2023-09-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Är det någon som har en aning om vad som kommer ske med kvinna och hennes familj nu ifall socialbidraget blir indraget?
Hur stort är det bidraget?
Hur går det till med att betala hyra osv?

Jag antar att detta socialbidraget är frånskilt andra bidrag så som bostadsbidrag, flerbarnstillägg osv? Så rent ekonomiskt och praktiskt kanske hon kan få det att gå runt trots indraget socialbidrag?
Risken är överhängande att hon i långt större omfattning tvingas ta ansvar för sina egna val och då inte minst sin egen försörjning. Kanske inte till den grad som förväntas av en vanlig vuxen och myndig människa men om den egna insatsen utgår från 0% så blir ju varje steg i den riktningen mycket dramatisk.
Citera
2023-09-05, 14:46
Medlem
Frågan är varför hon helt plötsligt inte får ha bidraget kvar längre, påminner lite om när man väljer att dra in på personlig assistans som en brukare haft rätt till i många år. Man tar pengar från fattiga och utsatta och ger istället till storbankerna, storföretagen och USAs proxykrig i östeuropa.
Citera
2023-09-05, 14:47
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det hårdare samhällsklimatet märks tydligt. Kvinnan tvingades vara hemma och vårda ett sjukt barn men detta godtogs inte av socialen, som gissningsvis fått order om att kapa kostnaderna och jaga lätta offer. Då blir det såhär, kvinnor och barn kommer i kläm.

Vad ska kvinnan nu leva på? Existensminimum är en rättighet.

Hon kan pröva att få bidrag i sitt hemland.
Här har hon inget att göra. Parasiter ska vi bli av med
Citera
2023-09-05, 14:52
Medlem
Odovacers avatar
Tänk er att ni går på ett knytkalas och tar med er en halväten påse utgångna skorpor och lägger fram, för att sedan vräka i er av andras medhavda dyra och tidskrävande skapelser. Skulle inte det kännas otroligt pinsamt? Jag blir så förundrad över hur personer som henne inte känner som jag skulle känna i knytkalassituationen i sin egen vardag.
Citera
2023-09-05, 14:58
Avslutad
Hur fan kan man sitta i 10 fucking år i få ekonomiskt bistånd?
Citera
2023-09-05, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sopnisse
Frågan är varför hon helt plötsligt inte får ha bidraget kvar längre, påminner lite om när man väljer att dra in på personlig assistans som en brukare haft rätt till i många år. Man tar pengar från fattiga och utsatta och ger istället till storbankerna, storföretagen och USAs proxykrig i östeuropa.

Vad i helvete yrar du om din jävla kommunist? Du menar att en somalisk kärring ska kunna komma hit med sina inavlade barn ( som kommer växa upp och sölja knark och mörda ) och få en lägenhet plus ekonomiska bidrag i över 10 utan att sätta sin fot på SFI? Du är fan dummare än "Återställ våtmarkerna".

Sånna som du borde det vara skottpengar på.

Bevara sverige Svenskt!
Citera
2023-09-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Vad i helvete yrar du om din jävla kommunist? Du menar att en somalisk kärring ska kunna komma hit med sina inavlade barn ( som kommer växa upp och sölja knark och mörda ) och få en lägenhet plus ekonomiska bidrag i över 10 utan att sätta sin fot på SFI? Du är fan dummare än "Återställ våtmarkerna".

Sånna som du borde det vara skottpengar på.

Bevara sverige Svenskt!

