2023-09-08, 08:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Dumpern är ju i grunden samma som används vid vägbyggen och liknande och dom är fullständigt värdelösa på på blöta åkrar, dom drar absolut ingenting och åker fram och tillbaka som en tvål i ett badkar.
Vet eftersom jag har kört dessa väldigt mycket, men annars om det är blött och eländigt funkar dom men inte på blöt åkerjord.
Så om det blir väldigt blött i Ukraina nu i höst med alla dessa stora åkerarialer så kommer dom ingenstans utom på riktiga vägar.
Jag säger varken bu eller bä till ovanstående påstående för jag vet helt enkelt inte.

Dock vet jag att BAE Systems valde en Volvo Dumper som plattform av ett skäl. Den fungerar i fält och har en unik förmåga att komma loss som inte finns hos bandade fordon.
https://youtu.be/ZmP4e8DxtBQ?t=88

Men som Sidlinjen18 också säger så tror jag också att den givetvis kommer att hålla sig på vägar. Det går lika bra att skjuta från en väg som från ett fält.
2023-09-08, 09:11
Medlem
tr0llelitos avatar
Shish kebab...
Enligt Randy Mott så skjuter alltså Ukraina just nu ner mellan 1-2% av Rysslands kvarvarande artilleripjäser OM DAGEN:

https://twitter.com/GeorgeM36191113/status/1699798117124907285

Därtill skall nämnas att man upptäckt att Ryssland inte mestadels kör med nya pjäser utan gamla sovjet-grejer...

Helt övertygad om att detta är en dealbreaker i motoffensiven.
2023-09-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag säger varken bu eller bä till ovanstående påstående för jag vet helt enkelt inte.

Dock vet jag att BAE Systems valde en Volvo Dumper som plattform av ett skäl. Den fungerar i fält och har en unik förmåga att komma loss som inte finns hos bandade fordon.
https://youtu.be/ZmP4e8DxtBQ?t=88

Men som Sidlinjen18 också säger så tror jag också att den givetvis kommer att hålla sig på vägar. Det går lika bra att skjuta från en väg som från ett fält.

borde väl gå att bygga om lite och montera band på boggien? typ som på en skogsmaskin

https://www.skogforsk.se/kunskap/kunskapsbanken/2012/Spardjup-och-marktryck-for-skotare/
2023-09-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Men hur i all världen ska dessa stackars infanterister överleva när de väl möter ryskt artilleri och tanks?
De befinner sig inte inne i stadskärnor utan på öppna fält osv.

ja det kan ju anses som ett problem som de inte tänkt på verkar det som.
2023-09-08, 09:24
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ja det kan ju anses som ett problem som de inte tänkt på verkar det som.
Ni behöver förstå att det är ryssen som har detta beteende.

Och kolla här, till och med i dagsljus rör de sig över öppen terräng och blir så hårt rövknullade:
https://twitter.com/Tendar/status/1699850184367194286

Att ryssen aldrig lär sig?
2023-09-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ni behöver förstå att det är ryssen som har detta beteende.

Och kolla här, till och med i dagsljus rör de sig över öppen terräng och blir så hårt rövknullade:
https://twitter.com/Tendar/status/1699850184367194286

Att ryssen aldrig lär sig?

du tror att nazisterna gör annorlunda?
det är ju samma problem för båda sidorna då man är tvungna att retirera, kanske viss fördel för ryssland då de har övertag i artilleri och luftrum
2023-09-08, 09:31
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
du tror att nazisterna gör annorlunda?
det är ju samma problem för båda sidorna då man är tvungna att retirera, kanske viss fördel för ryssland då de har övertag i artilleri och luftrum
Vilka nazister? Menar du andra världskriget? Eller menar du Rusisch kanske?

Nu hänvisade jag iofs främst till de hundratals filmer som visar söndersprängda ryssar utan pansar, som springer över fält likt lemmings. Du har sett de också så spela nu inte ovetande.

Det går minst tio filmer på ryska idioter mot 1 på ukrainska. Gissningsvis brutalt mkt mer än så.

