2023-09-07, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Självklart, men han var med om den stora uppgången före det datumet - för det behövde han ingen tidsmaskin.

... och vad finns det för för stöd i "materialet" för att CA förlorat stora pengar just precis detta datum eller att han investerat i Fermenta ?

Det närmaste jag kommer CA:s ekonomi är detta där det inte ser ut som han lidit någon större nöd under den här perioden:
(FB) Tråden om Christer Andersson

Dessutom - om Palmeutredarna hade hittat att CA gjort enorma förlustaffärer borde de väl ha angett det.

Det borde vara en sak de skulle ha kollat direkt !

Hur skulle polisen kunna se CA:s ekonomi 28 februari 1986? Resten av året gick ju bra påstår du...

Det viktiga är att många börsklippare hade en jävligt dålig februari 1986, och historiens näst största börsfall på Stockholmsbörsen 27 februari slog hårt. De handlar alltså inte om att vara ruinerad.

Jag bryr mig inte om vilket, behöver inte ha börsen med i min teori om mordet. Men det är en intressant möjlighet som humörpåverkare
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-07 kl. 18:23.
Citera
2023-09-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det var det näst största börsfallet i Stockholmsbörsens historia. Många börshajar använde dessutom hävstång. Enbart veckor efter att många, många spekulanter förlorat stora pengar på Fermenta.

Många börshajar var rejält nedstämda 28 februari 1986.

Särskilt dem som likt Christer A körde med permanent blankingstrategi(jag är inte hemma på börsen överhuvudtaget,men det kallas väl så?)
Grundbelopp och tidigare ackumulerad vinst satsas hela tiden via typ ett Martingalesystem..och när det skiter sig..vilket det per definition måste göra förr eller senare..så förlorades stora delar av det satsade beloppet.
Christer A har själv uppgett att han förfarade med sina aktier likt ovan.
Låg han högbelånad på sina aktier den 28 Februari 1986 så kan denna Fredag omöjligen varit någon dag som gladde Christer A precis.
Han bör ha varit rejält oroad..allra minst.
Senast redigerad av Lookalike 2023-09-07 kl. 18:54.
Citera
2023-09-07, 18:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Särskilt dem som likt Christer A körde med permanent blankingstrategi(jag är inte hemma på börsen överhuvudtaget,men det kallas väl så?)
Grundbelopp och tidigare ackumulerad vinst satsas hela tiden via typ ett Martingalesystem..och när det skiter sig..vilket det per definition måste göra förr eller senare..så förlorades stora delar av det satsade beloppet.
Christer A har själv uppgett att han förfarade med sina aktier likt ovan.
Låg han högbelånad på sina aktier den 28 Februari 1986 så kan denna Fredag omöjligen varit någon dag som gladde Christer A precis.
Han bör ha varit rejält oroad..allra minst.

Du behöver läsa på.

Blankning innebär att man satsar mot marknaden. Man tjänar alltså på nedgång.

Om ovanstående är sant borde CA velat krama OP...inte skjuta honom.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fragor--svar/sparande/blankning/vad-ar-blankning/
Citera
2023-09-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du behöver läsa på.

Blankning innebär att man satsar mot marknaden. Man tjänar alltså på nedgång.

Om ovanstående är sant borde CA velat krama OP...inte skjuta honom.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fragor--svar/sparande/blankning/vad-ar-blankning/

Då var det med andra ord ingen s.k blanking som Christer A körde med.
Enligt materialet så körde i alla fall Christer A enligt helt egen utsago med en strategi där han hela tiden belånade sina aktiers värde.
Det var enligt Christer A en toppstrategi när börsen var upp,men strategin sög när börsen var ned.
Det bör således varit denna verklighet som träffade Christer A mitt mellan ögonen på morgonen den 28 Februari.
Citera
2023-09-07, 19:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Då var det med andra ord ingen s.k blanking som Christer A körde med.
Enligt materialet så körde i alla fall Christer A enligt helt egen utsago med en strategi där han hela tiden belånade sina aktiers värde.
Det var enligt Christer A en toppstrategi när börsen var upp,men strategin sög när börsen var ned.
Det bör således varit denna verklighet som träffade Christer A mitt mellan ögonen på morgonen den 28 Februari.

