2023-08-31, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag har Googlat detta många gånger under de två åren som jag levt såhär.

Jag håller helt med dig om att barn har rätt att leva och existera. Som förälder har man då ett ansvar att ändå visa hänsyn till sina grannar. Har man ett barn som vaknar så tidigt på morgonen så kan man fortfarande påverka situationen genom att inte tillåta sitt barn springa omkring ohämmat.

Som förälder lever du under samma kompromisser även då du inte är hemma - du ansvarar för att ditt barn visar hänsyn mot omgivningen. Föräldrar skulle antagligen inte tillåta sina barn till att gå runt och slå eller klättra på främlingar på spårvagnen, exempelvis.

Vi har inte heller fått något stöd i frågan. Men jag hoppas att jag ändå kan peka på att i det fall som en familj (även om de råkar ha barn som har rätt att leva och existera) har en inställning eller ett levnadssätt som övergår från att vara något som grannar förväntas tolerera till att bli störande - ja då måste man ge grannarna något utrymme till att påverka situationen.

För mig är det samma sak som att barn i lägenheter kanske inte tillåts åka Bobby Cars, spela basket eller andra mycket ljudliga aktiviteter.

Som ett exempel på vår situation så håller jag med om att vi förväntas tolerera att då barnen kommer ned och äter frukost runt 8-tiden på morgonen så kommer det att vara ljudligt. Däremot anser jag att om barnen kommer ned och står och hoppar precis ovanför vårt sovrum i samband med detta - ja då finns det faktiskt utrymme för föräldrarna att göra något åt det.

Om man inte vill ändra på barnets beteende så får man lägga en tjock matta eller dylikt på den platsen. Om man tycker att det inte är hela världen att barnet istället hoppar och är glatt i köket så har man ändå ett ansvar för att ge sina grannar den hänsynen.

Det är min mening.
Är ni gnälliga pensionärer?
Som sagt hade gärna bytat med min knark och cigarettgranne och med den utvecklingsstörda lunsen ovanför. Inte kul att det stinker cigarettrök i flera timmar dagligen i ens lägenhet pga en blatte och att det är bumpningar och höga ljud från båda lägenheter från 04-20.
Citera
2023-08-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Är ni gnälliga pensionärer?
Som sagt hade gärna bytat med min knark och cigarettgranne och med den utvecklingsstörda lunsen ovanför. Inte kul att det stinker cigarettrök i flera timmar dagligen i ens lägenhet pga en blatte och att det är bumpningar och höga ljud från båda lägenheter från 04-20.

Om det är tyst mellan 20-04 så låter det som en dröm. Jag byter.
Citera
2023-09-01, 00:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Om det är tyst mellan 20-04 så låter det som en dröm. Jag byter.
Va fan är ungjäcvlarna igång då?
Citera
2023-09-02, 17:52
Medlem
Viralas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limhamnswarrior
Hejsan.
Har en granne som är Web cam sex arbetare.
Hon håller oss andra uppe på nätterna.
Bor i hyres i Trelleborg.
Hon har börjat spela in bdsm filmer så nu stönas skriks piskas det många timmar på nätterna.

Har ni provat med en arg lapp?
Citera
2023-09-02, 19:10
Medlem
ursprungsindians avatar
Grannen verkar inte vara kapabel att ta hand om jycken sen hans kärring flyttade till demensboende. Hundfan får såna utbrott ibland och skäller utan avbrott i långa perioder. En annan granne brukar hjälpa till och vara ute och gå med hunden. Har pratat lite med henne. Hon trodde att hennes lite längre promenader skulle få hunden att lugna ner sig lite på kvällarna iallafall. Men det är inget jag har märkt av. Har läst att rasen (cavalier King Charles spaniel) lider av kronisk huvudvärk pga för stor hjärna eller nåt sånt. Kan nog vara det.

Har funderat ett tag på att kontakta något hundhem som tar emot oönskade hundar och beställa hem reklam från dem och posta till grannen lite då och då.
Citera
2023-09-02, 22:57
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limhamnswarrior
Hejsan.
Har en granne som är Web cam sex arbetare.
Hon håller oss andra uppe på nätterna.
Bor i hyres i Trelleborg.
Hon har börjat spela in bdsm filmer så nu stönas skriks piskas det många timmar på nätterna.
Kolla med värden, oftast får man inte bedriva någon yrkesverksamhet i lägenheterna.
Citera
2023-09-04, 08:55
Medlem
Har redan varit i kontakt med värden och polisen utan framgång.
Har fått henne att säga upp läg.
Hon flyttar inom 3 mån.
Nu får någon annan ta problemet.
Tack för tipsen.
Citera
2023-09-04, 09:19
Medlem
funktioners avatar
Situationen med min besvärliga granne verkar få ett lyckligt slut. Har fått höra av andra grannar att han bestämt sig för att sälja lägenheten och flytta. Vilket vore jätteskönt för oss allihopa! Dumfan verkar tillslut insett att han uppenbarligen inte kan bo med grannar så tätt inpå.
Citera
2023-09-05, 01:21
Medlem
Grannen från helvetet. Vill klaga men vågar inte

Bor i bostadsrätt, ett lugnt område mest barnfamiljer och äldre som bor här. Det finns en person som däremot avviker från det normala som tyärr också är grannen som bor precis ovanför mig.

