2023-09-06, 08:09
Medlem
Tack för bra svar! Nu har jag fått lite att fundera på.

När vi gick igenom allting så var det inte så mycket saker som vi båda ville ha förutom det som redan var våra egna möbler sedan tidigare.

Tanken var att hon skulle ta sängen, jag andra möbler som skulle bli ungefär det priset sängen var värd i nypris. Det som blev var att jag ville ha tv-bänk och soffbord, ca 30% av sängens nypris.

Det resterande möblerna ville ingen ha, så det kommer förmodligen att kastas(billiga vitrinskåp, hatt och skohylla, hylla av storlek större) då ingen orkar sälja det.

Om jag skulle acceptera detta så känns det som att jag skulle gå ganska lottlöst ur situationen, det är jag som ska flytta ur lägenheten och behöver köpa säng, köksgrupp och soffa.

Att inte behöva köpa in en säng för 10k+ skulle göra att jag kunde få ner kostnaderna lite, nu känns det verkligen som att jag hellre tar sängen än tv-bänk och soffbord.

Om jag kunde få någon symbolisk summa för sängen skulle det kännas bättre, men det kanske är jag som är för snål och kanske egentligen bör tacka för mig för att skapa en bra sämja mellan oss?

Alternativet att jag tar strid för sängen vilket kanske lutar åt att sängen säljs och då får båda pengar för den?

Hon är dessutom nybliven student och jag har precis blivit klar med min utbildning och har precis fått ett jobb, dock har jag 0 sparat och den bufferten jag har haft tog slut under studietiderna, allt nytt jag köper kommer gå på avbetalning.

Om jag hade haft en buffert så hade hon nog fått sängen, för att vara schysst mot henne och ha en god sämja mellan oss.

Jag är väl inte snål om jag skulle vilja begära en liten summa för sängen?
Citera
2023-09-06, 08:14
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Visst är det så att begagnatpriset kan sjunka, men i ett samboskap så har man ändå (oftast) lagt halva priset var och då är (var) ju ändå saken värd det. Har både ex.vis lagt 100k i möbler så blir det ju skevt att dela upp det i beg.värde som kanske handlar om 90k eller 170k där vissa är värda mer och vissa mindre.
Förstår du hur jag tänker då?
Jag förstår hur du menar och jag tror vi är ute efter samma sak men tänker lite olika. En matsalsmöbel sjunker inte lika mycket i pris som en madrass, även om de kan kosta lika mycket i nypris, varför det blir väldigt orättvist i slutänden om man delar på just nypriset.
Citera
2023-09-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag förstår hur du menar och jag tror vi är ute efter samma sak men tänker lite olika. En matsalsmöbel sjunker inte lika mycket i pris som en madrass, även om de kan kosta lika mycket i nypris, varför det blir väldigt orättvist i slutänden om man delar på just nypriset.

Varför blir det orättvist?
Att en säng inte är värd så mycket beror ju på att ytterst få vill ha en begagnad madrass.

För ts så blir ju kontentan att han måste köpa en ny till fullpris

Det är ju inte direkt något som har något samlarvärde
Citera
2023-09-06, 08:34
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Jag tycker du har rätt utöver prisfrågan, utgår man från nypriser kan det bli en riktigt skev uppdelning då vissa saker tappar otroligt mycket i värde medans andra inte gör det.

Ja, det blir ju helt fel om man säg har en TV som kostade 10 000 kronor för femton år sedan och den vid en uppdelning skall anses lika "värd" som en TV köpt för samma pris förra veckan.

Detta under förutsättning att båda under samboskapet hjälpts åt att inhandla saker till hemmet i ungefär lika stor grad.

En sak jag var väldigt nöjd med vid en separation för länge sedan var att det åtminstone inte blev något tjafs alls om saker. Vi visste vilka saker som tillhörde respektive och vid det övriga kunde vi ganska enkelt dela, typ: du tar soffan så får jag TV:n.
Citera
2023-09-06, 08:36
Medlem
Citat:

Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Att en säng inte är värd så mycket beror ju på att ytterst få vill ha en begagnad madrass.

Lite av detta jag menar, man måste tänka i båda leden.
En säng man gillar som man köpt och haft själv hela tiden är enligt mig värd inköpspriset.

Däremot blir det svårare om man köpt ett prydnadsföremål som stigit i värde, då måste man ju tänka på priset nu, men även då blir kanske slutsumman skev i delandet vilket blir fel det också.
Citera
2023-09-06, 08:48
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668

Fast sängen är ju inte ny, värdet på den är inte mer än en begagnad säng.
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Ja, det blir ju helt fel om man säg har en TV som kostade 10 000 kronor för femton år sedan och den vid en uppdelning skall anses lika "värd" som en TV köpt för samma pris förra veckan.

Detta under förutsättning att båda under samboskapet hjälpts åt att inhandla saker till hemmet i ungefär lika stor grad.

En sak jag var väldigt nöjd med vid en separation för länge sedan var att det åtminstone inte blev något tjafs alls om saker. Vi visste vilka saker som tillhörde respektive och vid det övriga kunde vi ganska enkelt dela, typ: du tar soffan så får jag TV:n.
Det är ju lite det jag menar, prismässigt får man ju tänka på andrahandsvärdet, annars skulle man ju rent krasst lämna alla möbler till den andre och få allt nytt själv. Det funkar ju inte heller.
Om exet vill köpa en sprillans ny TV och den vi hade är 10 år gammal så vill ju inte jag betala för hans nya TV, så klart.
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Se nedan.