Som helhet var det säkerligen en alldeles utmärkt strategi 1986. Index klockade väl in på sådär +54% dec 86? Vore ju en dröm att uppleva sådana tider igen.....Jag tänker x16 hävstång på belånade pengar

Självklart är en sådan strategi ytterst känslig för en ev nedgång.
Om jag inte minns fel pratar vi om ett fall på ca 5% 28 feb?
Adderar vi hävstång på en strategi som innebär hög belåning blir fallet självklart smärtsamt.

Dock borde han säkerligen varit mycket nöjd med börsåret 1986.

Oavsett om han var OPs baneman eller inte.......
Citera
2023-09-07, 19:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Vadå behöver man något mer eller? Det där är väl spikat och klart?
Tja, det är trots allt enbart en teori (om än en stark sådan) tills dess man funnit någon typ av teknisk bevisning, exempelvis mordvapnet.

Jämför Palmemordet med exempelvis mordet på Anna Lindh där Polisen inom ett par dagar fann:
1: Mordvapnet i form av en kniv (med Lindhs blod på och gärningsmannens fingeravtryck)
2: Gärningsmannens keps (med DNA)
3: Övervakningsfilm från NK där man ser gärningsmannen precis innan dådet.

I Palmemordet existerar det ingen teknisk bevisning förutom mordkulorna, men då måste det alltså till ett mordvapen.
Senast redigerad av kato85 2023-09-07 kl. 19:42.
Citera
2023-09-07, 20:02
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det här har ni väl redan avhandlat flera gånger om i tråden, men... Det går knappt att tro sina ögon att det dröjer 1 år mellan första telefonförhöret med Christer A. och att han sedan hämtas in till polishuset för ytterligare förhör.

Missar jag något i tidslinjen, vad händer däremellan? Januari 1994, telefonförhör. Januari 1995, förhör IRL.
Våren 1994 var PU fullt upptagna med en annan misstänkt, om jag minns rätt så var det vittnet "Alf"
Ölvebro gick i Februari ut och lovade att utredningen skulle bli färdig innan året.
Mer om denna person:
https://youtu.be/cRqanEgcGoU?t=115
https://wpu.nu/wiki/Alf_Lundin
Citera
2023-09-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tja, det är trots allt enbart en teori (om än en stark sådan) tills dess man funnit någon typ av teknisk bevisning, exempelvis mordvapnet.

Jämför Palmemordet med exempelvis mordet på Anna Lindh där Polisen inom ett par dagar fann:
1: Mordvapnet i form av en kniv (med Lindhs blod på och gärningsmannens fingeravtryck)
2: Gärningsmannens keps (med DNA)
3: Övervakningsfilm från NK där man ser gärningsmannen precis innan dådet.

I Palmemordet existerar det ingen teknisk bevisning förutom mordkulorna, men då måste det alltså till ett mordvapen.

Mja jag tror att det är SÄPO eller Afrika. Även om det pekar på den här snubben så kan mycket avfärdas. Han har en diagnos verkar det som så han sticker redan ut. Har han då en stark politisk åskådning gällande något och är lite "omogen" så skulle han mycket väl kunna ha skjutit sönder sin TV när Palme visades. Och att han då även givetvis har gått upp i limningen när Palme har kommit på tal vid diskussioner känns som mer rimligt än orimligt.
Det betyder inte att han har mördat honom. Vad vare för politik som gjorde att han hatade Palme så mycket?
Att han skulle ha förlorat pengar är väl det enda som talar för att han skulle ha mördat honom då. Men vad är det som gör att han hatade Palme redan innan? Han skjöt väl TV'n 1980 och Palme dog 86.

Börsen rasa och man skyller på Palme, men skulle den här snubben ha vetat att Palme var på bio dagen efter? Eller hur mycket slump får man skänka denna händelse?
Han har köpt kulor som användes vid Palme mordet men fel ISOTOP? Jag vet inte vad ISOTOP är men det är ju en differens som pekar på att det inte är han som skjutit Palme.

