Citat:
Ursprungligen postat av
MustMaster
Hur vanligt är det att fälla träd som står på någon annans mark för vedens skull?
När jag i morse satt och körde genom skogarna på väg till arbetet började jag fundera på ovanstående fråga.
När elen är dyr följer priset på ved efter. Långt ifrån alla som har en kamin har tillgång till egen skog som de kan planera veduttaget ifrån.
Förekommer det att folk fäller träd långt in i skogen där ingen hör eller ser och använder det som ved?
Om så är fallet.
- Vad är det för brott? Stöld, skadegörelse, egenmäktigt förfarande?
Den som någon gång arbetat i skogen för ved vet vilket jobb det ligger bakom innan allt är klart.
Det är alltså inte bara att sno några träd och sen tjäna pengar på dom. Risken är större än vad det är värt. Man kör inte ut maskiner i någon annans skog och att bara starta en motorsåg är ju en risk att bli upptäckt.
Men jag har däremot funderat över dom stockar som ligger färdigtravade i väntan på timmerbil inte stjäls. Skulle man ta en här och där tror jag knappt att det skulle märkas.
Där är i alla fall en stor del av jobbet gjort om man ska ha för eget behov.
Många köper ved i längder och delar och klyver själv, för eget behov.
Sen kan man ju, om det krisar åka till vilken skog som helst och plocka sånt som är löst, inte minst på kalhyggen finns massor som man kan ta hem och elda, och markägaren skulle nog mest vara tacksam om någon rensade upp de han inte tagit.
Grillplatser osv som kommuner och föreningar ofta har hand om brukar också ha ved som lagts ut men där vet jag att man på senare tid blivit mer försiktig med hur mycket man lägger ut och vissa har nog slutat helt. Ofta sägs det bero på att vedpriset gått upp men oftast tror jag att det är just för att folk snor veden.