2023-09-06, 11:30
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det du efterlyser är ju inte intresse för barnbarnen - utan barnvakt och avlastning för att du själv skall ha det kul och bekvämt.

Väl sammanfattat.

Mina föräldrar såg aldrig mig eller mitt syskon som en börda. Däremot fanns det gånger där inte barn kunde följa med, men det hade inte att göra med att dom ville få avlastning från oss.

Vi var alltid delaktig, fest som vardag. Men så var det med hela släkten, även utanför den egna släkten.

Däremot innebar det att man inte kunde bete sig hur som helst. Men det var något dom inte ens behövde säga. Jag satt som ett ljus och lyssnade när min far och mina farbröder pratade om saker som inte direkt var kopplat till barns intressen. Men fokuset var att göra oss delaktig tidigt i släktens affärer och historia.

Människor som anser att yta och bonusfamiljer är "häftigt" samt fokus på att "självförverkliga" sin dumhet förstår jag har det tufft i vardagen. Där man fokuserar på sitt sexliv mer än sitt faktiska liv : https://www.familjeliv.se/forum

Barn.
Senast redigerad av Synitize 2023-09-06 kl. 11:35.
Citera
2023-09-06, 11:31
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Vart i min text står det måste eller kräva middag/fika? Eller betalning för den delen?
Du måste läst väldigt illa eller uttryckte jag mig inte tillräckligt tydligt?
Att BARA höra av sig för barnpassning är en dålig idé.

Dessutom så kanske mor/farföräldrarna har ett eget jobb att sköta?

Det är just det här jag menar. Du verkar tycka att det viktigaste är du själv och ditt liv. Det är väldigt egocentriskt. Ett sunt synsätt hos mor-farföräldrar borde tvärtom vara att sätta sina barnbarn och kommande generationer före sig själva. Barnbarnen är framtiden.

Generationerna innan boomers gjorde just detta. De tog hand om barnbarnen med glädje. Var aldrig något tal om att de istället ville prioritera sig själva, sina resor eller liknande.

Inte heller var det tal om att de skulle bli bjudna på massa saker i utbyte mot att de skulle uppfylla sin roll som mor/farföräldrar.
Senast redigerad av ManAvOrdning 2023-09-06 kl. 11:34.
Citera
2023-09-06, 11:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Min son har enbart en farfar och det är allt och även fast han älskar sitt barnbarn så är inte intresserad av att vara barnvakt.
Och vad är så konstigt med det? Det är ju jag som valt att skaffa barn, inte han som bestämt det.
Jag ser inget märkligt med det.
Han kommer gärna över på besök och blir riktigt glad när vi kommer över. Men noll intresse för att vara barnvakt.
Inget märkligt med det.

Men precis som du säger TS så är det kontrast mot ens egen uppväxt, ja.
Bra att du kan se det så. Jag skulle däremot vilja vinkla det ur ett annat perspektiv. Din pappa valde att skaffa dig och med det fanns det även stor risk att han skulle få barnbarn (det kan han inte vara omedveten om).
Väljer man att skaffa barn väljer man också möjligheten att få barnbarn. Sen väljer ju alla hur delaktiga de vill vara.

Visar morföräldrar inget intresse är det lika bra att låta dem vara. De förstår inte bättre.
Har själv ett har svärföräldrar som år pensionärer på 5 mins gångväg från barnen men inte träffat dem på ett halvår. Jag frågar aldrig dem om de vill vara barnvakt då intresset är obefintlig.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2023-09-06 kl. 11:48.
Citera
2023-09-06, 11:35
Medlem
Min största idol i livet var min farfar (även farmor såklart), så fort jag hade en chans ville jag åka hem till dom, gärna över en helg om det var möjligt. Dom ägnade all tid åt mig och det var alltid trevligt med god mat och olika spel och trevligheter. Jag åt vad som ställdes fram, gjorde som jag blev tillsagd, visade respekt och och fick det tillbaka.
Nu har jag själv barnbarn men det är en annan tid nu. Som många skriver så får man knappt säga till ett barn när det spåras ur, det skriks och krälas runt på ens surt förvärvade möbler som man sparat ihop till under årtionden, som man verkligen är rädd om. Ett hack där, ett utspillt glas där, en släng frukt/macka där och märke både här och där, gud nåde en om man säger till "ungen", det går ju inte, då är man en dålig människa.
Sen är det ju det med maten, det går inte att laga 4 olika rätter varje gång, skulle man säga att de ska äta vad som serveras så är man det största svin av alla.
Nästa grej är att vi far och morföräldrar är aningen äldre än vad våra var när vi var barn, man orkar inte med allt skrik, usla inställning och tjat.
Om ens barn tog lite hänsyn innan och hade lite pli på barnbarnen så hade allt sett annorlunda ut, men så får man inte säga ju, då är man en dålig människa.
Tack för ordet.
Citera
2023-09-06, 11:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Jag känner igen detta och precis som vanligt när det här problemet uppstår så är ju föräldrarna boomers. Boomers är världens mest egoistiska generation och i Sverige är den som allra värst.

Detta kommer inte upprepas av din egen generation, och som flera här noterat betedde sig boomerns föräldrar aldrig så här. Det är en engångsföreteelse som denna bortskämda, lata och ovanligt dumma generation har introducerat och den kommer försvinna med dem.

