Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Jo, men nu resonerat du som en svensk. Jag har filosoferat lite runt olika utgångspunkter i livet i detta inlägg:
(FB) SVT: Mamman struntade i SFI – familjen av med socialbidraget de haft i 10 år
Jag läste ditt inlägg. Väljer att besvara just det att hon inte velat göra vad hon skulle och nu har hon en dyrköpt läxa. Hon får helt enkelt först nu motkrav. Gör hon istället vad som krävs så kommer hennes socialbidrag att betalas ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
qwcl
Ja du har ju tur att du bor i ett land där man backas upp, tror du om du befunnit dig i Afrika på nån stäpp hade fått något gehör för sömnproblem eller dålig självkänsla?
Nu vet jag ju inte om du är svensk eller invandrad låtsas-svensk, men antar du är född svensk och då har vi ju en skyldighet att ta hand om dig.
Dom här jävla människorna som kommer hit enbart för att vi har ett välfärdssystem dom kan utnyttja skall inte vara här, oavsett vad deras problem är, dom hör till ett annat land som skall ta hand om dom.
Jag fattar, det är inte rättvist men det finns inget i världen som är rättvist tyvärr.. det är så det ser ut och för att ändra på detta går inte, det tåget har gått för längesen.
Nej. Jag är sjukt trött på er som pratar om
tur eller
slump. Jag har släkt som deltagit i att bygga upp systemet och det kommer
genom hårt arbete . Det är en
folkförsäkring som är en del av ett system som lika lite som att jag föddes här, är någon produkt av ett tärningskast.
Ja jag är född svensk och min släkt har även byggt utomlands och enligt släktforskning så har jag väldigt djupa rötter i uppbyggnaden av Sverige. Sedan arbetar alla mina syskon och en mängd släktingar som betalar skatt de med. Min situation är inte uppe för diskussion. Att jag sedan
inte vill leva som sjukpensionär och siktar mot att ta mig ur det systemet är en annan femma.