materialistisk analys av historien till en vis grad, men att argumentera materialistisk absolutism så som marx gör där olika klassers materiella behov förklarar alla historiska vändningar är ju bara hybris. Vad hade kalvinister i pennsylvanien för materiell intresse i att vara så starka motståndare till slaveri?
Citera
2023-09-08, 12:24
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
"Undvika att lära ut någon som helst sann historia om vad som faktiskt skett i världen, när det är "vi" som orsakat lidande, begått fel, utan alla historia ska handla om att "vi" är bäst!"

Försöker du, precis som "woke", att avskaffa den vita identiteten genom att använda bruna invandrare som ett verktyg för att upp nå det målet? Delar du också det mål som "woke" har, att avskaffa den vita identiteten?

Eller är ditt enda mål med att stötta invandring att du värnar om "fri rörlighet"?
Citera
2023-09-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Konservatism är att kunna kombinera principer med verklighetsanpassning = pragmatism. Dogamtism är det som händer i utopiska ideologier, där förändring nödvändigtvis skall ske oaktat konsekvenserna.

Konservatism är viljan att bevara, med motivet -gammalt måste vara bra-
Vilket medför att vissa envist håller fast i sakliga felaktigheter, gravt skadliga saker och idiotier bara "för att" utan att tänka.
Finns mycket lite av "pragmatism" att hämta där. Pragmatism involverar med nödtvång en förmåga och vilja till anpassning, och det saknar som sagt konservatismen.

Dogmatism är att hålla sig fast i "dogmer" och då avses oftast i allmänt språkbruk, den typ av dogmer som ex. vetenskap eller nutid utklassat som icke sant, dåligt eller skadligt.
ex. idén att kvinnor inte ska ha rösträtt, aborträtt eller rätt ärva eller idén att jorden är platt, eller idén att homosexuella inte ska få synas eller höras i samhället.

Alltså betydligt mer passande din ideologi än mina, (mina; eftersom jag håller mig med flera).

Citat:
Varför skulle vi förbjuda det? Däremot bör sexualitet i allmänhet vara tämligen sparsamt företrädd i den barn- och ungdomslitteratur som skolor och folkbibliotek köper in. Det finns inga goda skäl att sexualisera barndomen i onödan.

Precis! varför ska man förbjuda homosexualitet i div. litteratur i ex. skolor, allmänna bibliotek och universitet?
Kan du ju fråga dig själv, för är ju du som försvarar den typen av politik.

Det är en enorm skillnad på att "sexualisera" barn och ungdom ex. och låta dem läsa om sexualitet.
Blir du ex. "sexualiserad" för att du läser Arthur Miller eller antar jag Nakenfisens favorit Bukowski
eller någon form av fakta kring sex och sexualiteter?

Och nej självklart ska vi undvika porr, eller motsvarande sexuella skildringar för barn under viss ålder, men då är det ju knappast skolbiblioteken idag, vare sig i USA eller här hemma som är problemen eller hur? utan internet.
och inte heller det som denna diskussion handlar om, utan själva EXISTENSEN av info, litt, besrkivningar etc om och av HBTQI.

Citat:
Självklart bör det allmänna lyfta fram kärnfamiljsnormen som just den norm den bör utgöra. Det saknar goda skäl att agera annorlunda. Den glädje som vänstern känner när de kan ytterligare erodera en samhällsbyggande institution bör motverkas, på det att samhället skall kunna bli stabilare och tryggare.

Varför det? När det existerar flera sätt att få barn och fostra barn på som fungerar lika bra, för rätt många individer avsevärt bättre tom än att tvingas leva i relation med någon man inte är ett skit sexuellt intresserad av.

Att vi "utvidgat" samhället så fler kan leva värdiga liv i det, är INTE att "erodera" ett skit utan att utveckla samhället till det bättre. Det är JUST! pga trygghet och stabilitet som vi ändrat på massa korkade idéer från förr....idéer av din sort.
Det som "bygger" ett samhälle Uven, är inte att människor just ska leva i äktenskap med man, kvinna och barn, utan att människor trivs och "frodas" i det.
Vissa frodas i heterosexuella äktenskap, andra gör det inte.

