2023-09-06, 18:01
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=gpjYtAB9i2w&t=4458s

I denna video runt 1:10, förklarar Dr. Ramani att Narcissism, psykopati och sociopati är samma sak men på en skala:

Känslomässig misshandel (Narcissism)<--------------------------------->Fysiskt våld (Sociopati)

Forskningen ser även nu att dessa syns på magnetröntgen där jättedelar av hjärnan, vi talar vad jag skulle säga är 80% här, är nedsläckta, alltså ickefunktionella.

Hänvisar här till denna video https://www.youtube.com/watch?v=UIxTFKpBSSw med bla James Fallon (Som själv lider av tillståndet men är på den mer funktionella delen) Främst är frontalloberna skadade men skadan sträcker sig i princip över hela hjärnan vad jag kan se. 00:58 ser vi skadorna men spola även i filmen då den är kort men innehåller den mest väsentliga information jag sett.

Detta förklarar även varför (i min egen tes) kvinnor dras till dessa då deras tillstånd (som ofta är känslomässigt barnlikt och att de ej förstår känslor) kvinnor dras till dem då de tilltalar deras moderliga sidor och de vill ta omhänderta och hjälpa dem men då detta inte går, slutar det istället med en förövare och en skadad person.

Skulle även kunna förklara deras ofta (i min erfarenhet) lägre intelligens.

Skulle gärna vilja diskutera det här med de som likasinnat är intresserade av ämnet.
Senast redigerad av Vildblom 2023-09-06 kl. 18:12.
Citera
2023-09-06, 18:42
Medlem
pn222jws avatar
Tänkvärt. Gemensamt för dom tre är väl att självkänslan är den absolut starkaste känslan. Det gör dom mer egoistiska.
Citera
2023-09-06, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tänkvärt. Gemensamt för dom tre är väl att självkänslan är den absolut starkaste känslan. Det gör dom mer egoistiska.
Nja det är mer invecklat än bara så. Narcissisten är sjukligt osäker och täcker över osäkerheten med ett falskt själv som är hypersäkert och därmed blir de arroganta. Man kan se osäkerheten titta fram då och då beroende på hur mycket bekräftelse de fått.

Psykopaten lider av grandiositet och sociopaten likaså. Så det blir en enda "Jag är bäst, störst och vackrast" vilket är en illusion, en felaktig bild av sig själva där de är kung över planeten.
Citera
2023-09-06, 21:23
Medlem
Inte enligt the dark triad-modellen. Då är de tre separata kvantiteter.
Citera
2023-09-06, 22:03
Medlem
Nochillss avatar
Nja... jag tror inte på att Sociopatisk störning är lika med "fysiskt våld". Det är snarare en drastiskt utveckling av Narcissism där alla mentala spärrar har släppt.

Jag befinner mig själv personligen i hetluften av ett sådant här drama sedan några år tillbaka. Jag är bosatt utomlands och märkte förra Sommaren att min Svåger valde till att klippa kontakten med mig.

Detta, trots att han & Syrran är skyldiga mig en massa pengar från en misslyckad affär där jag dessutom var medborgenär. Svågern har haft en grandios självbild som genom åren, har växt sig allt starkare trots hans löften ändå levererat mindre.

Syrran var då helt "ice cold" i personlighetsdragen när jag träffade henne senast på hemorten. Istället så skyller hon bara ifrån sig till varför jag har förlorat pengar vid tillfällen då de inte har kunnat betala lånebolaget. Dessutom så är syrran anhörigvårdare åt vår åldrande Mamma och ansvarar för hennes ekonomi som har fört med sig katastrofala följder. Hyresräkningar har släpats efter när paret har manipulerat Morsan och istället tagit pengarna åt sig själva!
Senast redigerad av Nochills 2023-09-06 kl. 22:21.
Citera
2023-09-06, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Inte enligt the dark triad-modellen. Då är de tre separata kvantiteter.
Enligt den gamla kunskapen ja. Personligen skulle jag säga det går ihop perfekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Nja... jag tror inte på att Sociopatisk störning är lika med "fysiskt våld". Det är snarare en drastiskt utveckling av Narcissism där alla mentala spärrar har släppt.

Jag befinner mig själv personligen i hetluften av ett sådant här drama sedan några år tillbaka. Jag är bosatt utomlands och märkte förra Sommaren att min Svåger valde till att klippa kontakten med mig.

Detta, trots att han & Syrran är skyldiga mig en massa pengar från en misslyckad affär där jag dessutom var medborgenär. Svågern har haft en grandios självbild som genom åren, har växt sig allt starkare trots hans löften ändå levererat mindre.

