2023-09-08, 10:11
  #13
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
När gjorde du lumpen? Hade de glasögon hela tiden? Var kraven lika hårda som nu?

Det vill jag minnas att de hade. Känner inte till dagens krav. På min tid hade de flesta gått natur eller teknisk på gymnasiet. Dvs nästan enbart välartade pojkar. Var man vid hyggligt fysiskt skick och gav järnet vid mönstringen var man godkänd. Inga övermänniskor. I alla fall inte med dåtidens mått. De legioner chipstuttesäckar som mönstrar idag lär inte bjuda på lika många jägarämnen.
Citera
2023-09-08, 10:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det vill jag minnas att de hade. Känner inte till dagens krav. På min tid hade de flesta gått natur eller teknisk på gymnasiet. Dvs nästan enbart välartade pojkar. Var man vid hyggligt fysiskt skick och gav järnet vid mönstringen var man godkänd. Inga övermänniskor. I alla fall inte med dåtidens mått. De legioner chipstuttesäckar som mönstrar idag lär inte bjuda på lika många jägarämnen.

Stor skillnad nu för tiden.

Det är jättepetigt idag. Minsta lilla så får du inte göra lumpen. Det gäller i stort sett alla befattningar, absolut inte bara jägare.

Jag gissar dock att i takt med att värnpliktskullen ska växa så sänks nog kraven något.
Citera
2023-09-08, 10:22
  #15
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Tror du det går att göra lumpen som jägarsoldat med glasögon? Har du någon kunskap om sådant? Det där med ”synbarhet B” och att man kan göra det med fullgodsyn med glasögon?

Det finns inga andra formella krav än att du ska ha fullgod syn med glasögon/linser för att kunna ha en befattning som jägarsoldat.
Citera
2023-09-08, 10:23
  #16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det har historiskt existerat värnpliktiga jägarsoldater med glasögon, men det verkar inte ha varit sådär jättevanligt. Men visst har det funnits.


Idag har kraven garanterat skärpts mot för 25-30 år sedan, så det kan vara mycket svårare idag, men tipset är ju att söka givetvis. Du kan inte få annat än ett nej?

Blir du inte jägare så finns massor av andra tjänster som på olika sätt är krävande. Ärligt talat. ”Vanlig” sketen skyttesoldat är faktiskt en ganska svettig och tung tjänst det med. Finns ju också jägarförstärkningssoldater idag, men det är möjligt att kraven är såpass höga där också att pliktverket försöker sålla bort de med glasögon i första hand. Vad vet jag?

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Slutet av 80-talet. Minns inte kraven. Det finns ju en massa olika synfel och vissa kanske är allvarligare än andra. Kan tänka mig att nedsatt syn på ett öga gör att man blir sämre på att bedöma avstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det vill jag minnas att de hade. Känner inte till dagens krav. På min tid hade de flesta gått natur eller teknisk på gymnasiet. Dvs nästan enbart välartade pojkar. Var man vid hyggligt fysiskt skick och gav järnet vid mönstringen var man godkänd. Inga övermänniskor. I alla fall inte med dåtidens mått. De legioner chipstuttesäckar som mönstrar idag lär inte bjuda på lika många jägarämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Stor skillnad nu för tiden.

Det är jättepetigt idag. Minsta lilla så får du inte göra lumpen. Det gäller i stort sett alla befattningar, absolut inte bara jägare.

Jag gissar dock att i takt med att värnpliktskullen ska växa så sänks nog kraven något.

Hej,


Hur ser kraven ut idag då? Jag är inte alls intresserad i jägarförstärkningssoldat utan vill bli en riktig jägare. Du vet. Har längtat efter detta hela mitt liv.

Jag kommer ansöka om prövning nästa år (2024) februari-mars. Tror ni jag kommer komma in? Jag tror att mina ögon utan glasögon är 0.4 på båda ögonen och med glasögon så har jag 100%.

Räcker det?

Vad tror ni om ”synbarhet B” att man har ej fullgodsyn utan men med glasögon?


Citat:

Igår skrev jag till försvaret och frågade om synkrav för jägare. De sa att man måste hs A i syn för att kunna bli kustjägare. Men att man endast måste ha B i syn för att bli "vanlig" jägare, fjälljägare eller fallskärmsjägare

https://forum.soldf.com/topic/20458-synkrav-på-jägarutb/
Citera
2023-09-08, 10:26
  #17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det finns inga andra formella krav än att du ska ha fullgod syn med glasögon/linser för att kunna ha en befattning som jägarsoldat.


Så då går det alltså att ha glasögon som jägarsoldat eftersom jag ej har fullgodsyn utan men jag har det med glasögon?
Citera
2023-09-08, 10:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Ända sedan jag var 3 år har min ABSOLUT STÖRSTA dröm någonsin varit att få tjänstgöra som jägare. Det har varit min enda dröm hela mitt liv och jag har jobbat hårt för att säkerställa att jag kommer in. Jag har väldigt god kondition, väldigt stark osv. Men jag har endast ett problem; jag har dålig syn. Dålig och dålig, jag är närsynt och har svårigheter med att läsa på tavlan i detalj. Jag har glasögon och med de så ser jag fullständigt 100%. Jägarutbildning så måste man ju kunna se och de har krav på synen, men jag har läst på väldigt många sidor som soldat forum exempelvis att man för jägarsoldat endast behöver ”synbarhet B” och för att få B i syn behöver du "Ej ha fullgodsyn utan hjälpmedel, men fullgod syn med hjälpmedel".