Citat:
Det har man redan gjort sedan decennier. Flera av de barn- och ungdomsböcker som jag läste i späd ålder, ofta som "arv" från äldre släktingar, är idag helt bannlysta på svenska bibliotek.

Ge exempel tack..
Citera
2023-09-08, 12:42
Medlem
Citat:
Och, slaveriets existens i sin helhet lärs ju självklart ut redan. Man får lära sig att slaveri existerat i nästan vartenda hörn av världen där civilisationer inträtt.

Det där håller jag inte riktigt med om. Okunskapen om andra civilisationers slaveri i Sverige är lågt.

Lyssnar man på ex vis BLM och antirasister så verkar det som om "ljus tar mörk" som slav. Att de tror att det är så, och att det är vår historia.

Man påstår att det är västs koloniala historia som fått tredje världen att gå i ekonomiskt stå, när turkarna var de som koloniserade norra Afrika, efter det att islam och araberna hade gjort det. Och araberna tog sina slavar från östra Afrika, ett område med begränsad europeisk kolonial historia. Etiopien var aldrig en koloni, må vara krigshärjat av Italien.

Och jag tror knappast att teorin om att imperialism faktiskt kan få kolonins ekonomi att växa är något som diskuteras, eller att folk i allmänhet har hört den?

"What did the romans ever do for us"... den sketchen i Life of Brian är ju intressant.

Jag vet inte vad du har för saklig fakta bakom ditt påstående... dagens historieundervisning bygger mycket på analys och resonemang. Det är mycket smidigare för att klara kursen att resonera som läraren håller med om, än att försöka motbevisa sin lärare. Det är svårt det där sista.

Korstågen var inget som uppstod i ett vakuum, eller som resultatet av vit europeisk ondska. Den blev ett svar på turkisk-arabisk-islamsk imperialism och expansion. Något ju skedde på bred front under lång tid. Ljuset från islam, som den beskrivs... den där nationalistiska historieundervisningen som lägger upp den egna sidan som vinnare dog ut i Sverige för många år sedan. Men den lever kvar i den muslimska världen, där problematiseras nog aldrig islams historia?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2023-09-08 kl. 13:05.
Citera
2023-09-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Försöker du, precis som "woke", att avskaffa den vita identiteten genom att använda bruna invandrare som ett verktyg för att upp nå det målet? Delar du också det mål som "woke" har, att avskaffa den vita identiteten?

Eller är ditt enda mål med att stötta invandring att du värnar om "fri rörlighet"?

Woke har inte som mål att "avskaffa" vare sig vita människor, deras kultur eller någon "vit identitet".

du som varandes vit antar jag, får både leva, identifiera dig som just vit, och bedriva vilken kultur du vill så länge den inte skadar någon annan.
Finns möjligen nån rörelse nånstans som bedriver aktiv rasism, diskriminering och uppvisar viljan att utrota just "vithet"....men det stavas alltså inte woke, och trust me! den "aktiviteten" och viljan därtill var och är är betydligt mer vanligt riktat mot just färgade, och andra kulturer än just den vita.

Att där existerar andra med andra hudfärger, kulturer eller identitter runt dig, ändrar inte detta för dig.
DU blir inte plötsligt "brun" för att du står bredvid en svart man på bussen....
DU tvingas inte plötsligt att fira ramadan, sabbat eller offra till Oden, bara för att dina grannar gör det.
DU tvingas inte identifiera dig med andra grupper du inte tillhör bara för att de får lov existera bredvid dig. Eller menar du seriöst att bara för att där ex. existerar blinda människor i samma samhälle som du så TVINGAS du identifiera dig som blind?
Senast redigerad av Merapi 2023-09-08 kl. 12:48.
Citera
2023-09-08, 12:53
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Woke har inte som mål att "avskaffa" vare sig vita människor, deras kultur eller någon "vit identitet".

du som varandes vit antar jag, får både leva, identifiera dig som just vit, och bedriva vilken kultur du vill så länge den inte skadar någon annan.
Finns möjligen nån rörelse nånstans som bedriver aktiv rasism, diskriminering och har vilja att utrota just "vithet"....men trust me! den "aktiviteten" är betydligt mer vanligt riktat mot just färgade, och andra kulturer än just den vita.

