2023-09-05, 10:46
Medlem
Det finns en speciell plats i helvetet för vedtjuvar.

Men då tror jag det handlar om torr ved?

Med tanke på hur mycket dödved som ligger i skogarna är det svårt att tro att någon skulle ge sig på att fälla träd.

Dödveden är ju torr dessutom.

Jag har faktiskt roat mig med att göra egen ved (ur egen liten mikroskog). Då klöv jag med yxa, sågade med motorsåg, kånkade och bar. jag räknade ut att jag hade ca 20-30 kr i timmen.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2023-09-05 kl. 11:19.
Citera
2023-09-05, 10:49
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Hur vanligt är det att fälla träd som står på någon annans mark för vedens skull?

När jag i morse satt och körde genom skogarna på väg till arbetet började jag fundera på ovanstående fråga.
När elen är dyr följer priset på ved efter. Långt ifrån alla som har en kamin har tillgång till egen skog som de kan planera veduttaget ifrån.
Förekommer det att folk fäller träd långt in i skogen där ingen hör eller ser och använder det som ved?

Om så är fallet.
- Vad är det för brott? Stöld, skadegörelse, egenmäktigt förfarande?
Den som någon gång arbetat i skogen för ved vet vilket jobb det ligger bakom innan allt är klart.
Det är alltså inte bara att sno några träd och sen tjäna pengar på dom. Risken är större än vad det är värt. Man kör inte ut maskiner i någon annans skog och att bara starta en motorsåg är ju en risk att bli upptäckt.
Men jag har däremot funderat över dom stockar som ligger färdigtravade i väntan på timmerbil inte stjäls. Skulle man ta en här och där tror jag knappt att det skulle märkas.
Där är i alla fall en stor del av jobbet gjort om man ska ha för eget behov.
Många köper ved i längder och delar och klyver själv, för eget behov.
Sen kan man ju, om det krisar åka till vilken skog som helst och plocka sånt som är löst, inte minst på kalhyggen finns massor som man kan ta hem och elda, och markägaren skulle nog mest vara tacksam om någon rensade upp de han inte tagit.
Grillplatser osv som kommuner och föreningar ofta har hand om brukar också ha ved som lagts ut men där vet jag att man på senare tid blivit mer försiktig med hur mycket man lägger ut och vissa har nog slutat helt. Ofta sägs det bero på att vedpriset gått upp men oftast tror jag att det är just för att folk snor veden.
Citera
2023-09-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag tror det räknas som skadegörelse och kan bli överraskande dyrt om du åker dit. De fall jag läst har dock rört träd som stått på tomter och liknande. Räkneexemplen utgår från återanskaffningskostnad, värdeminskning och annat.

Mycket skog ägs av lokala förmågor. Dvs du ska stå några heldagar med en motorsåg på en plats där nästan inget ovanligt händer, alla känner alla, alla vet vem som äger vad, alla reagerar på nya saker, och ägaren sitter med en bössa och på tok för mycket fritid några hundra meter därifrån.

I så fall rekommenderar jag kronans skogar eller något liknande. Sen att du klär dig som en skogsarbetare. problemet är som många anger. På tok för mycket arbete för nästan inga pengar.

Plocka grenar på ett hygge för att värma ett hus? Visst... Men det låter som en heltidshobby. Plus att grenar och skit är svåra att stapla och förvara på ett snyggt sätt.

På riktiga hyggen där skördare har varit , finns otroligt grov ved kvar att ta reda på , grövre än vad du tror som blir liggandes kvar i markerna och ruttnar bort , så frågar du om lov så har du fått tag på ved för en vinter på någon veckas arbete med motorsåg och släpvagn , torr ved ofta dessutom , som värmer allt som behöver värmas

i en stuga i ödemark , offgrid , så är ved inget problem
Citera
2023-09-05, 11:06
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
På riktiga hyggen där skördare har varit , finns otroligt grov ved kvar att ta reda på , grövre än vad du tror som blir liggandes kvar i markerna och ruttnar bort , så frågar du om lov så har du fått tag på ved för en vinter på någon veckas arbete med motorsåg och släpvagn , torr ved ofta dessutom , som värmer allt som behöver värmas

i en stuga i ödemark , offgrid , så är ved inget problem

Att springa med stockar i famnen springa över ett hygge där kvistar och skit är lämnat... Det är mycket givande för den fysiska hälsan.

Bara att gå över ett hygge utan att släpa på ved kräver lite ballerinakunskaper.

Visst, är du entusiast så går det ju. Men jag tror att besväret är sådant att det inte kommer att få någon större spridning.
Citera
2023-09-05, 11:12
Medlem
Citat:

Visst, är du entusiast så går det ju. Men jag tror att besväret är sådant att det inte kommer att få någon större spridning.