Det vill säga som mig, att jag inte har fullgodsyn utan hjälpmedel (glasögon) men jag har med.

Så skulle detta betyda att jag kan göra lumpen och jägarsoldatsurbildning?

Snälla detta är min enda dröm sedan 3 års ålder. Jag bryr mig inte om ett glamoröst liv med mycket pengar och lyx. Jag vill bara bli jägarsoldat.


Jag har varit officer på ett jägarregemente men väldigt länge sedan (+20 år sedan)

”Back then” så kunde man ha glasögon beroende på synfel.

Var själv närsynt (starkt med -10) men använde linser som jag kunde ha några veckor utan att byta när man var i fält. Men fick ut glasögon med.

Hade inga problem att få guldmedalj i både liggande och stående skytte.

Opererade ögonen senare i livet så det är ett minne blott nu.
Men ögonoperation kräver flera år (4-5år) av dokumenterad stabilitet och ingen försämring. Vilket du knappast har innan lumpen pga ålder.

Men kan du göra det ekonomiskt och tekniskt är det så klart absolut bäst.
Citera
2023-09-08, 10:30
  #19
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Så då går det alltså att ha glasögon som jägarsoldat eftersom jag ej har fullgodsyn utan men jag har det med glasögon?

Precis. Sedan antar jag att du inte tänkt bli attackdykare eller liknande för där gäller andra medicinska krav, men för att göra extra/utökad mönstring till jägarbefattning och eventuellt bli uttagen så räcker det med att du har fullgod syn med korrigering/glasögon.
__________________
Senast redigerad av DaEzz 2023-09-08 kl. 10:34.
Citera
2023-09-08, 10:50
  #20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Jag har varit officer på ett jägarregemente men väldigt länge sedan (+20 år sedan)

”Back then” så kunde man ha glasögon beroende på synfel.

Var själv närsynt (starkt med -10) men använde linser som jag kunde ha några veckor utan att byta när man var i fält. Men fick ut glasögon med.

Hade inga problem att få guldmedalj i både liggande och stående skytte.

Opererade ögonen senare i livet så det är ett minne blott nu.
Men ögonoperation kräver flera år (4-5år) av dokumenterad stabilitet och ingen försämring. Vilket du knappast har innan lumpen pga ålder.

Men kan du göra det ekonomiskt och tekniskt är det så klart absolut bäst.

Om TS opererar ögonen, kommer det i så fall kunna ses i offentliga register och finns det gammal dokumentation på synfel? Nu kanske inte du vet om detta men någon annan kanske?
Citera
2023-09-08, 10:50
  #21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Hej,

Jag har övervägt det men min familj har inte råd med det och det skulle ta alldeles för lång tid att läka innan jag kunde göra lumpen (tänkte söka prövning i februari-mars).
Hur lång tid tror det tar att läka egentligen?

EDIT

Läste ett annat inlägg om det. Det var inget. Tänkte bara på själva läkningen. För mig läkte det på en månad.
Citera
2023-09-08, 10:54
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Om TS opererar ögonen, kommer det i så fall kunna ses i offentliga register och finns det gammal dokumentation på synfel? Nu kanske inte du vet om detta men någon annan kanske?

Nej finns inga register på operationer på detta sätt.

Den optikern du gått till har det enda registret.
Har du gått hos olika är det utspritt och fragmenterat.

Därför måste du själv innan en operation begära ut dem eller namnge dem då kliniken som gör operationen inte har en susning vart du gått.
Men bevisen måste in och det ligger på dig att hänvisa till vart dem finns och godkänna utlämning.

Så du har nog alla svar du frågade efter.
Citera
2023-09-08, 10:56
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur lång tid tror det tar att läka egentligen?

EDIT

Läste ett annat inlägg om det. Det var inget. Tänkte bara på själva läkningen. För mig läkte det på en månad.

För mig tog det 3-4 dagar innan all smärta var borta så man inte behövde ögondroppar.
Samt ljuskänsligheten lade sig rätt bra på samma tid så inga solbrillor behövdes inomhus.

Började träna på gymmet och jobba inom 7 dagar även om just gym och svettiga aktiviteter rekommenderas att vänta flera veckor för infektionsrisk.
Men har man en ren handduk med sig och torkar ansiktet noga var det absolut inga problem för mig iaf.
Citera
2023-09-08, 11:20
  #24
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är jag inte 100 på hur antagningen ser ut samt hur myndigheterna klassificerar just ditt synfel.
Men jag har bekanta som genomfört jägarutbildning trotts glasögon.
Sen kan man fundera, jag sökte ubåtstjänst men blev nekad p.g.a synfel och ett dåligt knä, trotts att jag uppfyllde alla andra kriterier.

Men sök och lycka till, hoppas din dröm går i uppfyllelse.

En lumparkompis sökte tjänst som förare på CV90. Hamnade på PBV pga hörseln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in