2023-11-13, 08:58
Medlem
Tidigt i våras trumpetade zelinsky ut att ukraina skulle tränga fram till azowsjön och skära av ryssland från krim.
Krim skulle återtas och ryssarna skulle ge upp.
Ukrainas befolkning och väst är enormt besvikna på att i stort sett inte ett skit har hänt vid fronten.
Och allt stöd för motoffensiven har åkt rätt ner i soptunnan till ingen nytta.
Nu får dom börja om från början igen..samtidigt som ryssarna kan bygga upp och förstärka sin front ytterligare.
2023-11-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tidigt i våras trumpetade zelinsky ut att ukraina skulle tränga fram till azowsjön och skära av ryssland från krim.
Krim skulle återtas och ryssarna skulle ge upp.
Ukrainas befolkning och väst är enormt besvikna på att i stort sett inte ett skit har hänt vid fronten.
Och allt stöd för motoffensiven har åkt rätt ner i soptunnan till ingen nytta.
Nu får dom börja om från början igen..samtidigt som ryssarna kan bygga upp och förstärka sin front ytterligare.
Ja offensiven blev ju ett enda stort misslyckande och den stora förloraren är ju Zelenskyj.
2023-11-14, 08:26
Medlem
JBS67s avatar
Ukraina tilbaka öster om Dnipro omkring Cherson

Är det nån som vet hur det går med flodövergången det har varit ganska tyst om den och att rysstrollen inte vill säga nått förstår jag då husse inte har gett dom några order alternativt sagt till dom att förneka allt
2023-11-14, 10:52
Medlem
Conceptions avatar
Svårt att veta vad som pågår i regionen då väldigt lite information kommer ut.

Dock har vi filmbevis på att Ryssland beskjuter den östra stranden så det är bevis nog för att Ukraina är där. Sedan är frågan hur underhåll sker på den sidan av floden. Det är ett problem givetvis och jag tror inte Ukraina hade gått över om de inte har ett brett stöd från lokalbefolkningen.

Det finns antagligen civila i området som ger Ukraina betydelsefull information.
2023-11-14, 12:55
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Är det nån som vet hur det går med flodövergången det har varit ganska tyst om den och att rysstrollen inte vill säga nått förstår jag då husse inte har gett dom några order alternativt sagt till dom att förneka allt

Vad jag sett så går det bra, UKR befäster och breder ut sig och ryzzarna har inga reserver att motattackera med.
2023-11-14, 20:24
Medlem
handtralalas avatar
Back on topic:

Ukraina gör ytterligare framsteg på Dnipros östra bank. Man håller nu en hel by, och avancerar ytterligare medan ryska styrkor backar till ”strategiskt mer fördelaktiga positioner” som det brukar heta i ryska uttalanden. Ryska styrkor i Kherson-regionen är uppenbart underbemannade, till förmån för ryska attackerna runt Avdiivka (där ryssarna tyvärr gör framsteg, om än till stora ryska förluster).

https://www.youtube.com/watch?v=7xh6UnyyWx8
2023-11-14, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Back on topic:

Ukraina gör ytterligare framsteg på Dnipros östra bank. Man håller nu en hel by, och avancerar ytterligare medan ryska styrkor backar till ”strategiskt mer fördelaktiga positioner” som det brukar heta i ryska uttalanden. Ryska styrkor i Kherson-regionen är uppenbart underbemannade, till förmån för ryska attackerna runt Avdiivka (där ryssarna tyvärr gör framsteg, om än till stora ryska förluster).

https://www.youtube.com/watch?v=7xh6UnyyWx8
Vad tror du deras taktik vid Dnipros går ut på, det händer inte så mycket tycker jag och iallafall jag har svårt att se vad nästa och näst nästa steg i denna attack blir?
2023-11-14, 23:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disknu
Vad tror du deras taktik vid Dnipros går ut på, det händer inte så mycket tycker jag och iallafall jag har svårt att se vad nästa och näst nästa steg i denna attack blir?

Om jag kunde förutspå framtiden hade jag varit mycket rik vid det här laget men tyvärr kan jag inte det. Uppenbarligen tycker Ukrainas ÖB att attackerna över Dnipro är värda insatsen. Är det för att binda upp styrkor där? Är det för att skapa en alternativ väg för framryckning? Är det en störningsmoment avsett att distrahera? Svaret på det känner troligen bara några få personer i Ukrainas högsta militärledning.

Vad som dock är tydligt är att ukrainska styrkor utvidgar sina brohuvuden öster om Dnipro, sakta men säkert.
2023-11-15, 17:00
Medlem
Wagner storms Avdiivka
https://www.youtube.com/watch?v=8PZ1F28rrTo
Numera är det ryssarna som går på offensiven och ukrainarna på defensiven.
Det ser ut att bli trenden framöver ....så frågan är lever verkligen "motoffensiven" borde det inte kallas motdefensiven istället?
2023-11-15, 17:43
Medlem
Citat:
Enligt pasiviki så väntar ett 17 mil långt och 4 mil djupt minfält där det kryllar av minor.
2023-11-15, 18:38
Medlem
Citat:

Sprida ut ryssarna.
2023-11-15, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Enligt pasiviki så väntar ett 17 mil långt och 4 mil djupt minfält där det kryllar av minor.
Åhh nej, så oväntat så direkt ur gummibåtarna in på minfältet och boom, sedan sjuktransport i gummibåt och amputation eller begravning, Zelenskys vansinne fortsätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in