• 1
  • 2
2023-09-07, 09:57
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Polarn (rom från Balkan som jag nyligen lärt känna på jobbet) har bjudit mig på bröllop i höst. Det ska hållas i någon romsk by med romska traditioner. Han vill inte avslöja så mycket mer än så. Vad kan man förvänta sig i mat- och dryckesväg? Och hur lär man tas emot som ickerom från Sverige? Jag har även fått lov att ta med en +1, kan man ta med en tjej man inte är gift eller förlovad med?

Varken polarn eller nån i familjen talar svenska särskilt bra, så informationen jag har fått är ytterst knapphändig. Tacksam för all input!
Citera
2023-09-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Polarn (rom från Balkan som jag nyligen lärt känna på jobbet) har bjudit mig på bröllop i höst. Det ska hållas i någon romsk by med romska traditioner. Han vill inte avslöja så mycket mer än så. Vad kan man förvänta sig i mat- och dryckesväg? Och hur lär man tas emot som ickerom från Sverige? Jag har även fått lov att ta med en +1, kan man ta med en tjej man inte är gift eller förlovad med?

Varken polarn eller nån i familjen talar svenska särskilt bra, så informationen jag har fått är ytterst knapphändig. Tacksam för all input!
Pga språkbarriären kommer du inte ha speciellt stor behållning av denna resa, du kommer att känna dig utanför och de andra på bröllopet kommer inte att "släppa in dig"
Citera
2023-09-07, 10:33
Medlem
Citat:

de kommer antagligen bjuda dig på ett shit ton av sprit, dra med dig på deras folkdans och prata på sitt hemspråk när de är dräggfulla; de vet att du inte fattar ett ord - men de kommer prata med dig för att du ska känna dig inkluderad. Utöver det så kommer du vara en hjälte i deras ögon för de vet att alla hatar romer och du faktiskt hänger på en av deras fester. Typ så
Citera
2023-09-07, 10:38
Medlem
Dofternas avatar
Kom ihåg att klatcha till skoklacken med fingrarna ute på dansgolvet, det ger en oerhörd respekt bland romer. Packa ner en taxijacka och finbyxor.
Citera
2023-09-07, 10:57
Medlem
sebastian66s avatar
Är det inte så att zigenare romer har fest 1 hel månad. Du kommer absolut vara kungen på partyt. Risken är stor att du kommer att bli bortgift med en romsk oskuld.
Du får ingen sex på ett bra tag. Du måste godkännas av familjen släkten och hela samlingen.
Citera
2023-09-07, 11:03
Medlem
Kamben, hönssoppa, kål i alla former, langos och mycket annat, beroende på hur rik familjen är.

Förstår dock inte att du ens överväger att ta med på detta bröllop. Då du inte verkar kunna kommunicera med din vän här hemma, så lär det knappast gå bättre med de andra närvarande i en avlägsen romsk by.

Var ska du bo förresten?

Sen tillhör det den romska traditionen, att man i samband med bröllop dansar mycket och varje gång man passerar bröllopsparet ( som brukar sitta på två upphöjda fåtöljer dekorerade med fejkguld ), så förväntas man att strö sedlar i mängder över dom som ska giftas, delvis för att finansiera bröllopet, men också för parets gemensamma framtid. Så utrusta dig med en hög sedlar.

Och sen dricker man plommonbrännvin tills alla blir aspackade. Och nästa morgon efter bröllopsnatten förväntas bruden och brudgummen uppvisa ett blodigt lakan, som bevis på att bruden var oskuld. Har dom haft sex innan bröllopet, så lär det ha varit analt, om allt gått rätt till. Ibland nackar man en höna, för att droppa blod, om man brutit traditionen och inte kunnat hålla sig ifrån traditionellt sex innan.
Citera
2023-09-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och sen dricker man plommonbrännvin tills alla blir aspackade. Och nästa morgon efter bröllopsnatten förväntas bruden och brudgummen uppvisa ett blodigt lakan, som bevis på att bruden var oskuld. Har dom haft sex innan bröllopet, så lär det ha varit analt, om allt gått rätt till. Ibland nackar man en höna, för att droppa blod, om man brutit traditionen och inte kunnat hålla sig ifrån traditionellt sex innan.