Många boomers såg sina egna barn som samhällets ansvar. Uppfostran skulle skolan sköta exempelvis, inte boomern. Så barnbarnen är naturligtvis inget de känner det minsta ansvar för. Det finns inte på kartan ens.

Om det fanns något eventuellt vuxenansvar att ta för boomern så upphörde det definitivt och slutgiltigt den dag de egna barnen fyllde 18. Sen är plågan slut och man kan satsa 100% på sig själv istället för 95% som innan. Att barnen då skulle komma dragande med barnbarn och be om hjälp 15 år senare är förstås helt oacceptabelt.
Instämmer. Den generationen har hela tiden fått det bättre och bättre men gnäller så in i helvete. Jävla bortskämda as!
Citera
2023-09-06, 11:38
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad menar du?

När ts, jag och kan tala för 80-talister var barn. Så var man ofta hos morfäldrar eller dom var hos oss och tog hand om barnen, flera vänner bodde hela somrarna hos morföräldrar osv.
Alltså fick ts föräldrar väldigt mycket hjälp med sina barn men hjälper själv inte till nu, nu kanske du förstår?

Många har minnen från barndomen med morföräldrar ,minnen som mina barn inte kommer ha
Citera
2023-09-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Alla får ju självklart leva som de vill. Men hur hamnade vi här? Hur kommer det sig att familjen betyder så lite för allt fler?

Vi är institutionaliserade. Många spenderar mer vaken tid på dagis än med familjen. Det är alltså pappa staten och mamma kommunen som 'tar hand om oss', inte våra föräldrar. Så tunnas blodsband ut och familjen är plötsligt inte värd mer än någon annan relation. Välfärdssamhällets stora baksida som få pratar om.

Men jag gissar bara utifrån egen erfarenhet och observationer. Inga vetenskapliga belägg.
Citera
2023-09-06, 11:46
Medlem
Citat:
Förr respekterade man äldre på ett helt annat sätt. Idag kör småbarnsföräldrar över sina föräldrar och ger dem dåligt samvete och ångest för att de inte "avlastar" så de själva kan spela padel eller ta en latte med Lojsan på stan.
Det ligger mycket i det du skriver. Vi lever numera i ett totalt ”appifierat” samhälle, där yngre generationer hellre hämtar info från nätet. Där spelar tex råd från unga influencers större roll än de erfarenheter som den äldsta generationen äger, exvis vad gäller barns behov.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
När ts, jag och kan tala för 80-talister var barn. Så var man ofta hos morfäldrar eller dom var hos oss och tog hand om barnen, flera vänner bodde hela somrarna hos morföräldrar osv.
Alltså fick ts föräldrar väldigt mycket hjälp med sina barn men hjälper själv inte till nu, nu kanske du förstår?

Många har minnen från barndomen med morföräldrar ,minnen som mina barn inte kommer ha

Det var ju inte riktigt det jag kritiserade, om du bemödar dig läsa vad jag skriver.

Om mor- och farföräldrar inte vill ha sina barnbarn där i större utsträckning, så har det förmodligen med att de är dåligt uppfostrade. På 80-talet satt man inte med en platta och glodda hela dagen, klagade på maten och bara ville äta godis eller vägrade klippa gräsmattan om man blev ombedd till det. Jag tror inte de har lust att fostra en generation till liksom.
Citera
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Förr respekterade man äldre på ett helt annat sätt.

Förr kanske de äldre förtjänade mer respekt?

Vad har boomers gjort för att förtjäna samma respekt egentligen? Lyckats bli gamla och feta medan de pissat på kommande generationer?
Citera
2023-09-06, 11:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ja de förutsätter väl att mor- och farföräldrarna ska agera lekstuga där barnen kan kaosa runt som de vill så de själva slipper städa, laga mat osv. Det är väl jättepraktiskt att få hem slutkörda ungar som går och lägger sig direkt.
Det är av ofattbart värde för en modern familj att få avlastning t.ex en lördag i veckan och kunna ägna sig åt annat än småbarn. Den största tänkabra lyx som finns. En morförälder som inte fattar det måste totalt sakna minne från sin egen föräldratid.

EN lagad middag när föräldrarna kommer hem från jobbet och maten står klar på spisen och barnen leker och har kul är värt 1 miljon kronor.

Det är av ofattbart värde för ett litet barn 2-5 år att få hämtas kl 15 av morfar från dagis och vara med honom i parken till kl 18 istället för att barnet harvar där till kl 1730 med värstingarna som är kvar och en helt slut förälder hämtar.

Jag har 5 barn. Jag kommer att FLYTTA till en bostad nära någon av dem bara för att få vara morfar. Ska bli underbart. Om jag får barnbarn i två städer kommer jag nog att flytta mellan dem ibland. Otroligt mycket roligare att vara med sina barn och barnbarn än häcka på kontor. Om man har ekonomi för det.
Senast redigerad av Barents 2023-09-06 kl. 11:51.
Citera
2023-09-06, 11:50
Medlem
Citat:
Det var ju inte riktigt det jag kritiserade, om du bemödar dig läsa vad jag skriver.

Om mor- och farföräldrar inte vill ha sina barnbarn där i större utsträckning, så har det förmodligen med att de är dåligt uppfostrade. På 80-talet satt man inte med en platta och glodda hela dagen, klagade på maten och bara ville äta godis eller vägrade klippa gräsmattan om man blev ombedd till det. Jag tror inte de har lust att fostra en generation till liksom.
On the spot! Obekväm sanning, men så är det i de flesta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in