Citat:
Vad bygger du detta uttalande på?
Det är intresserant att se hur olika "Förståsigpåare" kan skifta så otroligt olika i hur offensiven går. Jag försöker kolla dessa kartor som kommer (och går) och man blir ju inte klok på det.
Kommer offensiven i söder att dö ut på manskap/materiel alt. bara fortsätta trycka på tills de helt tryckt igenom/bort Ryssarna eller kommer det bli ett ställningskrig där folk dör som flugor kontinuerligt mer eller mindre hela tiden och frontlinjen står stilla
Det är intresserant att se hur olika "Förståsigpåare" kan skifta så otroligt olika i hur offensiven går. Jag försöker kolla dessa kartor som kommer (och går) och man blir ju inte klok på det.
Kommer offensiven i söder att dö ut på manskap/materiel alt. bara fortsätta trycka på tills de helt tryckt igenom/bort Ryssarna eller kommer det bli ett ställningskrig där folk dör som flugor kontinuerligt mer eller mindre hela tiden och frontlinjen står stilla
Det är ett ställningskrig senast sedan förra hösten.
I dessa situationer spelar det ingen större roll om en by erövras eller förloras.
Jämför med den fullständiga kollapsen i Bachmut, en "strategiskt" viktig plats, enligt vissa, men naturligtvis bara så som resultat av hur man har bytt döda och materielförluster med varandra. I själva verket kan Ukraina ha gått stärkta ur striderna, om man inte tänker på det psykologiska.
I ett utnötningskrig kan man inte riktigt veta när den ena sidan går sönder. Det enda man kan göra är att titta på förluster och jämföra med vad som tillförs. Till sist går en sida sönder, som Tyskland 1918, trots att de tidigare samma år hade haft framgång med en sista offensiv.
Vi vet inte hur det kommer att gå, men att döma av det senaste året kommer inte fronterna förändras allt för mycket, men vem vet.
Förhoppningen är förstås att Ukraina får mer modern materiel som kan skjuta bort de 2VK-grejer som flera ryska förband måste förlita sig till.
Vad sommaren annars har visat är att Ukraina har förmåga att befria land, men så länge hastigheten är långsam kommer ryssarna fortsätta.
Min tolkning av Putin som person är tyvärr att han hellre vill se fina moln än erkänna att hans politik nu är helt misslyckad. Jag tror därför att vi kommer att få se framtida ryska stolligheter, och eventuellt med kärnvapen.
Putin är fantame sämst. Han hade tävlat med Idi Amin om han hade varit diktator i Afrika.