Ja, Sljivovica kommer ts få dricka mängder av. Brukar gå ganska vilt till på dessa tillställningar men det i positiv bemärkelse. Trot ts kommer få det riktigt kul, korkat att riskera allt det roliga genom att ta med sig en tjej dock.
Citera
2023-09-07, 11:29
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Jag tror att det kommer och bli rätt likt östeuropeiskt bröllop överlag dvs. storslaget och det kommer inte att sparas på krutet.

Se till att ha med dig present och pengar i kuvert. På med det stiligaste du har i form av kläder.
Sedan är det bara till att röja loss. Tänk på att själva vigseln och bröllopsfesten kan vara på två helt olika ställen och att ni kanske behöver åka bil där emellan.
Vet inte om du har din egna bil med, men räkna med att en sådan bilresa kommer att vara allt annat än vad du är van vid.
Ta gärna med en tjej men räkna med att folk där lär utgå från att ni är gifta. Sedan dansa, ha kul och bli bombfull.
Citera
2023-09-07, 11:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Du kommer garanterat ha jättekul.

Ett tips är att det i den romska kulturen är tabu att nämna saker som att man måste gå på toa och skita och liknade, så försök undvika det till varje pris. Vet du inte var toan ligger och måste fråga någon gör det då diskret och fråga t.ex. istället var du kan tvätta dina händer så kommer de förstå vad du menar och visa dig vägen till toaletten.
Citera
2023-09-07, 12:01
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Du kommer garanterat ha jättekul.

Ett tips är att det i den romska kulturen är tabu att nämna saker som att man måste gå på toa och skita och liknade, så försök undvika det till varje pris. Vet du inte var toan ligger och måste fråga någon gör det då diskret och fråga t.ex. istället var du kan tvätta dina händer så kommer de förstå vad du menar och visa dig vägen till toaletten.
Bra där. Allt sedan vänsterns 1970-tal, så gör svenskar ofta bort sig utomlands, med att inte ha vett fråga om badrummet, men istället pinsamt vid middagsbordet basunera ut att de avser gå och pissa och skita.

Kläd-kod / dress code: Var noga, med att själv vara finklädd i mörka kostymbyxor och vit, långärmad kostymskjorta med manschettknappar i gulmetall.

Ha medvetandet och fingrarna i styr, med alla syskonen. De är alla jungfrur och jungmän och skall så förbli till sin egen bröllopsnatt.

Ha kul! Lova berätta efteråt, i tråden.
Citera
2023-09-07, 12:12
Medlem
Citat:

1. Ingen kommer dit i tid.

2. Det kommer va SKITHÖG musik från start till siste man lämnar. Så förvänta dig inte mycket alls i pratväg. Max nåt enstaka ord med brudparet om du har tur. Kanske är skönt nu om de inte kan nån engelska.

3. Ringdans non-stop. Så går folk och käkar/dricker när de känner för't. Dansen är alltid i gång av dem som inte käkar/dricker.

4. Ta med cash att strössla på brudparet.

edit: ta med öronproppar om du inte vill ha tinnitus följande 2 dygn.
Senast redigerad av Richard-Heart 2023-09-07 kl. 12:18.
Citera
2023-09-07, 12:43
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Pga språkbarriären kommer du inte ha speciellt stor behållning av denna resa, du kommer att känna dig utanför och de andra på bröllopet kommer inte att "släppa in dig"
Vilket skitsnack! Romer från Balkan är integrerade med övrig befolkning, och de kommer ta hand om dig och uppskatta att du kommer. Inga problem. Du kommer säkert ha jättekul och alla kommer vara nyfikna på dig och göra sitt allra bästa för att du skall trivas! Det kommer serveras grillmat, kallskuret och sallader. Dricka vin snapsar och grogg. Åk ! Du får en upplevelse du minns hela livet. Jag har varit på många Romska tillställningar och alla visar sin uppskattning!! Ha en minnesvärd resa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in