2023-09-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Jag läste ditt inlägg. Väljer att besvara just det att hon inte velat göra vad hon skulle och nu har hon en dyrköpt läxa. Hon får helt enkelt först nu motkrav. Gör hon istället vad som krävs så kommer hennes socialbidrag att betalas ut.

Nej. Jag är sjukt trött på er som pratar om tur eller slump. Jag har släkt som deltagit i att bygga upp systemet och det kommer genom hårt arbete . Det är en folkförsäkring som är en del av ett system som lika lite som att jag föddes här, är någon produkt av ett tärningskast.

Ja jag är född svensk och min släkt har även byggt utomlands och enligt släktforskning så har jag väldigt djupa rötter i uppbyggnaden av Sverige. Sedan arbetar alla mina syskon och en mängd släktingar som betalar skatt de med. Min situation är inte uppe för diskussion. Att jag sedan inte vill leva som sjukpensionär och siktar mot att ta mig ur det systemet är en annan femma.

Jag skriver ju att du har tur som befinner dig i Sverige där just dina problem anses så allvarliga att staten säger att du får gå hemma viss tid av det som anses som heltid och dom betalar dig pengar för detta. Jag menar att i valfritt MENA land så hade dom inte gett dig ett skit.
Citera
2023-09-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Jag skriver ju att du har tur som befinner dig i Sverige där just dina problem anses så allvarliga att staten säger att du får gå hemma viss tid av det som anses som heltid och dom betalar dig pengar för detta. Jag menar att i valfritt MENA land så hade dom inte gett dig ett skit.
Jo jag förstår det men skillnaden är att Sverige inte handlat om tur eller slump utan arbetande folk som försäkrat både den själva och deras anhöriga liksom olyckligt lottade.

Tur är inte med i det eftersom jag är i nedstigande led en del av landet sedan många generationer och även om en anhörig var fosterbarn så gäller det faktiskt även de som tog sig an honom och deras bakgrund. Aktiva val, hårt arbete. Slump eller tur hade varit om mina föräldrar flackar omkring i världen och stannat på måfå i olika länder och jag råkat födas här. Så gick det inte till.

Mitt svar handlar om högskolor as skitnödiga predikan som letat ut sig i medierna att det är en slump att somliga av oss fötts här... Ja bland invandrare kanske och de som skriver att Jimmie Åkesson likaväl hade kunnat födas någon annanstans. Det stämmer inte och har inte ett smack med partipolitik att göra utan rötter och släktled. Det är inte tur för mig, det är en del av vad mina egna släktingar varit med och arbetat fram. Jag landade liksom inte i Sverige med hjälp av storken.
Citera
2023-09-05, 16:57
Medlem
En svensk medborgare ska ha rätt till socialbidrag om denne inte kan försörja sig så det här är ett tecken på en välfärd i förfall och ett samhälle som hårdnar.
Citera
2023-09-05, 17:16
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
En svensk medborgare ska ha rätt till socialbidrag om denne inte kan försörja sig så det här är ett tecken på en välfärd i förfall och ett samhälle som hårdnar.

Ska man vara eller räknas som medborgare här när man varken försörjer sig själv eller behärskar det svenska språket?

Det mest skrämmande är ju att individer som henne har möjlighet att rösta och påverka politiken.
Senast redigerad av AD-3sTrIpEs 2023-09-05 kl. 17:20.
Citera
2023-09-05, 17:35
Medlem
Citat:
Den uppbyggda gemensamma välfärden kommer ju sig av att den som kan försörja sig också gör det eller åtminstone gör det som göras kan. Ingen i den här familjen tycks ju, minst sagt, ha slitit ihjäl sig på den fronten och det är inte rimligt att den enskilde själv ska avgöra vad gränsen för vad man kan göra går om man ska ingå i ett sådant system.

Många av oss som fortfarande sliter för att få ihop till den gemensamma välfärden är mäkta trötta på att göra det när den egna välfärden stadigt försämras på bekostnad av de som inte har lust att "kunna" försörja sig. Att det blir hårdare för de som missbrukar systemet är välkommet för oss andra, det gör vår tillvaro desto mjukare.
Citera
2023-09-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Det mest skrämmande är ju att individer som henne har möjlighet att rösta och påverka politiken.
Det är inbyggt i själva ekvationen. Det finns individer som vill vårda välfärdssystemen och så finns det de som vill plundra dem. Den senare gruppen växer mycket fortare och har på väldigt kort tid gjort det till norm och en påstådd "mänsklig rättighet". Och den röstar nog för att utvecklingen ska både fortgå och eskalera, man biter ju inte den hand som föder en.
Citera
2023-09-05, 17:47
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det är inbyggt i själva ekvationen. Det finns individer som vill vårda välfärdssystemen och så finns det de som vill plundra dem. Den senare gruppen växer mycket fortare och har på väldigt kort tid gjort det till norm och en påstådd "mänsklig rättighet". Och den röstar nog för att utvecklingen ska både fortgå och eskalera, man biter ju inte den hand som föder en.

Det enda en person som kvinna i tråden gör i praktiken, bortom alla uttjatade floskler, är:
att ta upp bostäder och förlänga bostadskön, kosta samhället pengar utan att bidra med något konstruktivt.