Syrran var då helt "ice cold" i personlighetsdragen när jag träffade henne senast på hemorten. Istället så skyller hon bara ifrån sig till varför jag har förlorat pengar vid tillfällen då de inte har kunnat betala lånebolaget. Dessutom så är syrran anhörigvårdare åt vår åldrande Mamma och ansvarar för hennes ekonomi som har fört med sig katastrofala följder. Hyresräkningar har släpats efter när paret har manipulerat Morsan och istället tagit pengarna åt sig själva!

Sociopati kännetecknas genom impulsivt fysiskt våld medan psykopaten är beräknande och planerar sina dåd som oftast inte är knutna till fysiskt våld.

Låter som antingen 1. Två kluster B's som dragits till varandra eller scenario 2. Hon är medberoende och manipulerad av honom. Har hon förändrats som du säger skulle jag tippa på scenario 2.

Vad hade du att tillföra diskussionen om hjärnskador och spektrumet för dessa som inlägget handlar om?
Citera
2023-09-07, 00:05
Avslutad
Nej.

Korkat.

Psykopater föds med en hjärna där empati centrat inte är speciellt aktivt.

Narcissism är människor med dåligt självkänsla, skapat beteende ifrån uppväxten.

Sociopati är människor som är empati skade pga värdelösa uppväxt.

Bättre Samhälle = Bättre människor.

Människor är som lera som anpassar sig efter sin miljö.
Citera
2023-09-07, 00:44
Medlem
Mjälls avatar
Hon är väl en säljare som säljer prat om dessa ämnen och vill lansera teorier i synnerhet riktade till människor med offerkomplex - inte särskilt tillförlitlig källa kanske.

Att 80% av hjärnan är nedsläckt låter jättekonstigt. Finns det någon vetenskaplig primärkälla?
Citera
2023-09-07, 07:14
Medlem
Nochillss avatar
Jag är själv på Autism-spektrumet och fattar nu först flera år senare, att paret har utnyttjat mig som för deras egen vinnings skull. De är båda skapta Narcissister från första början men jag förstod inte något av detta tidigare, efter alla dessa år tillsammans.

Mina arbetskollegor sade åt mig att inte gå med på att bli medborgenär och jag sade nej, nej flera gånger åt Syrran. Trots detta så tjatade hon hela tiden hål i huvudet på mig och när jag till sist gav med mig så blev hon helt lyrisk både i ögonen som beteendet!

Jag tvivlar starkt på att Narcissister, Psykopater och Sociopater har lägre intelligens, de är bara skapta på ett annat sätt. De har minst två, olika personligheter som de använder i rätt sammanhang och är bra på att analysera folk för att kunna vinna sig fördelar.
Senast redigerad av Nochills 2023-09-07 kl. 07:16.
Citera
2023-09-07, 07:36
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
....Jag tvivlar starkt på att Narcissister, Psykopater och Sociopater har lägre intelligens, de är bara skapta på ett annat sätt. De har minst två, olika personligheter som de använder i rätt sammanhang och är bra på att analysera folk för att kunna vinna sig fördelar.

En sociopat kan vara extremt intelligent. De tenderar att ha en IQ över genomsnittet och kanske vill visa dig hur smarta de är. Faktum är att de kan använda sin intelligens för att komma på sätt att schemalägga människor eller manipulera omständigheterna i deras liv för att få vad de vill ha.

Denna höga IQ kan också framstå som narcissism. De kan ha vanföreställningar om att vara bättre än andra människor för att de är intelligenta.

Finns flera ökända fall där seriemördare har lyckats ungå att bli gripen pga av just intelligens.
Citera
2023-09-07, 15:10
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Psykologi
/Moderator
Citera
2023-09-07, 15:18
Medlem
Citat:
Jag är själv på Autism-spektrumet och fattar nu först flera år senare, att paret har utnyttjat mig som för deras egen vinnings skull. De är båda skapta Narcissister från första början men jag förstod inte något av detta tidigare, efter alla dessa år tillsammans.

Mina arbetskollegor sade åt mig att inte gå med på att bli medborgenär och jag sade nej, nej flera gånger åt Syrran. Trots detta så tjatade hon hela tiden hål i huvudet på mig och när jag till sist gav med mig så blev hon helt lyrisk både i ögonen som beteendet!

Jag tvivlar starkt på att Narcissister, Psykopater och Sociopater har lägre intelligens, de är bara skapta på ett annat sätt. De har minst två, olika personligheter som de använder i rätt sammanhang och är bra på att analysera folk för att kunna vinna sig fördelar.

Märkligt att dina föräldrar inte har lärt dig att man aldrig ska gå i borgen för någon i princip. Ska man göra det så ska omständigheterna vara väldigt speciella. Naivt av dig. Riktigt naivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in