Att där existerar andra med andra hudfärger, kulturer eller identitter runt dig, ändrar inte detta för dig.
DU blir inte plötsligt "brun" för att du står bredvid en svart man på bussen....
DU tvingas inte plötsligt att fira ramadan, sabbat eller offra till Oden, bara för att dina grannar gör det.
DU tvingas inte identifiera dig med andra grupper du inte tillhör bara för att de får lov existera bredvid dig.

Tröttsamt!

Jo, woke vill dekonstruera vitheten. Det har de bästa anhängare av woke erkänt här på flashback. Källa:
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Det är ju det som är målet. Att dekonstruera vitheten som koncept.

Citat:
Målet är inte att någon ska tryckas ner, men vi vita måste bli bättre på empati, och vi måste dekonstruera vithetsprivilegiet till den punkt att hudfärg spelar samma roll som fräknar, ögonfärg och hårfärg.
Citat:
Jag tycker om idén med uppblandning, och det är av ett skäl. I en värld där det inte längre existerar raser kan åtminstone inte rasismen, med dess historia av kolonialism, utsugning och folkmord, sticka upp sitt fula tryne igen.
Citat:
Vitheten är inte samma sak som människorna som drar nytta av den.

Ni tänker biologiskt. Vi tänker socioekonomiskt. När vi talar om att avskaffa vitheten menar vi att dekonstruera det system som gör att Lotta, 8, har bättre förutsättningar i livet än Fatima, 8.

Nu har Frodo faktiskt sagt allt detta och det var ingenting han bara råkade slänga ur sig. Det han skrev var genomtänkt.

Frågan är, har du samma mål som Frodo (woke) att stötta invandringen av bruna människor som ett medel för att dekonstruera den vita identiteten och vitheten, eller tänker du mer att du bara är en liberal person som värnar om "fri rörlighet"?

Det verkar vara det som skiljer woke och woke-light. Den ena vill aktivt avskaffa vitheten genom invandringen, och den andra vill bara ha dörren öppen för att man värnar om att ha en dörr öppen.
Citera
2023-09-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
De är vår kulturarv, och dessa pekar steg för steg hur vi hamnade där vi befinner oss.

Ska man rasera pyramiderna för att dd byggdes av svarta slavar?

Vem ska sedan bestämma vilka statyer ska bort? Vill ni hålla demokratiska val eller ska arga folksamlingar av ideologiska ytterkanten få avgöra vilken historia som ska raderas från offentligheten?

En uppsjö historiska individer tillhör vårt kulturarv, betyder inte att de därför måste stå staty nånstans.

Pyramiderna byggdes av en kultur som inte längre existerar. Och dessutom så menar många forskare idag att de inte alls byggdes av slavar, utan av rätt välavlönade fria arbetare.
påvisas av lämningarna av de arbetarstäder som fanns i anslutning. Så levde inte slavar.

Well.... om vi ska ta nått tydliggörande exempel så kan jag ju tycka att statyn med sydstatsgeneralen Lee är ett uppenbart exempel på skäligt skäl ta bort en staty.

Varför överhuvudtaget vilja hylla någon som stred FÖR slaveri?

Sorry måste kila....igen!
Citera
2023-09-08, 17:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Konservatism är viljan att bevara, med motivet -gammalt måste vara bra-
Vilket medför att vissa envist håller fast i sakliga felaktigheter, gravt skadliga saker och idiotier bara "för att" utan att tänka.
Finns mycket lite av "pragmatism" att hämta där. Pragmatism involverar med nödtvång en förmåga och vilja till anpassning, och det saknar som sagt konservatismen.

Dogmatism är att hålla sig fast i "dogmer" och då avses oftast i allmänt språkbruk, den typ av dogmer som ex. vetenskap eller nutid utklassat som icke sant, dåligt eller skadligt.
ex. idén att kvinnor inte ska ha rösträtt, aborträtt eller rätt ärva eller idén att jorden är platt, eller idén att homosexuella inte ska få synas eller höras i samhället.

Alltså betydligt mer passande din ideologi än mina, (mina; eftersom jag håller mig med flera).