Vill klaga till bostadsrättsföreningen men han är kriminell. Dömnd för flera vapenbrott och våldsbrott.

Utöver de domar som jag hittade på lexbase har jag sett många andra brott begåtts med egna ögon. Han snor cyklar som han släpar runt på i trapphuset hela nätterna. Han sågar i lägenheten(säkert cykellås) hela tiden som hörs väl ner till mig. Han spelar hög musik även om det i sammanhanget är ett väldigt litet problem. Har ringt polisen två gånger på han när han hade en sambo som han slog så mycket så hon flyttade där ifrån. Grannen knarkar också men det gör ingenting även om såklart det också är något jag skulle kunna klaga på.

Men även om min granne är jävligt jobbig så är hans vänner värre. I veckan hade jag en knarkare vän till grannen som drog i min dörr flera gånger under kvällen och natten. Han börja dra i dörren vid 19 och drog i dörren var och varannan timme fram till 02. Han hade säkert bara gått till fel lägenhet men satan vad rädd jag blev.

Ikväll var det droppen som också är anledningen till att jag skriver detta inlägg. Va nära på att få en psykos(har själv knarkat idag). Jag hör hur någon kastar något på mitt fönster, tänker att jag hörde fel. Sen händer det igen så jag går och kollar vad fan det är som händer. Ja då är det grannens polare som står och kastar grejer på mitt fönster för stt bli insläppta klockan 00:37. Håller ett öga på han och släcker i lägenheten så han tror att jag sover. Ser att personen då börjar gå med en ficklampa och leta i alla buskar i området. Oklart varför. Sen går han och rycker i några portar och letar cyklar som står olåsta. För att sedan återvända vid 01 tiden för att kasta saker på mitt fönster.

Jag vill bara gå ut och säga DET ÄR FEL FÖNSTER DIN JÄVLA KNARKARE. Samma sak när de rycker i dörren. Vill gärna ringa polisen också så att det blir slut på det här. Kan inte ta det lugnt går ständigt hjärtattacker när det är massa pundare som kastar saker på fönstret och rycker i min dörr. Men de är ju kriminella man vet inte om de kanske hämnas på mig. Sen är jag ju själv lite av en knarkare så vill ju inte ha farbror blå springandes här heller.

Vad ska jag göra? Kan man klaga till bostadsrättsföreningen anonym? Polis och trygghetsjourren berättar vem det är som ringt in. Att prata med grannen kanske ni tänker vore en idé. Men jag har försökt tro mig. Men han öppnar aldrig när jag plingar på. När jag springer på han utomhus är han oftast med ett gäng kompisar så då brukar jag inte våga. Totalt har dessa störningar pågått sedan i vintras.
Citera
2023-09-05, 01:32
Medlem
OneTaps avatar
polisen o hyresvärd funkar inte på såna människor (egen erfarenhet) utan du måste bekämpa eld med eld. samla ihop varenda biff polare o knacka på o snacka med grannen. försök lösa de fred fullt såklart men va beredd på o hota samt göra lite kaos i deras lägenhet så han fattar att du menar allvar =) du måste få respekt annars är de omöjligt
Citera
2023-09-05, 01:47
Medlem
Det är väl farbror blå som kan få bort honom. Se till att du har rent på droger hemma, och så ringer du eller skickar in anonymt uppgifter de behöver för husrannsakan. Kom ihåg att lämna portkoden till dem, de kan behöva spana på honom. De vet ju redan vem han är, de har säkert koll också på honom. Men de kan behöva din info för att ha tillräcklig för att agera. Kör han bil? Bara tipsa om att han kör drogpåverkad/onykter också.

Som han håller på, blir du snart av med honom.

Ev hade du kunnat printa ut domarna och lagt dem anonymt i ordförandes brevlåda så att de får veta vad han är för typ. Det kan vara fler i huset som störs av honom.
Citera
2023-09-05, 02:51
Medlem
Jenshalls avatar
Jag hade anlitat HA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in