EXAKT och då det händer så är det ytterst sällan något problem med markägaren och hans dödved

vet att det va mer vanligt på typ tidigt 60 tal , att människor tog vara på hyggesrester för vedeldning åretrunt i bostadshus , va tillochmed annonsering om erbjudanden om gratis gallring på annans mark om veden som skulle ner tillfaller arbetaren och inte markägaren
Citera
2023-09-05, 11:22
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
EXAKT och då det händer så är det ytterst sällan något problem med markägaren och hans dödved

vet att det va mer vanligt på typ tidigt 60 tal , att människor tog vara på hyggesrester för vedeldning åretrunt i bostadshus , va tillochmed annonsering om erbjudanden om gratis gallring på annans mark om veden som skulle ner tillfaller arbetaren och inte markägaren

En annan grej som slog mig... Nu vet jag inte hur det är hos dig. Men däromkring jag håller till så ser man sällan hyggen med grenarna kvar. De samlar i hopp dem och flisar.

Okej, intressant om 60-talet. Lite före min tid.

Fast är det stjäla som gäller så tror jag på att angripa travarna som ligger längs med vägen. Dock så tror jag att det syns. Risken om du gör det till en vana är folk börjar vakta på sina högar.

Nä, jag tror att ved är en dålig vara att stjäla. Det vore om du hade tillgång till en lastbil med kran och kunde stjäla hela traven med timmer. Det vore något! Då kan du ju ligga lågt några år medan saken glöms bort!
Citera
2023-09-05, 11:27
Avstängd
Citat:
Nä, jag tror att ved är en dålig vara att stjäla. Det vore om du hade tillgång till en lastbil med kran och kunde stjäla hela traven med timmer. Det vore något! Då kan du ju ligga lågt några år medan saken glöms bort!
Om du har egen skog du avverkat kan du alltid passa på att knycka en och annan extra stock längs vägen när du kör iväg till sågen.
Citera
2023-09-05, 11:29
Medlem
Citat:
En annan grej som slog mig... Nu vet jag inte hur det är hos dig. Men däromkring jag håller till så ser man sällan hyggen med grenarna kvar. De samlar i hopp dem och flisar.

Okej, intressant om 60-talet. Lite före min tid.

Fast är det stjäla som gäller så tror jag på att angripa travarna som ligger längs med vägen. Dock så tror jag att det syns. Risken om du gör det till en vana är folk börjar vakta på sina högar.

Jo de sammlar upp i bland och flisar , mer vanligt nu förtiden , men det finns otroligt många skogar där det aldrig blivit gjort , så dödved är inget problem

tja , att norpa en hel trave med timmer , lär nog skapa ett jävla liv , då det kommer märkas rätt fort
tror ett sådant tilltag skulle lösas rätt snabbt i dag , då alla har mobil och annat som kan spåras
och straffet skulle nog bli grov stöld med rätt bra räkning för tjuven att betala av , timmer är dyrt i dag
Citera
2023-09-05, 11:37
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Jo de sammlar upp i bland och flisar , mer vanligt nu förtiden , men det finns otroligt många skogar där det aldrig blivit gjort , så dödved är inget problem

tja , att norpa en hel trave med timmer , lär nog skapa ett jävla liv , då det kommer märkas rätt fort
tror ett sådant tilltag skulle lösas rätt snabbt i dag , då alla har mobil och annat som kan spåras
och straffet skulle nog bli grov stöld med rätt bra räkning för tjuven att betala av , timmer är dyrt i dag

Med ett pelletspris som närmar sig 6000:-/ton är nog bolagen mer intresserade av att ta hand om "skräpet" också.
Citera
2023-09-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Med ett pelletspris som närmar sig 6000:-/ton är nog bolagen mer intresserade av att ta hand om "skräpet" också.

Så blir det nog , skräp förvandlas till pengar , då vaknar intresset hos många att samla kottar
Citera
2023-09-05, 11:43
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Att hugga en julgran förstår jag att markägare reagerar på , för det är en helt onödig stöld av ett träd för någon som äger granen

men skulle du anmäla om någon , några rensar upp i skog och mark på fallfura eller efter tidiga skogs röjningar , gallringar , att rensa betyder ofta med att stigar , gamla vägar och i bland även stora ytor städas upp och i bland skapas det även fina grillplatser , där fiske , jakt , bad eller bara enstaka camping zoner bildas , där människor kan få uppleva naturen i lugn och ro

Jag skulle anmäla om någon var i våran skog och plockade pinnar eller större grenar ja.
Att det renas kring stigar och annat skulle jag kanske mest säga till och fråga vad de hade på våran mark att göra.
Det andra du skriver om grillplatser och jogging ställen är ju mer på kommunalmark och hur de ställer sig kan jag inte svara på. De skulle nog inte bry sig även om de brukar ha idrottsföreningar som för det jobbet.

Men att folk stjäl ved när det är så enkelt att fråga tex en bonde som har lite mark och hjälpa han gallra. Det måste vara det enklaste och lättaste man kan göra.
Att bli vän med en lantbrukare brukar vara en väldigt bra grej att bli, även om man sedan skulle behöva kanske tanka på lite diesel ibland till sin bil.

Vi har själv förr i tiden haft en deal med ett par lantbrukare om liknande saker och sedan har vi även fått lov att jaga på deras mark och det är ändå lite pengar man sparar på det.

Så klart får man ställa upp tillbaka på lantbrukaren när denne behöver hjälp med något.
Så har det alltid funkat nere i Skåne där jag kommer från.
Citera
2023-09-05, 11:50
Medlem
Gubbens avatar
Mark och skogsägare har bättre koll än ni tror på sina ägor. Lycka till med att fälla ett träd obemärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in