Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-02, 08:04
  #1
Medlem
Har nyligen startat en bryggning på krossade blåa druvor, vet ej sort. Fick ett OG på 55, vilket ger max 7-8% Skulle hellst vilja ha den runt 13% Tänkte om man bara kan hälla i lite socker, eller blir det dåligt? Hur mycket socker per liter bör man ha i för att få upp det till önskad alkoholhalt i så fall?
Citera
2023-09-02, 08:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Hur mycket socker per liter bör man ha i för att få upp det till önskad alkoholhalt i så fall?
Föreslår att du kikar här, https://www.bryggaegetvin.se/alkoholhalt/ Så att jag inte skriver fel siffror till dig. Eller räknar fel, vilket jag gjorde åt en kompis en gång i tiden. Jäsningen tvärdog
Citat:
(Startvärde-slutvärde)/8
Lite nyfiken. Har du köpt/fått blå druvor som du krossat, eller har du köpt druvjuice?
Citera
2023-09-02, 08:34
  #3
Avstängd
Du kan tillsätta socker om du vill få upp procenten men det kommer inte smaka som det tänkt.

Vet att vi köpte en ölsats när man var 16 där man skulle hälla i 1kg socker, vi hällde i 3kg socker istället. Enligt alkoholmätaren som man doppar i vätskan kan man läsa av alkoholhalten. Antar att vikten är mindre än om det bara vore vatten när alkoholen är en del av vätskan? Tror det fungerar så. Vi kunde läsa av 22 %.

Man blev askalas av 5st 33cl flaskor kan jag säga. Det smakade dock inte gott alls, tänk dig smak av Arboga fast 5 gånger värre. Men full blev man
Citera
2023-09-02, 12:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Föreslår att du kikar här, https://www.bryggaegetvin.se/alkoholhalt/ Så att jag inte skriver fel siffror till dig. Eller räknar fel, vilket jag gjorde åt en kompis en gång i tiden. Jäsningen tvärdog

Lite nyfiken. Har du köpt/fått blå druvor som du krossat, eller har du köpt druvjuice?
Okej ska titta där. Ev kanske man skulle fylla på med någon koncentrerad juice. Blir ju dock kanske något annat typ av vin då...
Ja det är druvor som jag krossat, så funderar på om det kan finnas kvar socker i druvorna som inte ger utslag på hydrometern? I så fall blir det svårt att räkna ut exakt.
Citera
2023-09-02, 12:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Du kan tillsätta socker om du vill få upp procenten men det kommer inte smaka som det tänkt.

Vet att vi köpte en ölsats när man var 16 där man skulle hälla i 1kg socker, vi hällde i 3kg socker istället. Enligt alkoholmätaren som man doppar i vätskan kan man läsa av alkoholhalten. Antar att vikten är mindre än om det bara vore vatten när alkoholen är en del av vätskan? Tror det fungerar så. Vi kunde läsa av 22 %.

Man blev askalas av 5st 33cl flaskor kan jag säga. Det smakade dock inte gott alls, tänk dig smak av Arboga fast 5 gånger värre. Men full blev man
jo det är klart men det där var kanske lite extremt. Tänkte om man bara pytsar i en liten skvätt socker så kanske det inte påverkar smaken allt för mycket...
Citera
2023-09-02, 12:58
  #6
Medlem
Denoms avatar
Det kommer inte bli gott men full, ja det blir du!
Citera
2023-09-02, 15:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Har nyligen startat en bryggning på krossade blåa druvor, vet ej sort. Fick ett OG på 55, vilket ger max 7-8% Skulle hellst vilja ha den runt 13% Tänkte om man bara kan hälla i lite socker, eller blir det dåligt? Hur mycket socker per liter bör man ha i för att få upp det till önskad alkoholhalt i så fall?
Visst kan du tillsätta socker, se till att lösa upp det i vatten innan det åker ner i jäshinken.
Finns listor på hur många gram socker per liter för önskad alkoholhalt.
Citera
2023-09-03, 09:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det kommer inte bli gott men full, ja det blir du!
Det kommer påverka smaken mycket alltså? Funderar på att hälla i juicekoncentrat istället, vad tror du om det?
Citera
2023-09-03, 09:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaltOxe
Visst kan du tillsätta socker, se till att lösa upp det i vatten innan det åker ner i jäshinken.
Finns listor på hur många gram socker per liter för önskad alkoholhalt.
Lyckades ta reda på att det är 17 gram socker per liter per 1% alkohol. Men vill ju inte att det ska smaka mäsk sen, är det jag är rädd för om man har i mycket socker.
Citera
2023-09-03, 17:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Lyckades ta reda på att det är 17 gram socker per liter per 1% alkohol. Men vill ju inte att det ska smaka mäsk sen, är det jag är rädd för om man har i mycket socker.

Det stämmer. Men det är inte mängden socker som gör att det smakar mäsk. Du måste ha i tillräckligt med socker för att det ska kunn jäsa ut till önskad alkoholhalt. Om du sen vill att det ska smaka bättre så är det omtappning med ev jässtopp/klarning och sen lagring. Ge det några månader på plastflaska/dunk så kommer det smaka jäkligt mycket smarrigare än direkt från jäshinken.
Citera
2023-09-03, 21:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaltOxe
Det stämmer. Men det är inte mängden socker som gör att det smakar mäsk. Du måste ha i tillräckligt med socker för att det ska kunn jäsa ut till önskad alkoholhalt. Om du sen vill att det ska smaka bättre så är det omtappning med ev jässtopp/klarning och sen lagring. Ge det några månader på plastflaska/dunk så kommer det smaka jäkligt mycket smarrigare än direkt från jäshinken.
Absolut jag har inte bråttom! Men att köra i någon juicekoncentrat ex svartvinbär är ingen idè? Tänkte om det ger lite mer smak istället för bara rent socker som bara höjer alkoholen.
Citera
2023-09-05, 19:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Absolut jag har inte bråttom! Men att köra i någon juicekoncentrat ex svartvinbär är ingen idè? Tänkte om det ger lite mer smak istället för bara rent socker som bara höjer alkoholen.

Kör på rent socker, det är inget konstigt med att addera det. Akta dig för juicer och koncentrat, de kan innehålla konseveringsämnen, de dödar jästen och då är det bara att slå ut skiten.
Se det mer som att du har satt en ruskigt lyxig mäsk med smak av druva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback