2023-09-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
"With the collaboration of ESA and NASA, ISRO is on its way to creating history and making India the 4th nation to execute a successful lunar*..."
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://tech.hindustantimes.com/amp/tech/news/how-isros-chandrayaan-3-got-a-tech-boost-from-nasa-and-esa-71692792432787.html&ved=2ahUKEwiVgu7875iBAxVUVfEDH VkMCXIQFnoECC0QAQ&usg=AOvVaw3pBOtEkPViEW75qEuIjwiL

Pratar om internationellt samarbete i form av markstationer för kommunikationen då farkosten ibland befinner sig i radioskugga från Indien. Man gjorde likadant under Apollo färderna.
Citera
2023-09-07, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Pratar om internationellt samarbete i form av markstationer för kommunikationen då farkosten ibland befinner sig i radioskugga från Indien. Man gjorde likadant under Apollo färderna.
Öppna länken till Jarrah White, han går igenom det lite noggrannare.
"But as stated in September, although Chandrayaan-2 is an ISRO mission, the data is being jointly received by ISRO’s Telemetry, Tracking and Command Network (ISTRAC) and NASA’s Deep Space Network (DSN)."
Citera
2023-09-07, 22:52
Medlem
Citat:
Öppna länken till Jarrah White, han går igenom det lite noggrannare.
"But as stated in September, although Chandrayaan-2 is an ISRO mission, the data is being jointly received by ISRO’s Telemetry, Tracking and Command Network (ISTRAC) and NASA’s Deep Space Network (DSN)."

Ja olika markstationer som jag skrev, alltså¨inte bara NASAs utan även den Indiska själv
Citera
2023-09-19, 08:42
Medlem
En sak jag finner väldigt märklig när man tittar på månlandningen är mångubbarna genomskinliga hur är det möjligt ? men det kanske är så på månen man kan se igenom fasta objekt ,eller så är det ett filmtrick...
Citera
2023-09-19, 09:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H7xor
En sak jag finner väldigt märklig när man tittar på månlandningen är mångubbarna genomskinliga hur är det möjligt ? men det kanske är så på månen man kan se igenom fasta objekt ,eller så är det ett filmtrick...
Har du någon länk till en bild där någon skulle vara genomskinlig?
Citera
2023-09-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du någon länk till en bild där någon skulle vara genomskinlig?

Du kan kika på filmen ifrån Apollo 11 Där kan man tydligt se bakgrunden igenom astronauterna
Citera
2023-09-19, 09:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du kan kika på filmen ifrån Apollo 11 Där kan man tydligt se bakgrunden igenom astronauterna

Det var ett vanligt problem med tidiga videokameror som uppstod vid skarpa kontraster. Det kallas ghosting (eller lagging).

”It takes a few seconds for a bright light to fade from a vidicon tube. Meanwhile, if you pan, you get a trail which fades with time.”

https://cinematography.com/index.php?/forums/topic/48803-lens-flares-and-ghosting-on-old-tv-cameras/

Det kunde även uppstå på gamla tjock-tv med liknande rörteknik - särskild minns jag det från mitt barndomshems trogna svartvita 22 tummare som tronade i vardagsrummet…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-09-19 kl. 09:19.
Citera
2023-09-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var ett vanligt problem med tidiga videokameror som uppstod vid skarpa kontraster. Det kallas ghosting (eller lagging).

”It takes a few seconds for a bright light to fade from a vidicon tube. Meanwhile, if you pan, you get a trail which fades with time.”

https://cinematography.com/index.php?/forums/topic/48803-lens-flares-and-ghosting-on-old-tv-cameras/

Det kunde även uppstå på gamla tjock-tv med liknande rörteknik - särskild minns jag det från mitt barndomshems trogna svartvita 22 tummare som tronade i vardagsrummet…

Men i ingen av exemplen så kan man se IGENOM personerna på filmerna som i filmen om månlandningen
Citera
2023-09-19, 09:32
Medlem
Citat:
Det kanske är lika bra att folk tror på månlandningarna.

Jag är kluven till vilket som är bäst, att folk fortsätter tro eller att folk slutar tro.

Västvärlden har tjänat väldigt mycket (givetvis på andra länders bekostnad) på att ljuga och luras, och eftersom jag är svensk så har jag fått del av kakan...

Det blir en moralisk fråga i slutändan och det är svårt med moraliska frågor.
Jag berättar inte längre för mina elever (om dom inte direkt frågar mig) om vad jag anser om månlandningarna.

Men det är ju otroligt omoraliskt ifall månlandningarna var fejk
Citera
2023-09-19, 09:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Men i ingen av exemplen så kan man se IGENOM personerna på filmerna som i filmen om månlandningen

Det gör du inte på astronauterna heller - du ser bara den tidigare filmade bilden som ligger kvar och tonar ut.
Citera
2023-09-19, 09:44
Bannlyst
Citat:
Men det är ju otroligt omoraliskt ifall månlandningarna var fejk
Ja men det är nog så världen fungerat i alla tider, och jag vet inte vad som skulle kunna ändra på det...

Det stör mig, men samtidigt...hur ska man ändra på ett system som bygger på propaganda och lögner, och som man själv är delaktig i?

Jag skulle kunna berätta för alla mina elever att månlandningarna var fejk och då skulle jag få sparken så småningom, och vissa elever skulle bli oroliga och stressade bara av tanken på att det var fejk.
Är det värt det?
Citera
2023-09-19, 10:18
Medlem
Citat:
På grund av begränsningen på dåtidens radiokommunikation filmade TV-kameran på månen med 10 bilder per sekund. På jorden spelades signalen upp på en TV som var anpassad för den signalen. TVn hade lång efterlysningstid (spökeffekterna uppstod här) för att bilden inte skulle flimra. TVn filmades med en annan TV-kamera som skickade signalen till Huston. Därifrån skickades den till TV-bolagen, bland annat Sveriges Television.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in