2023-12-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamaran123
Tjena! Jag är 30 år och kör väldigt lugnt - saktar ner vid möte av andra cyklar / gående osv. Har som sagt åkt flitigt till o från jobbet i över 3 år utan att ens vara nära en kollision

Hittar endast försäkring för 130 kr / mån ~
Då kan jag nästan ta bilen, vilket Greta inte uppskattar.

Mvh
Samma här, jag har också en Xiaomi Pro 2 med toppfart 25 km/h, följer alla trafikregler och kör med högsta omdöme. Det enda försäkringsbolaget som ger pris online är If, med 92 kr/mån för mig. Alla andra hänvisar till sina kundtjänstnummer. Om jag kryssar i If:s följdfråga om det är en ”eldriven moped” så sjunker premien till 64 kr. Men för att vara en moped klass 2 så måste den vara typgodkänd enligt Transportstyrelsen, vilket den inte är. Eftersom den inte är typgodkänd som moped klass 2 så får den inte ens framföras i trafiken, men enligt trafikskadelagen så ska den likväl trafikförsäkras. Så varför trafikförsäkra något som är olagligt att framföra i trafiken, och gäller försäkringen om någon olycka händer? Jag ställde frågan till Trygg Hansa, som svarade att dom inte kan svara.
Citera
2023-12-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Samma här, jag har också en Xiaomi Pro 2 med toppfart 25 km/h, följer alla trafikregler och kör med högsta omdöme. Det enda försäkringsbolaget som ger pris online är If, med 92 kr/mån för mig. Alla andra hänvisar till sina kundtjänstnummer. Om jag kryssar i If:s följdfråga om det är en ”eldriven moped” så sjunker premien till 64 kr. Men för att vara en moped klass 2 så måste den vara typgodkänd enligt Transportstyrelsen, vilket den inte är. Eftersom den inte är typgodkänd som moped klass 2 så får den inte ens framföras i trafiken, men enligt trafikskadelagen så ska den likväl trafikförsäkras. Så varför trafikförsäkra något som är olagligt att framföra i trafiken, och gäller försäkringen om någon olycka händer? Jag ställde frågan till Trygg Hansa, som svarade att dom inte kan svara.
Hur vi göra mannen?!
Citera
2024-01-04, 21:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Lagen gäller ”eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går snabbare än 20 kilometer i timmen. Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo

Dom som säljs i Sverige har en maxfart på 20km/h och väger under 20kg… kommer alltså inte påverka så många

Jo, har förstått det som att detta gäller inte de elsparkcyklar som är lagliga att framföra.
Citera
2024-01-04, 21:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CykaBlyat123
Det här är inte pga någon kriminalitet för då skulle inte gränsen gå vid 20km/h och/eller 25kg. Detta handlar om att sverige är anti kina återigen, då de populäraste elsparkcyklarna som kidsen har är xiaomi, ninebot och deras billigare kopior utan märken som finns på alla hemsidor och dessutom väldigt billigt. Samma anledning som varför vi inte tillåts använda huawei-lurar osv, snart kommer vi behöva använda VPN för att handla från alibaba😂

I Kina är VPN och även alla våra västerländska tjänster förbjudna.

Denna lagen har inget med detta att göra.
Citera
2024-01-04, 22:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Angående regeln, den blir allt bra tandlös eftersom de flesta sparkcyklar s.k elscooters inte väger mer än 14 kg och gör inte heller mer än 20 km/h.
Gör dom mer än 20 knyck så är dom inte lagliga att framföras på annat än tävlingsbana.
Av uppenbara skäl gäller inte detta el-mopeder heller då dom redan är hanterade i lagen.

Det är alltså bara en minimalistisk bråkdel av lagliga fordon som påverkas. Fatbikes kommer bara få köra 14 km/h nu utan försäkring, vilket är bra eftersom dom som kör dom har NOLL koll på vad dom sysslar med och dessa är i praktiken urusla el-mopeder.

Exakt. En ganska tandlös lag.
Även elektriska trampcyklar är också undantagna.
Citera
2024-01-04, 22:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Elscooter är inte för dom lata; den är för dom som har bråttom!

Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Då kan man cykla..går,fortare så..men då är det väl jobbigt ?

