2023-09-06, 10:28
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Det beror ju på om det är flera saker som ni ska dela på?

Isf kan ni räkna nyvärdet och försöka dela lite lika ( och va inte allt för snål )

Visst att en tv eller säng inte är värd så mycket.

Men ni kommer ju att behöva köpa nya saker till fullpris

Hon kan få allt som inte är arvegods som du fått. Ett hushåll är ändå inga pengar att tala om, lika bra att köpa nytt om du ska flytta.
Citera
2023-09-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det är ju lite det jag menar, prismässigt får man ju tänka på andrahandsvärdet, annars skulle man ju rent krasst lämna alla möbler till den andre och få allt nytt själv. Det funkar ju inte heller.
Om exet vill köpa en sprillans ny TV och den vi hade är 10 år gammal så vill ju inte jag betala för hans nya TV, så klart.
:

Men snälla vän. När ett sambopar går isär betalar man ju aldrig för den andres nya grejer.
Vill du ha sängen och din partner tvn och du vill gärna ha en ny tv, så tar du sängen och han tar tvn. Du betalar ju din egna nya tv och han betalar sin nya säng.

Vad har du för fantasier egentligen.

Okej, nu blev min text lite bakvänd, men du förstår nog poängen ändå.
Citera
2023-09-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Tack för bra svar! Nu har jag fått lite att fundera på.

När vi gick igenom allting så var det inte så mycket saker som vi båda ville ha förutom det som redan var våra egna möbler sedan tidigare.

Tanken var att hon skulle ta sängen, jag andra möbler som skulle bli ungefär det priset sängen var värd i nypris. Det som blev var att jag ville ha tv-bänk och soffbord, ca 30% av sängens nypris.

Det resterande möblerna ville ingen ha, så det kommer förmodligen att kastas(billiga vitrinskåp, hatt och skohylla, hylla av storlek större) då ingen orkar sälja det.

Om jag skulle acceptera detta så känns det som att jag skulle gå ganska lottlöst ur situationen, det är jag som ska flytta ur lägenheten och behöver köpa säng, köksgrupp och soffa.

Att inte behöva köpa in en säng för 10k+ skulle göra att jag kunde få ner kostnaderna lite, nu känns det verkligen som att jag hellre tar sängen än tv-bänk och soffbord.

Om jag kunde få någon symbolisk summa för sängen skulle det kännas bättre, men det kanske är jag som är för snål och kanske egentligen bör tacka för mig för att skapa en bra sämja mellan oss?

Alternativet att jag tar strid för sängen vilket kanske lutar åt att sängen säljs och då får båda pengar för den?

Hon är dessutom nybliven student och jag har precis blivit klar med min utbildning och har precis fått ett jobb, dock har jag 0 sparat och den bufferten jag har haft tog slut under studietiderna, allt nytt jag köper kommer gå på avbetalning.

Om jag hade haft en buffert så hade hon nog fått sängen, för att vara schysst mot henne och ha en god sämja mellan oss.

Jag är väl inte snål om jag skulle vilja begära en liten summa för sängen?

Varför inte ta köksgrupp eller soffan? Då kan du köpa ny när du sparat pengar och slipper initialt köpa allt på dyr avbetalning...

Och en okej säng finns billigt också, inte fel med en uppblåsbar tjock säng i ett par månader, det funkar fint. Du kan ju alltid ta med bäddmadrassen, täcke och kudde från gemensamma sängen.
Citera
2023-09-06, 10:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Men snälla vän. När ett sambopar går isär betalar man ju aldrig för den andres nya grejer.
Vill du ha sängen och din partner tvn och du vill gärna ha en ny tv, så tar du sängen och han tar tvn. Du betalar ju din egna nya tv och han betalar sin nya säng.

Vad har du för fantasier egentligen.

Okej, nu blev min text lite bakvänd, men du förstår nog poängen ändå.
Kära lilla vän, du missar nog min poäng(med flit?), men det är okej. Indirekt gör man ju det iom att man delar upp de befintliga sakerna av vilka den andre kan behöva köpa nytt.
Jag vet inte vad du menar med fantasier.
Citera
2023-09-06, 10:50
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Ett hushåll är ändå inga pengar att tala om, lika bra att köpa nytt om du ska flytta.

Allt är naturligtvis relativt, men om du skulle räkna ihop vad det skulle kosta ett köpa ett helt nytt hushåll, med allt från möbler, mikrovågsugn, lampor, mattor, blomkrukor, ner till kaffekoppar och bestick - så är jag säker på att det handlar om minst hundratusen kronor. Detta utan att något är speciellt "fancy".
Citera
2023-09-06, 10:51
Medlem
Citat:
Kära lilla vän, du missar nog min poäng(med flit?), men det är okej. Indirekt gör man ju det iom att man delar upp de befintliga sakerna av vilka den andre kan behöva köpa nytt.
Jag vet inte vad du menar med fantasier.

Din indirekta poäng gick mig rakt över huvudet ja.

Så du menar att genom att "ta soffbordet också" (som han ändå inte vill ha) så är det en typ av betalning för exsambons nya TV när du behåller den gamla? Som exempel.
Citera
2023-09-06, 11:06
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Din indirekta poäng gick mig rakt över huvudet ja.

Så du menar att genom att "ta soffbordet också" (som han ändå inte vill ha) så är det en typ av betalning för exsambons nya TV när du behåller den gamla? Som exempel.
Nja, på sätt och vis. Säg att vi har en gammal TV som jag behåller som kostade 20.000 när den var ny, idag är den värd 2000. Tycker du då att det är rättvist att exet tar möbeln som också kostade 20.000 som ny men har ett värde idag på 18000 om han säljer den? Inköpspriset är det samma men exet har ju fått mer. Men det är just det som det sista citatet handlar om, att man får se till både inköpspris och marknadsvärde när man ska dela upp det så att det blir rättvist.
Det är inte så svartvitt men överlag vidhåller jag att det är marknadsvärdet som ska styra.
Citera
2023-09-06, 11:18
Medlem
[quote=evilhoney|85644661]Fast sängen är ju inte ny, värdet på den är inte mer än en begagnad säng.