Det är svårt att veta huruvida den uppfattningen är ett missförstånd eller en medveten vulgaritet. Konservatism är viljan att bevara något som visat sig fungera väl över tid, särskilt om alternativet är antingen osäkert eller direkt uselt. Att bevara är i grunden något bra och ändra bör man göra när prognosen är att förändringen medför en förbättring.

Citat:
Precis! varför ska man förbjuda homosexualitet i div. litteratur i ex. skolor, allmänna bibliotek och universitet?
Kan du ju fråga dig själv, för är ju du som försvarar den typen av politik.

Det är en enorm skillnad på att "sexualisera" barn och ungdom ex. och låta dem läsa om sexualitet.
Blir du ex. "sexualiserad" för att du läser Arthur Miller eller antar jag Nakenfisens favorit Bukowski
eller någon form av fakta kring sex och sexualiteter?

Som sagt, överhuvudtaget bör man hålla nere sexualiseringen i skolan. Det räcker "gott" med all sexualisering i annan kultur som barnen tvingas på i andra delar av samhället.

Jag hinner fö mest läsa facklitteratur, och äldre skönlitteratur hade betydligt mindre grad av sexualisering. Ibland misstänker jag att författare och andra kulturproducenter använder sexualisering både för att erodera det fungerande samhället och som en slags egenterapi.

Citat:
Och nej självklart ska vi undvika porr, eller motsvarande sexuella skildringar för barn under viss ålder, men då är det ju knappast skolbiblioteken idag, vare sig i USA eller här hemma som är problemen eller hur? utan internet.
och inte heller det som denna diskussion handlar om, utan själva EXISTENSEN av info, litt, besrkivningar etc om och av HBTQI.

Min uppfattning, som jag skaffat mig som förälder, är att skolan skulle må mycket bättre utan internet och digitalisering. Det skulle sannolikt få barnen att må bättre, prestera bättre och vara bättre för samhället.

Citat:
Varför det? När det existerar flera sätt att få barn och fostra barn på som fungerar lika bra, för rätt många individer avsevärt bättre tom än att tvingas leva i relation med någon man inte är ett skit sexuellt intresserad av.

Att vi "utvidgat" samhället så fler kan leva värdiga liv i det, är INTE att "erodera" ett skit utan att utveckla samhället till det bättre. Det är JUST! pga trygghet och stabilitet som vi ändrat på massa korkade idéer från förr....idéer av din sort.
Det som "bygger" ett samhälle Uven, är inte att människor just ska leva i äktenskap med man, kvinna och barn, utan att människor trivs och "frodas" i det.
Vissa frodas i heterosexuella äktenskap, andra gör det inte.

Vänstern vägrar alltid att acceptera att allt som är tillåtet inte skall behandlas likvärdigt. Kärnfamiljen är den bästa lösningen för flest människor, därför bör den ha en särställning. Sedan finns andra tillåtna lösningar, och några inte tillåtna.

Citat:
Ge exempel tack..

Javisst!
Jag läste med stort intresse engelska äventyrsböcker av äldre datum, inte minst Biggles.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biggles
Citera
2023-09-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är svårt att veta huruvida den uppfattningen är ett missförstånd eller en medveten vulgaritet. Konservatism är viljan att bevara något som visat sig fungera väl över tid, särskilt om alternativet är antingen osäkert eller direkt uselt. Att bevara är i grunden något bra och ändra bör man göra när prognosen är att förändringen medför en förbättring.

Vem/ Vilka/ Vad tycker du ska avgöra vad som "fungerat väl över tid"?

För ursäkta mig, men väldigt mycket av sådant du vill återinföra i samhället, har ju inte "fungerat" alls för väldigt många människor.

Det allra mesta fungerade och fungerar fortsatt vansinnigt bättre i Sverige efter att socialdemokratin och liberalismen gjort sina ändringar av det gamla samhälle som konservatismen ville bevara och reaktionärer som du vill återvända till.

Citat:
Som sagt, överhuvudtaget bör man hålla nere sexualiseringen i skolan. Det räcker "gott" med all sexualisering i annan kultur som barnen tvingas på i andra delar av samhället.

Jag hinner fö mest läsa facklitteratur, och äldre skönlitteratur hade betydligt mindre grad av sexualisering. Ibland misstänker jag att författare och andra kulturproducenter använder sexualisering både för att erodera det fungerande samhället och som en slags egenterapi.