Svårt att gå i 20 km/h.
Citera
2024-01-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Svårt att gå i 20 km/h.
Ja men går fortare o cykla då ju man cyklar lätt i 30..o varför ha brått alltid
Citera
2024-01-05, 15:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Ja men går fortare o cykla då ju man cyklar lätt i 30..o varför ha brått alltid

Absolut. Har en landsvägscykel, och kan i vissa sträckor komma upp i närmare 40 km/h på den.

Men man kan inte ta med en sådan cykel på bussen.

Varför folk inte vill slösa tid?

Ja, det är ju mer en filosofisk fråga, och även en prioriteringsfråga.

Själv hatar jag att pendla till jobbet och lägga en massa tid på det.
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-05 kl. 15:33.
Citera
2024-01-13, 19:32
Medlem
GeneralBurros avatar
Svenska lagen om el sparkcyklar är otroligt kass, jag förstår hastighets kraven på 20-25km\h men Watten borden slopas helt, tror dom har 1000w i Finland, Spanien likså nu med nya regler, Österike har max 600W samt 25 km/h, Finland har alltså 1000W o 25 km/h utan krav på Trafikförsäkring.
Litauen likså 1000W gäller, Tyskland har nya regler med Abe alltså godkännda av Landet Tyskland, o tillverkarnas anpassade tyska regler då får dom ha -1500W 20 km/h, Sveriges 250 W lag finns bara vad jag vet i Skottland eller Storbritanien, Wales. Irland.

Extremt fjantigt med 250w regler, borde va 25/30 km/h på Elspark cyklar utan krav på trafikförsäkring borde ingå i vanliga hemförsäkringen vid olyckor som det gör nu med 250w reglerna. Även poliser jag pratat med tycker reglerna är totalt fel, när cyklar swooshar förbi i 40 km/h - jävligt löjliga regler,
Senast redigerad av GeneralBurro 2024-01-13 kl. 19:35.
Citera
2024-01-13, 21:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Svenska lagen om el sparkcyklar är otroligt kass, jag förstår hastighets kraven på 20-25km\h men Watten borden slopas helt, tror dom har 1000w i Finland, Spanien likså nu med nya regler, Österike har max 600W samt 25 km/h, Finland har alltså 1000W o 25 km/h utan krav på Trafikförsäkring.
Litauen likså 1000W gäller, Tyskland har nya regler med Abe alltså godkännda av Landet Tyskland, o tillverkarnas anpassade tyska regler då får dom ha -1500W 20 km/h, Sveriges 250 W lag finns bara vad jag vet i Skottland eller Storbritanien, Wales. Irland.

Extremt fjantigt med 250w regler, borde va 25/30 km/h på Elspark cyklar utan krav på trafikförsäkring borde ingå i vanliga hemförsäkringen vid olyckor som det gör nu med 250w reglerna. Även poliser jag pratat med tycker reglerna är totalt fel, när cyklar swooshar förbi i 40 km/h - jävligt löjliga regler,

Instämmer. Har varit förslag att ta bort W-gränsen även här i Sverige. Tom. Transportstyrelsen har talat om att det vore vettigt att frångå den, men vår politiker (inklusive regeringen) har inte nappat på det eller agerat.
Citera
2024-01-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Absolut. Har en landsvägscykel, och kan i vissa sträckor komma upp i närmare 40 km/h på den.

Men man kan inte ta med en sådan cykel på bussen.

Varför folk inte vill slösa tid?

Ja, det är ju mer en filosofisk fråga, och även en prioriteringsfråga.

Själv hatar jag att pendla till jobbet och lägga en massa tid på det.
Så du menar att du får ta ombord en elsparkcykel på bussen eller vadå?
Varför ska du kliva på en buss om du har en cykel?
Handlar det om busstrafik för längre resor (typ länstrafik) så brukar man faktiskt kunna få ta med sig cykel, kanske inte ombord men det finns andra lösningar istället
Citera
2024-01-13, 23:49
Medlem
Så jag som har en Segway i2 måste alltså betala en trafikförsäkring varje månad? Denna går max i 20km/h och väger ca 47kg. Har jag då rätt att köra ute på vägarna med denna? För isåfall kommer jag bli årets bromskloss tom värre än en epa, en Segway i2 har heller inte några ljusen eller blinkers eller annan skit.

Segwayen används inte på vintern utan enbart under vår & sommar och kanske lite på hösten. Är ju för fan sjukt om jag skall behöva betala trafikförsäkring på denna isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in