Lite av detta jag menar, man måste tänka i båda leden.
En säng man gillar som man köpt och haft själv hela tiden är enligt mig värd inköpspriset.

Däremot blir det svårare om man köpt ett prydnadsföremål som stigit i värde, då måste man ju tänka på priset nu, men även då blir kanske slutsumman skev i delandet vilket blir fel det också.
Ja, det har du rätt i. Man får nog lov att se på båda värdena beroende på vilken pryl det är och försöka komma överens.
familjensjurist.se säger följande:
Citat:
När det gäller värdering av samboegendomen finns det inga regler för hur detta ska gå till. Här råder avtalsfrihet vilket innebär att det är upp till samborna att bestämma hur egendomen ska värderas. Är samborna osäkra på vilket värde eller vilken värderingsmetod som ska användas är det i regel marknadsvärdet som gäller.
Citera
2023-09-06, 08:56
Medlem
CompressorVanes avatar
Ge henne sängen och ta nåt annat med värde i, så har jag gjort.

Damerna brukar vilja ha fin sängen då de ska in i karusellen igen.
Passa på att fira när du väl är igång.
Citera
2023-09-06, 09:41
Medlem
Hade det varit jag som flyttar så hade jag lämnat allt skit som inte uppenbart är mitt som fiske och vapen prylar. Förstå vad skönt och ba dra till en ny lägenhet eller hus och börja på ny kula.

Luftmadrass funkar ett tag, och inget slår en split ny säng om någon månad när du har råd.
Citera
2023-09-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Hej!

Jag och sambon har gjort slut och nu ska vi fördela våra möbler som vi har köpt gemensamt.

Hon vill tex ha sängen som kostade 10 000kr, jag la 40% och hon 60%. Ska vi då utgå från nypris eller att det har skett en värdeminskning på sängen som vi då ska komma överens om eftersom den köptes för två år sedan?

Kan ju förstå om man tex har en hallmöbel som är 10 år gammal som skulle kunna vara rätt sliten som man antingen utgår från en värdeminskning eller kanske eventuellt ger bort men sängen är ju fortfarande hyfsad fräsch ändå.

Vad tycker ni? Bör vi räkna med värdeminskning eller nypris?
Kan du bli av med den gemensamma sängen så är det en bonus. Ingen vill sitta fast med den nu när ni ska ha nya partners.
Citera
2023-09-06, 09:46
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
En säng borde väl förlora halva värdet så fort någon sovit i den?

Ta det inte så hårt, det finns värre. Tänk dig en som vill ha tillbaks alla julklappar mm efter uppbrott.
Var nära jag brände en säkring när det kom upp.
Senast redigerad av FriedrunVonSchlitz 2023-09-06 kl. 09:52.
Citera
2023-09-06, 09:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Försök dela möblerna mellan er utan att värdera dom i kronor och ören, det är viktigare att ni klarar att hålla en god ton och vara sams även efter bodelningen. Det kommer ni båda att må bäst av.

Om inte sambon är helt omöjlig at ha att göra med, så prova att ge henne sängen för att sedan själv välja något som du själv vill ha som DU TYCKER motsvarar sängens värde. Jag tror att rent juridiskt kommer det att räknas som att ni betalat hälften var på ALLT om det inte finns uttryckliga bevis för något annat.
Annars skulle man börja räkna efter vem som köpt mest mat, betalar mest bensin... o s v.

Det som var era personliga ägodelar innan ni flyttade ihop är fortfarande era personliga ägodelar, som inte ska delas om ni inte varit gifta.
Naturligtvis kan ni ändå byta/eler dela dom med varandra OM DET PASSAR BRA OCH NI VILL GÖRA DET.

Begagnade möbler har i princip nästan inget värde alls jämfört med nypris om du kollar på Marketplace på Facebook, eller på Blocket där det brukar vara lite dyrare.
Ett begärt pris är inte heller rätt värdering innan en möbel verkligen är såld för det priset.
Så för att ta sängen som exempel, så har den ett mycket högre värde för henne eller dig, som är första ägare än för någon potentiell köpare som ska köpa den begagnad.

TS - läs ovan svar från sykkelpump. Det bästa svar du har fått. Säger det utifrån egen personlig erfarenhet men även från vänner som har gått igenom samma sak. Akta dig för pengadiskussioner. Det blir lätt detaljer om småsummor upp och ned då pengar som siffror är så tydliga att man ibland missar den stora bilden. Begagnade möbler typ säng är inte dyrt.

Sedan är frågan, vill du verkligen ha saker som du och ditt ex köpt tillsammans? Jag köpte nytt (inga saker som påminde om exet), köpte det jag ville ha utan att kompromissa med någon annan. Brytningen blir enklare och tydligare, särskilt nu när du är den som flyttar.

Utöver ovan vill jag tillägga (också det med egen och andras erfarenhet) att det i slutändan kommer kännas bättre att vara den som höll fanan högt. Det kanske svider lite initialt att låta den andre personen få mer men du kommer på sikt aldrig att ångra det, tvärtom. Om du är en vettig, bra man kommer det att kännas värre att veta att du var den som "vann" denna strid och verkligen klämde åt din f.d. sambo.

// CC
Citera
2023-09-06, 10:26
Medlem
Queenofqueenss avatar
Jag hade eldad upp möblerna eller sålt på loppis och köpt nytt fräscht så man inte har gamla minnen med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in