Ja håll ner "sexualiseringen", men informera OM sexualitet där homosexualitet ingår lika naturligt som heterosexualitet.

Eftersom du fortsatt inte verkar fatta var ordet "sexualisering" står för:

"Sexualisering bör inte förväxlas med begreppet mänsklig sexualitet, som är en naturlig del av människans utveckling och en faktor som stimulerar till att etablera positiva och sunda relationer med andra människor. Sexualiteten formas av biologiska och psykologiska, men även samhälleliga och kulturella faktorer. Därför är den miljö som individen växer upp i så viktig. Barn och ungdomar som uppfostras i en kultur som präglas av sexualisering stöter på innehåll som de inte är intellektuellt eller känslomässigt redo att hantera.[6]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualisering

som sagt sexualisera inte barn, men lär ut vad sex är och att det finns flera sätt att vara sexuell på än enkom heterosexualitet, det senare är INTE att sexualisera någon.

Citat:
Min uppfattning, som jag skaffat mig som förälder, är att skolan skulle må mycket bättre utan internet och digitalisering. Det skulle sannolikt få barnen att må bättre, prestera bättre och vara bättre för samhället.

Bör forskare avgöra, inte du eller jag eller någon ideologi.

Citat:
Vänstern vägrar alltid att acceptera att allt som är tillåtet inte skall behandlas likvärdigt. Kärnfamiljen är den bästa lösningen för flest människor, därför bör den ha en särställning. Sedan finns andra tillåtna lösningar, och några inte tillåtna.

Nej sådant som fungerar ska värderas likvärdigt, eftersom ALLA har rätt behandlas likvärdigt,
inte enkom en ev. majoritet. Ingen "majoritet" är "bättre" eller "mer värd" enkom baserat på att det är en majoritet. Heterosexualitet och Homosexualitet FUNGERAR.
Pedofili, sexhandel, incest, sexuellt våld, tvång, hot, trakasserande och dylikt FUNGERAR INTE.

Citat:
Javisst!
Jag läste med stort intresse engelska äventyrsböcker av äldre datum, inte minst Biggles.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biggles

https://biblioteket.stockholm.se/sok?freetext=Biggles
https://encore.gotlib.goteborg.se/iii/encore/search/C__SBiggles__Orightresult__U?lang=swe&suite=pearl
https://encore.malmo.stadsbibliotek.org/iii/encore/search/C__SBiggles__Orightresult__U?lang=swe

Alla 3 stadsbiblioteken har Biggles.

Så exempel tack på ditt påstående att böcker "bannlysts"

Det du möjligen syftar på är ex. Tintin i Kongo?
som var under debatt för några år sen

Men även den finns alltså att låna på Stockholms Stadsbibliotek
https://biblioteket.stockholm.se/sok?freetext=Tintin%20i%20Kongo
Citera
2023-09-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jo, woke vill dekonstruera vitheten. Det har de bästa anhängare av woke erkänt här på flashback. Källa:

Nu har Frodo faktiskt sagt allt detta och det var ingenting han bara råkade slänga ur sig. Det han skrev var genomtänkt.

Frågan är, har du samma mål som Frodo (woke) att stötta invandringen av bruna människor som ett medel för att dekonstruera den vita identiteten och vitheten, eller tänker du mer att du bara är en liberal person som värnar om "fri rörlighet"?

Det verkar vara det som skiljer woke och woke-light. Den ena vill aktivt avskaffa vitheten genom invandringen, och den andra vill bara ha dörren öppen för att man värnar om att ha en dörr öppen.

Förstår du att orden "dekonstruera" och "avskaffa" inte är samma sak?

Jag vet inte vem du avser med "Frodo", den du gav exempel från var M.Labingi.
Citera
2023-09-08, 19:11
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Förstår du att orden "dekonstruera" och "avskaffa" inte är samma sak?

Jag vet inte vem du avser med "Frodo", den du gav exempel från var M.Labingi.

Om du kikar på M.Labingis profil så ser du en profilbild på Frodo. M.Labingi är ett annat namn för Frodo enligt Tolkiens beskrivning av karaktären.

