Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Då ber jag om ursäkt! Jag får försöka hitta källan/tidningarna. Edit: Hittade Aftonbladet och det står mycket riktigt att 4 poliser sprang in i gränden. Det står inget om signalementsfrågan där vad jag kan se.
Du menar att det är en trådmyt att han han sagt detta ordagrant?
För SE beskriver ju i förhör att poliser kommer till platsen, hoppar ut ur bilen; medan de springer ropar de "åt vilket håll" - och sedan springer de iväg längs barackerna. Det hela går väldigt snabbt och han följer efter dem för att berätta om jackan.
Signalementfrågan är ett annat ämne egentligen.
Folk i denna tråd blir upphetsade av att Engström visste att poliserna sprang utan signalement.
Jag säger att det är inte riktigt så enkelt. Han hade nog ingen aning om det.
Engström har flera versioner av språngmarschen där han springer av olika anledningar.
Till familj, vänner och kollegor berättar han att han jagar GM.
Till RB säger han att han sprang för att korrigera ett felaktigt signalement (hans eget).
Till polis och media är det för att berätta om LPs mörkblåajacka.
Jag är som sagt enig med Lampers. Engström kan ha fått täckjackan från media och det är den sista versionen av språngmarschen efter att täckjackan i olika versioner har cirkulerat i media.
Engström ville ha en trovärdig förklaring till sin påhittade språngmarsch och drog då till med LPs täckjacka. Om nu polisen faktiskt redan hade det signalementet kunde Engström alltid säga: Men det visste inte jag!
Slutsatsen är att det inte alls är styrkt att Engström visste att poliserna inte hade LPs signalement.
Faktum är att det finns ingen annan än Engström som påstår sig ha fått detta signalement av LP på brottsplatsen.