Du har även sett alla filmer på ryska soldater som ringer anhöriga och beskriver just detta läge, så att ni sitter här (förmodat) i västvärlden och påstår att läget är annorlunda - så har ni helt enkelt ingen trovärdighet.
2023-09-08, 09:39
Medlem
Citat:
Aj aj aj, det där åldrades inte så bra va?

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1699668623470542873
Ryssarna har skriande problem med att producera däck till militärfordon som klarar av "difficult road conditions".
Det låter som att det dåliga vädret kommer vara Ukraina till fördel trots allt. Slava Ukraini!
Tror det blir fördel för alla parter eftersom det blir väldigt lungt på fälten.
Fast det är ju Ukraina som är offensiva och vill framåt medans då ryssarna har ju förskansrat sig.
2023-09-08, 10:00
Medlem
Citat:
Vilka nazister? Menar du andra världskriget? Eller menar du Rusisch kanske?

Nu hänvisade jag iofs främst till de hundratals filmer som visar söndersprängda ryssar utan pansar, som springer över fält likt lemmings. Du har sett de också så spela nu inte ovetande.

Det går minst tio filmer på ryska idioter mot 1 på ukrainska. Gissningsvis brutalt mkt mer än så.

Du har även sett alla filmer på ryska soldater som ringer anhöriga och beskriver just detta läge, så att ni sitter här (förmodat) i västvärlden och påstår att läget är annorlunda - så har ni helt enkelt ingen trovärdighet.

det finns minst lika många med ukrainska soldater ... allt du ser som du tror är unikt och så finns motsvarande för andra sidan, i betydligt större utsträckning.

du sitter i en liten bubbla och ser bara ena sidan, du väljer att se och tro på det, att den dumma ryssen gör ditten och datten, och inget annat finns.

båda sidorna är ute i det öppna, ryssen har just nu fördelen av försvarställningar, vilket ukraina hade fördelen av innan "offensiven" inleddes för tre månader sedan, ryssland har övertaget i allt, därav så är ukrainas förluster under denna offensiv minst sagt dramatiska.
2023-09-08, 10:03
Medlem
Citat:
Shish kebab...
Enligt Randy Mott så skjuter alltså Ukraina just nu ner mellan 1-2% av Rysslands kvarvarande artilleripjäser OM DAGEN:

https://twitter.com/GeorgeM36191113/status/1699798117124907285

Därtill skall nämnas att man upptäckt att Ryssland inte mestadels kör med nya pjäser utan gamla sovjet-grejer...

Helt övertygad om att detta är en dealbreaker i motoffensiven.
Siffrorna låter för högt.
2023-09-08, 10:06
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
det finns minst lika många med ukrainska soldater ... allt du ser som du tror är unikt och så finns motsvarande för andra sidan, i betydligt större utsträckning.

du sitter i en liten bubbla och ser bara ena sidan, du väljer att se och tro på det, att den dumma ryssen gör ditten och datten, och inget annat finns.

båda sidorna är ute i det öppna, ryssen har just nu fördelen av försvarställningar, vilket ukraina hade fördelen av innan "offensiven" inleddes för tre månader sedan, ryssland har övertaget i allt, därav så är ukrainas förluster under denna offensiv minst sagt dramatiska.
Men bara ryssmongon lutar sig fortfarande mot det falska uttalandet att Ukraina är nazistiskt.. snacka om att "välja att se och tro på det"...

Och igen - vad du än påstår så går minst 10 filmer på hur idiotiskt ryssen beter sig på slagfältet jämfört med ukraina. Kallar du det en ren slump? Jag kallar det statistik!
2023-09-08, 10:07
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Siffrorna låter för högt.
Det är inte upp till mig att vittna om.
Men siffrorna redovisas där, så man får väl korskolla mot Oryx och andra källor om man önskar.
Faktum är att över 30 system om dagen förstörs, det förstår vemsomhelst att det är astronomiska antal, alldeles oavsett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in