2023-09-05, 16:54
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Har gjort flera blodpröver hos min läkare. Fick svar online idag.
Det enda som står ut, är lite för högt värde av "fosfatas alkaliskt".
Vad är detta exakt?

Kan läsa mig till att det har med leversjukdomar, gallan och skelettet att göra. Stämmer detta?
Grund till oro?
Man mellan 34-38 år, och bra grundfysik/kondition.

Järmangel har jag också.
Eller, det var inom referensområdet (22-375), där jag hade 48. Men det är bara att inhandla järntabletter, gissar jag.

Jag antar att min läkare tar kontakt med mig för vidare kontroll.
Senast redigerad av PeterStormar-In 2023-09-05 kl. 16:56.
Citera
2023-09-05, 17:02
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterStormar-In
Vad är detta exakt?

Kan läsa mig till att det har med leversjukdomar, gallan och skelettet att göra. Stämmer detta?
Grund till oro?

Järmangel har jag också.
Eller, det var inom referensområdet (22-375), där jag hade 48. Men det är bara att inhandla järntabletter, gissar jag.

Du får ju gärna säga hur proverna togs, det påverkar referensvärdet. Standard är att man mäter Placentärt alkalisk fosfatas, men hur din mottagning arbetar vet knappast någon här. I vilket fall, när värdet är högt så brukar det var extremt högt, inte "lite" över referens.

Järntabletter i din ålder? Nej, då är det något annat som felar såtillvida du inte är vegan.
Citera
2023-09-05, 17:07
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du får ju gärna säga hur proverna togs, det påverkar referensvärdet. Standard är att man mäter Placentärt alkalisk fosfatas, men hur din mottagning arbetar vet knappast någon här. I vilket fall, när värdet är högt så brukar det var extremt högt, inte "lite" över referens.

Järntabletter i din ålder? Nej, då är det något annat som felar såtillvida du inte är vegan.

Tack för svar!

Proverna togs venöst. Unilab hanterar det. Eller tänker du på något annat?
Referensvärdet är 35-105. Mitt låg på 109 u/l.
Inte vegan. Men ätit väldigt lite kött i det sista. I stort sett endast kyckling de senaste månaderna.

Ska väl säga att jag har gått ner ca. 9 kg. sedan mitten av april. Men tror det är pga. sund mat, bra träning och lite stress.
Annars känner jag mig trött och slapp varje dag. Och ont i skelettet i perioder.
Jag har vägt lite för mycket. Så kilona ned var välbehövliga.
Senast redigerad av PeterStormar-In 2023-09-05 kl. 17:12.
Citera
2023-09-05, 22:51
Medlem
Vad menar du med Järmangel som du skrev i TS?
Järnvärde?
Vad exakt var det som skulle ligga mellan 22-375?
Citera
2023-09-05, 23:06
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Vad menar du med Järmangel som du skrev i TS?
Järnvärde?
Vad exakt var det som skulle ligga mellan 22-375?

Förlåt. Menar lågt järnvärde.
Referensområdet är 22-375. Jag har 48. Det är inom det de ska vara. Men likväl lågt.
Citera
2023-09-06, 07:15
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Referensområde hänvisar till vad som är ett normalt blodvärde hos en majoritet av friska människor.

Det betyder alltså att det finns en mindre grupp människor där ute som kan avvika något från referensområderna men ändå vara helt friska. Du skulle kunna anses vara en del av denna minoritet.

Ditt värde som jag ser det är normalt och inget som någon läkare kommer lägga någon uppmärksamhet på, speciellt om dina prover i övrigt är helt ok.
Citera
2023-09-06, 07:23
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Vad är detta exakt?

Grund till oro?

Järmangel har jag också.

Ditt värde är bara lätt förhöjt. Kan kanske vara värt att kolla om provet om några veckor. Visste för övrigt inte att Unilabs använde u/L. I Sverige används ukat/L. Och angående järnet, vilket prov var 48? Är det själva järnvärdet, eller en annan markör för järn?
Citera
2023-09-06, 12:38
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Referensområde hänvisar till vad som är ett normalt blodvärde hos en majoritet av friska människor.