Diskussionen gäller reglementet hos socialtjänsten, inte vem du personligen anser ska ha rätt till bidrag. Du verkar ha lika dålig impulskontroll som vilken somalier som helst, kanske du också ska flytta dit.
Citera
2023-09-05, 15:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopnisse

Hon / dom har varit här i 10 år. 119 månader har hon fått försörjningsstöd.
En månad fick hon nobben för att hon inte ville gå med på kravet att gå på SFI.
Hon är fri att söka igen nästa månad och att överklaga socialnämdens beslut hos förvaltningsrätten.
Citera
2023-09-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, men nu resonerat du som en svensk. Jag har filosoferat lite runt olika utgångspunkter i livet i detta inlägg: (FB) SVT: Mamman struntade i SFI – familjen av med socialbidraget de haft i 10 år
Jag läste ditt inlägg. Väljer att besvara just det att hon inte velat göra vad hon skulle och nu har hon en dyrköpt läxa. Hon får helt enkelt först nu motkrav. Gör hon istället vad som krävs så kommer hennes socialbidrag att betalas ut.
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Ja du har ju tur att du bor i ett land där man backas upp, tror du om du befunnit dig i Afrika på nån stäpp hade fått något gehör för sömnproblem eller dålig självkänsla?
Nu vet jag ju inte om du är svensk eller invandrad låtsas-svensk, men antar du är född svensk och då har vi ju en skyldighet att ta hand om dig.

Dom här jävla människorna som kommer hit enbart för att vi har ett välfärdssystem dom kan utnyttja skall inte vara här, oavsett vad deras problem är, dom hör till ett annat land som skall ta hand om dom.
Jag fattar, det är inte rättvist men det finns inget i världen som är rättvist tyvärr.. det är så det ser ut och för att ändra på detta går inte, det tåget har gått för längesen.
Nej. Jag är sjukt trött på er som pratar om tur eller slump. Jag har släkt som deltagit i att bygga upp systemet och det kommer genom hårt arbete . Det är en folkförsäkring som är en del av ett system som lika lite som att jag föddes här, är någon produkt av ett tärningskast.

Ja jag är född svensk och min släkt har även byggt utomlands och enligt släktforskning så har jag väldigt djupa rötter i uppbyggnaden av Sverige. Sedan arbetar alla mina syskon och en mängd släktingar som betalar skatt de med. Min situation är inte uppe för diskussion. Att jag sedan inte vill leva som sjukpensionär och siktar mot att ta mig ur det systemet är en annan femma.
Citera
2023-09-05, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Diskussionen gäller reglementet hos socialtjänsten, inte vem du personligen anser ska ha rätt till bidrag. Du verkar ha lika dålig impulskontroll som vilken somalier som helst, kanske du också ska flytta dit.

Herregud. Diskussionen handlar om åter ett invandringsproblem utan dess like där somalier och annat skräp kommer hit och sitter sen på sina feta arlsen utan att lära sig språket men leva på våra pengar i över 10 år går bra för att sen skrika "Jävla svenne rasist".

Skjuter mig hellre i huvudet än att flytta till de där jävla pisslandet.
Citera
2023-09-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Herregud. Diskussionen handlar om åter ett invandringsproblem utan dess like där somalier och annat skräp kommer hit och sitter sen på sina feta arlsen utan att lära sig språket men leva på våra pengar i över 10 år går bra för att sen skrika "Jävla svenne rasist".

Skjuter mig hellre i huvudet än att flytta till de där jävla pisslandet.

Jag säger inte emot dig i sak. Däremot så är min erfarenhet att alltför många från MENA-området lider av dålig impulskontroll. Därför är det av vikt att agera lugnt och metodiskt och inte påvisa samma mentalitet själv, som du gör. Åtminstone inte IRL.
Citera
2023-09-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det hårdare samhällsklimatet märks tydligt. Kvinnan tvingades vara hemma och vårda ett sjukt barn men detta godtogs inte av socialen, som gissningsvis fått order om att kapa kostnaderna och jaga lätta offer. Då blir det såhär, kvinnor och barn kommer i kläm.

Vad ska kvinnan nu leva på? Existensminimum är en rättighet.

Ja men då ska du följa det som förväntas av dig också. Gör du det har du rätt till ersättning, gör du det inte så blir du utan. Väldigt enkelt och det är inget hårt krav heller att hon ska lära sig språket då hon bott i landet minst 10+ år.

Det var ju ett aktivt val av kvinnan att inte följa planen för rätt till ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in