2023-09-05, 15:09
Medlem
swebarbs avatar
Inget farligt händer om du svarar, det kan vara random säljare bara och du har bara haft oturen att fasntat i deras uppringning, eller så är det en bedragare men bara svara ett random samtal förstår jag inte rädslan. Det är när dom ber dig logga in på din bank-id som man fattar är scam.

Annars lägger man ju bara på oavsett så fattar dom man inte bryr sig.

Dom flesta myndigheter ringer också från dolda nummer men väntar du inga såna samtal så är det mest troligt försäljare bara eller alternativt bedragare då....
Citera
2023-09-05, 15:21
Medlem
Kofflets avatar
Senaste gången det hände mig, de ringde också regelbundet, så sa hon att jag vunnit någon tävling när jag till sist svarade. De slutade ringa sedan när jag sa att jag inte var intresserad och inte deltagit i någon tävling.
Citera
2023-09-05, 16:13
Medlem
eltonkebabs avatar
Antagligen telefonförsäljare eller nåt. Vården brukar också ringa med dolt nummer, polisen likaså.
Citera
2023-09-05, 16:26
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowling-900
Så jag har primed att någon ringer från hemligt nummer, dom lämnar inget röstmeddelande i telefonsvaren, och jag blir uppringd var 4de till var 6de dag i stort sett, oftast omkring 3 tiden och igår på kvällen (kring 8)och det har hållit på så här i snart 1 månad... Jag svarar inte för manhar hört "skräckhistorier" om hur man kan bli "hackad" och förlora sina besparingar på banken...

Är det någon som vill jävlas, eller vem kan ringa så här ofta?

Han/Hon ringer i omkring 20 sekunder innan det läggs på, ladda på 1 sekund tidigare... Jag antar att det är en försäljare eller någon spam av något sort... Eller har jag helt fel?

Blockera "okända nummer" genom din telefon så slipper du det.
Citera
2023-09-05, 16:38
Medlem
Citat:
Jag svarar inte för manhar hört "skräckhistorier" om hur man kan bli "hackad" och förlora sina besparingar på banken...

Jag är inte rädd för att besvara samtal, däremot ingår jag i princip inte avtal via telefon eftersom jag vill läsa genom avtal och inte bara få kortfattad information av en säljare. Sedan ska man förstås inte logga in på banken eller Bank ID om den som ringer upp säger det.

Sedan ska man ju inte heller ringa upp okända nummer i a f inte utländska, det kan väl vara dyra betalsamtal.
Citera
2023-09-05, 16:57
Avslutad
Var folksam
Citera
2023-09-05, 16:59
Medlem
Citat:
Var folksam
Ja tänka sig. Då var det alltså någon som ville tömma ditt konto trots allt?
Citera
2023-09-05, 21:16
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Var folksam

Hur är man när man ska vara folksam?
Citera
2023-09-07, 19:08
Medlem
Spam/försäljare.
Citera
2023-09-07, 19:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Antagligen telefonförsäljare eller nåt. Vården brukar också ringa med dolt nummer, polisen likaså.

Jo brukar vara något viktigt om dolt nummer. vården, skatteverket, polisen, inkasso och kronofogden. Samtliga brukar använda dolt nummer. Men om man har mobilsvar på om det är jätteviktigt så går det ju att lämna ett meddelande. Telefonförsäljare om de följer reglerna är ju förbjudna att använda sig av dolt nummer eftersom folk svarar oftast då de tror att det är något viktigt. Men det är det här med att följa reglerna en del gör det inte.
Citera
2023-09-11, 13:04
Medlem
Man kan via Telia betala för en tjänst, 600 kr tror jag det kostar så kan de kolla vem som ringt dig!Vet ej om alla operatörer har det
Citera
2024-10-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Det enklaste sättet att stilla din nyfikenhet är att svara.

Du kan inte bli hackad av att svara på ett samtal, om du inte är helt efterbliven.

Samma här hade någon som ringde mig nyligen de sa mitt för och efternamn och undrade om de pratade med mig? Jag la på om det är viktigt så lämnar dom väl ett röstmeddelande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in