2023-09-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Ville bara nämna att det var lite komiskt att läsa "eller är tvungna att jobba hemifrån stora delar av veckan.". Tvungna? Anser inte de flesta som något som är otroligt skönt? Och stämmer verkligen "tvungna", är det inte "har möjligheten att"?

Med tvungna tror jag hen menar att de inte har möjlighet att lägga ner arbetet när man kommit hem. Efter middagen får många logga på jobba vidare. Ofta kommer välbetalda yrken med större ansvar också vilket innebär att man blir tvungen att jobba utanför arbetstid för att hinna med. Tex kan det vara möten hela dagarna och får beta av emailen på kvällarna.
Citera
2023-09-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det bor hundratusen somalier i Sverige vara av en rätt liten del arbetar.
Om 70.000 st av dessa kostar 150.000 kr netto årligen så är det 10,5 miljarder kr.
Då räknar jag väldigt lågt.
Lägg till ytterligare hundratusentals invandrade parasiter som inte arbetar.

2022 betalades 10,8 miljarder ut i socialbidrag i Sverige. Sammanlagda för offentliga sektorn i Sverige är runt 2700 miljarder. Socialbidragen belastar alltså med 0,4% av totalen.

Källa socialbidragsutgifter:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Of...-och-intakter/
Källa offentlig budget:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/of...orns-utgifter/
Citera
2023-09-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primtal1
Med tvungna tror jag hen menar att de inte har möjlighet att lägga ner arbetet när man kommit hem. Efter middagen får många logga på jobba vidare. Ofta kommer välbetalda yrken med större ansvar också vilket innebär att man blir tvungen att jobba utanför arbetstid för att hinna med. Tex kan det vara möten hela dagarna och får beta av emailen på kvällarna.

Check, då håller jag med. Tänkte inte på det.
Citera
2023-09-06, 20:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
2022 betalades 10,8 miljarder ut i socialbidrag i Sverige. Sammanlagda för offentliga sektorn i Sverige är runt 2700 miljarder. Socialbidragen belastar alltså med 0,4% av totalen.

Källa socialbidragsutgifter:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Of...-och-intakter/
Källa offentlig budget:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/of...orns-utgifter/
Tror du på allvar att den enda kostnaden samhället har för en person som inte jobbar och inte får a-kassa är socialbidrag?
Citera
2023-09-06, 20:25
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Ville bara nämna att det var lite komiskt att läsa "eller är tvungna att jobba hemifrån stora delar av veckan.". Tvungna? Anser inte de flesta som något som är otroligt skönt? Och stämmer verkligen "tvungna", är det inte "har möjligheten att"?

Haha. Ja jag menade såklart att de var tvungna att vara från hemmet. Typ jobba 50 mil bort och resa hem till familjen på veckoslutet.
Citera
2023-09-06, 21:59
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
De gamla indianerna sägs ha haft kommande generationer i åtanke vid alla beslut. Om vi leker med tanken att följa resultaten av olika handlingsalternativ längre än till 2024, så är det kanske inte optimalt att svenskarna blir fattiga. Du skriver om resursförbrukning, så jag gissar att du egentligen bryr dig mycket om framtiden.

I takt med att människor/länder blir fattigare, så minskar deras handlingsfrihet. Om svenskar idag kan anses vara välvilliga/progressiva och ha en positiv inverkan på omvärlden, så kommer detta att förändras i takt med att vi blir fattigare. Korruption kommer att öka och likaså brottslighet. När staten inte längre har råd att subventionera det som är bra för miljö och annat, så kommer folk i allt högre utsträckning att göra det som är billigast (lagligt eller olagligt). Kaos och/eller auktoritärt polis/myndighetsvälde ökar i takt med att staten får in allt mindre skatter.

Jag, personligen, tror att det är bra och viktigt att länder är så starka, välfungerande och oberoende som möjligt, för att mänskligheten ska lyckas fortleva framgångsrikt. Det är inte välstånd som förstör, det är lobbyism, propaganda och korruption som förstör.
Jag ser ett antagande i ditt svar. Att höjning av skatten för rika ska göra Sverige fattigare. Vet inte om det går att hitta någon skattehöjning för högavlönade i historien som i sig själv gjort Sverige fattigare?

Men som jag ser det finns ett tydligt exempel på motsatsen. Den ekonomiska utvecklingen under 1990 talet.

Under åren 1987 – 1991 sänktes skatten med olika skattereformer. Gemensamma sektorns inkomster minskade men dess utgifter minskade inte i samma grad. Det fick Sveriges statsskuld att stiga. Från 1991 till dess värnskatten infördes 1995 fördubblades i stort sett Sveriges statsskuld.

Förtroendet för den Svenska kronan sjönk och för att försvara värdet av den kronan höjdes räntan till som högst ryktbara 500 % i september 1992 även om räntorna på bostadslån stannade på cirka 15 %.

Många som hade lånat pengar för bostadsköp och nu inte kunde betala räntorna blev av med sina bostäder och hade bara skulderna kvar.

Till slut störtdök konjunkturen i Sverige när de flesta ville spara sina pengar i stället för att konsumera.

Går Sverige mot samma utveckling nu som på 1990 talet?

https://www.studocu.com/sv/document/...erige/17682147

http://www.qifo.se/om-sveriges-statsskuld/
Citera
2023-09-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nähä, man kan lagra energin. Där jag bor i sydöstra Sverige är var och varannan husägare en så kallad "mikroproducent" med solpaneler på taken och självförsörjande på el.

Det är pga subventioner som betalas genom skatter och avgifter. Utan dem fungerar det inte ekonomiskt med solpaneler och vindenergi.
Citera
2023-09-06, 23:42
Medlem
Citat:
Vad är bra med att öka skattetrycket för de som tjänar mest? Sänkta skatter ger högre tillväxt och det ger mer inkomster till staten samtidigt som alla blir rikare.

Skatten höjs väl inte? Gränsen för statlig skatt höjs med x kronor, (höjningen av prisbasbeloppet) ... inkomsten höjs samtidigt för absoluta majoriteten med mindre än vad höjningen av prisbasbeloppet är.

Hur styr man justeringen av skatten= Med prisbasbeloppet som man gör normalt?
Citera
2023-09-06, 23:43
Medlem
Citat:
Vad är bra med att öka skattetrycket för de som tjänar mest? Sänkta skatter ger högre tillväxt och det ger mer inkomster till staten samtidigt som alla blir rikare.

en ytterst moderat höjning av inkomstbasbeloppet är mkt positivt för alla höginkomstagare
Citera
2023-09-07, 06:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Skatten höjs väl inte? Gränsen för statlig skatt höjs med x kronor, (höjningen av prisbasbeloppet) ... inkomsten höjs samtidigt för absoluta majoriteten med mindre än vad höjningen av prisbasbeloppet är.

Hur styr man justeringen av skatten= Med prisbasbeloppet som man gör normalt?
Givetvis höjs skatten om du aktivt stoppar en automatisk indexering av skiktgränserna för statlig skatt.
Vidare så kommer fler få betala statlig skatt.
Citera
2023-09-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Danmark har högre skattetryck än Sverige.
Även om man räknar med våra arbetsgivaravgifter (dvs arbetstagarskatt)?
Citera
2023-09-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Även om man räknar med våra arbetsgivaravgifter (dvs arbetstagarskatt)?
Ja. Man tittat på den totala skatteintäkten och jämför med BNP. Så allt utom den svarta ekonomin ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in