2023-09-05, 14:53
Medlem
BubbelColas avatar
Från den 23 december i år ska det bli lag på att alla elsparkcyklar som går minst 20 kilometer i timmen omfattas av en trafikförsäkring. Kravet ska gälla såväl elsparkcykelföretagen som privatpersoner.

Hur tror ni det ska fungera i praktiken, sparkcyklarna saknar möjlighet till identifiering likt bilar som har registreringsnummer/chassinummer.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/06/okat-skydd-for-den-som-skadas-i-trafiken/
Senast redigerad av BubbelCola 2023-09-05 kl. 15:00.
Citera
2023-09-05, 15:00
Avslutad
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/09/nu-starks-skyddet-for-den-som-skadas-i-trafiken/

Citat:
Regeringen har beslutat om en proposition som innebär ett ökat skydd för den som skadas i trafiken. Det innebär bland annat att de flesta elsparkcyklar blir trafikförsäkringspliktiga. Dessutom garanteras personer som har skadats i trafiken ersättning även om trafikförsäkringsgivaren går i konkurs. Förslagen genomför ett EU-direktiv på området.

– Nu inför vi en trafikförsäkringsplikt för elsparkcyklar. Antalet skador med elsparkcyklar har ökat under de senaste åren och regeringen ser därför behovet att skärpa reglerna och främja en säkrare användning. Dessutom ska personer som färdas i trafiken inte riskera att stå utan ersättning, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

I november 2021 antogs ett EU-direktiv som innehåller nya regler om den obligatoriska trafikförsäkringen inom EU. Direktivet syftar till att öka skyddet för de som skadas i trafiken, bland annat genom att fler får rätt till ersättning ur försäkringssystemet.

För att genomföra EU-direktivet i svensk lag föreslår regeringen bland annat följande:

• Trafikskadelagens tillämpningsområde utvidgas så att även flertalet elspark*cyklar och vissa andra eldrivna cyklar utan pedaler omfattas av kravet på trafikförsäkring (se faktarutan).

• Ett så kallat insolvensgarantisystem införs. Personer som färdas i trafiken ska ha en heltäckande försäkring och inte riskera att stå utan ersättning. Insolvensgarantisystemet säkerställer att en person som skadats får ersättning även om hans eller hennes trafikförsäkringsgivare går i konkurs.

• Det högsta ersättningsbeloppet som kan betalas från en motortävlings*försäkring höjs.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 23 december 2023, förutom bestämmelserna om det nya insolvensgarantisystemet. De föreslås i stället träda i kraft den dag som regeringen bestämmer.

Propositionen https://www.regeringen.se/contentassets/e796093f6f3347768b262e7539407e19/nya-trafikforsakringsregler--starkt-skydd-for-dem-som-skadas-i-trafiken-prop.-202223142.pdf

Utan att ha läst proppen så gissar jag att det blir så att trafikförsäkringen inte är knuten till fordonet utan den som framför det.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-09-05 kl. 15:05.
Citera
2023-09-05, 15:37
Bannlyst
Vad skulle detta innebära i praktiken för alla elsparksuthyrningsföretag? Alla som prenumererar på deras cykelskit ska ha en dyr försäkring för att åka en gång per år, till exempel?
Citera
2023-09-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vad skulle detta innebära i praktiken för alla elsparksuthyrningsföretag? Alla som prenumererar på deras cykelskit ska ha en dyr försäkring för att åka en gång per år, till exempel?

Gissar att dom kommer strypa sina sparkcyklar så dom inte går snabbare än 20, det kan dom säkert göra från kontorets lugna vrå
Citera
2023-09-05, 15:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Gissar att dom kommer strypa sina sparkcyklar så dom inte går snabbare än 20, det kan dom säkert göra från kontorets lugna vrå
De går inte snabbare än 20 vad jag vet. Märkligt lagförslag, ändrar det så mycket ?

Citat:
Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring för motordrivna fordon. Försäkringen ger ersättning för skador som uppkommer i följd av trafik med ett sådant fordon. Det är fordonets ägare som ska teckna försäkringen. Utöver de fordon som redan är motordrivna ska följande fordon anses som ett sådant fordon:

• ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 km/h.
• ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 km/h och har en nettovikt som överstiger 25 kg.

En elscooter, en elsparkcykel eller ett självbalanserande fordon kan vara ett sådant fordon.
Alltså kommer en vanlig laglig 20-scooter inte att omfattas av kravet på försäkring även efter lagen träder i kraft.
Elsparkar som går fortare än 20 är ju redan olagliga och klassas som moped som kräver försäkring.

Hyrsparkarna är tekniskt sett redan olagliga då motoreffekten överstiger de mjäkiga 250w som tillåts.
Citera
2023-09-05, 16:34
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Man hoppas ju att det gör att dom försvinner. Men förmodligen kommer uthyrningsföretagen strypa dom så de slipper skatten och privatpersoner kommer köra på som innan och inte bry sig.
Hur ska de kontrolleras om inte konstapel Åke gör det. Besiktning en gång per år hade varit bra
Citera
2023-09-05, 16:44
Medlem
Kommer ju inte ha någon effekt på hyrcyklarna då dom redan är begränsade till 20 km/h, men jag funderar däremot på vad det innebär för privatägda scootrar som är snabbare.

Själv så åker man ju en mindre laglig sparkcykel så jag kommer ju innefattas av försäkringskravet, men samtidigt så är ju min sparkcykel heller inte ett godkänt fordon då det är varken cykel eller moped.
Citera
2023-09-05, 16:51
Medlem
AlligatorMans avatar
Mkt bra förslag för en gångs skull. På min tid var trafikförsäkringen på moppen knuten till ramnumret. Måste väl finnas serienummer på dessa? Och har man plockat bort det skall man lagföras för brist på försäkring OCH stöld/häleri.
Citera
2023-09-05, 17:30
Avslutad
20 km/h är alldeles för snabbt med tanke på vilket klientel som kör dessa. Sänk till 15 km/h så skulle olyckorna minska kraftigt och man kommer fram 1-2 minuter senare än om man fått köra i 20.
Citera
2023-09-05, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Då kan man ju lika gärna gå, nästan.

Jag flänger runt på min scooter hela tiden, hade varit jävligt segt om de ska försvåra även denna nyfunna lilla pärla i min tillvaro. Den gör bara 25 km/t.
Citera
2023-09-05, 21:09
Bannlyst
om detta för vilken modell laglig som helst och dom inte tittar modeller så kanske jag kan vara ok med det annars tror jag ingen kommer bry sig.

Men tack Sverige för att ni gjorde det jag visste att ni skulle göra och det är att förstöra för alla som inte skadat någon eller något
Citera
2023-09-05, 21:28
Medlem
Mycket bra. Det borde även gälla elcykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in