Citat:

Ursprungligen postat av 
vasadueller

De gamla indianerna sägs ha haft kommande generationer i åtanke vid alla beslut. Om vi leker med tanken att följa resultaten av olika handlingsalternativ längre än till 2024, så är det kanske inte optimalt att svenskarna blir fattiga. Du skriver om resursförbrukning, så jag gissar att du egentligen bryr dig mycket om framtiden.
I takt med att människor/länder blir fattigare, så minskar deras handlingsfrihet. Om svenskar idag kan anses vara välvilliga/progressiva och ha en positiv inverkan på omvärlden, så kommer detta att förändras i takt med att vi blir fattigare. Korruption kommer att öka och likaså brottslighet. När staten inte längre har råd att subventionera det som är bra för miljö och annat, så kommer folk i allt högre utsträckning att göra det som är billigast (lagligt eller olagligt). Kaos och/eller auktoritärt polis/myndighetsvälde ökar i takt med att staten får in allt mindre skatter.
Jag, personligen, tror att det är bra och viktigt att länder är så starka, välfungerande och oberoende som möjligt, för att mänskligheten ska lyckas fortleva framgångsrikt. Det är inte välstånd som förstör, det är lobbyism, propaganda och korruption som förstör.

Jag ser ett antagande i ditt svar. Att höjning av skatten för rika ska göra Sverige fattigare. Vet inte om det går att hitta någon skattehöjning för högavlönade i historien som i sig själv gjort Sverige fattigare?
Men som jag ser det finns ett tydligt exempel på motsatsen. Den ekonomiska utvecklingen under 1990 talet. 
Under åren 1987 – 1991 sänktes skatten med olika skattereformer. Gemensamma sektorns inkomster minskade men dess utgifter minskade inte i samma grad. Det fick Sveriges statsskuld att stiga. Från 1991 till dess värnskatten infördes 1995 fördubblades i stort sett Sveriges statsskuld. 
Förtroendet för den Svenska kronan sjönk och för att försvara värdet av den kronan höjdes räntan till som högst ryktbara 500 % i september 1992 även om räntorna på bostadslån stannade på cirka 15 %. 
Många som hade lånat pengar för bostadsköp och nu inte kunde betala räntorna blev av med sina bostäder och hade bara skulderna kvar.
Till slut störtdök konjunkturen i Sverige när de flesta ville spara sina pengar i stället för att konsumera.
Går Sverige mot samma utveckling nu som på 1990 talet? 
https://www.studocu.com/sv/document/...erige/17682147
http://www.qifo.se/om-sveriges-statsskuld/