Det är så mycket fel i detta. Så många dimensioner och så många frågor man ställer sig.

Varför är människan här när hon inte kan svenska efter 10 år?
Varför erhåller individer som henne bostäder när det finns hundratusentals individer som gör rätt för sig och som måste stå inskrivna i bostadskön, som tvingas tacka nej till arbete på grund av bostadsbrist?
Varför får individer som hon rösta i politiska val?
Varför betalar man ut bidrag till människan?

Allt är fel fel fel.
Citera
2023-09-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Helt rätt, varför ska hon ens uppehålla sig i landet om hon vägrar lära sig språket. Horan borde skickas ut ur landet direkt.
Det är vad den svenska politiken själva lär dem hur de får bete sig och komma undan med det i Sverige.

Inga krav ALLT är serverat. Så är det ju!

Varför tror ni kriminaliteten exploderat?

Jo för att Sverige låter dessa skräpfolk få stanna. De går före offrens.
Senast redigerad av Martlet 2023-09-05 kl. 18:41.
Citera
2023-09-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Det enda en person som kvinna i tråden gör i praktiken, bortom alla uttjatade floskler, är:
att ta upp bostäder och förlänga bostadskön, kosta samhället pengar utan att bidra med något konstruktivt.

Det är så mycket fel i detta. Så många dimensioner och så många frågor man ställer sig.

Varför är människan här när hon inte kan svenska efter 10 år?
Varför erhåller individer som henne bostäder när det finns hundratusentals individer som gör rätt för sig och som måste stå inskrivna i bostadskön, som tvingas tacka nej till arbete på grund av bostadsbrist?
Varför får individer som hon rösta i politiska val?
Varför betalar man ut bidrag till människan?

Allt är fel fel fel.
Jag har inget svar på något av detta men anser inte heller att jag är svaret skyldigt. Jag överlåter istället det till de som försvarar den ordning du ifrågasätter, i synnerhet när desamma ofta menar att jag är skyldig att arbeta och betala för eländet. Det jag däremot med säkerhet vet är att jag inte kan göra något anspråk på den här magiska mänskliga rättigheten som andra besitter. Om jag plötsligt en dag ger fan i att gå till jobbet eller göra något vettigt öht så kan du hoppa upp och klappa dig på att samma människor kommer att göra det jävligt klart för mig att jag inte på något vis har rätt att åtnjuta privilegiet att sondmatas med frukterna av någon annans arbete, det är en ynnest som är förbehållen andra. Jag kan spekulera kring varför det är så och vilka egenskaper hos en individ som kan tänkas kvalificera/diskvalificera för att få slippa ansvar för ens sig själv men det är bättre att de som förespråkar särrrättigheter och inte minst särskyldigheter definierar detta själva. Men jag gissar att de inte har lust idag heller.
Citera
2023-09-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är vad den svenska politiken själva lär dem hur de får betee sig och komka undan med i Sverige. Inga krav bara att få ALLT serverat. Så är det ju!

Jo för,att Sverige låter dessa skräpfolk få stanna. De går före offrens.
Man kan ju inte påstå att de har lurat oss. Vi har med vett och vilja, i demokratisk ordning, serverat dem det här och få människor är ju dummare än att inte tacka och ta emot när det kostar gratis för en själv. Det har inte heller saknats kritiska röster men de har inte bara fått ovett för att de varnat om vad som kan komma hända, när det nu händer får samma kritiker dessutom ovett för att det har hänt...
Citera
2023-09-05, 18:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Förfall beroende på folk som denna kvinna. Som inte är svenskar. Tänk bara denna kvinna skaffat 5 ungar när hon och pappan inte kan försörja de 5 de redan har! En normal människa tänker att det är nog bäst att jag kan försörja ungar innan man sätter dom till världen. Detta är vad som gjort att systemet kunnat funka. Att normala dvs svenskar tänkt på detta. Att lev på sov är att inte kunna försörja sig själv att andra ska föda dig. Det är något att skämmas för och man ska också då leva som att ta sig ur detta beroende.

Kvinnan här har alltså inte ens lärt sig svenska för att möjligen ta ett jobb. Vad pappan nu sysslar med framkommer inte men eftersom hon föder unge efter unge borde ju en man vara med här också.

Nej det är sannerligen dags att snabbinföra regler som länder som ens har ett välfärdssystem fortsatt redan har. Inga jävla fler ungar om så mister ni bidrag. Eller som redan påtalats sterilisation för att hindra fler ungar. Om du är så jävla fattig att du inte har pengar själv att köpa ditt eget käk så säg räcker det med tre ungar...
Citera
2023-09-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är vad den svenska politiken själva lär dem hur de får bete sig och komma undan med det i Sverige.

Inga krav ALLT är serverat. Så är det ju!

Jo för att Sverige låter dessa skräpfolk få stanna. De går före offrens.

Håller med dig, det finns dock krav. Däremot så är det så fruktansvärt enkelt att manipulera välfärds systemet till sin fördel om man är van att ljuga och inte har för avsikt att göra rätt för sig.
Detta gäller naturligtvis riktiga svenskar också, inte bara välfärdsmigranterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in