2023-09-06, 11:50
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Tycker jag har en hyfsat bra relation till mina föräldrar och har ställt upp när de behövt min hjälp.

Jag tycker också att frågan är helt orelevant. Jag förväntar mig inte att mina barn ska "betala tillbaka". Som förälder kommer man alltid ge mer än vad man får.

Frågan är inte över huvud taget orelevant, då den tid mor och farföräldrar var mer involverade, hjälpte barnen till med väldigt mycket i föräldrarhemmen.

Det här ligger i den svenska folksjälen sedan ett par decennier bakåt, individualismen går åt båda håll.
Citera
2023-09-06, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Blev lite struligt ovan när jag skulle citera. Men det var ett vettigt argument! Själv så hjälpte jag till redan för drygt 20 år sedan med att skola in barnbarn på förskola. Det har blivit ytterligare inskolningar genom åren. I dag tycker jag det är underbart vara med mina barnbarn men bara om deras föräldrar är med. Man kommer till en punkt där man inte längre orkar ta hand om dem även om man tycker de är helt underbara.!

Fyfan vad vidrigt själviskt. Som far eller morförälder vill man väl bygga upp en relation med sina/ sitt barnbarn? Nä, det är den äckliga boomergenerationen av lata vider / hippies som är lika lata / stirrar ned i telefonerna på samma sätt som de värsta diagnosbarnen
Citera
2023-09-06, 11:53
Avslutad
Citat:
Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
Den röda tråden här verkar vara att dina föräldrar inte är särskilt barnkära. Sitt eget barn, dvs du, fick vara mycket hos deras egna föräldrar när du var barn och nu när din barndom är över så vill dom inte ta ansvar för ännu ett eller flera barn på äldre dagar. Och det är okej. En behöver inte vara barnkär. Det är okej att tacka nej till att vara barnvakt.
Citera
2023-09-06, 11:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det var ju inte riktigt det jag kritiserade, om du bemödar dig läsa vad jag skriver.

Om mor- och farföräldrar inte vill ha sina barnbarn där i större utsträckning, så har det förmodligen med att de är dåligt uppfostrade. På 80-talet satt man inte med en platta och glodda hela dagen, klagade på maten och bara ville äta godis eller vägrade klippa gräsmattan om man blev ombedd till det. Jag tror inte de har lust att fostra en generation till liksom.
Det har ingenting med barnens uppfostran att göra. Dagens mor/farföräldrar har haft det så jävla förspänt på alla plan att de fått hybris. Antar att du är en av dem?
Citera
2023-09-06, 11:54
Medlem
Det handlar inte om ointresse. Både min fru och jag arbetar till 18.00 varje dag och har inte möjlighet att hämta våra barnbarn. När vi blir pensionärer om några år så kommer vi avlasta om vi inte är på resor som vi har sett fram emot. Nej, vi är inte rika, tvärtom, men några hundra i månaden har vi sparat i många år

Vi har också varit i din situation, men inte fan gnällde vi på något jävla livspussel som inte gick ihop. Heller inte på våra föräldrar som ibland (eller sällan) inte kunde ställa upp. Sluta att lipa och pipa och gå ner i tid vad det gäller arbete! Och har ni tagit en massa lån för att få en trivsam tillvaro så får ni skylla er själva om ni inte klarar eller orkar att ta hand om era egna barn. Det skulle ni ha tänkt på innan och kanske minnas tillbaka till när ni själva var små och hur det var då för era föräldrar. Dagens mammor och pappor är så förbannat bortskämda!

* vi har för övrigt fem barnbarn
Senast redigerad av Lastinloses 2023-09-06 kl. 12:27. Anledning: tillägg
Citera
2023-09-06, 11:56
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Detta kanske är en gammal spaning men jag känner ändå för att ventilera lite kring den generation som nu är mor- och farföräldrar till de lite yngre barnen.

Jag är själv drygt 35 och har två barn i förskoleåldern. En väldigt hektisk tid där det är svårt att få vardagen att gå ihop. Samtidigt är det en härlig att se sina barn växa upp och utvecklas. Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
I början av sommaren tillfrågade vi mina föräldrar ifall de kunde tänka sig att vara barnvakt en kväll eftersom vi tänkte anordna en fest för våra vänner. De skruvade lite obekvämt på sig och sa att de nog hellre gick på festen.
Min svärmor är på samma sätt hopplös när det kommer till barnbarnen. Hon tycker inte att det finns tid eftersom hon vill fokusera på sin träning.

En tag trodde jag att det bara var våra föräldrar som hade denna inställning men efter att ha snackat lite med vänner och bekanta så verkar det vara en ganska vanlig upplevelse bland dagens småbarnsföräldrar. Många verkar tycka att det får väldigt lite stöd och att intresset för barnbarnen är svagt. Exempelvis har jag en vän vars föräldrar inte hade tid att ställa upp som barnvakt i början av augusti eftersom de hade så mycket att stå i inför sin Spanienresa. Resan skulle äga rum i slutet av september. Mor- och farföräldrar verkar vara upptagna med sitt eget självförverkligande som till stor del tränger ut barnbarnen.

Jag vet att det finns massvis med helt underbara mor- och farföräldrar där ute som lägger ner hela sin själ i barn och barnbarnen. Trots det får jag känslan av att ointresset för barn och barnbarn har ökat kraftigt jämfört med för bara en generation sedan.

Det är inte självvalt att skaffa barnbarn och det finns självfallet inget krav i att engagera sig i dessa men jag kan ändå tycka att inställningen är förjäkla tråkig.

Vad är era upplevelser?

Ja, 60-talister och 70-talister som är mor och farföräldrar idag tar ju med sig sin liberalism till denna tradition också.
Citera
2023-09-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Fyfan vad vidrigt själviskt. Som far eller morförälder vill man väl bygga upp en relation med sina/ sitt barnbarn? Nä, det är den äckliga boomergenerationen av lata vider / hippies som är lika lata / stirrar ned i telefonerna på samma sätt som de värsta diagnosbarnen
Man vill bygga upp en relation, men det ges ingen chans, allt är redan schemalagt i barnens liv, från början. Att försöka hitta passande tider och tillfällen är som att irra runt i en labyrint.
Citera
2023-09-06, 11:58
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastinloses
Det handlar inte om ointresse. Både min fru och jag arbetar till 18.00 varje dag och har inte möjlighet att hämta våra barnbarn. När vi blir pensionärer om några år så kommer vi avlasta om vi inte är på resor som vi har sett fram emot. Nej, vi är inte rika, tvärtom, men några hundra i månaden har vi sparat i många år

Vi har också varit i din situation, men inte fan gnällde vi på något jävla livspussel som inte gick ihop. Heller inte på våra föräldrar som ibland (eller sällan) inte kunde ställa upp. Sluta att lipa och pipa och gå ner i tid vad det gäller arbete! Och har ni tagit en massa lån för att få en trivsam tillvaro så får ni skylla er själva om ni inte klarar eller orkar att ta hand om era egna barn. Det skulle ni ha tänkt på innan och kanske minnas tillbaka till när ni själva var små och hur det var då för era föräldrar. Dagens mammor och pappor är så förbannat bortskämda!

Håller med. Man orkar inte ta med sina barn idag, de ska sitta som några glosögda puckon och tomglo. Man orkar inte uppfostra heller, den delen gnäller man över när ungarna är 17 och sitter vid sin dator och skiter i skolan.

Jag har två barn strax över tio år gamla, de har fått lära sig att följa med på allt sedan ung ålder , handling, gym, ja allt egentligen. När jag lämnar till morsan eller farsan ska det handla om kvalitetstid, inte för att jag inte klarar av att ta hand om min egen skit
Citera
2023-09-06, 12:00
Medlem
Hussefars avatar
Jag tror att du är något på spåren. Själv är man välsignad med egna päron som gärna ställer upp och är även hundvakt om det behövs. Svärmor är likadan.