Frodo är woke och vill avskaffa vitheten. Fråga honom om det så kommer säga ja.
Citera
2023-09-08, 19:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vem/ Vilka/ Vad tycker du ska avgöra vad som "fungerat väl över tid"?

För ursäkta mig, men väldigt mycket av sådant du vill återinföra i samhället, har ju inte "fungerat" alls för väldigt många människor.

Det allra mesta fungerade och fungerar fortsatt vansinnigt bättre i Sverige efter att socialdemokratin och liberalismen gjort sina ändringar av det gamla samhälle som konservatismen ville bevara och reaktionärer som du vill återvända till.

Det beror helt på vilken fråga det gäller. Gäller det lagstiftning, så bör våra folkvalda politiker besluta och jag hoppas att Sverige i framtiden kan få fram fler konservativa politiker som fler väljare röstar på.

Jag har en ganska lång lista på sådant som fördärvats av socialister och liberaler. Här kanske det räcker med exemplen rättsväsendet, försvaret och skolan.

Citat:
Ja håll ner "sexualiseringen", men informera OM sexualitet där homosexualitet ingår lika naturligt som heterosexualitet.

Eftersom du fortsatt inte verkar fatta var ordet "sexualisering" står för:

"Sexualisering bör inte förväxlas med begreppet mänsklig sexualitet, som är en naturlig del av människans utveckling och en faktor som stimulerar till att etablera positiva och sunda relationer med andra människor. Sexualiteten formas av biologiska och psykologiska, men även samhälleliga och kulturella faktorer. Därför är den miljö som individen växer upp i så viktig. Barn och ungdomar som uppfostras i en kultur som präglas av sexualisering stöter på innehåll som de inte är intellektuellt eller känslomässigt redo att hantera.[6]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualisering

som sagt sexualisera inte barn, men lär ut vad sex är och att det finns flera sätt att vara sexuell på än enkom heterosexualitet, det senare är INTE att sexualisera någon.

Moraliskt välgrundad undervisning - inte ideologisering och inte sexualisering i skolan.

Citat:
Bör forskare avgöra, inte du eller jag eller någon ideologi.

Nej, absolut inte forskare. Beslut om offentlig verksamhet skall fattas av personer av vilka vi kan utkräva ansvar. Det betyder i allmänhet, men inte bara, politiker. Forskare har redan bidragit alldeles tillräckligt till svensk skolas förfall.

Citat:
Nej sådant som fungerar ska värderas likvärdigt, eftersom ALLA har rätt behandlas likvärdigt,
inte enkom en ev. majoritet. Ingen "majoritet" är "bättre" eller "mer värd" enkom baserat på att det är en majoritet. Heterosexualitet och Homosexualitet FUNGERAR.
Pedofili, sexhandel, incest, sexuellt våld, tvång, hot, trakasserande och dylikt FUNGERAR INTE.

Du har så fantastiskt fel ibland.

Heterosexualitet är den enda relationsform som FUNGERAR när det gäller fortplantning. Så klart att det inte går att likställa. Sluta tramsa.

Citat:
https://biblioteket.stockholm.se/sok?freetext=Biggles
https://encore.gotlib.goteborg.se/iii/encore/search/C__SBiggles__Orightresult__U?lang=swe&suite=pearl
https://encore.malmo.stadsbibliotek.org/iii/encore/search/C__SBiggles__Orightresult__U?lang=swe

Alla 3 stadsbiblioteken har Biggles.

Så exempel tack på ditt påstående att böcker "bannlysts"

Tack för att Du så väl illustrerade mitt minne. I alla tre länkar så hittar jag enbart e-böcker och böcker om Biggles. Och en bok på lankesiska. Nog trodde jag att man någonstans hade i alla fall någon fysisk bok kvar, om inte annat så av misstag. Tragiskt.

Citat:
Det du möjligen syftar på är ex. Tintin i Kongo?
som var under debatt för några år sen

Men även den finns alltså att låna på Stockholms Stadsbibliotek
https://biblioteket.stockholm.se/sok?freetext=Tintin%20i%20Kongo

Du tror inte att jag kan skilja på äldre riktiga böcker och tecknade seriealbum? Tintin har jag så klart läst, även de i nyöversättning (och varit på Tintin-museum i Belgien), men de är nog inte bannlysta överallt. Än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in