Det är ju lite det jag menar, prismässigt får man ju tänka på andrahandsvärdet, annars skulle man ju rent krasst lämna alla möbler till den andre och få allt nytt själv. Det funkar ju inte heller.
Om exet vill köpa en sprillans ny TV och den vi hade är 10 år gammal så vill ju inte jag betala för hans nya TV, så klart.

Ja, det har du rätt i. Man får nog lov att se på båda värdena beroende på vilken pryl det är och försöka komma överens.
familjensjurist.se säger följande:[/QUOTE 50]

Allt begagnat som är runt 1-3 år är inte värt mer än ca 50%. De är ju och har nyligen varit studenter, så att svamla om 20 år gamla saker eller att något är värt så mycket mera, håller inte

I det här fallet är ju sängen som är värt något, då de flesta inte vill ha en begagnad säng.

Sent visst att ts är en gnällig snåljåp som gnäller om några få tusenlappar, men det är ju en annan sak
Citera
2023-09-06, 11:29
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Hej!

Jag och sambon har gjort slut och nu ska vi fördela våra möbler som vi har köpt gemensamt.

Hon vill tex ha sängen som kostade 10 000kr, jag la 40% och hon 60%. Ska vi då utgå från nypris eller att det har skett en värdeminskning på sängen som vi då ska komma överens om eftersom den köptes för två år sedan?

Kan ju förstå om man tex har en hallmöbel som är 10 år gammal som skulle kunna vara rätt sliten som man antingen utgår från en värdeminskning eller kanske eventuellt ger bort men sängen är ju fortfarande hyfsad fräsch ändå.

Vad tycker ni? Bör vi räkna med värdeminskning eller nypris?
Enklast är väl att ni bara delar upp alla grejer. Vill hon ha sängen så låt henne ta den och så tar du tex soffan. Hon tar matbord och du tar tvn osv.
De grejer ni inte vill ha, någon av er säljer ni och delar på pengarna.
Är grisigt om någon av er försöker göra pengar på ert förhållande genom att "få mer" i värde.
Det bör va jobbigt nog att gå isär och börja om så försök att bara dela upp grejerna och skit i värde hit och dit. Dessutom har beg möbler knappt nåt värde i jämförelse vad de kostat, så länge det inte är samlarobjekt eller antika grejer osv. De är ju först när det finns en köpare man vet vad det går att få.
Annat om de kommer till bil, båt, hus osv. då får man sälja och dela på pengarna eller köpa ut den andra efter värde.
Har själv gjort denna resa några gånger i livet och har alltid värderat att kunna gå isär som "vänner" och inte som "vinnare".
Lycka till.
Citera
2023-09-06, 12:16
Medlem
Jag valde att gå vidare med att jag ville ha en mindre summa pengar av sängen, la fram mina argument och trodde jag skulle få en diskussion tillbaka, istället blev det upprörda känslor och ilska.

Förståeligt kanske, men tänkte mig att vi kunde prata sakligt om det, det hela slutade med att hon tar sängen och jag tar soffbord samt tv-bänk.

Detta var första gången för mig, så jag får dra lärdom av detta, nästa gång detta händer för mig så tar vi dom möblerna vi vill ha utan att blanda pengar.

Tack för alla svar!
Citera
2023-09-06, 12:37
Medlem
Citat:
Nja, på sätt och vis. Säg att vi har en gammal TV som jag behåller som kostade 20.000 när den var ny, idag är den värd 2000. Tycker du då att det är rättvist att exet tar möbeln som också kostade 20.000 som ny men har ett värde idag på 18000 om han säljer den? Inköpspriset är det samma men exet har ju fått mer. Men det är just det som det sista citatet handlar om, att man får se till både inköpspris och marknadsvärde när man ska dela upp det så att det blir rättvist.
Det är inte så svartvitt men överlag vidhåller jag att det är marknadsvärdet som ska styra.

Jag tror vi är helt eniga egentligen, bara att vi snurrar runt varandra. Jag håller med om tvn och möbeln, lite samma sak som jag skrev om konstverket som ökat i pris. Man får se var sak för sig.

Citat:
Jag valde att gå vidare med att jag ville ha en mindre summa pengar av sängen, la fram mina argument och trodde jag skulle få en diskussion tillbaka, istället blev det upprörda känslor och ilska.

Förståeligt kanske, men tänkte mig att vi kunde prata sakligt om det, det hela slutade med att hon tar sängen och jag tar soffbord samt tv-bänk.

Detta var första gången för mig, så jag får dra lärdom av detta, nästa gång detta händer för mig så tar vi dom möblerna vi vill ha utan att blanda pengar.

Tack för alla svar!

Bra att det löste sig, men jag förstår hon blev upprörd, men tycker hon överreagerade också på samma gång. Jag tycker man ska kunna ta en sådan diskussion ändå.
Citera
2023-09-06, 13:07
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Tack för alla svar!

Som jag skrev i mitt svar. Blanda inte in pengar. Nu lärde du dig läxan även om jag hoppas att du aldrig behöver nyttja den kunskapen igen. Gå vidare nu. Ditt nya och bättre liv väntar.

Citat:

Bra att det löste sig, men jag förstår hon blev upprörd, men tycker hon överreagerade också på samma gång. Jag tycker man ska kunna ta en sådan diskussion ändå.

Jag håller med men de allra flesta människor kan faktiskt inte det...

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in