Svärfar kan ställa upp men inte värst länge han kan passa barnen. Brukar ha annat gubben ska göra. Han är även den som klagar mest på att han inte träffar barnen. Men när man är där eller han kommer över så blir det mest ett snabbt "hej" till kidsen sen inte mycket mer.
Citera
2023-09-06, 12:01
Medlem
Citat:
Detta kanske är en gammal spaning men jag känner ändå för att ventilera lite kring den generation som nu är mor- och farföräldrar till de lite yngre barnen.

Jag är själv drygt 35 och har två barn i förskoleåldern. En väldigt hektisk tid där det är svårt att få vardagen att gå ihop. Samtidigt är det en härlig att se sina barn växa upp och utvecklas. Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
I början av sommaren tillfrågade vi mina föräldrar ifall de kunde tänka sig att vara barnvakt en kväll eftersom vi tänkte anordna en fest för våra vänner. De skruvade lite obekvämt på sig och sa att de nog hellre gick på festen.
Min svärmor är på samma sätt hopplös när det kommer till barnbarnen. Hon tycker inte att det finns tid eftersom hon vill fokusera på sin träning.

En tag trodde jag att det bara var våra föräldrar som hade denna inställning men efter att ha snackat lite med vänner och bekanta så verkar det vara en ganska vanlig upplevelse bland dagens småbarnsföräldrar. Många verkar tycka att det får väldigt lite stöd och att intresset för barnbarnen är svagt. Exempelvis har jag en vän vars föräldrar inte hade tid att ställa upp som barnvakt i början av augusti eftersom de hade så mycket att stå i inför sin Spanienresa. Resan skulle äga rum i slutet av september. Mor- och farföräldrar verkar vara upptagna med sitt eget självförverkligande som till stor del tränger ut barnbarnen.

Jag vet att det finns massvis med helt underbara mor- och farföräldrar där ute som lägger ner hela sin själ i barn och barnbarnen. Trots det får jag känslan av att ointresset för barn och barnbarn har ökat kraftigt jämfört med för bara en generation sedan.

Det är inte självvalt att skaffa barnbarn och det finns självfallet inget krav i att engagera sig i dessa men jag kan ändå tycka att inställningen är förjäkla tråkig.

Vad är era upplevelser?

Fullkomligt förståeligt, de kastade bort stora delar av sitt liv på dig och ev syskon till dig.
De vill troligen njuta av lugnet på åldernshöst, du kanske skulle funderat på om det var lämpligt med barn om du/ni har svårt att få ihop vardagen utan att belasta era föräldrar.
Citera
2023-09-06, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvananTrop
Fullkomligt förståeligt, de kastade bort stora delar av sitt liv på dig och ev syskon till dig.
De vill troligen njuta av lugnet på åldernshöst, du kanske skulle funderat på om det var lämpligt med barn om du/ni har svårt att få ihop vardagen utan att belasta era föräldrar.

Det är såhär boomers tänker. Allt de har gjort för någon annan än sig själva (till och med sina egna barn) har enligt dem varit att kasta bort sitt liv.

Misären som väntar kommande generationer beror till stor del på dessa själviska svin.
Citera
2023-09-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Håller med. Man orkar inte ta med sina barn idag, de ska sitta som några glosögda puckon och tomglo. Man orkar inte uppfostra heller, den delen gnäller man över när ungarna är 17 och sitter vid sin dator och skiter i skolan.

Jag har två barn strax över tio år gamla, de har fått lära sig att följa med på allt sedan ung ålder , handling, gym, ja allt egentligen. När jag lämnar till morsan eller farsan ska det handla om kvalitetstid, inte för att jag inte klarar av att ta hand om min egen skit
Där sa du nåt. Kvalitets tid. Vi älskar att hälsa på eller när barn och barnbarn kommer över men det är en annan sak. Eftersom TS skrev att han/hon tror att "dagens mor- och farföräldrar" hade ointresse för sin barnbarn och jämför med sin egen nyss pensionerade morsa så är det henne hon ska vara förbannad på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in