Han skjöt sig själv 2008 och hade dagarna innan skickat ett brev till sin bror. Han verkar ha skickat det på en fredag? Kommit fram på en måndag? Brodern tar ett dygn på sig att larma polisen, vad framgick i det där brevet? Och polisen kommer dit 03:30? Och han är vaken? Skjuter sig själv? Varför ringer Brodern polisen? Har han sagt att han inte orkar leva längre men anledningen antingen framkommer inte eller att det beror på diagnos, föräldrar döda, lever ett isolerat liv, är fattig, orkar inte mera och vad är meningen med livet?
Varför tog det ett dygn innan hans brorsa larmade polisen? Han borde ha larmat direkt vid något sådant? Varför åker polisen dit kl 03:30? Varför är den här snubben vaken då och skjuter sig själv när han märker att snutarna är på väg dit eller står och knackar på porten?
Initialt så kan man ju tycka att detta är något som pekar på att det är han men jag tror inte det. Jag vill veta vad som står i det där brevet och vad anledningen är runt turerna om varför det tog hans brorsa så lång tid att agera. Och om han var självmordsbenägen, varför inte bara skjuta sig själv på fredagen? Varför vänta tills snutarna eventuellt dyker upp 03:30 flera dagar efteråt?
Satt han på flashback och skrev aggressiva brev och vart nojjig bara?

Att Lisbeth Palme skulle ha pekat ut Christer Petterson och varit nervös inför vem gärningsmannen är talar för att det är SÄPO som ligger bakom, eller någon annan stor maktfaktor. Christer Petterson och den här Christer Andersson är inte ens lika. Det ligger för mycket mygel i det hela, oegentligheter. Vittnen som blivit pressade vilket är högst märkligt.

Mina 3 kandidater är Säpo, Afrika, Moderaterna.
Citera
2023-09-07, 21:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
/.../
Ett slängt vapen skulle säkert kunna hittas i t.ex. Vedasjön eller i Långtjärnen. Men vilket bevisvärde skulle ett sådant fynd egentligen kunna ha?
Citera
2023-09-08, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Som helhet var det säkerligen en alldeles utmärkt strategi 1986. Index klockade väl in på sådär +54% dec 86? Vore ju en dröm att uppleva sådana tider igen.....Jag tänker x16 hävstång på belånade pengar

Självklart är en sådan strategi ytterst känslig för en ev nedgång.
Om jag inte minns fel pratar vi om ett fall på ca 5% 28 feb?
Adderar vi hävstång på en strategi som innebär hög belåning blir fallet självklart smärtsamt.

Dock borde han säkerligen varit mycket nöjd med börsåret 1986.

Oavsett om han var OPs baneman eller inte.......

Finns eg. ingenting som tyder på att CA var Palmes mördare. I flashback och i bloggar sitter privatpersoner och fantiserar att CA kanske var Palmes mördare. Mer finns inte.
Citera
2023-09-08, 05:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Finns eg. ingenting som tyder på att CA var Palmes mördare. I flashback och i bloggar sitter privatpersoner och fantiserar att CA kanske var Palmes mördare. Mer finns inte.

Till skillnad från många andra påtänkta GMs har vi iaf faktumet att CA bevisligen ägde en puffra med tillhörande rätt samt ovanliga ammunition. Det kommer ju alltid väga tungt.

Tycka vad man vill om GMP, men där passar han betydligt bättre in än många andra påtänkta GMs (inklusive Engström).

För mig är CA utan tvekan högintressant som potentiell GM.
Citera
2023-09-08, 11:19
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Vad matsqq verkar efterfråga är en strikt uppräkning av materialfakta och ingen vidare diskussion om eller runt detta.
Det blir ju slutsatsen av posten.
Är det så du tolkade detta inlägget du citerade ?
Isåfall behöver du nog öva en hel del på läsförståelse. Läs om denna mening :
"Man kan inkludera eget tyckande på ett sätt så att det är tydligt skilt från "materialet" och t.ex. samla det i slutet på slutet på inläggen och utan försök till dupering med liknande trick som ovan."
Nej , det jag vänder mig mot är att du i nästan varje mening mixar ihop "materialet" med dina egna sannolikhetsbedömningar av "materialet" och tror att resultatet blir någon form av absoluta sanningar som du kallar "materialfakta".
Citat:
Dock så förtjänar det som slutkläm att i detta sammanhang sluta precis som matsqq gjort...Kusin L har bekräftat att Christer A sköt sin TV när Olof Palme var i rutan.
Det står i materialet.Punkt härvidlag.
Du skriver :
"Kusin L har bekräftat att Christer A sköt sin TV när Olof Palme var i rutan."
Vad menar du med bekräftar ? Har du någon annan ursprungskälla till påståendet än kusin L?
Eller använder du ordet bekräfta på så sätt att han "bekräftar" sig själv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in