Det betyder alltså att det finns en mindre grupp människor där ute som kan avvika något från referensområderna men ändå vara helt friska. Du skulle kunna anses vara en del av denna minoritet.

Ditt värde som jag ser det är normalt och inget som någon läkare kommer lägga någon uppmärksamhet på, speciellt om dina prover i övrigt är helt ok.

Absolut kan det vara så, ja. Och jag är inte orolig över det heller. Men det blir säkert ett till blodprov vid nästa tillfälle, oavsett när det blir. Om inte min läkare kontaktar mig själv.
Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Ditt värde är bara lätt förhöjt. Kan kanske vara värt att kolla om provet om några veckor. Visste för övrigt inte att Unilabs använde u/L. I Sverige används ukat/L. Och angående järnet, vilket prov var 48? Är det själva järnvärdet, eller en annan markör för järn?

Tack för svar.
Detta är Unilab i Norge. Men jag kunde se att ett blodprov blev skickat till Unilab i Sverige.

Här är resultaten:
https://ibb.co/P6TgVmd
https://ibb.co/R9bWQG3
Citera
2023-09-06, 12:58
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Absolut kan det vara så, ja. Och jag är inte orolig över det heller. Men det blir säkert ett till blodprov vid nästa tillfälle, oavsett när det blir. Om inte min läkare kontaktar mig själv.
Tack för svar.

Tack för svar.
Detta är Unilab i Norge. Men jag kunde se att ett blodprov blev skickat till Unilab i Sverige.

Här är resultaten:
https://ibb.co/P6TgVmd
https://ibb.co/R9bWQG3
Ok, så ferritin ligger vid nedre referensintervallet. Kan man beställa enskilda prover på Unilabs? I så fall, om du vill kolla upp det, skulle du kunna vänta någon månad och ta om ALP och ferritin igen. Om ferritin ligger oförändrat lågt hade du kunnat prova att ta järntabletter några veckor. Om ferritinet sjunker mer hade jag väntat lite till och tagit om det ytterligare en gång. Om det fortsätter sjunka borde man ta sig en funderare vart det tar vägen.

Sammanfattningsvis ser dina blorpver fina ut. Liksom redan poängterat kommer 5% av friska personer att få avvikande värden på ett blodprov. Tar man många blodprov ökar naturligtvis risken att något blodprov blir "onormalt".
Citera
2023-09-06, 14:33
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Ok, så ferritin ligger vid nedre referensintervallet. Kan man beställa enskilda prover på Unilabs? I så fall, om du vill kolla upp det, skulle du kunna vänta någon månad och ta om ALP och ferritin igen. Om ferritin ligger oförändrat lågt hade du kunnat prova att ta järntabletter några veckor. Om ferritinet sjunker mer hade jag väntat lite till och tagit om det ytterligare en gång. Om det fortsätter sjunka borde man ta sig en funderare vart det tar vägen.

Sammanfattningsvis ser dina blorpver fina ut. Liksom redan poängterat kommer 5% av friska personer att få avvikande värden på ett blodprov. Tar man många blodprov ökar naturligtvis risken att något blodprov blir "onormalt".

Ingen aning. Helt säkert. Kan ju höra med min läkare. Och även påpeka detta vid nästa tillfälle. Tänker att jag inte tar kontakt med min läkare förrän jag verkligen behöver det.

Vad kan sjunkande ferritin bero på?

Tusen takk ännu en gång för dina svar och tid!
Citera
2023-09-06, 14:50
Medlem
Glits avatar
Är värderna runt referensen +- utan symptom brukar det inte vara något att bry sig om.

Frågan är varför du tog blodproverna, det kan ju som sagt vara relevant om du har stora problem med någonting.

''Treat the symptom not the number'' Är en känd sägning.
Senast redigerad av Glit 2023-09-06 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in